Ik ken het niet vanuit mijn jeugd, via school ofzo, maar pas van later. Dat van geiten slachten op het balkon "horen/zeggen" dat scheen toen ...jaren '80 te gebeuren toen er (nog) niet officieel halal geslacht werd in NL. Vrouwenonderdrukkers.......ook iets wat je gaandeweg leert via de nieuws/informatiekanalen. En terroristen, tja, resultaten uit een niet ver verleden. Maar als moslims dit doen moet je dat ook niet ontkennen, maar puur erkennen dat niet alle moslims dit doen. Dat veel moslims die hier zijn, dat juist zijn, omdat ze niet zo willen leven zoals IS of anderen radicalen dat voorschrijven. Maar als in een "moet een burka verboden worden ja/nee" discussie verteld wordt dat die burka het enige middel is dat die vrouwen nog het huis uit kunnen is en als je die verbiedt dat ze dan echt opgesloten zijn, dan kun je echt wel van onderdrukking praten. En toen ik nog in het stadse woonde heb ik ook turkse vrouwen in het park gezellig schapen zien plukken uit eigen slacht. En de meeste aanslagen van de laatste jaren werden door moslims (nou ja, iig mensen die riepen het uit naam van allah te doen) gepleegd....dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet, het is enkel ook dat je moet willen zien dat dat niet voor iedere moslim opgaat.Boeffie Blafmans schreef: Ik ook niet in mijn privéomgeving. Maar ga daar eens wat verder op in dan, want voor veel mensen zijn islamieten mensen die op hun balkon geiten afslachten met botte scheermesjes en vrouwenonderdrukkers. En nu ook terroristen. Waar komt dat negatieve beeld (dat mij in mijn jeugd al niet vreemd was) dan vandaan volgens jou?
Zou jij het doen?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Angelique
- 5-sterren

Re: Zou jij het doen?
Er staan inmiddels al 3 bussen van de ME...........Martine-Tom schreef: ik ga de livestream wel volgen.
En mss ga ik gewoon in de tuin zitten, denk dat ik het dan ook wel kan horen hihi
-
BusKay
Het komt denk ik ook door de constante discussie die er is rondom moslims en de moslim die snel op z'n teentjes getrapt is.
Verder de jongeren die ook een slechte naam hebben..
Angelique noemt denk ik maar een fractie...
Men is het zat en wil rust zoals voor 9-11 wat niet zo raar is. Echter zal dat een utopie zijn..
Men is het zat en wil rust zoals voor 9-11 wat niet zo raar is. Echter zal dat een utopie zijn..
- Angelique
- 5-sterren

Men wil rust...oké, wat is er voor ons nou precies exact concreet veranderd na 9/11?BusKay schreef: Het komt denk ik ook door de constante discussie die er is rondom moslims en de moslim die snel op z'n teentjes getrapt is.
-
BusKay
Ik hoef jou dat denk ik niet te vertellen... Het is er niet leuker op geworden maar dat is denk ik niet alleen aan de geloofsgroep toe te schrijven...Angelique schreef: Men wil rust...oké, wat is er voor ons nou precies exact concreet veranderd na 9/11?
Zeg Angelique.... Een gelukszoeker vergelijken met een gastarbeider is wel heel erg fout hoor.... Een gelukszoeker komt hierheen uit eigen beweging, de gastarbeider is met het gezin hierheen gehaald door bedrijven om onze economie te laten floreren en heeft vanaf dag 1 keihard gewerkt! Dat in sommige gevallen de volgende generaties er met de pet naar gooide is wat anders. Maar de gastarbeiders, die leverden geld op. De gelukszoeker zal eerst geld kosten.
-
BusKay
Ik dacht al wat gebeurd er toch op m'n bankrekening??Jantina schreef: Zeg Angelique.... Een gelukszoeker vergelijken met een gastarbeider is wel heel erg fout hoor.... Een gelukszoeker komt hierheen uit eigen beweging, de gastarbeider is met het gezin hierheen gehaald door bedrijven om onze economie te laten floreren en heeft vanaf dag 1 keihard gewerkt! Dat in sommige gevallen de volgende generaties er met de pet naar gooide is wat anders. Maar de gastarbeiders, die leverden geld op. De gelukszoeker zal eerst geld kosten.
Voor de economie/ samenleving. Denk niet dat jij in de tijd dat de gastarbeiders hier kwamen een bankrekening had...
Oké, ik kan je verhaal helemaal volgen.Angelique schreef: Ik ken het niet vanuit mijn jeugd, via school ofzo, maar pas van later. Dat van geiten slachten op het balkon "horen/zeggen" dat scheen toen ...jaren '80 te gebeuren toen er (nog) niet officieel halal geslacht werd in NL. Vrouwenonderdrukkers.......ook iets wat je gaandeweg leert via de nieuws/informatiekanalen. En terroristen, tja, resultaten uit een niet ver verleden. Maar als moslims dit doen moet je dat ook niet ontkennen, maar puur erkennen dat niet alle moslims dit doen. Dat veel moslims die hier zijn, dat juist zijn, omdat ze niet zo willen leven zoals IS of anderen radicalen dat voorschrijven. Maar als in een "moet een burka verboden worden ja/nee" discussie verteld wordt dat die burka het enige middel is dat die vrouwen nog het huis uit kunnen is en als je die verbiedt dat ze dan echt opgesloten zijn, dan kun je echt wel van onderdrukking praten. En toen ik nog in het stadse woonde heb ik ook turkse vrouwen in het park gezellig schapen zien plukken uit eigen slacht. En de meeste aanslagen van de laatste jaren werden door moslims (nou ja, iig mensen die riepen het uit naam van allah te doen) gepleegd....dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet, het is enkel ook dat je moet willen zien dat dat niet voor iedere moslim opgaat.
Hier een fotootje van vrouwen in Iraq in de jaren 70 op de universiteit:

Komt uit dit artikel waarin wordt uitgelegd hoe vooral economische sancties tot verslechtering van de situatie in Iraq hebben geleid in de jaren '90:
http://musingsoniraq.blogspot.se/2013/1 ... -2003.html
-
BusKay
Ik denk dat je je vergist ik had een Raiffeisen-spaarrekening. Ik doelde overigens op gelukszoeker..Jantina schreef: Voor de economie/ samenleving. Denk niet dat jij in de tijd dat de gastarbeiders hier kwamen een bankrekening had...
-
Martine-Tom
nu al 4 en heel wat andere voorzorgmaatregelen, net ff langs gelopen maar het voelt echt enorm grimmig aan, ben via het kamp gelopen...ben blij dat ik besloten heb thuis te blijven, laten we het daarop houden.Tanna schreef: Er staan inmiddels al 3 bussen van de ME...........
----------——
In mijn jeugd speelde het in mijn leven totaal niet, ik zat op een kleine basisschool, en woonde in een 'witte' stad, en juist onze school had regelmatig asielzoekerskids, ons werd juist geleerd dat diversiteit goed was, een jongentje kan ik me nog heel helder voor de gest halen, Heidibert, sprak geen woord nederlands, wel gebrekkig Engels en binnen een half jaar sprak ie nederlands, en toen kregen ze en verblijfsvergunning en werden ze 'herplaatst'
In mijn beleving is het zo om en nabij 9/11 echt begonnen met de angst en haat voor vreemdelingen en met name moslims.
tussen het geschreeuw door komen er echt wel valide punten boven waarop mensen bezwaar hebben, nou kunnen ze dat vanavond wel ventileren maar angezien het besluit al genomen is...men voelt zich voor het blok gezet en ongehoord, en dat kan ik dan wel weer snappen ergenst.
-
Martine-Tom
het komt ineens dichtbij, waar het voorheen voor 'ergens daaro' gebeurde hebben we sindsdien te kampen met aanslagen en dreigementen vlakbij, Parijs bijvoorbeeld.Angelique schreef: Men wil rust...oké, wat is er voor ons nou precies exact concreet veranderd na 9/11?
Waar ben jij opgegroeid, Martine? En ja, ik begrijp ook heel goed dat men zich voor het blok gezet voelt. Zou interessant zijn als we konden weten hoe anders dat had uitgepakt als de plaatselijke bevolking echt eerst betrokken wordt bij zo'n besluit. Ik vind het opvallen hoe positief de Zweden zijn over de komst van vluchtelingen. Onlangs een gesprek gevoerd met een zweed hierover en die noemde geheel spontaan enkel positieve punten op. Situatie is natuurlijk heel anders hier, vooral doordat er minder mensen wonen en er in de buitengebieden veel leegloop is. Zou het daardoor komen? Minder mensen, meer tolerantie?
-
BusKay
Je mag denk ik niet vergeten dat in Zweden nog veel ruimte is en hier men direct op je lip zit.. en dat men ook veel problemen door de komst van deze mensen verwacht. Door 9/11 heeft zich dat ook nog eens verhard.Boeffie Blafmans schreef: Waar ben jij opgegroeid, Martine? En ja, ik begrijp ook heel goed dat men zich voor het blok gezet voelt. Zou interessant zijn als we konden weten hoe anders dat had uitgepakt als de plaatselijke bevolking echt eerst betrokken wordt bij zo'n besluit. Ik vind het opvallen hoe positief de Zweden zijn over de komst van vluchtelingen. Onlangs een gesprek gevoerd met een zweed hierover en die noemde geheel spontaan enkel positieve punten op. Situatie is natuurlijk heel anders hier, vooral doordat er minder mensen wonen en er in de buitengebieden veel leegloop is. Zou het daardoor komen? Minder mensen, meer tolerantie?
-
Martine-Tom
in het bruisende GoesBoeffie Blafmans schreef: Waar ben jij opgegroeid, Martine? En ja, ik begrijp ook heel goed dat men zich voor het blok gezet voelt. Zou interessant zijn als we konden weten hoe anders dat had uitgepakt als de plaatselijke bevolking echt eerst betrokken wordt bij zo'n besluit. Ik vind het opvallen hoe positief de Zweden zijn over de komst van vluchtelingen. Onlangs een gesprek gevoerd met een zweed hierover en die noemde geheel spontaan enkel positieve punten op. Situatie is natuurlijk heel anders hier, vooral doordat er minder mensen wonen en er in de buitengebieden veel leegloop is. Zou het daardoor komen? Minder mensen, meer tolerantie?
Ik zat op een christelijke basisschool en goes heeft al zolang ik me herinner een azc, is even gesloten geweest maar nu alweer jaren open, nu is er ook een noodopvang (zeelandhallen) daar loopt het iets minder soepel naar ik verneem.
Maar goed, in mijn jeugd was het heel tolerant en open naar asielzoekers, en volgens mij nog, de weerstand die ik hier nu beleef en vanuit elders in het land hoor herken ik totaal niet in elk geval.
Ik denk dat ruimte zeker meespeelt!