Senta schreef:
Erna; jij bent er tenminste eerlijk over en komt niet met het standaard lijstje van alle kosten die jullie maken (Shows, testen, flesjes, potjes dekentjes etc etc) Want die discussie kom je echt overal tegen.
En ik vind het ook meer dan gezond dat je dr aan verdiend, als ik zie wat een werk je dr aan hebt, want dat mag best wel wat opbrengen!
Maar de verschillen tussen de rassen onderling blijven mij ook verbazen. Ik kijk in dit topic e\ook weer mijn ogen uit wat er neergelegd wordt voor bv een EB, een doodzieke hond.
Die lijstjes ken ik ook en heb ik zelf ook en kan ze zo ophoesten voor geinteresseerden maar feitelijk zeggen die niet zo veel. De vaste kosten uiteraard wel maar er staan altijd een boel dingen op zulke lijstjes waar ik mijn vraagtekens bij zet of je die door moet rekenen. Ik gebruik b.v. nog steeds mijn allereerste werpkist uit 1996. Dat ding heeft denk ik 150 gulden gekost en voldoet na al die jaren nog steeds. Die is dan ook nog nooit meeberekend in de pupprijs.(en heeft zijn geld allang opgebracht).
Weet je, ieder gek met een gitaar en een versterker kan zo ongeveer uitrekenen wat een nest pups kost, de meeste vaste kosten zijn gewoon op internet te vinden dus ik snap ook niet zo goed waarom veel mensen er altijd zo moeilijk over doen. Bij normale omstandigheden en een gemiddeld nest (bij ons ras) van ongeveer 9 a 10 pups ( ik reken altijd met 10 omdat dat wat makkelijker rekenen is) hou je ongeveer 3000 euro over van het nest. Maar dan moet wel alles goed gaan. Zodra er dierenartskosten bijkomen schiet je er al snel bij in. En dan moeten ook alle pups op de leeftijd van 8 weken geplaatst zijn, dat gebeurt mij zelden.
Maar goed, ik kom ook fokkers tegen die de hotelovernachting (voor een dekking in het buitenland) mee rekenen in de pupprijs.