Carnibest en tussendoortjes

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Carnibest en tussendoortjes

panthera
3-sterren
3-sterren

Bericht door panthera »

[quote="maddoc"]
je kunt ook gewoon de carnibest drogen, dat doe ik zelf ook, hier vinden ze dat (ook de katten) super lekker.
ik maak er een zo dun mogelijke pannenkoek van, op bakpapier op het bakblik of gelijk op het rooster als dat lukt,
zo gauw als de bovenkant bruinig/droog wordt (evt vrijkomend vet/vocht opdeppen) dan omdraaien en op het rooster leggen (indien nodig nog met bakpapier) en zo verder.  totaal aantal uren hangt af van hoe droog je het wil hebben.  ik droog het niet door tot het gortdroog is (dan wordt het bros en brokkelig). dan kun je daar een stuk van meenemen en er steeds stukjes van afscheuren.
[/quote]

Dat is leuk !! :D ga ik ook eens proberen.  Afbeelding
Bijven die Nudisten ten minste eens van mijn boterham af.  >:(  ;D ;D

Panth.
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

[quote="sandra123"]
hallo allemaal ik ben op zoek naar tussendoortjes voor mijn jack russel . Hij is geopereerd aan blaastenen (calciumoxalaat) en mag volgens de dierenarts niets meer hebben dan alleen nog zijn dieetvoer....... Wie heeft er voor mij een oplossing ::)

Groetjes sandra
[/quote]

Je zou zelf vlees kunnen drogen, in de oven op de bakplaat. Oven op 80 graden max, deurtje op een kier en een uurtje of 6 laten drogen (afhankelijk van de grootte van je stukjes)
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

[quote="Femke"]
Je zou zelf vlees kunnen drogen, in de oven op de bakplaat. Oven op 80 graden max, deurtje op een kier en een uurtje of 6 laten drogen (afhankelijk van de grootte van je stukjes)
[/quote]

Hm... met wat voor soort vlees doe je dat dan? 
Ik ben ook wel op zoek naar beloninkjes, maar die wil ik graag niet groter dan mijn pinknagel hebben.... hap/slik/wegjes voor de cursus van Tristan bijv. Hoe klein moet ik het dan snijden om het zo klein te krijgen? ;-)

Suzanne
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Blokjes van 1x1 cm snijden (of met scherpe schaar knipt), wat trouwens nog makkelijker is is strookjes met een doorsnee van 1x1 cm snijden en die later als het droog is in kleine stukjes knippen.
Je kunt in principe alle vleessoorten gebruiken, ikzelf gebruik veel long en iets minder lever en hart. Sommige mensen drogen ook zalm.
Vlees krimpt behoorlijk, denk ongeveer de helft van het volume, van kipfilet blijft zelfs nog minder over.
maddoc
5-sterren
5-sterren

Bericht door maddoc »

voor de mensen met een hond met een overgevoeligheid voor bv kip of rund; ik heb onlangs voor het eerst gedroogde eend in de dierenwinkel ontdekt, puur eend, van Antos, Chicken D'Light (heel verwarrend) en dan dus de varieteit Duck.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

[quote="Nitus"]
Blokjes van 1x1 cm snijden (of met scherpe schaar knipt), wat trouwens nog makkelijker is is strookjes met een doorsnee van 1x1 cm snijden en die later als het droog is in kleine stukjes knippen.
Je kunt in principe alle vleessoorten gebruiken, ikzelf gebruik veel long en iets minder lever en hart. Sommige mensen drogen ook zalm.
Vlees krimpt behoorlijk, denk ongeveer de helft van het volume, van kipfilet blijft zelfs nog minder over.
[/quote]

Hm... dus het blijft enigzins 'zacht'? Zodanig dat het 'knipbaar' blijft?
Heeft misschien iemand een afbeelding van 'gedroogd vlees'... ik denk dat ik mij er iets ander bij voorstel dan dat het is?
Kan het ook met spiervlees of alleen met orgaan?
Het 'recept ' :-) is makkelijk genoeg, dus proberen kan ik het allicht.....  Laat ik het maar niet met pens doen? ;-)

Groetjes,
  Suzanne
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

[quote="Suzanne"]
Hm... dus het blijft enigzins 'zacht'? Zodanig dat het 'knipbaar' blijft?
Heeft misschien iemand een afbeelding van 'gedroogd vlees'... ik denk dat ik mij er iets ander bij voorstel dan dat het is?
Kan het ook met spiervlees of alleen met orgaan?
Het 'recept ' :-) is makkelijk genoeg, dus proberen kan ik het allicht.....  Laat ik het maar niet met pens doen? ;-)

Groetjes,
  Suzanne
[/quote]

nee het is knipbaar voordat je het vlees gaat drogen. Je kan het wel 'minder droog' drogen, dan is het nog een beetje mals en niet helemaal hard en dan kan je het ook met je hand breken. Alleen......dan moet je het in de koelkast of vriezer bewaren omdat het dan nog goed kan bederven.

Toevallig was ik eerder deze week runderlever aan het drogen en ik dacht nog: zal ik voor en na foto's maken? Ik heb het niet gedaan, anders kon ik het laten zien  ::)
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

[quote="Femke"]

nee het is knipbaar voordat je het vlees gaat drogen. Je kan het wel 'minder droog' drogen, dan is het nog een beetje mals en niet helemaal hard en dan kan je het ook met je hand breken. Alleen......dan moet je het in de koelkast of vriezer bewaren omdat het dan nog goed kan bederven.

Toevallig was ik eerder deze week runderlever aan het drogen en ik dacht nog: zal ik voor en na foto's maken? Ik heb het niet gedaan, anders kon ik het laten zien  ::)
[/quote]

Je kunt het ook na het drogen nog knippen hoor ;), ligt er inderdaad wel aan hoe droog je het droogt. Ik bewaar alles in zakjes in de vriezer en haal er elke keer porties voor een paar dagen uit. Zolang je het niet in afgesloten trommeltjes bewaart gaat het niet bederven of schimmelen.
Wil je het echt kurkdroog hebben dan kun je de stroken na een paar uur drogen in stukjes gaan knippen, dat gaat stukken makkelijker als dat je het vers moet snijden of knippen. Of je moet het in bevroren toestand snijden, dat gaat ook makkelijk.
Ik heb hier trouwens wel gemerkt dat kurkdroge lekkertjes minder op prijs worden gesteld als wat vochtiger lekkertjes. Kurkdroog zijn ze ook erg hard, voor een pup niet echt geschikt lijkt me :-\.
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Hier een foto van gedroogd vlees, het zijn alleen wel wat grotere stukken. Kheb namelijk ook grootverbruikers ;). Het donkere (bijna zwarte) is lever, het roodachtige hart en long en het lichtst van kleur ook long. Misschien heb je zo een idee? Oja, je kan in principe alle soorten vlees drogen.

Afbeelding
Happy Tail
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Happy Tail »

en wat handig is bij drogen: als je het vlees een beetje bevroren snijdt, dan kun je er heel dunne plakjes van snijden die je dan weer kan knippen/breken ed.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Dank jullie wel....
ik ga geloof ik maar 's met runderlever aan de gang ;-)

(hm... ik ga vooruit, nooit gedacht dat ik daar nog 's aan zou gaan beginnen)

Suzanne
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

[quote="Nitus"]
Je kunt het ook na het drogen nog knippen hoor ;), ligt er inderdaad wel aan hoe droog je het droogt. Ik bewaar alles in zakjes in de vriezer en haal er elke keer porties voor een paar dagen uit. Zolang je het niet in afgesloten trommeltjes bewaart gaat het niet bederven of schimmelen.
Wil je het echt kurkdroog hebben dan kun je de stroken na een paar uur drogen in stukjes gaan knippen, dat gaat stukken makkelijker als dat je het vers moet snijden of knippen. Of je moet het in bevroren toestand snijden, dat gaat ook makkelijk.
Ik heb hier trouwens wel gemerkt dat kurkdroge lekkertjes minder op prijs worden gesteld als wat vochtiger lekkertjes. Kurkdroog zijn ze ook erg hard, voor een pup niet echt geschikt lijkt me :-\.
[/quote]

je hebt gelijk. Ik heb een keer smalle reepjes gesneden van (ik geloof) kip. Had geen zin om ze nog weer kleiner te snijden, dus de reepjes gedroogd en toen met een snoeischaar in kleine stukjes geknipt.
Het vloog alleen wel alle kanten op  :o ;D ;D ;D
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

[quote="sandra123"]
hallo allemaal ik ben op zoek naar tussendoortjes voor mijn jack russel . Hij is geopereerd aan blaastenen (calciumoxalaat) en mag volgens de dierenarts niets meer hebben dan alleen nog zijn dieetvoer....... Wie heeft er voor mij een oplossing ::)

Groetjes sandra
[/quote]

zelfgedroogde stukjes vlees  :D ;)

edit: Ik reageerde op de vraag aan het einde van blz. 3, had blz. 4 niet gezien  :-[ :-[ :-[
Laatst gewijzigd door Nynke op vr 11 jul 2008, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Hoi,
De kipfilet is heel goed gelukt. Ik heb natuurlijk wel minstukjes gemaakt, nog geen 5 mm groot ;-) want anders is het geen hapslikwegje meer voor onze sheltie ;-)

Ik probeer nu, geheel volgens tip, heel kleine balletjes gehakt. Daar komt nog wel wat vet uit, dus ik heb er maar een keukenpapiertje onder gelegd ;-)  Afwachten wat het wordt.

Ik heb ook een nieuwe lading kip weer klaarliggen in de koelkast om in repen te snijden!

Leuk om te doen dit.....

Suzanne

Plaats reactie