Versvlees, afwisseling, prijzen en kwaliteit...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Versvlees, afwisseling, prijzen en kwaliteit...

Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Voor een deel van het barf-materiaal geldt dat idd, dat het in principe wel voor consumptie geschikt zou zijn (en soms ook gebruikt wordt, zoals kippennekken, pens, schapenkoppen, lever, hart e.d.) maar de slager verkoopt het niet in de winkel. Het is dan iig afkomstig van dieren die voor consumptie goedgekeurd zijn, dus geen kadavers (dieren die vanzelf doodgegaan zijn) of afgekeurde dieren. Op zich is het Nederlandse afkeur-beleid behoorlijk streng; zijn bepaalde delen van een dier afgekeurd dan wordt vaak de rest ook afgekeurd hoewel daar in principe geen problemen mee zijn. Die delen zouden dan ook voor barfers geschikt zijn.

En verder verkopen de aanbieders vaak dingen die om andere redenen niet meer in de verkoop gaan. Partijen die net te lang in de vriezer hebben gelegen bv, of wat wel eens geweest is, partijen die de slager met uitbenen of snijden verknoeid heeft en dus niet meer kan verkopen. Mijn beestjes hebben gesmuld van net verkeerd gesneden haasmedaillons of prachtige ree-blokken die meer dan een jaar in de vriezer hadden gezeten. Mijn vroegere poelier mikte na de kerst alles wat hij niet had kunnen verkopen bij elkaar en verpatste dan voor 50 c/kg aan mij; daar zat heel mooi spul bij, prima te eten, maar de mensen kopen het niet meer. En de slager wil iha niet voor bodemprijzen verkopen want daar wekt hij verwachtingen mee bij de klanten, ten nadele van z'n portemonnee; dan verpatst hij liever eens iets voor weinig onderhands.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="roos79"]
Dus het is maar hoe je het leest dan... toch wel geschikt voor menselijke consumptie maar omdat wij mensen niet zo veel pens en hart bijv lusten (commericiële redenen) valt het onder Cat.3 ?
Ik weet niet zeker, maar volgens mij zijn vrijwel alle KVV's cat.3, toch?  :-\

Ja hoor, en allemaal (in NL) mogen ze uitsluitend gebruik maken van grondstoffen welke afkomstig zijn van voor menselijke consumptie goedgekeurde dieren. Dit omdat een pakje KVV veilig naast jouw pakje smeerkaas in je koelkast moet kunnen staan. Wordt je kvv-fabrikant dus gecontroleerd door de RVV dan kun je ervan uitgaan dat aan deze regel wel voldaan wordt.

Overigens toch ook het Barf-materiaal, wat je bijv. bij Barf-aanbieders koopt? ::)

Zal toch wel ::)

[/quote]
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

geer, waarom ga je niet zelf malen?

hier wil er 1 niet volledig aan de barf. leg ik een kippenvleugel voor ot neer, wil ze hem misschien best even wassen (als ze de kans krijgt en het niet in sienn verdwijnt), maar daar blijft het ook bij.
ik heb otje een tijd cb gegeven. makkelijk verkrijgbaar, geen gehannes met dingen uitrekenen, maar voor mij was het het ook niet. ik weet gewoon niet precies wat er in zit en de afwisseling is uitermate saai. voor honden zijn er meer merken en ook meer smaken, maar het zal nooit zo afwisselend en uitgebreid zijn als ik zelf een menuutje samenstel. en ik weet bij kvv gewoon niet precies wat er in gaat. niet in percentages, maar ook niet in kwaliteit. en dan heb ik het nog niet over oliën en premixen. en dan zit je nog met koolhydraten. die wil ik zo weinig mogelijk in mn katten hebben. beperk ik me tot kh-vrije kvv, gaat dat helemaal ten koste van de variatie.

ik merkte aan otje dat ze het ook niet altijd even leuk vond. sien kreeg iedere dag iets anders in haar bakje en kon genieten van de afwisseling in smaak en structuur. voor otje was het iedere dag dezelfde prak, soms een andere smaak (kip en dan weer rund).

ik heb zelf een vleesmolen gekocht en otje krijgt nu ook prak, maar dan met dezelfde afwisseling als sien. ik weet precies wat er in gaat aan percentages en soorten en kwaliteit en otje kan haar eten wel gewoon lekker oplikken ipv dat ze moet knagen.
voor de tanden geef ik dingen die ze nog net wel wegkrijgt; ratten, muizen, kuikens, kwartels, duiven en gerbils.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Koekie, wat voor molentje heb je??  :D
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

[quote="yuki13"]
Koekie, wat voor molentje heb je??  :D
[/quote]

Laat dat -tje maar weg  :P om botten te malen heb je wel een flinke maat vleesmolen nodig.
Volgens mij heeft koekje een nieuwe Portkert, maat 8 of 10, met een grote gaten maalschijf. Ik heb zelf een 2e ahnds Husqvarna maat 12.
RupsenStorm
3-sterren
3-sterren

Bericht door RupsenStorm »

[quote="Kruimel"]
Laat dat -tje maar weg  :P om botten te malen heb je wel een flinke maat vleesmolen nodig.
Volgens mij heeft koekje een nieuwe Portkert, maat 8 of 10, met een grote gaten maalschijf. Ik heb zelf een 2e ahnds Husqvarna maat 12.
[/quote]inderdaad ik heb een porkert 12 en die is qua grootte gelijk aan de 10 maar de mijne heeft niet zo'n aanschroef klem, maar zet je plat neer.
ook ik heb de grofste maalschijf. Met deze kun je met gemak karkasjes malen en ook wel bot. Ik maal voor Rups regelmatigf omdat het haar gewoonweg nog niet zo goed lukt alles stuk te maken. En ze is erg gemakkelijk van aard.
Laatst gewijzigd door RupsenStorm op di 03 mar 2009, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Ik zag Liz iets zeggen over een molentje, die je makkelijk uit elkaar kan halen om schoon te maken......
Ik MOET een molen, ik MOET een molen, ik MOET een molen  :D  ;D...maar welke neem ik??
Als ik dagelijks vers voer aan 1 hond van 40 kg en 3 poezebeesten en karkassen wil gaan malen (kip, fazant, eend, etc) waar moet ik dan aan denken?
En als ik een handgedraaide neem, word ik dan niet langzamerhand Popeye????
Ik dacht een de Kenwood MG510 (1600W), die iemand hier ook heeft en tevreden is, maar twijfel of ik toch niet een handmatige moet nemen....
Hellup  :D
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

yuki13 schreef: Ik zag Liz iets zeggen over een molentje, die je makkelijk uit elkaar kan halen om schoon te maken......
Dat geldt iig voor de handmatige molens, ff schroeven en je hebt de onderdelen.Tis allemaal gietijzer en staal dus goed heet te wassen.
Ik MOET een molen, ik MOET een molen, ik MOET een molen  :D  ;D...maar welke neem ik??
Als ik dagelijks vers voer aan 1 hond van 40 kg en 3 poezebeesten en karkassen wil gaan malen (kip, fazant, eend, etc) waar moet ik dan aan denken?
Aan HEEL VEEL werk  :D
En als ik een handgedraaide neem, word ik dan niet langzamerhand Popeye????
Yep  8)
Mits je voldoende spinazie eet natuurlijk  :D
Ik dacht een de Kenwood MG510 (1600W), die iemand hier ook heeft en tevreden is, maar twijfel of ik toch niet een handmatige moet nemen....
Hellup  :D
Hiero geen verstand van de elektrieke versies, hier gaat alles met de hand. En voor de 3 geriatrische katten is dat nog goed te doen. Ik maal karkassen van niet te groot spul en bestel daarnaast uit luiigheid nog wel eens Herby bomixen, al vallen die niet altijd in de smaak. Spiervlees en orgaan geef ik gesneden, dat krijgen ze nog wel weg. Vlees malen met de Husqvarna wel eens geprobeerd maar dat ging niet echt lekker  :-X misschien moet ik daar toch een kleinere maat voor hebben. Of een nieuwe met scherpe messen  :P
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik heb een porkert maat 10. nieuw gekocht idd. maalzeefje met gaatje van 12 mm. 14 is voor honden denk ik ook goed,  maar ik heb miauwerts.
ik maal alleen voor otje. zo'n 3 kilo per keer en daar kan ze een hele maand mee doen. ik maal wel met 2 armpjes meestal, dan blijf je toch een symmetrische popeye.
evenstar
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evenstar »

manlief maalde tot voor kort de kippekarkassen met een porkert maat 12; schijf 14 mm
Ook konijnen en eenden maalde hij hier mee.
Alleen kopvlees vond hij een crime om te malen.
Naar elke keer op MP te kijken heeft hij  een leuk geprijsde  professionele Hobart vleesmolen gekocht maar deze heeft ook moeite met het kopvlees
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

[quote="evenstar"]
manlief maalde tot voor kort de kippekarkassen met een porkert maat 12; schijf 14 mm
Ook konijnen en eenden maalde hij hier mee.
Alleen kopvlees vond hij een crime om te malen.
Naar elke keer op MP te kijken heeft hij  een leuk geprijsde  professionele Hobart vleesmolen gekocht maar deze heeft ook moeite met het kopvlees

[/quote]
en waar is nu die Porkert??  ;)
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Van de Smuldier glutenvrij bevatten de kip, lam en vleescompleet gemalen kipkarkassen als calciumbron. Alleen de rund en paard niet.
Ik vind het wel mooi spul.
En je zou het ook nog kunnen afwisselen met Haaks barf of mixen van Herby. En dat met de Carnibest, lijkt me voldoende afwisseling, toch?
En die Naturis zou ook nog wat kunnen zijn.
kattenbella
2-sterren
2-sterren

Bericht door kattenbella »

Ik ben blij een adres gevonden te hebben die Carnibest kan en wil leveren. Wel duur inderdaad met 34 dieren.
Ik geef er wel brokken bij, niet teveel van bio afkomst en vleugels en andere dingen bij Appie Heijn
Ik zoek dus echt adressen om dit beter en voordeliger aan te kunnen pakken.

Ik hoor jullie bijvoorbeeld over Smuldier, nog nooit gezien hier!
evenstar
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evenstar »

en waar is nu die Porkert?? 
Die ligt hier  :)  manlief wil hem nog niet wegdoen omdat hij nog handig is voor de kleine hoeveel heden vanwege het schoonmaken.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="kattenbella"]
Ik ben blij een adres gevonden te hebben die Carnibest kan en wil leveren. Wel duur inderdaad met 34 dieren.
Ik geef er wel brokken bij, niet teveel van bio afkomst en vleugels en andere dingen bij Appie Heijn
Ik zoek dus echt adressen om dit beter en voordeliger aan te kunnen pakken.

Ik hoor jullie bijvoorbeeld over Smuldier, nog nooit gezien hier!
[/quote]
Ik gaf het aan mijn eerste hond,het scheelt echt met de duurdere kvv's.
Gewoon proberen zodat je heel snel je brokjes niet meer hoeft te geven,daarnaast geef je een paar keer per week barfattribuutjes aan je katten...moet je kijken wat het dan scheelt en hoe goed ze het er op doen  ;)

Plaats reactie