Lizzy schreef:
Nee, ik denk niet aan een voedsel allergie bij schilfers. Ik denk bij voedsel allergie aan jeuk. Dus ik weet niet wat nou exact de klachten zijn van Jasco?
Voedselallergieen merk je meestal aan jeuk. Hoewel jeuk ook kan duiden op andere dingen zoals mijt en een droge huid. Bij alleen schilfers denk ik aan een droge huid. Vaak veroorzaakt door de verkeerde voeding, maar dat hoeft niet, er kan ook een eczeem-achtige grondslag zijn. Ik ben geen DA en ik heb Jasco niet gezien, dus het is voor mij lastig te beoordelen wat het probleem is en waar het door veroorzaakt is. Maar bij schilfers zou ik zelf nooit geadviseerd hebben om een eliminatie dieet te gaan doen.
Nu ben jij natuurlijk al een heel end op streek. Dus ik zou nu niet stoppen met het eliminatie dieet en nog een week of wat doorbijten. Maar, verbeteren de problemen de komende weken niet, dan zou ik dus zelf stoppen met het eliminatie dieet en hem direct overzetten op een heel uitgebreid en gezond menu. Ik kom daar zo op terug. Verbeteren de problemen de komende weken wel, dan zou ik over een week of 4 iedere week of 2 weken 1 nieuw iets aan menu toevoegen (waar we het al eerder over hebben gehad). Om uit te vinden waar Jasco nou precies allergisch voor is.
Is hij getest op mijt, gisten en schimmels? Zo niet, zou ik dat alsnog laten doen.
Goed, stel nou dat de problemen niks niet beter worden de komende weken, dan zou ik Jasco dus op een goed menu zetten. Waarbij je 40% a 50% vleesbotten gaat geven (die goed bevleest zijn), 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens - pens is orgaanvlees. En nee, ik vind dus niet dat je 3 keer per week pensmaaltijden moet geven. Want ja hoor, de Ca/F is redelijk in balans, maar wat is in balans? Want het bevat nog steeds meer fosfor dan calcium. Maar pens is ook relatief arm aan voedingsstoffen. En wat jouw hond in mijn ogen nodig heeft zijn heel veel gezonde voedingsstoffen), 10% groenten en de rest spiervlees. Als extra's zou ik 3 eieren (rauw) per week geven en 2 keer per week sardientjes of makreel (heel, en rauw). Ik zou ook kiezen (als ik jou was) voor een zeer rijke afwisseling aan diersoorten. Dus kip, eend, lam, geit, rund, vis, parelhoen, etc. En doe daar maar gerust wat lekkere vette diersoorten bij zoals geit, lam en eend. Daarnaast zou ik hem voorlopig iedere dag visolie geven. Van een goed merk. Dus Doils of Solgar of Royal Green en geen HEMA. Hema is niks mis mee maar is niet rijk genoeg aan de juiste vetzuren voor jouw hond.
Ik zou zelf geen zalmolie geven. Ik zou ook geen appelazijn geven. Zalmolie is vaak afkomstig van gekweekte zalm en in mijn ogen nu niet goed genoeg voor Jasco. Appelazijn kan ik sowieso in deze fase niet veel mee. Je kunt het hooguit gebruiken om jeukplekken wat te deppen maar als de jeuk veroorzaakt wordt door een te droge huid, gaat appelazijn contra werken. Dus ik zou dit gewoon niet gebruiken.
Een heel duidelijke uitleg Lizzy bedankt!
De nadruk op voedselallergie werd vooral door men DA gelegd.
Omdat Jasco zowel een huid als een darmprobleem heeft (had).
Na een jaar brokken kan ik niet zeggen dat zen ontlasting ooit 7 dagen na elkaar goed is geweest.
Na een kleine maand barf kan ik dit reeds wel zeggen.
Men DA zei me ook van 12 weken te elimineren omdat er bij een wissel van brok ook steeds maar weer problemen kwamen na 8 weken.
Pas na 12 weken sluiten zij voedselallergie uit en doen ze verdere tests : schimmels, mijten,....
Over het beginnen met een uitgebreid barf-menu heb ik al nagedacht dit zou ook een stuk makkelijker zijn dan het elimineren.
Maar ik ben nu al 4 weken op weg ...
Ook was ik voorbereid dat hij zou gaan ontgiften.
Maar de hoeveelheid schilfers die in deze week zag waren her vijfvoud van wat hij ervoor had.

Dit laat elke mens wel even schrikken he.
Ik borstel echt niet overdreven veel, maar met het weer van de afgelopen weken is hij steeds goed vuil na de dagelijkse wandelingen.
Dus borstel ik hem 2 maal per week als hij in de auto moet voor de training op de hondenschool
De visolie van doils daar was nienke ook zeer tevreden over deze kan ik zeker gaan gebruiken, straks eens zoeken waar ik dit vind hier in België.
Hartelijk bedankt voor je reactie
Groeten Peter