Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Uhm veldsla en spinazie komen boven, 4 sla zijn cheat-kluitjes,  ah lente ui is uitgeplant en voor de rest zijn t goede voornemens          :biggrin2:

Peulenzaad ligt klaar en op de lijst staan iig bonte bieten, blije snijbiet, paksoi, heel veel slavaria ( dat worden wel 3 vakken) knof bieslook, snaps, basilicum, platte peterselie, een paar goudsbloemen en cabo nero
We discussiëren nog over gurken, komkommer en courgette
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Gaaf zeg! Hele mooie bak!! Waar heb je de vakjes van gemaakt?
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Dank je! Ben er ook zeer verbaasd over dat het zo goed gelukt is. De vakjes heb ik gemaakt van een soort rubber koord. Door gaatjes te boren in de zijkant heb ik het daar tussen gespannen.
Het is het koord wat bij een doe het zelf hor zit... Daarmee span je normaal het gaas in het frame. Eigenlijk is de hele bak gemaakt van materiaal wat we nog hadden liggen...

Wanneer wordt dat weer nu eens beter???
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Wauw, echt een prachtige bak!! Veel plezier ermee!
Nina013 schreef: Dank je! Ben er ook zeer verbaasd over dat het zo goed gelukt is. De vakjes heb ik gemaakt van een soort rubber koord. Door gaatjes te boren in de zijkant heb ik het daar tussen gespannen.
Het is het koord wat bij een doe het zelf hor zit... Daarmee span je normaal het gaas in het frame. Eigenlijk is de hele bak gemaakt van materiaal wat we nog hadden liggen...

Wanneer wordt dat weer nu eens beter???
+1!!!  :-\ >:(
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik vind de moestuinbakken wel héél erg mooi. De vierkante zijn niet geschikt voor hier, maar nou heb ik ook langwerpige gezien. En het geknutsel van Nina013 laten het hier ook kriebelen!

Wat ik me afvraag als je zo blank hout neemt, rot dat niet met een seizoen of 2 a 3 weg? Zeker omdat het op poten komt en het nog best een gewicht is, moet het natuurlijk wel stevig blijven. Op de sites die ze verkopen wordt steeds gezegd "onbehandeld zodat er geen verkeerde stoffen de grond in kunnen komen" en dat klinkt heel mooi. Maar met deze prijzen wil ik niet elke 2 jaar een nieuwe bak kopen/maken.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik heb larikshout gebruikt. Dat is europees hardhout en dat gaat onbewerkt heel lang mee. Als je onbewerkt vurenhout gebruikt dan kun je inderdaad steeds nieuwe bakken gaan maken. Ik heb het bij de plaatselijke houtboer gehaald en was nog geen 30 euro kwijt voor drie bakken.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Wij hebben gewoon geimpregneerd hout gebruikt,gebeitst,en een vuilniszak over de bodem en tegen de zijkanten aan gezet,zodat de aarde niet in aanraking komt met het hout.
judith1967
5-sterren
5-sterren

De brocoli (appie moestuinpotjes)verpot,maar of het wat gaat worden,zijn hele lange ielige sprietjes geworden
Ze staan nu in de koude kas.De rest groeit langzamer.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

judith1967 schreef: De brocoli (appie moestuinpotjes)verpot,maar of het wat gaat worden,zijn hele lange ielige sprietjes geworden
Ze staan nu in de koude kas.De rest groeit langzamer.
Dan hebben ze waarschijnlijk te lang in de warmte gestaan, maar wie weet !!  Je kunt ze dan ook verpotten in hoge potjes en het grootste deel van de stengel onder de grond zetten, diep dus.
Ruby/Billy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruby/Billy »

Inmiddels komen hier de bieslook, de peterselie en mijn maggieplant (lavas) van vorig jaar al weer vrolijk boven de grond. De peterselie en de bieslook zijn al zo groot dat ik deze al kan verwerken in gerechten.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Nynke schreef: Dan hebben ze waarschijnlijk te lang in de warmte gestaan, maar wie weet !!  Je kunt ze dan ook verpotten in hoge potjes en het grootste deel van de stengel onder de grond zetten, diep dus.
Ja ik heb ze idd al wat dieper  erin gezet,dus afwachten maar
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Mijn bak is van allerlei mateiaal gebruikt wat we toevallig hadden liggen. En ja die planken zijn idd geimpregneerd maar ik zie wel of hij volgend jaar nog te gebruiken is.
Tegen die tijd krijg ik misschien een 'echte' moestuin bij ons 'echte' huis (we gaan tzt nieuw bouwen)
En dan weet ik toch niet of de bak mee gaat. Eerst maar kijken of ik iets in leven kan houden, ben nooit zo goed met planten haha.

Vandaag worteltjes gezaaid, heel lui met zo'n zaailint.... Wel super makkelijk. De worteltjes heb ik direkt in de bak gezaad.

Verder heb ik vandaag wat van mijn grootste pompoenplantjes en zonnenbloemen verpoot. Het wordt nu toch wel erg veel op tafel in de woonkeuken
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik gebruik lege wc rolletjes die ik door midden knip om in te zaaien dat werkt prima.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

ik meld mij ook als beginneling,heb net wat prei gezaaid,worteltjes en bietjes geen idee hoe alles moet maar zie wel,staat ook iets van radijsjes,van ah de rest was dood gegaan,wil eigenlijk ook graag nog paprika en aardbeien  :biggrin2: hoop dat het gaat lukken,is eerste keer ::)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik ben gisteren druk aan het zaaien en poten geweest. Het meeste van het vroeg gezaaide spul is kansloos. Was te verwachten. Maar een paar dingen lijken het wel goed te doen. Ik heb bij de welkoop een grappig zaaisysteem gekocht. Hoop alleen wel dat ze er navullingen van hebben, anders was het eenmalig.

Heb gister ook wat sierplanten (of hoe noem je dat?) gezaaid. Afrikaantjes, goudsbloem en nog wat soorten. Komt er straks ook weer kleur in de tuin!

Plaats reactie