Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

_Sandra_
4-sterren
4-sterren

Bericht door _Sandra_ »

Ik heb mijn reu laten castreren toen hij volgroeid was.

Waarom?
- Ik wil geen nest tussen een halfbroer en halfzus en ik wil hen geen grote beperkingen tijdens de loopsheid opleggen die zij niet kunnen begrijpen en hen gestresst maakt. Eén hond uit huis = tevens een doodongelukkige hond.
- Vanwege zijn bouw en gezondheid is hij juist degene die nooit geen pups mag verwekken
- Zijn machogedrag kon behoorlijk zijn. Hij verdedigde zijn teef tegen alles en nog wat en vloog op alle rassen nogal brutaal en onbehoorlijk af. Hij is nu rustiger geworden op dit vlak, minder agressief wat wel eens zijn kop had kunnen kosten tegen de verkeerde hond aangezien hij maar klein is.
- Mijn teefje laten castreren gaf een te groot risico op feller worden en gedragsverandering, terwijl zij nu een ontzettend prettig karakter heeft. Deze theorie is inmiddels redelijk omstreden, maar bij vele teven van dit ras is echter het wel zo gebleken. Verder heeft zijzelf er helemaal geen last van, behalve wat hitsigheid.

Dit was voor mij de allerbeste keus die ik heb kunnen maken, omdat
- de reu verder geen bijverschijnselen heeft. Geen slechtere vacht, niet dikker worden of andere zaken. Alleen kleine maar positieve veranderingen t.a.v. zijn karakter. En hij is nog steeds de heerlijke rebel!

Het seksen kon hij trouwens nog wel degelijk, heeft haar tijdens de loopsheid na vele verleidingen van haar kant één keer gedekt. Beide tevreden en het teefje de rest van de loopsheid voldaan. Bleven rustig, dus in dit specifieke geval was er geen risico op letsel. Maar goed... vanwege risico op letsel bij de teef niet aanmoedigen natuurlijk.

PS: risico op incontinentie bij de teef zou bijna nihil worden wanneer de baarmoeder zelf blijft zitten en je alleen de eierstokken verwijderd en de teef voor de tweede loopsheid laat helpen.
Mechelaar van mijn ouders was op 3 of 4 jarige leeftijd geholpen met baarmoeder verwijdering en dat was inderdaad kassa. Uiteindelijk helpen medicijnen niet meer... vreselijk voor de hond.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op vr 06 jan 2012, 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Cizsel schreef: Tja, als het wel mis gaat is dat m'n eigen stomme schuld deze keer. Maar ik wil het echt proberen. Ik kan het niet uitleggen. Gaat het mis, helaas. Dat zal pijn doen, weer, maar dat risico wil ik echt nemen. Deze teef is tot nu toe de enige teef waarvan ik echt het 'Ja daar wil ik een pup van' gevoel heb. De enige waar ik écht een klik mee heb.
Tuurlijk, Storm is niet van haar en daar heb ik ook geen seconde spijt van, maar ik heb nog een kans op een pupje van de betreffende teef, en die wil ik echt nemen.
Waarschijnlijk zijn mijn gevoelens daar wat sterker in dan die van anderen, want ik zou het mezelf echt niet vergeven, als het een pracht nest wordt en ik het heb afgewezen vanwege eventuele risico's.
En we hebben er echt goed over nagedacht.
Zijn er weer problemen, jammer, dan komt er een ander pupje.
mm ik persoonlijk zou het niet doen een pupje van deze teef...
maar je schrijft dat als het mis zou gaan het je eigen schuld is?
de fokker zou dit teefje niet meer voor de fok in moeten zetten, waar waren de pups aan overleden?
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

MarijeEnBoomer schreef: Ik zou om die reden geen reu bij Boomer willen!
De kans is groot dat hond 2 een setter is en die vachten worden een ramp!
je zou best een reu kunnen nemen en geen van beide laten cas/steriliseren...
vele hebben intacte reuen en teven bij elkaar........
alleen moet je wel genoeg ruimte hebben om ze weken uit elkaar te houden, stevige deuren, oordoppen ed...
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

_Sandra_ schreef: PS: risico op incontinentie bij de teef zou bijna nihil worden wanneer de baarmoeder zelf blijft zitten en je alleen de eierstokken verwijderd en de teef voor de tweede loopsheid laat helpen.
Dat is helaas een fabel.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Tis ook alleen maar advies en mijn ervaring he...
Ik ga uiteraard niet bepalen wat je wel en niet wilt doen.

1 jaar en 8 mnd maakt nog weinig uit, Joep was 1 jaar en 5 mnd toen hij voor het eerst besloot een teefjes spoor te volgen en ons te negeren. Daarvoor ging hij nooit verder bij me vandaan als 15 meter,  en kwam hij direct als ik hem riep. Toen liet ik hem eigenlijk overal met het grootste gemak los... we waren de beste in de puppencursus, en meerdere mensen vroegen ons in het bos hoe we hem zo jong zo goed opgevoed hadden... tot de puberteit...en ik vind dat we Joep daarin niet goed hebben kunnen begeleiden, omdat we ook Gijs in de gaten moesten houden. maar nogmaals, je moet het zelf weten hoor...
Cizsel
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Cizsel »

vanaalst schreef: mm ik persoonlijk zou het niet doen een pupje van deze teef...
maar je schrijft dat als het mis zou gaan het je eigen schuld is?
de fokker zou dit teefje niet meer voor de fok in moeten zetten, waar waren de pups aan overleden?
M'n eigen schuld dat ik de keuze heb gemaakt om er toch voor te gaan, bedoel ik dan.

De pups zijn 'nergens' aan overleden. Het kan vanalles zijn, maar de 'grootste' speculatie is dat het aan de combi van de specifieke reu x teef heeft gelegen.

Ik heb naar aanleiding van jullie commentaar het er nog even met Mark over gehad, en hij zei "Het is belachelijk als je je om laat praten, want dit is wat je het allerliefste wilt. Als het wel een top nest wordt en je doet niet mee, wie zegt dat er dan nog een nest komt? Je zou altijd spijt blijven hebben."
We hebben het nog wel even over de risico's gehad en we willen er toch echt allebei voor gaan. Ik kan het niet duidelijker uitleggen.
Wel hebben we afgesproken dat we met de fokker gaan praten dat we een soort 'garantie' willen.

Iets als: mocht er bij ons eerste dierenartsbezoek (of in de eerste maand) iets mis zijn wat niet aan ons kan liggen, willen wij daarin gecompenseerd worden.

Maar dat was ik sowieso al van plan en dit is een hele schappelijke fokker.

Dus jullie kunnen blijven roepen hoe onverstandig het is: ik weet het, en ik ga het toch proberen!
_Sandra_ schreef: Ik heb mijn reu laten castreren toen hij volgroeid was.

Waarom?
- Ik wil geen nest tussen een halfbroer en halfzus en ik wil hen geen grote beperkingen tijdens de loopsheid opleggen die zij niet kunnen begrijpen en hen gestresst maakt. Eén hond uit huis = tevens een doodongelukkige hond.
- Vanwege zijn bouw en gezondheid is hij juist degene die nooit geen pups mag verwekken
- Zijn machogedrag kon behoorlijk zijn. Hij verdedigde zijn teef tegen alles en nog wat en vloog op alle rassen nogal brutaal en onbehoorlijk af. Hij is nu rustiger geworden op dit vlak, minder agressief wat wel eens zijn kop had kunnen kosten tegen de verkeerde hond aangezien hij maar klein is.
- Mijn teefje laten castreren gaf een te groot risico op feller worden en gedragsverandering, terwijl zij nu een ontzettend prettig karakter heeft. Deze theorie is inmiddels redelijk omstreden, maar bij vele teven van dit ras is echter het wel zo gebleken. Verder heeft zijzelf er helemaal geen last van, behalve wat hitsigheid.

Dit was voor mij de allerbeste keus die ik heb kunnen maken, omdat
- de reu verder geen bijverschijnselen heeft. Geen slechtere vacht, niet dikker worden of andere zaken. Alleen kleine maar positieve veranderingen t.a.v. zijn karakter. En hij is nog steeds de heerlijke rebel!

Het seksen kon hij trouwens nog wel degelijk, heeft haar tijdens de loopsheid na vele verleidingen van haar kant één keer gedekt. Beide tevreden en het teefje de rest van de loopsheid voldaan. Bleven rustig, dus in dit specifieke geval was er geen risico op letsel. Maar goed... vanwege risico op letsel bij de teef niet aanmoedigen natuurlijk.

PS: risico op incontinentie bij de teef zou bijna nihil worden wanneer de baarmoeder zelf blijft zitten en je alleen de eierstokken verwijderd en de teef voor de tweede loopsheid laat helpen.
Mechelaar van mijn ouders was op 3 of 4 jarige leeftijd geholpen met baarmoeder verwijdering en dat was inderdaad kassa. Uiteindelijk helpen medicijnen niet meer... vreselijk voor de hond.
Bedankt voor je tips!
eelke schreef: Tis ook alleen maar advies en mijn ervaring he...
Ik ga uiteraard niet bepalen wat je wel en niet wilt doen.

1 jaar en 8 mnd maakt nog weinig uit, Joep was 1 jaar en 5 mnd toen hij voor het eerst besloot een teefjes spoor te volgen en ons te negeren. Daarvoor ging hij nooit verder bij me vandaan als 15 meter,  en kwam hij direct als ik hem riep. Toen liet ik hem eigenlijk overal met het grootste gemak los... we waren de beste in de puppencursus, en meerdere mensen vroegen ons in het bos hoe we hem zo jong zo goed opgevoed hadden... tot de puberteit...en ik vind dat we Joep daarin niet goed hebben kunnen begeleiden, omdat we ook Gijs in de gaten moesten houden. maar nogmaals, je moet het zelf weten hoor...
Ik snap het ook zeker wel! En ik kan het natuurlijk niet voorspellen. Maar ik ken Storm en ik ken zijn puberteit en ik heb nog een maand of 7-9 om aan te kijken of het echt wel een goed idee is.
Maar tot op heden heb ik geen twijfels dat dit helemaal goed komt!

Toch bedankt!
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

;D ;D ik mag dat wel hoor!
als jij er een goed gevoel bij heb, dan hoop ik dat id alles goed is en jij straks kan gaan genieten!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ha oke, klinkt ook wel alsof je er goed over nadenkt.
Ben benieuwd wat het gaat worden dan :)
Deesje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Deesje »

ik draai er even niet omheen, niet lullig bedoeld, misschien ben ik er simpelweg te zwart-wit in... tis dus niet persoonlijk op jou.. maar,
ik hou niet van gemakzucht en ik hou niet van snijden in honden omdat het beter of handiger uit komt.. ik zie eigenlijk ook het probleem niet, twee keer per jaar een aantal dagen uit elkaar houden moet toch wel te doen zijn??? en als dat niet het geval is zou ik er een reu bij nemen...
Zev
4-sterren
4-sterren

Bericht door Zev »

Nou ga ik misschien iets heel geks zeggen, maar is het niet mogelijk om, als je voor een teef kiest, Storm chemisch te castreren een aantal maanden voor de 1e loopsheid verwacht wordt? Ik heb weleens ervaringen gelezen over chemisch castreren maar ik weet niet meer hoe dat allemaal zat hoor, dus of het bij iedere reu ook daadwerkelijk helpt. Maar mij lijkt dit ook het overwegen waard? Je kunt dan Storm chemisch helpen tot Mw. Teef haar 1e en/of 2e loopsheid gehad heeft en dan evt. alsnog overgaan tot castratie van de teef?
Je moet wel begrijpen dat dit een logica is van iemand die er 'de ballen' verstand van heeft  ;)
Cizsel
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Cizsel »

Deesje schreef: ik draai er even niet omheen, niet lullig bedoeld, misschien ben ik er simpelweg te zwart-wit in... tis dus niet persoonlijk op jou.. maar,
ik hou niet van gemakzucht en ik hou niet van snijden in honden omdat het beter of handiger uit komt.. ik zie eigenlijk ook het probleem niet, twee keer per jaar een aantal dagen uit elkaar houden moet toch wel te doen zijn??? en als dat niet het geval is zou ik er een reu bij nemen...
Is niet erg, dit is precies het soort advies dat ik eigenlijk nodig heb. ;)
Zev schreef: Nou ga ik misschien iets heel geks zeggen, maar is het niet mogelijk om, als je voor een teef kiest, Storm chemisch te castreren een aantal maanden voor de 1e loopsheid verwacht wordt? Ik heb weleens ervaringen gelezen over chemisch castreren maar ik weet niet meer hoe dat allemaal zat hoor, dus of het bij iedere reu ook daadwerkelijk helpt. Maar mij lijkt dit ook het overwegen waard? Je kunt dan Storm chemisch helpen tot Mw. Teef haar 1e en/of 2e loopsheid gehad heeft en dan evt. alsnog overgaan tot castratie van de teef?
Je moet wel begrijpen dat dit een logica is van iemand die er 'de ballen' verstand van heeft  ;)
Dat is best wel een goede optie, mocht het uiteindelijk nodig zijn.

Maar even alle adviezen op een rijtje gezet;
- de meesten zouden voor de teef kiezen
- bij voorkeur eerst kijken of het mogelijk is in een gemengde roedel
- bij voorkeur wachten tot de teef rond de 2-3 jaar is mocht het wel nodig zijn.

Ik denk dat dat is wat ik ga aanhouden.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Kom ik nog ff als mosterd na de maaltijd  :D
Ik heb combi's reu + teef gehad, eerst met gecastreerde reu (medsch noodzakelijk), dat ging prima wb conflicten, al lagen ze elkaar helemaal niet qua karakter helaas. Daarna gecastreerde teef (had heel veel last van loopsheid) + intacte reu, ging ook prima, waren echt een goed stel samen, en nu 2 intacte reuen, 1 van bijna 9 en 1 van bijna 2. Die gaan goed samen, het zijn allebei geen macho-types, dat scheelt. Er zijn soms conflicten over teveel geklier door Logi waarbij hij Kátur pijn doet, en over eetbare zaken (Kátur is van mening dat alle eetbaars van hem is, to de katten en Logi dan). Daarbij merk ik nu wel dat Logi volwassen wordt en zich niet meer alles laat zeggen. Ik verwacht dat Logi het voortouw gaat nemen, dat ligt in zijn aard, en Kátur is een geboren volger. Er is geen sprake van een vaste machtsverdeling tussen deze 2, in sommige situaties neemt Kátur het voortouw en steeds vaker Logi, dat is aan het verschuiven. Kátur in het begin toen Log klein was zeker de leidersrol gehad, gewoon omdat hij volwassen was en van alles beter wist, maar dat verandert nu Logi volwassen wordt.

Ik vond het best spannend, 2 reuen, maar het is me 100% meegevallen. Ik wist hoe Kátur is, hij was 7 toen Logi kwam dus dan is het karakter wel uitgekristalliseerd en dat vind ik zelf belangrijk. Als hij een enorme macho was geweest was er denk ik geen reu bij gekomen. En bij die van mij is iig heel duidelijk dat de 'dominantie' -verhouding veel meer een functie is van leeftijd/ervaring en situatie dan iets aangeborens, een vaste karakter-eigenschap.

Overigens heb ik vaak genoeg gezien dat de combi intacte reu - intacte teef enorm veel spanning gaf gedurende flinke periodes rond de loopsheden, dus niet simpelweg ff een paar daagjes gescheiden houden was. Het kan goed gaan, het kan ook een enorm drama opleveren voor (een van de) de honden.

Edit: mijn volwassen honden waren steeds rond de 6 als er een pup bijkwam. Met Bara en Jorka ging dat niet fantastisch, Bara was met 6 eigenlijk al een oude hond (hij had HD) en een pup opvoeden was te veel voor hem. Tara was in topconditie en zij en Logi gingen heel goed samen, zij was tot haar 13e eigenlijk heel fit. Kátur heeft blijvend last van een blessure waardoor hij nu al een stuk minder actief en fit is en vaak wel alt heeft van Logi met z'n gestuiter en gedram, hoewel ze ook heel leuk spelen en samen optrekken. Ik denk dat de volgende pup eerder komt, Logi moet wmb wel goed volwassen zijn dus minstens 3 maar nog voldoende fit en levendig om een druktemaker erbij te kunnen waarderen.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 07 jan 2012, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Ik heb gewoon een bitchy teef van 10 bij m'n lastige intacte reu van 4 gezet  :biggrin2: , gaat prima.  :biggrin2:
Maar het is zeker verstandig om te kijken naar de hond die je al hebt. Ik heb heel wat problemen gehad met Indy en het was echt niet verstandig geweest om daar toen een pup bij te nemen.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

je kan niet iedere keer een implantaat laten zetten, 2/3 jr lang vindt ik..
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Deesje schreef: ik draai er even niet omheen, niet lullig bedoeld, misschien ben ik er simpelweg te zwart-wit in... tis dus niet persoonlijk op jou.. maar,
Ik houd ook niet van gemakzucht.

En een paar dagen uit elkaar houden is wel te doen. Drie weken lang naar geschreeuw en gepiep en gehijg luisteren en je honden niet kunnen scheiden (vanwege gebrek aan ruimte) werkt best op je zenuwen, als je gevoelige zenuwen hebt. Brutus lag 3 weken lang te piepen, janken, schreeuwen en liep 3 weken lang te ijsberen. En Linga maar hoeren en sloeren voor z'n neus..... En dat op 40 m2, met 3 honden en 2 volwassen mensen. Ik vond het niks. En heb daarom nu 3 teven, geen reuen. Ik wil toch ooit graag wel weer eens een reu. Maar niet zoals ik nu woon. Ik weet gewoon dat ik dat niet ga trekken. Ken uzelf, zou ik zeggen.

Plaats reactie