GNRH implantaat

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: GNRH implantaat

Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Asani is nu 4 weken terug geopereerd en het gaat goed maar hij word nog wel apart uitgelaten en mag ook nog niet spelen.
Een een gedoe dus nog. Maar fijn dat het nu goed gaat!
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

danielle1980 schreef: wat ik denk he, als je dit bij jonge reu doet VOOR hij interesse hebt voor teven en dominant gaat doen tegen reuen dat je dan beste resultaat behaald.
want hij heeft dan nooit verkeerd gedrag aangeleerd.
nu haalt t misschien ergste weg, maar de gewoon blijft en misschien is het weg trainbaar maar toch moeilijk denk.
Maar dan krijg je dus hetzelfde als wat da's als excuus gebruiken voor vroegcastratie bij reuen en ik dacht dat we het daar over eens was dat dat nono was omdat de hond minimaal de tijd moet krijgen om lichamelijk en geestelijk volwassen te worden.
Als het gedrag testosterongestuurd is dan verdwijnt dat uiteindelijke, of je nu castreert of een implantaat zet. Ligt er een andere oorzaak aan ten grondslag dan verdwijnt het niet.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

*Dorothea* schreef: Tsja, het lijkt wel alsof testosteron alle training doet vergeten  :-\ , bij Indy in ieder geval wel.....
bedoel jij daarmee dat als de implantaat werkt de training wat oplevert, maar zodra er weer testosteron in de spel komt dat hij dan niets meer weet van de ingetrainde afspraken :-\ dan lijk het mij toch meer een geval voor mischien echt castreren :-\ of zie ik het verkeerd? en tuurlijk vraag ik mij af of het met alle honden die moeilijk zijn als gevolg van hormonen zo is, of dat er een aantal gevallen zijn die wel wat opsteken van de hormoonvrije periode?
't is en blijf een moeilijke probleem als de hormonen schijnbaar alle omgangsnormen opzei schuiven, ik denk als ik een reu had die zo ongeloofelijk moeilijk deed met andere honden, de implantaat hielp en de training ging prima bij gebrek aan testosteron en alle ging weer naar de knoppen als de hormonen weer terug kwamen bij uitwerking van de implantaat dat ik heel rap naar de da zou gaan voor een permanente castratie. Lijk mij totaal niet leuk om zo met een hond op stap te gaan. Maar wat ik wilden zeggen met mijn opmerking is, als je de implantaat laat plaatsen en alleen maar afwacht hoe het gaat.... heerlijk wandel terwijl de gebrek aan hormonen rust veroorzaak, en je doe niets bijzonders aan trainen, dan heb je natuurlijk een vette kans dat bij retour hormonen de hond weer dezelfde gedrag vertoon als daarvoor. Ik denk dat er mischien voor sommige honden een Window Of Opportunity is om te trainen, dingen aan te leren die ze kennelijk eerder niet konden leren, alleen maar afwachten en kijken hoe het gaat, betekent in feiten dat als het beter gaat zonder hormonen dat de enige conclusie dan is castratie :-\ ;)
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

conleeuw schreef: bedoel jij daarmee dat als de implantaat werkt de training wat oplevert, maar zodra er weer testosteron in de spel komt dat hij dan niets meer weet van de ingetrainde afspraken :-\ dan lijk het mij toch meer een geval voor mischien echt castreren :-\ of zie ik het verkeerd?
als de tijdelijke castratie beviel wel ja, maar ik vond niet alles positief. Indy werd in bepaalde omstandigheden erg onzeker. En nu ik weet dat hij lumbosacrale instabiliteit heeft, blijft hij zeker intact.
Ik vind het alleen jammer dat ik niet met een groep kan wandelen, verder kan ik prima met z´n agressie leven.
en tuurlijk vraag ik mij af of het met alle honden die moeilijk zijn als gevolg van hormonen zo is, of dat er een aantal gevallen zijn die wel wat opsteken van de hormoonvrije periode?
Ja, daar ben ik ook erg benieuwd naar.....
't is en blijf een moeilijke probleem als de hormonen schijnbaar alle omgangsnormen opzei schuiven, ik denk als ik een reu had die zo ongeloofelijk moeilijk deed met andere honden, de implantaat hielp en de training ging prima bij gebrek aan testosteron en alle ging weer naar de knoppen als de hormonen weer terug kwamen bij uitwerking van de implantaat dat ik heel rap naar de da zou gaan voor een permanente castratie. Lijk mij totaal niet leuk om zo met een hond op stap te gaan. Maar wat ik wilden zeggen met mijn opmerking is, als je de implantaat laat plaatsen en alleen maar afwacht hoe het gaat.... heerlijk wandel terwijl de gebrek aan hormonen rust veroorzaak, en je doe niets bijzonders aan trainen, dan heb je natuurlijk een vette kans dat bij retour hormonen de hond weer dezelfde gedrag vertoon als daarvoor. Ik denk dat er mischien voor sommige honden een Window Of Opportunity is om te trainen, dingen aan te leren die ze kennelijk eerder niet konden leren, alleen maar afwachten en kijken hoe het gaat, betekent in feiten dat als het beter gaat zonder hormonen dat de enige conclusie dan is castratie :-\ ;)
ja helemaal mee eens, en het feit dat het implantaat bij veel honden niet het gewenste effect heeft, bespaart ze een zinloze medische ingreep.
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

Angelique schreef: Maar dan krijg je dus hetzelfde als wat da's als excuus gebruiken voor vroegcastratie bij reuen en ik dacht dat we het daar over eens was dat dat nono was omdat de hond minimaal de tijd moet krijgen om lichamelijk en geestelijk volwassen te worden.
Als het gedrag testosterongestuurd is dan verdwijnt dat uiteindelijke, of je nu castreert of een implantaat zet. Ligt er een andere oorzaak aan ten grondslag dan verdwijnt het niet.
ja daar ben ik het wel mee eens, dat t niets is, daarom castreer ik in principe ook niets. ;)
maar goed dit is tijdelijk, dus je zou het bv tijdens puberteit kunnen zetten en zo makkelijker de puberteit door komen.
maar goed in mijn geval is duidelijk qua gedrags tegenover teven tja helpt voor geen meter.
nu vind ik t niet heel erg storend, maar dacht misschien beter voor hem
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

danielle1980 schreef: ja daar ben ik het wel mee eens, dat t niets is, daarom castreer ik in principe ook niets. ;)
maar goed dit is tijdelijk, dus je zou het bv tijdens puberteit kunnen zetten en zo makkelijker de puberteit door komen.
Het is slechts uitstellen van de puberteit, als dat implantaat uitwerkt dan komen ze opnieuw in de puberteit. Dus bv een implantaat aten plaatsen op 2 jarige leeftijd om door een moeilijke periode heen te komen, is slechts uitstel, die moeilijke periode komt dan gewoon later.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Het is slechts uitstellen van de puberteit, als dat implantaat uitwerkt dan komen ze opnieuw in de puberteit. Dus bv een implantaat laten plaatsen op 2 jarige leeftijd om door een moeilijke periode heen te komen, is slechts uitstel, die moeilijke periode komt dan gewoon later.
Dat denk ik dus ook. Plus dat je ook de lichamelijke veranderingen die onder invloed van testosteron plaatsvinden even stop zet. Ik denk dat dat nogal wat gevolgen heeft voor de lichamelijke ontwikkeling.  Dus daarom denk ik dat het geen goede zaak is om het bij een redelijk jonge reu (zoals de mijne) al te proberen. Het is dan gewoon een vroegcastratie, zoals angelique al zegt. Het enige voordeel is dan dat je wat extra trainingstijd krijgt, maar de vraag is dan hoe effectief dat op termijn is.
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Jolly schreef: jazeker wel.
Er is wel wat verbetering, maar gezellig mee op wandelingen is er niet echt bij.
Ik hoef nu meestal alleen een brul te geven en dan is het over, maar je voelt de spanning en als je dan van die mutserige eigenaren hebt, ben ik weer "die jonge moeder die ook zonodige een hond moest en der lab niet onder appel heeft staan."
Ja dat heb ik hier ook wel eens dan voel ik ze kijken zo van daar heb je haar weer met haar vervelende reu.
Ik trek me er al niet zoveel meer van aan ik weet van mezelf dat ik er alles aan doe om door deze periode heen te komen en een stabiele lieve reu te krijgen.
Terwijl het grootse  gedeelte van de mensen gewoon klakkeloos met 8 maanden de ballen er af laat halen moeten ze zelf weten hoor maar ik niet.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Angelique schreef: Maar dan krijg je dus hetzelfde als wat da's als excuus gebruiken voor vroegcastratie bij reuen en ik dacht dat we het daar over eens was dat dat nono was omdat de hond minimaal de tijd moet krijgen om lichamelijk en geestelijk volwassen te worden.
Ik denk dat bij heel veel reuen het gedrag in eerst instantie hormoongerelateerd was, maar inmiddels een gewoonte geworden is. En dat daarom het implantaat ook "niet helpt" omdat weliswaar de hormonen ontbreken, maar de hond uit gewoonte nog steeds zo handelt.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

Femke schreef: Ik denk dat bij heel veel reuen het gedrag in eerst instantie hormoongerelateerd was, maar inmiddels een gewoonte geworden is. En dat daarom het implantaat ook "niet helpt" omdat weliswaar de hormonen ontbreken, maar de hond uit gewoonte nog steeds zo handelt.
en dan zeg ik, dan is de implantaat wellicht een goude gelegenheid om te proberen juist dié gedrag om te buigen... zal ongetwijfeld ook niet altijd werken, maar het proberen waard lijk mij ;)
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

afgelopen zondag weer jachttraining gehad en hij blijft 3 reuen niet leuk vinden, maar het meteen erop klappen als hij los is, dat gebeurde niet dit keer.

Wel weer even een jongere puber reu flink op zijn plek gezet, dat klonk mega heftig, mar 1 brul en het was over.
Daarna Pim en Panco, 2  labreuen evenoud en hetzelfde kaliber, je voelde de spanning.
gegrom maar wel allebei elkaar wegkijkend, met een rustig:" mannen allebei denk erom geen gemat." was dat over en gingen ze ieder hun eigen gang.

Al met al gaat het dus langzaamaan beter, Pim heeft hem nu 2 goede maand.

Misschien wel een goed idee, om te kijken of spiermassa bij een hond toevallig implantaatwerking verzwakt?
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Jolly schreef: afgelopen zondag weer jachttraining gehad en hij blijft 3 reuen niet leuk vinden, maar het meteen erop klappen als hij los is, dat gebeurde niet dit keer.

Wel weer even een jongere puber reu flink op zijn plek gezet, dat klonk mega heftig, mar 1 brul en het was over.
Daarna Pim en Panco, 2  labreuen evenoud en hetzelfde kaliber, je voelde de spanning.
gegrom maar wel allebei elkaar wegkijkend, met een rustig:" mannen allebei denk erom geen gemat." was dat over en gingen ze ieder hun eigen gang.

Al met al gaat het dus langzaamaan beter, Pim heeft hem nu 2 goede maand.

Misschien wel een goed idee, om te kijken of spiermassa bij een hond toevallig implantaatwerking verzwakt?
Hoe bedoel je of spiermassa de implantaat werking verzwakt?
Het implantaat zit toch tussen de schouderbladen.

Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

Fynn schreef: Hoe bedoel je of spiermassa de implantaat werking verzwakt?
Het implantaat zit toch tussen de schouderbladen.

Misschien ietswat verkeerd geformuleerd of verkeerd begrepen door mij.
Even uitleg: toen implantaat werd ingebracht, werd er gezegt stevige spiermassa en moest er flink kracht worden gezegt om dat ding in te brengen.
Omdat het toch lang duurt voordat ik bij Pim enig verbetering zie en sinds een goede 2 weken pas echt verkleining van de ballen opmerkt, dacht ik "misschien heeft spiermassa wel een beetje tegenwerking.

zo beter geformuleerd.
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Okee nu snap ik het  ;)

*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Tot nu toe hoor ik van iedereen dat het erg lang duurt voordat het werkt, ik denk toch echt dat er verschil zit in deze implantaten en die uit Utrecht  :-\

Plaats reactie