Sofi mankt - nagel kapot - (Pag 9) Leishmaniose... het gevecht begint weer?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Sofi mankt - nagel kapot

me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

daarom spuit ik tegenwoordig dit soort wonden met verdunde waterstofperoxide(met dank aan danielle) werkt zo ontzettend goed!!
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Net het verband even verschoond en het was kletsnat, de poot is geslonken en je ziet nu een gapend gat aan de teen en er kwam flink wat bloed uit, het ziet er beter uit, maar is nog steeds erg pijnlijk.
Ik heb met licht gezouten water de wond uitgespoten.
Hoe laat je zo'n gapende wond het beste genezen?
Er komt te veel viezigheid uit om er niets omheen te doen.

Ik heb er nu een dubbelgevouwen gaasje op gedaan (die gaasjes zijn al vierdubbel van zichzelf) en daaroverheen een enkel gaasje en dat met leukoplast en vetwrap om de voet heen, maar waar de wond zit is alleen gaas. Ze loopt er toch niet op en als ze naar buiten gaat dan krijgt ze een schoentje aan. Zo kan er meer lucht bij komen.
Dat lijkt me beter?
Ik heb alleen ervaring met dit soort wonden bij de katten en dat genas altijd aan de open lucht, maar zat dan niet aan een teen.

Vannacht wil ik dan over het verband een schoentje aan doen, dan weet ik zeker dat ze er (ondanks de kap) niet aan zit en dat Borke er ook niet aan zit. Dan laat ik beiden gewoon los in de woonkamer.
Normaal zijn ze dat ook, maar dan zit Sofi in haar bench, maar met een kap op in de bench dat lijkt me niet zo'n goed idee.
ik wil haar ook niet apart van Borke houden, dat durf ik niet te gokken en ze zijn de hele dag samen en het gaat prima.

Ik heb twee vragen voor jullie:

1. Hebben jullie nog suggesties voor de wondverzorging in dit stadium?

2. Ze heeft - na vanochtend - niet meer geplast.
We hebben haar twee keer meegenomen in de achtertuin, waar ze gisteren en vanochtend ook geplast heeft, maar ze plaste niet. Lijkt mij niet normaal?
Ze kan het wel lang ophouden hoor, maar vanaf vanochtend 09.00 uur lijkt het me wat overdreven lang.
Of zou ze onvoldoende vocht binnen krijgen om te plassen?
Ze heeft wel gedronken en krijgt met water aangelengd kvv met spiervlees en lever er doorheen.
Ik vrees namelijk dat ze anders onvoldoende aandrang voor ontlasting krijgt nu ze zo weinig beweegt?
Nu zal de AB ook nog wel laxerend gaan werken en Sofi is normaal gesproken een hond die eerder diarree krijgt dan verstopping...
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

je kunt de wond ook spoelen met verdunde jodium, dat werkt ook goed, maar zal w.s. wel prikken  :-\  maar dat doet waterstofperioxide ook denk ik  :-\

ik zou meerdere keren per dag de wond spoelen en er daarna verse gaasjes op doen, zodat het vieze vocht goed in de gaasjes trekt.

Eventueel kun je zelfs, naar mijn idee, de wond een beetje aandrukken, zodat de viezigheid er goed uitkomt, met wat bloed, dat is niet erg. Dat reinigt van binnenuit.  En dan misschien wondpoeder erop? Ik weet niet of dat nog bestaat, maar wij haaden het vroeger thuis, ik zal eens even googelen...
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Laatst gewijzigd door Nynke op za 05 dec 2009, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Nynke F schreef: je kunt de wond ook spoelen met verdunde jodium, dat werkt ook goed, maar zal w.s. wel prikken  :-\  maar dat doet waterstofperioxide ook denk ik  :-\

ik zou meerdere keren per dag de wond spoelen en er daarna verse gaasjes op doen, zodat het vieze vocht goed in de gaasjes trekt.

Eventueel kun je zelfs, naar mijn idee, de wond een beetje aandrukken, zodat de viezigheid er goed uitkomt, met wat bloed, dat is niet erg. Dat reinigt van binnenuit.  En dan misschien wondpoeder erop? Ik weet niet of dat nog bestaat, maar wij haaden het vroeger thuis, ik zal eens even googelen...
Bedankt voor het meedenken Nynke  :-*

Het spoelen met gezouten water heeft goed geholpen en met het verwisselen van het verband druk ik het automatisch wat uit, alleen al door het aan of aftrekken van het verband. Ik durf het niet te veel te doen, want het is enorm pijnlijk  :'(

Er komt nog steeds viezigheid uit, maar sinds vanavond laat loopt ze in eens ook met de poot. Ze is met schoentje aan de tuin in gelopen om 21.30 uur een heeft daar een grote plas gedaan.
Door ermee te lopen, drukt ze het zelf ook uit, dus dat is prima.
Als ze er morgenochtend ook op wil staan, dan denk ik dat we haar eens meenemen voor een wandelingetje in het park achter ons huis, zodat ze wat beweging krijgt. Dat gaat prima met haar schoentje aan en dan kan ze als we weg gaan een droog schoentje aan krijgen en dan was ik die vuile wel even uit na alle blubber waar ze dan doorheen is gelopen.

Honingcreme heb ik in huis, maar dat durf ik er nog niet op te smeren, het is nogal een gapend gat namelijk.
Zou het wijs zijn om daar honingcreme in te smeren?

Ik heb dit in huis: https://www.directapotheek.nl/productde ... ubriek=540
maar ook dat vind ik een beetje eng om in dat open gat te gooien...
Op dit moment bloed het ook en dat bloed ziet er steeds schoner uit en ik denk dat dat een mooie interne reiniging is, zonder dat ze enorm veel bloed verliest.
Als ik terugdenk aan de poes die die gapende wond had met mastitis dan ziet dit en nu al beter uit (is ook een kleinere wond dat scheelt natuurlijk ook).
Ik ben benieuwd hoe het er morgenochtend uit ziet na een nacht het schoentje erbij aan gehad te hebben en de kap op.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Nynke F schreef: je kunt de wond ook spoelen met verdunde jodium, dat werkt ook goed, maar zal w.s. wel prikken  :-\  maar dat doet waterstofperioxide ook denk ik  :-\
Nee hoor,de peroxide die ik heb prikt niet en kan je 't gewoon zonder verdunnen gebruiken op open wonden.
Dat poeder wat je hebt kan je volgens mij wel gebruiken hoor!
Success met d'r pootje..
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

peroxide prikt niet en maakt het zo ontzettend schoon, wel goed dat het bloed en dat dat steeds lichter wordt dat is een goed teken.. wbt de honingzalf, ik smeerde dat gewoon op de wond bij vince en daarover heen een gaasje, het verzacht ook nogeens en is reiningend..
zou verders er niet te veel verschillende dingen op gaan smeren, het heeft even tijd nodig, als je het maar goed schoon houd.
zou haar overigens wel aan de lijn houden, als ze een gekke bokkesprong maakt ben je strak weer terug bij af....
geef je haar ook traumeel?
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Ze krijgt inderdaad ook Traumeel en homeopathische medicijnen die ik nog heb om likgranuloom tegen te gaan, want dat is natuurlijk bij haar ook meteen een probleem als ze een wondje heeft en ze tzt geen kap meer draagt.

Wandelen ging goed, ze hield zich wel rustig, ging niet eens achter een fazant aan.
Na de wandeling een paar minuten in een sodabad en voorzichtig de poot en dus ook de wond uitgeknepen en nu wer nieuw verband er omheen.
Ik wil bij de volgende lichting verband eens honincreme proberen en ik den kdat ik het daar dan inderdaad even bij laat.
Sodabadje na de wandeling, wond uitknijpen en dan honingcreme, eens kijken hoe dat gaat.
Ze heeft minder pijn en loopt er nu ook gewoon mee, wond zag er beter uit!.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

hou er wel rekening mee dat alles wat nattig en week is na een soda bad he, ik zou kiezen voor de wond spoelen......
arme meis, het doet zeer hoor zo'n wond, ik hoop dat het snel genezen gaat en ze zich weer beter gaat voelen!
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

Fijn dat het de goede kant op gaat met Sofie!

Ik zou het ook alleen schoonmaken en honingzalf er op doen. Dat bevorderd de genezing en gaat ontstekingen tegen.
En verder gewoon geduld hebben ;) , je wilt het het liefst weer dicht kijken, maar het heeft nu eenmaal tijd nodig om te genezen....
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Vanmiddag honingcreme op de wond gedaan en alles weer verbonden.
Je ziet de nagel gewoon open en bloot in het vlees liggen, zo ziet de wond er uit.
Morgen maar eens bellen met de DA, zij zie dat mogelijk de hele nagel er af zou moeten en ik vraag me af of dat het geval is?
Daar hebben wij geen ervaring mee, dus zij moet er maar naar kijken.
Sofi laat zich heel braaf helpen.
Als we gewandeld hebben in het park (nu 2x gedaan vandaag en gelukkig heeft ze nu ook weer gepoept voor het eerst sinds vrijdag) dan spoelen we de poot in een sodabadje en dan knijp ik het voorzichtig uit in een schoon washandje.
Ik heb de indruk dat het daar goed van opknapt, elke keer ziet het er schoner uit.

Ik wil inderdaad die wond wel dichtkijken, maar ik vrees dat dit wel een week of 2 zal gaan duren  :-\

Ik vraag me ook af of zo'mn comfy cone van 25 cm (maat L) groot genoeg voor haar is, morgen maar eens bellen met die mensen...
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

fijn dat het er in elk geval beter/schoner uitziet Astrid !! 

Misschien kun je de poot, na het wassen, even omwikkelen met keukenrol of schoon ;) wcpapier, dat trekt het vocht lekker weg  :) :) :)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

moet eerlijk zeggen dat als de nagel verwijderd wordt, sofi minder pijn heeft en het sneller geneest..
dat is iig mijn ervaring toen met vince en weirdo..
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

vanaalst schreef: moet eerlijk zeggen dat als de nagel verwijderd wordt, sofi minder pijn heeft en het sneller geneest..
dat is iig mijn ervaring toen met vince en weirdo..
Ik vraag me dat dus ook af en die nagel ligt nu al helemaal bloot gezien de wond.
Om 10.00 uur gaan we naar de DA, dan moet zij maar even kijken wat haar het beste lijkt, eventueel haalt ze hem dan met een roesje meteen weg.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

denkt dat dat het verstandigste is, zo voelt ze steeds pijn als de nagel wordt belast..
overigens is weirdo toen niet verdoofd geweest met het eruit trekken van de nagel.....
vince gaf ook geen kik..
succes en sterkte!

Plaats reactie