Nieuw: Meer over vaccinaties door Don Hamilton

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: Nieuw: Meer over vaccinaties door Don Hamilton

Eidos
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eidos »

Jeej, Ik lees vandaag pas dit hele stuk  :-/... Ik twijfel ook al een hele tijd aan het jaarlijkse enten van honden en katten.. Zelf heb ik mijn katten tot nu om de 4/5 jaar laten enten omdat ze sloom misselijk en absoluut niet zichzelf waren na zo'n cocktail :(, maar nu ik dit lees hou ik er helemaal mee op  :)... Mijn katten zijn 12 en 10 en buiten dat lucky ( 10 ) nu permanent op nierdieet moet staan zijn ze allebei gezond.  ;D.. Mijn vorige DA is inderdaad wel eens boos op me geweest omdat ik ze niet jaarlijks liet enten, maar die beste man is gewoon oud en snapt het geloof ik niet helemaal meer.. Eigenlijk was ik over de kwestie eidos wel of niet enten nog aan het twijfelen.. :-/ Vorig jaar juni heeft hij zijn laatste enting  ( cocktail  :-X ) gehad. Maar nu ik dit zo allemaal lees laat ik hem mooi "puur natuur."

Lizzy bedankt voor de duidelijke vertaling  ;D Laat je nek/ schouders/ armen en handen maar ff goed verwennen, want die zal je nu wel goed voelen na al dat typen  ;)..
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Ook ik zit al een hele tijd te twijfelen aan het nut jaarlijkse herhalingen van de etingen. Sunday heeft een keer 3 maanden na de kennelhoest eting kennelhoest gekregen. De dierenarts zei toen dat er verschillende types van het virus waren en dat mijn hond juist de verkeerde had getroffen. Toen dacht ik: Waarom zou je dan nog enten?

Weet je wat mij tegenhoudt? Ik ben zo bang dat Sunday wel eens geïnfecteerd zal raken met het een-of-ander en dat de dierenarts dan zei: Eigen schuld....had je maar meer voor je hond over moeten hebben.

In de tijd van de varkenspest liep ik veel samen met mijn dierenarts met de honden en ze was er helemaal stuk van dat de varkenspest uitbrak. En ze was ook boos, boos omdat de overheid destijds heeft gezegd dat er gestopt moest worden met enten. Ze zei dat alle dierenartsen het een stom idee vonden en dat ze voorspeld hadden dat er over enige jaren problemen van zouden komen

Ik zelf zoek de oorzaak ergens anders (nl teveel vee op te kleine opppervlakken) maar misschien is het een combinatie van die 2. Misschien een speling van de natuur om overschotten " op te ruimen", op een vervelende manier.

Ik moet er dus niet aan denken dat Sunday bijv. weer kennelhoest krijgt (of een andere aandoening) en ik moet bekennen dat ik er niet ALLES aan gedaan heb om het te voorkomen.

Hoe denken jullie daarover?
sylvia

Bericht door sylvia »

enten tegen kennelhoest vindt ik persoonlijk een beetje belachelijk.teneerste zijn er ontelbare verschillende stammen en mutaties van het virus ,dus inderdaad zoals je gemerkt hebt ent je voor de ene en je hond krijgt een andere variant.Buitendat  kennelhoest is heel goed behandelbaar,het is niet een levensbedreigende aandoening,als je hond kennelhoest heeft is het snel op te lossen met medicijnen,dus maakt het enten voor mij overbodig,en vaak krijgen met kennelhoest geente honden vaker kennelhoest dan niet geente honden.
Het is net als met een verkoudheid bij mensen,je krijgt het vervelend ff uitzieken en deze virus stam kan je nooit meer iets maken.
Wat betreft de uitbraken,varkenspest en vogelpest en weet ik al wat niet meer,inderdaad het veel vee op een kleine ruimte proppen is daar oorzaak aan,natuurl;ijk zouden we enten dan kregen ze het niet,maar reken er op dat moeder natuur dan wel weer andere wegen zoekt om de overbevolking tegen te gaan.
De commotie die het "ruimen"dan teweeg brengt (dit geld niet voor de koeien boeren die jaren met bloedlijnen bezeg zijn om goed melkvee te fokken)vind ik dan ook weer zo tjaa hoe zal ik het zeggen krokodillentranen,wat is er voor deze dieren veranderd...niets ze worden gedood...denk je dat dat dier het een worst zal zijn of hij gedood wordt om door ons te worden opgegeten,of dat hij gedood wordt om de destructie in te gaan....dood is dood ongeacht de reden.
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Hoi Sylvia,

Maar hoe zit het dan met de andere ziekten dan Kennelhoest, waar ze misschien minder makkelijk vanaf komen? Of waar ze iets aan over kunnen houden?

Ik ben niet zo vreselijk goed op de hoogte (tijd om daar erandering in te brengen) maar wil ook geen risico lopen
sylvia

Bericht door sylvia »

Hoi Sylvia,

Maar hoe zit het dan met de andere ziekten dan Kennelhoest, waar ze misschien minder makkelijk vanaf komen? Of waar ze iets aan over kunnen houden?

Ik ben niet zo vreselijk goed op de hoogte (tijd om daar erandering in te brengen) maar wil ook geen risico lopen
Vergelijk enten eens met enten bij mensen....nee honden en katten zijn geen mensen,maar entingen zijn wel entingen.Een vacinatie heeft als doel het lichaam kennis te laten maken met een ziektemaker,op zo'n kleine schaal dat het lichaam er zonder al teveel moeite iets tegen kan ondernemen,leert wat hij er tegen moet ondernemen en dat het lichaam deze ziektemaker de rest van het bestaan herkend.

Bij mensen gebeurd dit bij kinderen,sommige entingen moeten een keer herhaald worden en dat was het,het is niet zo dat je voor de mazelen,kinkhoest en weet ik wat de rest van je leven ieder jaar een enting moet gaan halen,waar is dan het herkennen gebleven?!.

Wat er gebeurd bij honden en katten die als pup/kitten netjes geent zijn en een herhalings enting hebben gehad,die krijgen een jaar later weer die enting,het imuunsysteem herkend de indringer,slaat deze neer,weg enting en het imuunsysteem is tijdelijk verzwakt,wat ziekteverwekkers de kans geeft om dan toe te slaan.

Als je hond of kat gewoon als jonkies geent zijn met een boost na het eerste jaar,zijn ze net als wij gewoon voor het leven beschermt,(weil is een uitzondering).

Het is toch wel vremd dat na al het gemorrel over enten in de dierenwereld nobivac ineens heeft besloten dat de entstoffen ineens 3 jaar geldig zijn,terwijl de entstof op zich zelf niet van samenstelling veranderd is,er wordt zelfs al over 7 jaar gefluisterd,dus let op over een aantal jaren als de meeste diereneigenaren iets meekrijgen over al dat enten dan zal die zelfde entstof wel ineens 15 jaar werkzaam zijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hoi Femke, ik kan mij jouw gedachte heel goed voorstellen... Over de varkenspest: daar hebben ze gelijk in.. Met een beetje pech, breekt er over een paar jaar ook weer overal Aujeszky uit... Kunnen wij lachen met onze honden. Maar goed, de manier waarop varkens hier worden gehouden, is natuurlijk niet te vergelijken met hoe wij honden houden. Deze dieren staat veel onder stress, moeten zo snel mogelijk groeien, worden volgestopt met medicijnen (ook om de groei te bevorderen) en hebben dus nul komma nul weerstand...

Een eerste vereiste om minder/verstandiger te gaan vaccineren is een goede voeding. Want, een hond heeft een goede weerstand nodig (sowieso). Een tweede vereiste is dat de hond gewoon een leuk en zo min mogelijk stressig leven heeft. Want, ook stress verminderd de weerstand.

Nou over de vaccinatie, voor de mensen die toch willen blijven vaccineren, maar wel verstandig willen vaccineren:

*Kennelhoest: is niet dodelijk. Reden 1 om niet te vaccineren. Het vaccin beschermt slecht (een hond kan dus inderdaad nog kennelhoest krijgen). Reden 2 om niet te vaccineren. Het vaccin heeft lelijke bijwerkingen. Reden 3 om niet te vaccineren.

*Leptospirosis: kan dodelijk zijn. Reden om te vaccineren. Het vaccin beschermt niet 100%. Er zijn meerdere bacterie-soorten (Lepto's) en de hond wordt er maar tegen twee ingeent. Die andere kan de hond nog "gewoon" krijgen. Reden 1 om niet te vaccineren. Het vaccin heeft heel lelijke bijwerkingen. Reden 2 om niet te vaccineren. Gezonde honden krijgen geen lepto, maar, als jouw hond in veel risico gebieden zwemt/leeft, doe je er misschien goed aan de risico's voor lief te nemen en toch te vaccineren. Het vaccin beschermt 1 jaar.

*Parvo: eigenlijk een puppie ziekte. Voor pups dodelijk, voor volwassen honden vaak niet dodelijk. Het vaccin beschermt goed, zegt men. Het vaccin heeft wel lelijke bijwerkingen. Zo krijgen honden regelmatig juist Parvo na een enting. Veel artsen vermoeden dat 1 of 2 parvo entingen de hond levensjang beschermt is. Na het 7de of 8ste levensjaar zou je sowieso met Parvo entingen kunnen stoppen, tenzij je een Black & Tan hond hebt. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 jaar, volgens de fabrikant (volgens mij dus langer).

*Hondenziekte: eigenlijk een puppie ziekte. Voor pups dodelijk, voor volwassen honden ook. Het vaccin beschermt goed. Bijwerkingen van het vaccin: weet ik niet. Veel artsen vermoeden dat 1 of 2 Distemper entingen de hond levensjang beschermt is. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 volgens de fabrikant, maar vele wetenschappers vermoeden dat het vaccin minimaal 5 tot 7 jaar bescherming biedt.

*HCC of leverziekte: een vaak dodelijke ziekte. Het vaccin beschermt goed. Bijwerkingen van dit vaccin: weet ik niet. Veel artsen vermoeden dat 1 of 2 HCC entingen de hond levenslang bescherming biedt. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 jaar volgens de fabrikant, maar het vermoeden bestaat dat het 3 jaar beschermt. Deze ziekte komt niet vaak voor.

*Para-infuenza: deze ziekte is niet dodelijk en mijns inziens is er dan geen reden tot vaccinatie. Bijwerkingen van het vaccin zijn lelijk. De Nobivac vaccinatie beschermt 2 jaar volgens de fabrikant.

*Corona: dit is een vaccin die op een ziekte zit te wachten.. Met andere woorden: komt niet vaak voor, is niet dodelijk en er dus geen reden om hiertegen te vaccineren. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 jaar.

*Bordetella: vorm van kennelhoest, daarvoor geldt hetzelfde als eerder boven beschreven bij kennelhoest.

*Rabies: Dodelijk. Komt in Nederland niet voor. Rabies enting wordt er van verdacht agressieve honden te veroorzaken.

Dus, wanneer je toch zou willen blijven vaccineren, dan zou je er (volgens mij) goed aan doen om:

1 maal per jaar Lepto
1 maal per twee jaar Parvo tot 7 jaar
1 maal per 5 jaar Hondenziekte tot 7 jaar
1 maal per 3 jaar HCC tot 7 jaar.
Rabies alleen bij reis naar buitenland.

De rest niet tegen laten enten.

Maar, niet elk vaccin is apart te verkrijgen. Ik weet dat Parvo en Lepto aparte entingen hebben maar volgens mij is Hondenziekte/Distemper en HCC alleen maar in combinatie vaccins te krijgen.

Mijn advies zou ook zijn: geen cocktail entingen meer.

Groetjes, Lizzy
p.s., ik kan mij jouw angst voorstellen. Maar, leven is risico's nemen... Je kunt het ook omdraaien: als je je hond jaar in jaar uit met al deze bovenstaande rommel laat enten en hij krijgt op een gegeven moment een ernstige auto-immuunziekte, dan kan dat wel eens heel goed door de entingen veroorzaakt zijn. Heb je alles gedaan om dit te voorkomen? (tis niet zo rot bedoelt als dat het klinkt hoor!)
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 jul 2003, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Sylvie
2-sterren
2-sterren

Bericht door Sylvie »

Hmm, ik had op de arf lijst al wel verteld over mijn vaccinatieperikelen, maar zal dat hier ook nog even doen, om de discussie nog even gaande te houden  ;D
Hier een selectie van mijn mailtjes hierover. Laika is trouwens 2 jaar:
--------------
Ik kom net terug van de DA, er was een vervangster, want het was tijd voor
Laika's jaarlijkse vaccinatie. Nu heb ik een tijd geleden besloten dat zij
de komende 2 jaar alleen lepto krijgt en dan weer een keer de cocktail. Dit schema sprak mij het meeste aan.

Die vervangster vond het allemaal maar vreemd en had niet de lepto als los vaccin. Eerst beweerde ze dat het niet bestond, daarna zei ze dat ze dan
25  moest bestellen en dan kon ze er 24 weg gaan gooien. Ze had wel lepto en parvo in 1 vaccin.
Om een lang verhaal kort te maken; ik ben daar zonder vaccinatie weggegaan. Ze was behoorlijk boos, want parvo kwam behoorlijk veel voor, zei ze.
Nou kan ik bij een andere - holistische - DA waarschijnlijk wel aan losse lepto komen (ze gaat nu kijken of ze er misschien een monster van kan
krijgen), maar ik kreeg het hier aardig van op mijn heupen. Ik hou er niet van als mensen me aankijken alsof ik een gestoorde dierenbeul of crimineel
ben, terwijl ik het beste voor mijn meidje wil :-(
O ja, Laika heeft tot nu toe alle entingen volgens het normale schema gehad, ook de pupentingen, dit was de eerste keer dat ik het anders wilde gaan doen.
Tja, je denkt toch dat een DA het beste voor de
dieren wil, dus met zo'n boze dame ga je  daar weg met een heel onzeker en dubbel gevoel,want tja...ik wil ook het beste voor mijn beesten.

Het is een beetje als de overgang naar zelf rauw gaan voeren; je zweet bloed, zweet en tranen als je de eerste botten geeft; je WEET dat het goed
voor ze is, aan de andere kant heb je het gevoel dat je iets levensgevaarlijks doet.

Zo ook, met die vaccinatie; ik ging er peentjes zwetend heen; ik weet dat het goed is voor Laika, aan de andere kant toch het gevoel dat je iets gevaarlijks doet. En dat bevestigt zo'n dierenarts dan nog met haar
gedrag...
In het verleden heb ik wel over entschema's gesproken met mijn eigen dierenarts. En
hij vond dat je in principe wel een ander schema kon aanhouden, maar hij zei ronduit dat hij dat niet adverteerde, omdat de meeste mensen dat niet
snappen; het ene jaar zus en het andere jaar zo.
Ook zei hij dat hij die kennelhoestentingen onzinnig vond. Het was meestal niet erger dan een soort menselijke verkoudheid en dat die honden elkaar dan zo nu en dan eens aanstaken, was wel goed voor hun weerstand.
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Maar die dierenarts van mij, ik neem aan dat zij ook het beste voor heeft met háár hond, bovendien nog meer kennis heeft dan ik en zij ent haar hond nog vaker dan gemiddeld (omdat haar hond via de praktijk veel met ziekten in aanmerking komt)

>>Na het 7de of 8ste levensjaar zou je sowieso met Parvo entingen kunnen stoppen, tenzij je een Black & Tan hond hebt.<< Hoezo een black&tan hond Lizzy? Dat is toch een kleurslag van de vacht, zoals bij beaucerons en rottweilers? Zijn deze soms vatbaarder ofzo?

En hoe weet je of je hond genoeg weerstand heeft? Ik bedoel, Sunday is niet ziek op het moment, krijgt nog maar sinds drie weken versvoer, is net verhuisd (stress)....

ik durf met Sunday nooit zo goed op mijn gevoel af te gaan, bang dat ik ernaast zit....
(ben niet onzeker hoor...!!!) :-/ :-[ :'( :'(
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Heeee, bedankt voor de vertaling!!! Super!
sylvia

Bericht door sylvia »

Maar die dierenarts van mij, ik neem aan dat zij ook het beste voor heeft met háár hond, bovendien nog meer kennis heeft dan ik en zij ent haar hond nog vaker dan gemiddeld (omdat haar hond via de praktijk veel met ziekten in aanmerking komt)
Ik neem ook aan dat ze het beste met haar hond voor heeft,maar in het kader van extra enten omdat je hond met veel ziekten in aanraking komt vindt ik niet echt van veel kennis getuigen, het is net zoiets als een fles vullen voor je er van gedronken hebt.
Dierenartsen krijgen net als bij voeding ook over enten alleen het standaard gegeven tijdens de les,de info wordt verstrekt door de farmaceutische industrie,de pharmaceutische industrie leeft onderhand van de vaccin opbrengsten.De meeste dierenartsen nemen deze info ook klakkeloos aan,en waarom ook niet het is zo makkelijk aannemen dat het moet en dat het goed is.....tenslotte is het ook het basis inkomen van de dierenarts.Als jou vriendin zich eens ging verdiepen in enten (en waarschijnlijk ook voeding) en eens kritische vragen aan zichzelf zou stellen,dan pas zou ze over echte kennis beschikken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

De 1 zegt wel na een jaar, de ander zegt niet doen.
WAAR staat deze, mij al dan niet overtuigende wijsheid beschreven?
Hoi Ink, hier even hetgeen wat Don/Ron er van zeggen:

"Als je nu besluit om te blijven vaccineren, wat moet je dan doen:
Als je vindt dat vaccineren een juiste keuze is, dan kan ik de volgende aanbevelingen geven. Ik ben zelf dus tegen vaccineren, ook van puppies en kittens. Maar, als je besluit dat je wel wilt vaccineren, dan kunnen de volgende aanbevelingen helpen om tenminste zo minimaal mogelijk te vaccineren. De belangrijkste ziektes waar tegen gevaccineerd zou kunnen worden zijn: Hondenziekte (distemper), parvo, katten-leukemie en rabies. Ik ben zelf een voorstander van het gebruik maken van gedoodde virus vaccinaties. Ik vind zelf dat gedoodde virus vaccines veiliger zijn op de lange termijn. Maar, bij gedoodde virus-vaccine, moet er 1 maal herhaald worden. Dr Ron Schultz is juist voorstander van het gebuik maken van levend/gemodificeerd virus vaccines en hij raadt het volgende schema aan:

*Hondenziekte (distemper): levend, gemodificeerd bij 10 tot 12 weken.
*Parvo: levend, gemodificeerd bij 12 tot 14 weken.
*Katten-leukemie: levend, gemodificeerd: bij 10 tot 12 weken.

Dus, als je een nieuwe pup krijgt, dan geeft 1 enting van een levend, gemodificeerd van het Distemper virus bij 10 tot 12 weken, gevolgd door 1 enting met levend, gemodicieerd Parvo virus (twee weken later) een 95% kans op een levenslange bescherming tegen deze twee ziektes. Ook 1 of 2 maal een enting tegen Rabies geeft levenslange bescherming. De resterende 5% van de honden die niet geimmuniseerd zijn bij deze entingen, zal ook niet geimmuniseerd raken bij herhalings-entingen. Bij deze 5% werkt het vaccineren gewoon niet".

Groetjes, Liz
Ink

Bericht door Ink »

Fanx Liz. Had ik gelezen.
Maar ook uit dit stuk haal ik niet dat de boost na een jaar noodzakelijk is.

Of het moet deze zin zijn:
"Maar, bij gedoodde virus-vaccine, moet er 1 maal herhaald worden."

Volgens mij is dat wat volgens de boekjes met de pupentingen gebeurt.

En DUS snap ik nog steeds die herhalingsoefening na een jaar niet. Cocktail of waar mogelijk los doet even niet ter zake.

Lees jij iets anders?

Groetje!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hoi Ink, nee, ik lees ook niks anders. Weet je waar ik die herhalingsenting (bij 1 jaar) volgens mij vandaan heb? Van de ARF Lijst! Ik ga ff in mijn archieven zoeken!
Groetjes, Liz
sylvia

Bericht door sylvia »

Ik doe wel een boost met 1 jaar ,en dat is niet medisch onderbouwt maar mijn gevoel zegt mij dat bij kinderen heel veel entingen ook na zoveel tijd herhaald worden voor ze levenslang beschermen,daarom doe ik dat dus zo.
Ink

Bericht door Ink »

Mja. Gevoel.
Maar als ik iedere keer of misschien wel soms op mijn gevoel zou afgaan zou het onherroepelijk een grote puinzooi worden. Daarentegen geeft mijn gevoel op andere momenten wEl weer de juiste richting aan.
Eigenlijk heb ik dus liever formules (volgens mij van Helen gejat).

Plaats reactie