Aanwezig bij de slacht
Moderator: Lizzy
Re: Aanwezig bij de slacht
"diergedrag" , je kan er echt wel van uit gaan dat dieren die geschoten/ geslacht worden dood zijn . het zal hoogst zelden voorkomen dat er verkeerd geschoten wordt en dan worden ze meteen opnieuw geschoten. met kippen bijv. die eerst "verdoofd"worden voordat hun kop eraf gaat is dat volgens mij wel anders. dan weet je nooit zeker of ze echt genoeg verdoofd zijn. dat moet anders kunnen vind ik.
marianne
marianne
Hoe weet je dat? Ik bedoek, dat je daar echt wel van uit kan gaan??? Bij de noodslacht wordt geschoten, bij andere eerst verdoofd (als het goed is)dingogirl schreef: "diergedrag" , je kan er echt wel van uit gaan dat dieren die geschoten/ geslacht worden dood zijn . het zal hoogst zelden voorkomen dat er verkeerd geschoten wordt en dan worden ze meteen opnieuw geschoten. met kippen bijv. die eerst "verdoofd"worden voordat hun kop eraf gaat is dat volgens mij wel anders. dan weet je nooit zeker of ze echt genoeg verdoofd zijn. dat moet anders kunnen vind ik.
marianne
ik heb inmiddels diverse filmbeelden van diverse oorsprong gezien waar toch wel wat anders uit blijkt.
De theorie is mooi (voor zover je daarvan kan spreken), de praktijk is helaas minder.
als een dier eerst verdoofd wordt, kan je het natuurlijk niet meer voor consumptie gebruiken. ik heb het slachten van verschillende dieren meegemaakt. eigen dieren en ook van mensen die ik ken en via stage-plaatsen van school. en ook met de slager zelf erover gehad of het ook wel eens fout gaat. het komt volgens hem 1 of 2 keer per jaar voor dat er niet goed geschoten wordt ,en een dier niet direkt dood is. dan wordt dat uiteraard zo snel mogelijk opnieuw gedaan. ik vind het evengoed iedere keer wel zielig voor een dier maar dat is nu eenmaal de realiteit als mensen vlees willen eten. had op stage een hele leuke lievelingskoe. die moest op een gegeven moment ook naar de slacht. dat vond ik toen wel erg . ik heb nog steeds een foto van haar.
gr marianne
gr marianne
Koeien worden geschoten(paarden ook) maar varkens en schapen worden "verdoofd" door een electrische schok. Ze zijn dan bewusteloos waarna de opgehangen worden aan de achterpoten en de hals-slagaders worden doorgesneden om ze te verbloeden. Het hart klop dan gewoon door totdat het meeste bloed eruit is.
Ik geloof bij slachten ook* in kleinschaligheid dan is er nog aandacht voor het individuele dier. Wordt het lopendeband werk, zeker bij kleinere dieren, biggen en kippen, dan is die individuele behandeling ver te zoeken en merk je ook niet als het doden/verdoven niet direct gelukt is.
* ook slaat hier op het houden van dieren.
Ik geloof bij slachten ook* in kleinschaligheid dan is er nog aandacht voor het individuele dier. Wordt het lopendeband werk, zeker bij kleinere dieren, biggen en kippen, dan is die individuele behandeling ver te zoeken en merk je ook niet als het doden/verdoven niet direct gelukt is.
* ook slaat hier op het houden van dieren.
Ik ben er nog nooit bij geweest en heb absoluut geen plannen in die richting.
( Toen ik 15 was, is mijn paard naar de slacht gegaan... nee dus... een kleine 2 jaar later kwam ze in MIJN manege aan met een andere eigenaar... en zat ze in de wedstrijdsport
Ik hoef niet te vertellen in welke staat ik toen was
)
Maar over een tijdje (1-2 jaar, weet het niet precies) moet ik dus een slachthuisprakticum van een paar weken doen...
en dat zie ik op zijn minst gezegd helemaal niet zitten... 
( Toen ik 15 was, is mijn paard naar de slacht gegaan... nee dus... een kleine 2 jaar later kwam ze in MIJN manege aan met een andere eigenaar... en zat ze in de wedstrijdsport
Maar over een tijdje (1-2 jaar, weet het niet precies) moet ik dus een slachthuisprakticum van een paar weken doen...
Sterkte ermee.isabel debacker schreef: Ik ben er nog nooit bij geweest en heb absoluut geen plannen in die richting.
( Toen ik 15 was, is mijn paard naar de slacht gegaan... nee dus... een kleine 2 jaar later kwam ze in MIJN manege aan met een andere eigenaar... en zat ze in de wedstrijdsportIk hoef niet te vertellen in welke staat ik toen was
)
Maar over een tijdje (1-2 jaar, weet het niet precies) moet ik dus een slachthuisprakticum van een paar weken doen...en dat zie ik op zijn minst gezegd helemaal niet zitten...
Ikzelf vind: als ik precies weet wat er gaat gebeuren(voornamelijk bij het doden) en alles gaat rustig een met respect voor het dier, dan gaat het wel. Leuk zal ik het nooit vinden, en onverschillig word ik ook niet(sta ook niet elke dag in een slachthuis gelukkig).
MAAR is stond ook eens in een klein slachthuis en hoorde toemaar en wat klappen op de kont en toen vlak bij me ineens een koe(wel in een speciaal hekwerk) die peng geschoten werd en neerstortte zonder dat ik daar op gerekend had. Ik schok me te pletter en ben heel lang bang/unheimisch geweest in dat slachthuis. Dus ik zou zeggen bereid je mentaal goed voor.
Halal slachten is iets natuurlijker omdat het dier weet dat het dood gaat. Gezien het feit dat al het vee oorspronkelijk prooidieren zijn van de carnivore dieren wordt bij slacht/jacht stress die halal slachten en jagen te weeg brengt (zie het als een leeuw of wolf die de keel doorhapt) een natuurlijke verdoving op gang brengt. Dit moet wel anders zouden alle bejaagde dieren erg lijden als ze door het roofdier geslagen worden. Je kunt het vergelijken met het feit als je zelf een ernstige verwonding oploopt en daardoor half buiten westen raakt.. Je ziet sterretjes en je hoort minder goed, je geheugen registreert de pijn niet meer kortom je bent verdoofd.Urs schreef: Ik vond zelf het halal slachten "diervriendelijker" dan het regulier slachten. Ook nadat de dieren dood waren vond ik het respectvoller.
Maar bij een regulier slachthuis is in principe doden door hersendood maken (pin, kogel of stroomstoot) ook vrij snel. In alle gevallen blijft het hart doorkloppen omdat het hart een eigen zenuwsysteem heeft (Sinusknoop) die er voor zorgt dat het hart nog enige blijft kloppen.. ook al is een dier of mens hersendood. Dit is de ook de reden waarom harttransplantatie mogelijk is.
zie uitleg Sinusknoop :http://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/4548/sinus-knoop
Maar goed zelf ben ik nooit in een slachthuis geweest. Maar ben wel bij de slacht van kippen geweest op een boerderij in Indonesie. ik vond het eigenlijk niet eng omdat ik weet dat biologische kippetjes erg lekker zijn
Laatst gewijzigd door Aquillo op za 09 jan 2010, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Een interessant gegeven vind ik Aquillo! Ik vraag het me telkens af als we bij de slachter zijn. Wat zou er toch door de koetjes heengaan? Ik zie geen stress of buitengewoon ongemak, behalve dat ze vast staan en moeten wachten. Misschien zijn ze nietsvermoedend en zakken ze plots door de poten. En misschien is dat uiteindelijk om watvoor reden dan ook minder prettig voor het dier dan wanneer ze zich op de een of andere manier wat kunnen voorbereiden, ofwel het weten.Aquillo schreef: Halal slachten is iets natuurlijker omdat het dier weet dat het dood gaat.
Het zou kunnen zijn dat runderen dit doorcommuniceren op een manier die wij niet opmerken?
Dat zou kunnen ja.Aquillo schreef: Het zou kunnen zijn dat runderen dit doorcommuniceren op een manier die wij niet opmerken?
-
diergedrag
- 3-sterren

Helaas niet! Bij een grote documentaire over een hypermodern, diervriendelijk (een slachthuis?????) slachthuis werd het ronduit toegegeven dat het best wel eens voorkomt dat een rund of varken niet echt dood is als ie aan de haak gaat! Het gaat machinaal....dingogirl schreef: "diergedrag" , je kan er echt wel van uit gaan dat dieren die geschoten/ geslacht worden dood zijn . het zal hoogst zelden voorkomen dat er verkeerd geschoten wordt en dan worden ze meteen opnieuw geschoten.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Klopt helaas
mijn vader werkte bij de slachtveeverzekering en ook toen gebeurde dat soort dingen, vooral in de grote gemechaniseerde en geautomatiseerde slachthuizen. Voorheen Zwan nu Unox was berucht, de varkens die de worst ingingen waren lang niet allemaal al de pijp uit
Ik koop kopvlees en runderorgaan bij een kleine zelfslachtende slager waar alles handmatig gaat en waar ze netjes met hun dieren omgaan. Levend varken in de ketel zal daar niet gebeuren.
Ik koop kopvlees en runderorgaan bij een kleine zelfslachtende slager waar alles handmatig gaat en waar ze netjes met hun dieren omgaan. Levend varken in de ketel zal daar niet gebeuren.
Hoe kan dat dan?? De halsslagader wordt toch eerst doorgesneden??Mevroi Kruim schreef: Klopt helaasmijn vader werkte bij de slachtveeverzekering en ook toen gebeurde dat soort dingen, vooral in de grote gemechaniseerde en geautomatiseerde slachthuizen. Voorheen Zwan nu Unox was berucht, de varkens die de worst ingingen waren lang niet allemaal al de pijp uit
![]()
In t slachthuis waar ik geweest ben, gebeurde het wel dat de varkens niet voldoende verdoofd waren en dus nog enigzins bij kennis die haak in de poot kregen en een aantal metertjes op de kop aan die haak getransporteerd werden om vervolgens de halsslagader doorgesneden te krijgen. Ik neem aan dat ze dan WEL dood zijn???
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Nee, niet gelijk, dat verbloeden duurt wel ff. En afhankelijk van het systeem kan het voorkomen dat ze dan de ketel in gaan. Haak door de poot is ook niet echt leuk 
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Even wat rectificeren. Koeien en paarden worden inderdaad geschoten, maar dan zijn ze dus niet dood.
Men noemt dit bedwelmen, door de schok van het schietmasker gaat er een drukgof door de hersenen waardoor ze bewusteloos raken. Dit is dus het "verdoven", wat ze niet doen bij halal slachten. Het echte doden gebeurt door het doorsnijden van de halsslagader, waardoor de dieren verbloeden.
Men noemt dit bedwelmen, door de schok van het schietmasker gaat er een drukgof door de hersenen waardoor ze bewusteloos raken. Dit is dus het "verdoven", wat ze niet doen bij halal slachten. Het echte doden gebeurt door het doorsnijden van de halsslagader, waardoor de dieren verbloeden.