Dat geloof ik meteen. Maar dan zijn er blijkbaar eigenaren die dat niet beseffen. En dan kom je dus gewoon weer uit bij de eigenaar en niet bij de boerderij.Martine-Tom schreef:Niet elke hond word blij van lopen, daar vergis je je echt heel erg in. De echte erfhonden blijven veel liever op hun eigen terrein dan dat ze alle prikkels van een wandeling moeten verwerken. En dat heeft niks te maken met dat ze dan een slecht leven hebben, een erfhond kan prima een leuk leven hebben en verder ook ongevaarlijk zijn, daarmee valt en staat alles weer met de baas. Maar deze honden maak je echt niet blij met een rondje door het bos.
Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac
-
Martine-Tom
Nee, dan kom je uit dat als je al zo'n hond wil hebben je een fatsoenlijk stukje grond nodig hebt, en geen balkon 3 hoog achter. Ook een erfhond wil namelijk wel kunnen bewegen namelijk.Hope schreef:Dat geloof ik meteen. Maar dan zijn er blijkbaar eigenaren die dat niet beseffen. En dan kom je dus gewoon weer uit bij de eigenaar en niet bij de boerderij.
- Angelique
- 5-sterren

Nou, dan entertainen ze 'm toch, of je nou een tijdje ergens onderweg bent of je bent aan het spelen of wat dan ook met die hond in de tuin. Doe jij toch ook als je met Nelson niet het terrein af wil/kan. Waarom denk je dat andere mensen dat niet kunnen/willen.Hope schreef:Nouja, oké, als je hond er blij van wordt om de hele dag alleen op eigen terrein te zijn dan kan dat. Dat klopt. Maar ik denk dat wonen in het buitengebied vaak wel wordt overschat. Want óf je hond heeft geen klap te doen omdat er nooit wat gebeurd, gaat zich vervelen en de baas gaat er mee op pad, óf je hond blaft en doet omdat er mensen langslopen en geeft overlast.
En eerlijk? Je moet een hond gewoon entertainen op een groot terrein. Dat rondje van vijf of tien minuten kennen ze na een week net zo goed als dat rondje in dat kleine tuintje. Een tuin is gewoon saai voor de meeste honden.
Om zich de tandjes te vervelen hoeft een hond niet in een buitengebied te wonen, dat lukt ook prima in de stad. En ik geloof niet dat wonen in een buitengebied overschat wordt, ik ben voor mezelf ervan overtuigt dat het tig x meer walhalla is voor hond + eigenaar dan dat gekrioel op de vierkante meter in de stad. Daarbij staat ook niet iedere hond de ganze dag te jodelen aan het hek bij voorbijgangers als die daar de gelegenheid voor zou hebben. Je zit nu echt op ieder slakje zout te leggen.
Ja, dat begrijp ik echt wel. Als je een paard aan huis wil kan je die ook niet kwijt op je balkon. Dat het niet goed is voor zo'n hond om te klein te wonen ben ik helemaal met je eens, daar gaat het in mijn ogen ook niet om. Dat ze daar nog gefrustreerder worden dan wanneer ze wél meer ruimte hebben begrijp ik ook. Maar wat ik niet begrijp is waarom zo'n hond in een buitengebied ineens niet meer voor gevaar zou zorgen. Waarom het erger is dat Jantje in de stad langs zo'n hond moet dan Pietje in het buitengebied.Martine-Tom schreef:Nee, dan kom je uit dat als je al zo'n hond wil hebben je een fatsoenlijk stukje grond nodig hebt, en geen balkon 3 hoog achter. Ook een erfhond wil namelijk wel kunnen bewegen namelijk.
Volgens mij zijn er hondenrassen die gewoon niet geschikt zijn om te leven in NL. Niet in de stad en óók niet buitenaf. En dan doel ik niet op een grote groep honden maar dit topic gaat over de Sarplaninac, een hond die een heel bijzondere eigenschap/karakter heeft.
-
Martine-Tom
Er is niemand die dat zegt, een gevaarlijke hond is overal gevaarlijk, ook in een buitengebied. Echter de omstandigheden zijn daar wel zo goed als optimaal dus mits verantwoorde baas is de kans gewoon groter dat het geen losgeslagen projectiel word, wat ie in de randstad wsl wel zou zijn.Hope schreef:Ja, dat begrijp ik echt wel. Als je een paard aan huis wil kan je die ook niet kwijt op je balkon. Dat het niet goed is voor zo'n hond om te klein te wonen ben ik helemaal met je eens, daar gaat het in mijn ogen ook niet om. Dat ze daar nog gefrustreerder worden dan wanneer ze wél meer ruimte hebben begrijp ik ook. Maar wat ik niet begrijp is waarom zo'n hond in een buitengebied ineens niet meer voor gevaar zou zorgen. Waarom het erger is dat Jantje in de stad langs zo'n hond moet dan Pietje in het buitengebied.
Volgens mij zijn er hondenrassen die gewoon niet geschikt zijn om te leven in NL. Niet in de stad en óók niet buitenaf. En dan doel ik niet op een grote groep honden maar dit topic gaat over de Sarplaninac, een hond die een heel bijzondere eigenschap/karakter heeft.
Het Jantje Pietje slaat nergens op en er is niemand die dat zegt.
Let's agree to disagreeMartine-Tom schreef:Er is niemand die dat zegt, een gevaarlijke hond is overal gevaarlijk, ook in een buitengebied. Echter de omstandigheden zijn daar wel zo goed als optimaal dus mits verantwoorde baas is de kans gewoon groter dat het geen losgeslagen projectiel word, wat ie in de randstad wsl wel zou zijn.
Het Jantje Pietje slaat nergens op en er is niemand die dat zegt.
Ik denk dat het voordeel van het buitengebied is dat er verhoudingsgewijs minder prikkels zijn dan in de stad. Dat staat los van de maatregelen die je als eigenaar zou moeten treffen om te voorkomen dat zo'n hond op eigen houtje de hort op kan gaan.
En ja ook dan kan het nog mis gaan.
Wat ik wel vaker in het buitengebied zie zijn de "erfhonden" dan wel "waakhonden". Die worden voor mijn gevoel gekozen op hun eigenschappen om de boel te bewaken en krijgen ook alle ruimte. Niks geen hek, poort of wat dan ook. Gewoon een erf en vrije uitloop naar openbaar terrein dat ze dan ook geneigd zijn zich eigen te maken. Met alle risico's van dien en geen baas die er om maalt. Daar is hij tenslotte voor.
Dus ja het begint bij een verantwoordelijke baas. Vervolgens bij een passende omgeving voor de hond.
En ja ook dan kan het nog mis gaan.
Wat ik wel vaker in het buitengebied zie zijn de "erfhonden" dan wel "waakhonden". Die worden voor mijn gevoel gekozen op hun eigenschappen om de boel te bewaken en krijgen ook alle ruimte. Niks geen hek, poort of wat dan ook. Gewoon een erf en vrije uitloop naar openbaar terrein dat ze dan ook geneigd zijn zich eigen te maken. Met alle risico's van dien en geen baas die er om maalt. Daar is hij tenslotte voor.
Dus ja het begint bij een verantwoordelijke baas. Vervolgens bij een passende omgeving voor de hond.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Ik vind dat je zo'n hond mag houden als je buren 10 km verderop wonen ofzo. Ik hoef in het buitengebied zo'n hond ook niet tegen te komen. Dank je feestelijk. Ik heb zelf een zeer reactieve hond die altijd aan de lijn loopt. Mijn hond weegt maar 17 kilo. Was ze zwaarder en sterker geweest dan had ik haar beslist niet meer gehad omdat ik dat levensgevaarlijk vind. Ik loop altijd in the middle of nowhere en kom zelden iemand tegen. Toch zou ik een grote sterke hond die dat gedrag vertoont in hebben laten slapen. Die zijn gewoon te gevaarlijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik kwam vandaag deze tekst tegen over de Sarplaninac op een algemene, informatieve site:
(…) Om hem tot waakhond te maken hoef je hem niet af te richten, dat zit er van nature al in. Hij heeft een grote mate van agressie die gepaard gaat met veel spierkracht. De Sarplaninac kan goed met kinderen, maar door zijn grootte kan hij ze omver lopen. Een bijzonder ras dat niet geschikt is voor een druk gezinsleven in een overvolle maatschappij.
(bron: http://www.bobstora.com/oudjougoslavischeherders1.html)
Geen nieuws, maar wat doet die erkenning binnen een rasbeschrijving goed!
(…) Om hem tot waakhond te maken hoef je hem niet af te richten, dat zit er van nature al in. Hij heeft een grote mate van agressie die gepaard gaat met veel spierkracht. De Sarplaninac kan goed met kinderen, maar door zijn grootte kan hij ze omver lopen. Een bijzonder ras dat niet geschikt is voor een druk gezinsleven in een overvolle maatschappij.
(bron: http://www.bobstora.com/oudjougoslavischeherders1.html)
Geen nieuws, maar wat doet die erkenning binnen een rasbeschrijving goed!
Waarom staat deze hond eigenlijk niet op de HR lijst?
-
hannabelgje
- 5-sterren

Re: RE: Re: Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac
Ik denk dat Den Haag deze honden niet kent.Lizzy schreef:Waarom staat deze hond eigenlijk niet op de HR lijst?
Misschien Parelridder, moet je ze er op attenderen, op het bestaan van dit ras?
Ik kan zo nog een aantal rassen opnoemen die er dan wat mij betreft ook op mogen.
Ik vraag me dan ook werkelijk af hoe die lijst opgesteld is.
Ik vraag me dan ook werkelijk af hoe die lijst opgesteld is.
Ik denk dat het concept "zelfstandige berghond en kuddebewakers" nog niet zo is aangekomen in Den Haag.
Als je puur in aantallen kijkt, is het ook wel logisch dat ze zich nu op de vechthondtypes concentreren. Ja, er zijn veel meer rassen waar aandacht naar uit mag gaan, maar hoeveel sarplaninacs zullen er in NL zijn? Ik heb er nog nooit een gezien. Kaukasen, anatolische herders en kangals zie je wat vaker, maar toch ook geen straatbeeld vol.
De lijst is volgens het rapport ook geen vaststaand gegeven. Er zal elke 4 jaar gekeken worden of er aanpassingen nodig zijn. Als de eerste rassen in problematiek af gaan nemen, zal de aandacht wellicht gaan verschuiven.
Als je puur in aantallen kijkt, is het ook wel logisch dat ze zich nu op de vechthondtypes concentreren. Ja, er zijn veel meer rassen waar aandacht naar uit mag gaan, maar hoeveel sarplaninacs zullen er in NL zijn? Ik heb er nog nooit een gezien. Kaukasen, anatolische herders en kangals zie je wat vaker, maar toch ook geen straatbeeld vol.
De lijst is volgens het rapport ook geen vaststaand gegeven. Er zal elke 4 jaar gekeken worden of er aanpassingen nodig zijn. Als de eerste rassen in problematiek af gaan nemen, zal de aandacht wellicht gaan verschuiven.
Ik geloof wel dat ze dit doen, zag dat er al een aanpassing gemaakt was.
En inderdaad de Kaukasen is zo een ras wat ik bedoel. Die wil je echt niet los hebben in een bos of straat.
En inderdaad de Kaukasen is zo een ras wat ik bedoel. Die wil je echt niet los hebben in een bos of straat.