Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Longproblemen met Linga / 5/2/2016 opnieuw of nog steeds besmet

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

De glaasjes poep staan schuur. De poep zit in een gaasverband. Dat knoop ik dicht als een knapzakje met ijzergaren. Dat plak ik aan de buitenkant vast met plakband zodat het niet naar de bodem kan zakken. Het glas vul ik met lauw water totdat de poep onder staat en dat laat ik 24 uur staan:
Afbeelding

De poep gaat mee naar binnen om onderzocht te worden. De zakjes poep haal ik er heel voorzichtig uit (zonder reuring in het glas te maken:
Afbeelding

Preparaten gemaakt met wegwerppipet op een objectiefglaasje en afgedekt met een dekglaasje:
Afbeelding

De preparaten onder de microscoop, ik begon eerst met een 40 keer vergroting, na mijn avontuur met Linga vrijdag begin ik gewoon gelijk met de 100 keer vergroting:
Afbeelding

Idem:
Afbeelding

En we eindigen de sessie met Dettol :biggrin2:
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Goh, wegwerppipetjes?? Waarom??? :animal_rooster:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:Pff, zooooooo spannend.. Het is sowieso al spannend na zo'n behandeling of het allemaal écht helemaal succesvol bestreden is (als derde kijk je daar met veel meer vertrouwen tegen aan aan wanneer het je eigen maatje betreft merk ik) maar nu het aanvankelijk niet voldoende resultaat gaf wordt het zo mogelijk nog spannender.
En dan opnieuw die zenuwen rondom het gevaar van de behandeling. Ow, gruwelijk. Je moest zo'n maand kunnen doorspoelen (een FW knopje). Of een button "Nu al benieuwd naar de uitzending voor morgen? Kijk op...". Beginnen met het laatste hoofdstuk, om ná de goede afloop de weg er heen te gaan lezen. Nou ja, de strekking is nu wel duidelijk :biggrin2:
Meis, heel veel sterkte, ook voor Leo uiteraard!

P.s. Ik voel wel voor een BP bloemzeetje voor Rolf, voor ál die (belangeloze) tijd en energie die hij gestoken heeft in steeds weer info & advies voor de FH-patientjes (eigenaren) hier.
Ik ook! En mijn eigen dierenarts verdiend ook een bloemenzee. Helaas kan ik beide geen bloemenzee bieden maar een mooi bloemetje moet lukken! Ik doe voor Rolf mee (en mijn eigen DA regel ik natuurlijk zelf :) )! Mochten er mensen zijn die mee willen doen, moeten zij zich bij ons/jou/mij melden?
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef:Ik ook! En mijn eigen dierenarts verdiend ook een bloemenzee. Helaas kan ik beide geen bloemenzee bieden maar een mooi bloemetje moet lukken! Ik doe voor Rolf mee (en mijn eigen DA regel ik natuurlijk zelf :) )! Mochten er mensen zijn die mee willen doen, moeten zij zich bij ons/jou/mij melden?
LEUK! :)

Ik zou hem heel graag verrassen door een mooi boeket te laten bezorgen. Dat is DIK verdiend.
Niet alleen vanwege alle hulp en advies toen Daantje met deze infectie kampte en mijn da hierover niets wist, noch opfriste. Rolf nam de tijd om mijn da te bellen om info over te dragen en toen die hiertoe niet te motiveren bleek, heeft hij mij niet alleen behandeladvies verstrekt en vinger aan de pols gehouden over het verloop van de behandeling, maar óók nog eens mijn (voort durende) stortvloed aan vragen uitvoerig beantwoord. Veel daarvan heb ik in het topic van toen en ook dit topic hier gedeeld, n.a.v. de vragen die (angst voor) deze infectie op roept.
Toen hij anderhalf jaar later exact zo ook weer voor jou klaar stond - zijn spoelwormonderzoek inmiddels afgesloten, 'gewoon' vanuit begrip voor jouw zorgen n.a.v. deze infectie - wederom de tijd nam voor alle info en advies die je van hem nodig had, raakte me dat opnieuw ontzettend.
Zulke mensen zijn GOUD waard!! Rolf had niets van dit al hoeven doen, het heeft hem slecht veel tijd gekost.
Natuurlijk heb ik hem al láng bedankt, maar hem letterlijk 'in de bloemen zetten', van mensen die samen vonden dat hij dat verschrikkelijk verdient.. Dat lijkt me echt super.

Ik kan moeilijk invoelen hoe het voor mensen is wiens hond vooralsnog nooit deze infectie op liep, want natuurlijk voelt het voor mij anders, wetende hoe het is als je zo plotseling hoort dat je hond een levensbedreigende hartworm onder de leden heeft, waarvan ook de bestrijding niet zonder risico is. Ik kén dat gevoel, dus het lezen van jouw (jullie) angst en zorgen roept vanzelf veel op. Het vergt weinig moeite te begrijpen hoe jullie je voelen en wat Rolf dus betekent hierin. Maar móchten er andere BP-ers zijn die zeggen "Kom maar op met die collectebus, ik wil best een extra bloemetje in dat boeket prikken!" Graag!!
Ik zag een aktie van een mooi gemengd boeket mét mooie vaas er bij voor 24,95 euro. Een mooie vaas er bij lijkt me wel leuk: iets blijvend ter herinnering aan deze verrassing. Even uit vlooien via de receptie of de cardioloog wanneer hij er is, dat gaat lukken.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Lizzy schreef:Ik ook! En mijn eigen dierenarts verdiend ook een bloemenzee. Helaas kan ik beide geen bloemenzee bieden maar een mooi bloemetje moet lukken! Ik doe voor Rolf mee (en mijn eigen DA regel ik natuurlijk zelf :) )! Mochten er mensen zijn die mee willen doen, moeten zij zich bij ons/jou/mij melden?
:hiya:
(meld mij aan)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Parelridder schreef:Goh, wegwerppipetjes?? Waarom??? :animal_rooster:
Vraag ik me ook af.
En waar haal je die?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Nou moe?! Blijkt dat de da in Zweden al op 28 december heeft geantwoord op mijn vraag! Waarschijnlijk heb ik het antwoord gemist doordat ik toen jarig was en er heel veel pb's op Facebook binnenkwamen.

Hoe dan ook, mijn opluchting is groot: Max had Crenosoma vulpis, geen A. vasorum! *veegt zweet van voorhoofd* Dat verklaart natuurlijk de totaal andere behandeling.

Desondanks ga ik leren hoe ik zelf wormonderzoek kan doen. Want in de gaten houden wil ik de boel vanaf nu wel.

Lizzy, wederom sterkte met de hele toestand. Ik heb even gemist of je andere honden wormvrij waren (ik meen dat je die een paar dagen geleden had onderzocht), maar ik hoop het van harte. En ik blijf natuurlijk duimen voor Linga!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Godzijdank! Vandaar dus de relaxte reactie!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dit is de longfoto van onze LingaPling:

Afbeelding
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Doranto schreef:Vraag ik me ook af.
En waar haal je die?
Je moet het onderste beetje uit het champagneglas pipetteren en dat op een objectiefglaasje druppelen. Die van ons hebben we via onze dierenarts besteld maar via Internet kun je wel pipetten bestellen!
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Ik denk aan jullie!! Het MOET goed komen. :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Even voor mezelf om te bewaren:

Treatment
In the UK, both imidacloprid/ moxidectin and milbemycin are licensed to treat angiostrongylosis. Imidacloprid/moxidectin has been shown to be effective against both immature and mature Angiostrongylus stages, with an efficacy of 85 per cent in a blinded, randomised, controlled field study (Willesen et al, 2007; Schnyder et al, 2009a). Milbemycin has also been used successfully to treat field infections (Conboy 2004a). Although not licensed for treating A vasorum, fenbendazole has traditionally been used as the drug of choice, with doses of 25 mg/kg to 50 mg/kg sid suggested for three to 21 days, with similar efficacy to imidacloprid/moxidectin reported (Willesen et al, 2007).

Occasionally, patients will develop worsening respiratory signs after adulticides are administered, especially if worms are killed rapidly; these signs may need to be treated with steroids. Where bleeding is clinically significant, whole blood or fresh frozen plasma may be required. In dogs where disseminated intravascular coagulopathy (DIC) has been documented, transfusion products and heparin may also be considered. In cases with significant pulmonary hypertension, sildenafil is occasionally indicated; however, signs of pulmonary hypertension usually resolve quickly with treatment.

Studies have shown imidacloprid/moxidectin used in the prepatent period clears infection with L4 and immature adult worms, and this now carries a licence in the UK for prevention of angiostrongylosis (Schnyder et al, 2009b). Milbemycin can reduce parasite numbers if used in the prepatent period (Conboy et al, 2004b). Thus, in an endemic area, regular treatment with an effective drug is a sensible strategy to reduce the risks of developing disease.

Bron: http://www.vettimes.co.uk/article/angio ... um-update/

A few dog wormers are approved in some countries for the control of Angiostrongylus vasorum (e.g. emodepside, fenbendazole, ivermectin, levamisole, milbemycin oxime, moxidectin). But they often require a special treatment regime to be determined by the veterinary doctor. It is not always clear at which extent they are effective against adult worms (i.e. for curing established infections) or against larvae (i.e. for preventing infections).

Bron: http://parasitipedia.net/index.php?opti ... temid=2894

The use of various anthelmintics has been described
in the literature, among which fenbendazole, milbemycin
oxime and imidacloprid/moxidectin spot-on are
the most frequently used (Table 1). The treatment with
ivermectin and levamisole may have side effects. Anaphylactic
reactions due to the rapid killing of parasites
have been described after levamisole treatment (Bourque
et al., 2008). Fenbendazole, milbemycin oxime and
moxidectin/imidacloprid act more slowly, thereby reducing
the chance of adverse reactions. There is no difference
in efficacy between fenbendazole (25 mg/kg,
SID for 20 days) and imidacloprid 10%/moxidectin
2.5% (single topical dose of 0.1 ml/kg). However, fenbendazole
is not registered for this use in Europe
(Gould and McInnes, 1999; Conboy, 2004).

Bron: http://vdt.ugent.be/sites/default/files/art80501.pdf

Treatment
Oxygen should be administered to animals with dyspnoea by nasal catheter, flow by or mask and low dose aspirin can be administered to animals considered to be at risk of developing pulmonary thromboembolism.

Infection with Angiostrongylus vasorum may be treated easily with suitable anthelmintics. Ideally, four 5 day courses of a benzimidazole should be administered at a high dose rate over 1-2 months. Fenbendazole is widely available in the UK in a granule form and this is used most frequently in the treatment of A. vasorum. If infection is suspected but larvae cannot be detected in faeces, it may still be worth treating the animal.

Alternatively, an imidacloprid/moxidectin spot-on can be used as a single application but this was found to have a lower efficacy than fenbendazole in the clearance of infection[10].

Bron: https://en.wikivet.net/Angiostrongylosis

Ik weet niet, maar ik begrijp er eigenlijk geen reet van waarom Rolf Nijsse nu Advocate adviseerde ipv fenbendazole......
Siberienne

Bericht door Siberienne »

misschien oud nieuws hoor, maar voor voorbeelden en plaatjes van wormen, kennen jullie deze al :

https://www.parasitologie.nl/medische-p ... otogalerie

Deze http://www.cdc.gov/dpdx/az.html focused mn op infecties bij mensen maar wel veel info over normale levenscyclus van div parasieten
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Ik zou die vraag dus bij Rolf neerleggen. Hij was zeer stellig dat het niet voldoende werkte. Misschien zijn er nieuwere studies die dat aantonen?
Siberienne

Bericht door Siberienne »

Lizzy schreef:Even voor mezelf om te bewaren:

Treatment
In the UK, both imidacloprid/ moxidectin and milbemycin are licensed to treat angiostrongylosis. Imidacloprid/moxidectin has been shown to be effective against both immature and mature Angiostrongylus stages, with an efficacy of 85 per cent in a blinded, randomised, controlled field study (Willesen et al, 2007; Schnyder et al, 2009a). Milbemycin has also been used successfully to treat field infections (Conboy 2004a). Although not licensed for treating A vasorum, fenbendazole has traditionally been used as the drug of choice, with doses of 25 mg/kg to 50 mg/kg sid suggested for three to 21 days, with similar efficacy to imidacloprid/moxidectin reported (Willesen et al, 2007).

Occasionally, patients will develop worsening respiratory signs after adulticides are administered, especially if worms are killed rapidly; these signs may need to be treated with steroids. Where bleeding is clinically significant, whole blood or fresh frozen plasma may be required. In dogs where disseminated intravascular coagulopathy (DIC) has been documented, transfusion products and heparin may also be considered. In cases with significant pulmonary hypertension, sildenafil is occasionally indicated; however, signs of pulmonary hypertension usually resolve quickly with treatment.

Studies have shown imidacloprid/moxidectin used in the prepatent period clears infection with L4 and immature adult worms, and this now carries a licence in the UK for prevention of angiostrongylosis (Schnyder et al, 2009b). Milbemycin can reduce parasite numbers if used in the prepatent period (Conboy et al, 2004b). Thus, in an endemic area, regular treatment with an effective drug is a sensible strategy to reduce the risks of developing disease.

Bron: http://www.vettimes.co.uk/article/angio ... um-update/

A few dog wormers are approved in some countries for the control of Angiostrongylus vasorum (e.g. emodepside, fenbendazole, ivermectin, levamisole, milbemycin oxime, moxidectin). But they often require a special treatment regime to be determined by the veterinary doctor. It is not always clear at which extent they are effective against adult worms (i.e. for curing established infections) or against larvae (i.e. for preventing infections).

Bron: http://parasitipedia.net/index.php?opti ... temid=2894

The use of various anthelmintics has been described
in the literature, among which fenbendazole, milbemycin
oxime and imidacloprid/moxidectin spot-on are
the most frequently used (Table 1). The treatment with
ivermectin and levamisole may have side effects. Anaphylactic
reactions due to the rapid killing of parasites
have been described after levamisole treatment (Bourque
et al., 2008). Fenbendazole, milbemycin oxime and
moxidectin/imidacloprid act more slowly, thereby reducing
the chance of adverse reactions. There is no difference
in efficacy between fenbendazole (25 mg/kg,
SID for 20 days) and imidacloprid 10%/moxidectin
2.5% (single topical dose of 0.1 ml/kg). However, fenbendazole
is not registered for this use in Europe
(Gould and McInnes, 1999; Conboy, 2004).

Bron: http://vdt.ugent.be/sites/default/files/art80501.pdf

Treatment
Oxygen should be administered to animals with dyspnoea by nasal catheter, flow by or mask and low dose aspirin can be administered to animals considered to be at risk of developing pulmonary thromboembolism.

Infection with Angiostrongylus vasorum may be treated easily with suitable anthelmintics. Ideally, four 5 day courses of a benzimidazole should be administered at a high dose rate over 1-2 months. Fenbendazole is widely available in the UK in a granule form and this is used most frequently in the treatment of A. vasorum. If infection is suspected but larvae cannot be detected in faeces, it may still be worth treating the animal.

Alternatively, an imidacloprid/moxidectin spot-on can be used as a single application but this was found to have a lower efficacy than fenbendazole in the clearance of infection[10].

Bron: https://en.wikivet.net/Angiostrongylosis

Ik weet niet, maar ik begrijp er eigenlijk geen reet van waarom Rolf Nijsse nu Advocate adviseerde ipv fenbendazole......
Als ik het zo lees is febendazol niet voor deze toepassing geregistreerd, dat betekent mogelijk dat er niet heel veel bewijs is.
Tweede stuk vette tekst is mooi stukje slordige 'wetenschap' ; ze zeggen dat febendazole beter zou zijn, maar de halen in de referenties precies die studie aan die jij ook al had gevonden en die GEEN sginificant verschil laat zien. Op basis van dat onderzoek mag je nooit zeggen dat febedazol beter zou zijn. (Deze referentie dus:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17544583 )

Plaats reactie