Elimineren stopgezet.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Hevige aanval van ontgiften !!!

Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: Ai, dat is naar,  maar hoort er (denk ik) wel een beetje bij.

Je zou je DA kunnen vragen of ze een shampoo heeft die Jasco kan helpen? weet dat het je eerder afgeraden is om hem te wassen, maar ik heb voor Reus een shampoo speciaal voor dergelijke huid klachten die hem enorm goed helpt. het wassen spoelt de schilfers weg en de shampoo voedt de huid waardoor hij niet meer zo droog en kriebelig was. dat is deze: http://www.huisdierwinkel.be/product/4/ ... 00-Ml.html (belgische site voor je)

wellicht vind iemand anders juist iets anders beter, ik heb met Reus en die shampoo goede ervaringen. was hem er nu nog zo 1 keer in de maand mee, en daar gaat zijn vacht & huid merkbaar op vooruit.
Bedankt voor je tip nienke. Ik hou hem goed in de gaten de volgende dagen.
Dat ik denk ook dat die krabwond kan komen van een beetje uitbundig spelen met de kat.
Zo lange nagels heeft hij niet en da wonde lijkt meer op een gevecht met de kat.
Maar de schilfers zijn dus merkbaar veel erger.
Een grote hond als hem wassen zal wel een uitdaging zijn :) Heb dit nog nooit gedaan bij hem.
Ik hoop dat hij nu even door gaat met ontgiften en dat dan bevestigd wordt dat barf de oplossing was voor al onze problemen :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Patj88 schreef: Hallo,

Vandaag heb ik Jasco geborsteld.
Hij had overal wel wat schilfers maar vooral aan zijn "oksels" had hij massaal veel schilfers nog nooit eerder gezien.
Ook had hij in dit gebied al een krabwonde.
De huid is doog dat heb ik duidelijk kunnen zien.
Ook verhaart hij voor het moment.

Ik hoop dat dit de ontgifting is waar jullie het over hebben?

Kan ik nu iets doen?

Groetjes Peter
Ja, dat kan. Maar het hoeft niet. Hoe lang staat hij nu op het dieet van alleen konijn?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Lizzy schreef: Ja, dat kan. Maar het hoeft niet. Hoe lang staat hij nu op het dieet van alleen konijn?
Dit is nu de 4e week Lizzy.
Ook hebben men ouders heb vannacht weer horen krabben.

Groeten Peter
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Patj88 schreef: Dit is nu de 4e week Lizzy.
Ook hebben men ouders heb vannacht weer horen krabben.

Groeten Peter
En de klachten zijn dus erger geworden?

Tja. Heel lastig. Het kan ontgiften zijn. Of toch een allergie voor iets dat hij eet. Wat geef je hem nou exact want ik zie in de voorgaande pagina's groenten, KVV en haas voorbij komen?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Lizzy schreef: En de klachten zijn dus erger geworden?

Tja. Heel lastig. Het kan ontgiften zijn. Of toch een allergie voor iets dat hij eet. Wat geef je hem nou exact want ik zie in de voorgaande pagina's groenten, KVV en haas voorbij komen?
Er waren 2 klachten slechte ontlasting en de huidschilfers.
De ontlasting is in orde goed vast geen onverteerd bot meer en veel minder dan toen hij brokken at.
De huidschilfers zijn nog niet weggegaan maar dit werd me gezegd dat dit even kon duren...
Haas heb ik niet toegevoegd aan het menu had het enkel even in vraag gesteld of ik dit ook kon voeren.
Vorige week had ik wat problemen met konijn vinden dus kocht ik alaska en kiezebrinkmix en nieren.
Het enige wat nieuw is is dus de alaska daar zitten groenten in maar kan als eliminatie gebruikt worden.
Maar jij kreeg die alaska maar 2 dagen toen ik gisteren zag dat de huidschilfers erger geworden waren. Dit kan toch niet de oorzaak zijn op zo een korte tijd  :-\
Als je zen vacht tegen de groeirichting in gaat wrijven wordt de hele zone van zen oksel naar zen ribben toe wit van de schilfers.
Zen bovenvacht glanst nog mooi.
Ik las hier al dat symptomen erger konden worden maar zo erg had ik ze niet verwacht.
Ik wil natuurlijk niet zo snel opgeven he we zijn nu al 4 weken ver maar we hebben er wel nog 8 te gaan :s
Ik hoop dat hij snel van die vervelende schilfers af is.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Patj88 schreef: Er waren 2 klachten slechte ontlasting en de huidschilfers.
De ontlasting is in orde goed vast geen onverteerd bot meer en veel minder dan toen hij brokken at.
De huidschilfers zijn nog niet weggegaan maar dit werd me gezegd dat dit even kon duren...
Haas heb ik niet toegevoegd aan het menu had het enkel even in vraag gesteld of ik dit ook kon voeren.
Vorige week had ik wat problemen met konijn vinden dus kocht ik alaska en kiezebrinkmix en nieren.
Het enige wat nieuw is is dus de alaska daar zitten groenten in maar kan als eliminatie gebruikt worden.
Ja, dat zegt je dierenarts he? Ik ben het daar niet mee eens.....
Maar jij kreeg die alaska maar 2 dagen toen ik gisteren zag dat de huidschilfers erger geworden waren. Dit kan toch niet de oorzaak zijn op zo een korte tijd  :-\
Als je zen vacht tegen de groeirichting in gaat wrijven wordt de hele zone van zen oksel naar zen ribben toe wit van de schilfers.
Zen bovenvacht glanst nog mooi.
Ik las hier al dat symptomen erger konden worden maar zo erg had ik ze niet verwacht.
Ik wil natuurlijk niet zo snel opgeven he we zijn nu al 4 weken ver maar we hebben er wel nog 8 te gaan :s
Ik hoop dat hij snel van die vervelende schilfers af is.
Alles kan. Het kan een allergie zijn. Het kan wat anders zijn. Jeuk is altijd moeilijk. Ik denk dat de jeuk zelfs van een extreem droge huid kan komen.

Ik vind het een slecht plan om tijdens een eliminatie dieet groenten (of wat dan ook) bij te gaan voeren. Want groenten kan wel degelijk reacties opleveren. Neem groenten uit de nachtschade familie! Ik hoef Linga maar 1 stuk paprika te geven en ze barst van de jeuk!

Wat ik zou doen is hem nog 4 weken strak op konijn zetten en niks anders. Want hoewel ik denk dat het 'm daar niet in zit, ben je nu zo'n end op streek dat ik dit af zou maken, als ik in jouw schoenen stond. En ik zou zelf even niks borstelen. Er gebeurd nu veel in het lichaam dat ik vind dat je de vacht echt het best met rust kan laten. Ik zou echt nog 4 weken doorbikkelen en daarna rustig gaan bekijken of jouw hond uberhaubt wel een voedsel allergie heeft. Want wie zegt dat eigenlijk? Ik zou met schilfers eigenlijk helemaal niet denken aan een voedsel allergie eerder aan een omega 3 vetzuur tekort :-\. Als hij dus de komende weken niet opknapt, denk ik dat je aan kunt nemen dat het 'm daar niet in zit en dan zou ik hem maar eens flink gaan verwennen met vooral veel omega 3 vetzuren en veel afwisseling in zijn menu.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Lizzy schreef: Ja, dat zegt je dierenarts he? Ik ben het daar niet mee eens.....

Alles kan. Het kan een allergie zijn. Het kan wat anders zijn. Jeuk is altijd moeilijk. Ik denk dat de jeuk zelfs van een extreem droge huid kan komen.

Ik vind het een slecht plan om tijdens een eliminatie dieet groenten (of wat dan ook) bij te gaan voeren. Want groenten kan wel degelijk reacties opleveren. Neem groenten uit de nachtschade familie! Ik hoef Linga maar 1 stuk paprika te geven en ze barst van de jeuk!

Wat ik zou doen is hem nog 4 weken strak op konijn zetten en niks anders. Want hoewel ik denk dat het 'm daar niet in zit, ben je nu zo'n end op streek dat ik dit af zou maken, als ik in jouw schoenen stond. En ik zou zelf even niks borstelen. Er gebeurd nu veel in het lichaam dat ik vind dat je de vacht echt het best met rust kan laten. Ik zou echt nog 4 weken doorbikkelen en daarna rustig gaan bekijken of jouw hond uberhaubt wel een voedsel allergie heeft. Want wie zegt dat eigenlijk? Ik zou met schilfers eigenlijk helemaal niet denken aan een voedsel allergie eerder aan een omega 3 vetzuur tekort :-\. Als hij dus de komende weken niet opknapt, denk ik dat je aan kunt nemen dat het 'm daar niet in zit en dan zou ik hem maar eens flink gaan verwennen met vooral veel omega 3 vetzuren en veel afwisseling in zijn menu.
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie,

Inderdaad men DA beweert dat groenten zelden problemen geven en het stond ook op de verpakking van de alaska dus ben ik hier in de fout gegaan.
Ik heb zowel hier als aan men DA men verhaal gedaan en de klachten uitgelegd.
Men DA kwam natuurlijk aandraven met hypoallergene brok of gekookte menus van 1 diersoort met 1 koolhydratensoort.
Hier op BP werd een eliminatie-dieet aangeraden op verse voeding, ook waren er barfers die aanraden om de brokken te laten voor wat het is en te beginnen met barf met veel afwisseling.
Maar omdat vooral een eliminatie werd aangeraden heb ik hiervoor gekozen...
We zijn nu een dikke 4 weken op weg (zaterdag begint week 5).
Het probleem met zen darmen lijkt opgelost sinds het begin heeft hij geen slappe ontlasting meer gehad.

Voor zen vacht wordt me veel aangeraden visolie zalmolie appelazijn...

De reden dat ik door ga met elimineren is omdat ik op die manier een voedselallergie kan uitsluiten...

Als ik jouw goed begrijp zou een voedselallergie niet echt het probleem van Jasco kunnen zijn?
Een tekort aan omega 3  had ik ookal aan gedacht.
Maar ik had wel gelezen dat konijn ook een mooie hoeveelheid omega 3 bevat. Natuurlijk niet helemaal zoals vette vis.
Hoe zie jij dan een menu rijk aan omega 3? visolie toevoegen dagelijks of 2 dagen per week een menu van vette vis?

Bedankt om het meedenken :) Groeten Peter
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Patj88 schreef: Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie,

Inderdaad men DA beweert dat groenten zelden problemen geven en het stond ook op de verpakking van de alaska dus ben ik hier in de fout gegaan.
Ik heb zowel hier als aan men DA men verhaal gedaan en de klachten uitgelegd.
Men DA kwam natuurlijk aandraven met hypoallergene brok of gekookte menus van 1 diersoort met 1 koolhydratensoort.
Hier op BP werd een eliminatie-dieet aangeraden op verse voeding, ook waren er barfers die aanraden om de brokken te laten voor wat het is en te beginnen met barf met veel afwisseling.
Maar omdat vooral een eliminatie werd aangeraden heb ik hiervoor gekozen...
We zijn nu een dikke 4 weken op weg (zaterdag begint week 5).
Het probleem met zen darmen lijkt opgelost sinds het begin heeft hij geen slappe ontlasting meer gehad.

Voor zen vacht wordt me veel aangeraden visolie zalmolie appelazijn...

De reden dat ik door ga met elimineren is omdat ik op die manier een voedselallergie kan uitsluiten...

Als ik jouw goed begrijp zou een voedselallergie niet echt het probleem van Jasco kunnen zijn?
Een tekort aan omega 3  had ik ookal aan gedacht.
Maar ik had wel gelezen dat konijn ook een mooie hoeveelheid omega 3 bevat. Natuurlijk niet helemaal zoals vette vis.
Hoe zie jij dan een menu rijk aan omega 3? visolie toevoegen dagelijks of 2 dagen per week een menu van vette vis?

Bedankt om het meedenken :) Groeten Peter
Nee, ik denk niet aan een voedsel allergie bij schilfers. Ik denk bij voedsel allergie aan jeuk. Dus ik weet niet wat nou exact de klachten zijn van Jasco?

Voedselallergieen merk je meestal aan jeuk. Hoewel jeuk ook kan duiden op andere dingen zoals mijt en een droge huid. Bij alleen schilfers denk ik aan een droge huid. Vaak veroorzaakt door de verkeerde voeding, maar dat hoeft niet, er kan ook een eczeem-achtige grondslag zijn. Ik ben geen DA en ik heb Jasco niet gezien, dus het is voor mij lastig te beoordelen wat het probleem is en waar het door veroorzaakt is. Maar bij schilfers zou ik zelf nooit geadviseerd hebben om een eliminatie dieet te gaan doen.

Nu ben jij natuurlijk al een heel end op streek. Dus ik zou nu niet stoppen met het eliminatie dieet en nog een week of wat doorbijten. Maar, verbeteren de problemen de komende weken niet, dan zou ik dus zelf stoppen met het eliminatie dieet en hem direct overzetten op een heel uitgebreid en gezond menu. Ik kom daar zo op terug. Verbeteren de problemen de komende weken wel, dan zou ik over een week of 4 iedere week of 2 weken 1 nieuw iets aan menu toevoegen (waar we het al eerder over hebben gehad). Om uit te vinden waar Jasco nou precies allergisch voor is.

Is hij getest op mijt, gisten en schimmels? Zo niet, zou ik dat alsnog laten doen.

Goed, stel nou dat de problemen niks niet beter worden de komende weken, dan zou ik Jasco dus op een goed menu zetten. Waarbij je 40% a 50% vleesbotten gaat geven (die goed bevleest zijn), 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens - pens is orgaanvlees. En nee, ik vind dus niet dat je 3 keer per week pensmaaltijden moet geven. Want ja hoor, de Ca/F is redelijk in balans, maar wat is in balans? Want het bevat nog steeds meer fosfor dan calcium. Maar pens is ook relatief arm aan voedingsstoffen. En wat jouw hond in mijn ogen nodig heeft zijn heel veel gezonde voedingsstoffen), 10% groenten en de rest spiervlees. Als extra's zou ik 3 eieren (rauw) per week geven en 2 keer per week sardientjes of makreel (heel, en rauw). Ik zou ook kiezen (als ik jou was) voor een zeer rijke afwisseling aan diersoorten. Dus kip, eend, lam, geit, rund, vis, parelhoen, etc. En doe daar maar gerust wat lekkere vette diersoorten bij zoals geit, lam en eend. Daarnaast zou ik hem voorlopig iedere dag visolie geven. Van een goed merk. Dus Doils of Solgar of Royal Green en geen HEMA. Hema is niks mis mee maar is niet rijk genoeg aan de juiste vetzuren voor jouw hond.

Ik zou zelf geen zalmolie geven. Ik zou ook geen appelazijn geven. Zalmolie is vaak afkomstig van gekweekte zalm en in mijn ogen nu niet goed genoeg voor Jasco. Appelazijn kan ik sowieso in deze fase niet veel mee. Je kunt het hooguit gebruiken om jeukplekken wat te deppen maar als de jeuk veroorzaakt wordt door een te droge huid, gaat appelazijn contra werken. Dus ik zou dit gewoon niet gebruiken.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Lizzy schreef: Nee, ik denk niet aan een voedsel allergie bij schilfers. Ik denk bij voedsel allergie aan jeuk. Dus ik weet niet wat nou exact de klachten zijn van Jasco?

Voedselallergieen merk je meestal aan jeuk. Hoewel jeuk ook kan duiden op andere dingen zoals mijt en een droge huid. Bij alleen schilfers denk ik aan een droge huid. Vaak veroorzaakt door de verkeerde voeding, maar dat hoeft niet, er kan ook een eczeem-achtige grondslag zijn. Ik ben geen DA en ik heb Jasco niet gezien, dus het is voor mij lastig te beoordelen wat het probleem is en waar het door veroorzaakt is. Maar bij schilfers zou ik zelf nooit geadviseerd hebben om een eliminatie dieet te gaan doen.

Nu ben jij natuurlijk al een heel end op streek. Dus ik zou nu niet stoppen met het eliminatie dieet en nog een week of wat doorbijten. Maar, verbeteren de problemen de komende weken niet, dan zou ik dus zelf stoppen met het eliminatie dieet en hem direct overzetten op een heel uitgebreid en gezond menu. Ik kom daar zo op terug. Verbeteren de problemen de komende weken wel, dan zou ik over een week of 4 iedere week of 2 weken 1 nieuw iets aan menu toevoegen (waar we het al eerder over hebben gehad). Om uit te vinden waar Jasco nou precies allergisch voor is.

Is hij getest op mijt, gisten en schimmels? Zo niet, zou ik dat alsnog laten doen.

Goed, stel nou dat de problemen niks niet beter worden de komende weken, dan zou ik Jasco dus op een goed menu zetten. Waarbij je 40% a 50% vleesbotten gaat geven (die goed bevleest zijn), 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens - pens is orgaanvlees. En nee, ik vind dus niet dat je 3 keer per week pensmaaltijden moet geven. Want ja hoor, de Ca/F is redelijk in balans, maar wat is in balans? Want het bevat nog steeds meer fosfor dan calcium. Maar pens is ook relatief arm aan voedingsstoffen. En wat jouw hond in mijn ogen nodig heeft zijn heel veel gezonde voedingsstoffen), 10% groenten en de rest spiervlees. Als extra's zou ik 3 eieren (rauw) per week geven en 2 keer per week sardientjes of makreel (heel, en rauw). Ik zou ook kiezen (als ik jou was) voor een zeer rijke afwisseling aan diersoorten. Dus kip, eend, lam, geit, rund, vis, parelhoen, etc. En doe daar maar gerust wat lekkere vette diersoorten bij zoals geit, lam en eend. Daarnaast zou ik hem voorlopig iedere dag visolie geven. Van een goed merk. Dus Doils of Solgar of Royal Green en geen HEMA. Hema is niks mis mee maar is niet rijk genoeg aan de juiste vetzuren voor jouw hond.

Ik zou zelf geen zalmolie geven. Ik zou ook geen appelazijn geven. Zalmolie is vaak afkomstig van gekweekte zalm en in mijn ogen nu niet goed genoeg voor Jasco. Appelazijn kan ik sowieso in deze fase niet veel mee. Je kunt het hooguit gebruiken om jeukplekken wat te deppen maar als de jeuk veroorzaakt wordt door een te droge huid, gaat appelazijn contra werken. Dus ik zou dit gewoon niet gebruiken.
Een heel duidelijke uitleg Lizzy bedankt! :)

De nadruk op voedselallergie werd vooral door men DA gelegd.
Omdat Jasco zowel een huid als een darmprobleem heeft (had).
Na een jaar brokken kan ik niet zeggen dat zen ontlasting ooit 7 dagen na elkaar goed is geweest.
Na een kleine maand barf kan ik dit reeds wel zeggen.
Men DA zei me ook van 12 weken te elimineren omdat er bij een wissel van brok ook steeds maar weer problemen kwamen na 8 weken.
Pas na 12 weken sluiten zij voedselallergie uit en doen ze verdere tests : schimmels, mijten,....

Over het beginnen met een uitgebreid barf-menu heb ik al nagedacht dit zou ook een stuk makkelijker zijn dan het elimineren.
Maar ik ben nu al 4 weken op weg ...

Ook was ik voorbereid dat hij zou gaan ontgiften.
Maar de hoeveelheid schilfers die in deze week zag waren her vijfvoud van wat hij ervoor had. :(
Dit laat elke mens wel even schrikken he.
Ik borstel echt niet overdreven veel, maar met het weer van de afgelopen weken is hij steeds goed vuil na de dagelijkse wandelingen.
Dus borstel ik hem 2 maal per week als hij in de auto moet voor de training op de hondenschool :)

De visolie van doils daar was nienke ook zeer tevreden over deze kan ik zeker gaan gebruiken, straks eens zoeken waar ik dit vind hier in België.

Hartelijk bedankt voor je reactie :)

Groeten Peter
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Jup die Doils vind ik echt heel goed, toen Reus zijn schilfer-fase had was het met een paar dagen 0,5ml doils per dag al veel beter.

Wat ik zat te denken hè. konijn, dat is heel mager vlees. mager zou je ook droog kunnen noemen. zou het niet kunnen dat Jasco zijn schilfers wat verergerd zijn doordat hij 'droger' wordt omdat dat konijn zo mager is? zomaar een ideetje hoor.

Verder zou ik doorzetten, wat Lizzy ook zegt, paar weken nog strak konijn voeren en dan verder kijken.

succes!!

ps. hoe is de selectieproef gegaan met Jasco?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: Jup die Doils vind ik echt heel goed, toen Reus zijn schilfer-fase had was het met een paar dagen 0,5ml doils per dag al veel beter.

Wat ik zat te denken hè. konijn, dat is heel mager vlees. mager zou je ook droog kunnen noemen. zou het niet kunnen dat Jasco zijn schilfers wat verergerd zijn doordat hij 'droger' wordt omdat dat konijn zo mager is? zomaar een ideetje hoor.

Verder zou ik doorzetten, wat Lizzy ook zegt, paar weken nog strak konijn voeren en dan verder kijken.

succes!!

ps. hoe is de selectieproef gegaan met Jasco?
Hoi nienke,

Gaf je die doils ook tijdens je eliminatie?

Op je vraag of konijn hem droger maakt kan ik niet antwoorden.
Maar Lizzy heeft gelijk dat een hond als jasco een goed uitgebreid menu met veel  voedingsstoffen nodig heeft.
Ik ga zeker door met nog enkele weken konijn.

De selectieproef was goed ik mag op 8 maart mee doen aan het examen. Maar dit is wel zonder snoepjes ...
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Ik ben geloof ik met Doils begonnen na een week of 5 alleen konijn. toen wisten we al wel zo zeker dat hij niet reageerde op konijn dat ik de olie kon proberen, als hij daarop zou reageren zou de reactie duidelijk zijn.

Tof dat je de proef gehaald hebt, nu op naar je examen!
Patj88
3-sterren
3-sterren

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 4.

Bericht door Patj88 »

Hoi iedereen,

Hier ben ik weer met mijn weekelijkse update.

In week 4 heeft Jasco alaska konijn en kiezebrinkmix gegeten met nog wat spiervlees en niertjes 1.5kg/dag.
De ontlasting was goed mooi vast en geen kalk meer in de ontlasting.
Dinsdag had hij zeer veel schilfers dit melde in reeds hierboven.
Gisteren gemerkt dat de schilfers weer verminderd waren en dat de plaatsen waar de huid rood zag van het krabben ook niet meer rood waren.
Hij is ook 600gram bijgekomen dus daar ben ik zeker blij om :) hij weegt nu 33.8 kg.
Voor de volgende week heb ik ook alaska en kiezebrink om hem te voeren.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik al zou beginnen met visolie toe te voegen.

Groeten Peter
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

hee Peter, dat is goed nieuws, dat Jasco zijn huid beter wordt!

aangezien de schilfers uit zichzelf al aan het verminderen zijn, zou ik persoonlijk nog niet de olie al gaan geven maar het eerst even aankijken of de huid zichzelf kan herstellen.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: hee Peter, dat is goed nieuws, dat Jasco zijn huid beter wordt!

aangezien de schilfers uit zichzelf al aan het verminderen zijn, zou ik persoonlijk nog niet de olie al gaan geven maar het eerst even aankijken of de huid zichzelf kan herstellen.
Ja gisteren was het weer aanzienlijk minder dan dinsdag.
Heeft die zachte borstelbeurt dan toch goed gedaan :-\
Hij is wel aan het verharen.
Ja ik wacht nog even met het geven van olie :)

Plaats reactie