Consuminderen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Consuminderen

Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Nee echt niet?

Het gaat niet om persee duurdere spullen te kopen hoor. Maar om het feit dat alles zo goedkoop moet dat je je eigen economie compleet wegvaagd. Ik heb zelf al genoeg andere voorbeelden genoemd anders dan kleding gericht.
Ik denk dat het artikel wil aanzetten tot nadenken erover.
Duurder is niet persee beter maar absolute bodenprijs omdat het via allerlei rare wegen binnenkomt en niet aan regels voldoet waar een europees bedrijf aan moet voldoen, is als het ware zelfmoord  ;) want de europese bedrijven waarvoor wij werken, baan, loon geld, leggen het loodje.

Als ik het op electronica houd dan zie je bijv bamitronic en nasitech voor de helft van de prijs. Maar wat doen die? Die maken een 'chinees copy' en laten vanalles weg wat betreft veiligheid en veiligheid voor de interne circuits, produkt gaat bijv eerder stuk, gegarandeerd. En verder hebben ze geen ontwikkelkosten, want ze kopieren grotendeels. Ja ontwikkelkosten, daar gaat echt wel tijd en geld inzitten, of kwam dat uit de lucht vallen? En dan krijgen de merken hun ontwikkelkosten niet goed terug, dus verkassen ze ook maar naar goedkope landen, om het van hun ook goedkoper te maken, maar nog steeds duurder dan bamitronic. En hoe meer alleen de goedkope produkten gekocht worden hoe meer dit feest doorgaat. Of wil hier iedereen het helft van de lonen inleveren om het hier ook goedkoper te maken? Dacht het niet he?  :biggrin2: maar gaat vanzelf gebeuren als er geen banen meer zijn omdat alles weg is  ;)
Tja en die zakkenvullers, tja aandeelhouders zijn ook deels schuld ja. En die zakkenvullers blijven bestaan, want geld is macht, en geloof maar dat ie er in de arme landen net zo zijn :-\
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Lizzy schreef: Dit is een lekkere korte samenvatting van zoals ik het artikel lees. Waar 'm de kneep zit.
Ah ja, soms gloreer ik in 'Jip en Janneke' taal  :biggrin2:
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Borke schreef: Ik denk dat we met zijn allen een beetje koopziek zijn geworden.
Omdat het kan en als je een kleine beurs hebt, dan kan het nog steeds, maar dan bij de Primark of de Action.

Het maakt niet uit of je met een kar vol staat bij De Bijenkorf of bij de Action (qua prijs natuurlijk wel).
Het maakt uit of je gaat kopen om te kopen (zoals die jongen bij de Action) of zoals Lizzy die er *1* product koopt, namelijk alleen maar dat wat zij echt nodig heeft.

Is het 'kopen'  net zoiets geworden als het 'snoepen/snacken'?
Het bevredigt kortstondig een behoefte aan "iets" en daarna wil je weer meer?

En tegelijkertijd creëren we een enorme afvalberg, kopen we steeds meer, wat minder mag kosten en waarvoor in derdewereldlanden steeds meer mensen worden uitgebuit, terwijl hier mensen werkeloos zijn...?
Ja denk het wel, oo dat moet ik ook hebben! Kwantitiet boven kwaliteit.
( nou ben ik overla ook niet roomser als de paus hoor, maar tegenwoordig denk ik echt wel meer na, ik koop niet iets omdat het goedkoop is, of zoals je bespaard 50%, nee hoor als ik het niet koop bespaar ik 100%  :biggrin2: )
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Angelique schreef: Als je het blijft gebruiken wel ja. Als je ondertussen 5 broodroosters hebt staan ben je gewoon een milieudelinquent  :biggrin2:

Je gaat straks vanzelf balen van dat gebewaar als je moet verkassen  :biggrin2:
Het probleem is niet het bewaren op zich maar het niet weg kunnen doen van dingen die ik niet meer gebruik maar nog goed zijn.
Ik loop dan net zo lang te leuren tot ik iemand vind die het wel kan gebruiken.
(Of ze pakken het aan om van mn gezeik af te zijn en pleuren het weg ;D)
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Kaio schreef: Ja denk het wel, oo dat moet ik ook hebben! Kwantitiet boven kwaliteit.
( nou ben ik overla ook niet roomser als de paus hoor, maar tegenwoordig denk ik echt wel meer na, ik koop niet iets omdat het goedkoop is, of zoals je bespaard 50%, nee hoor als ik het niet koop bespaar ik 100%  :biggrin2: )
Zo is het  :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Me and my boys! schreef: gos ik ga me bijna schuldig voelen dat ik spulletjes bij de action vandaan haal
Want?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Kaio schreef: Nee echt niet?

Het gaat niet om persee duurdere spullen te kopen hoor. Maar om het feit dat alles zo goedkoop moet dat je je eigen economie compleet wegvaagd. Ik heb zelf al genoeg andere voorbeelden genoemd anders dan kleding gericht.
Ik denk dat het artikel wil aanzetten tot nadenken erover.
Duurder is niet persee beter maar absolute bodenprijs omdat het via allerlei rare wegen binnenkomt en niet aan regels voldoet waar een europees bedrijf aan moet voldoen, is als het ware zelfmoord  ;) want de europese bedrijven waarvoor wij werken, baan, loon geld, leggen het loodje.

Ook iets wat producten hier onnodig duur maakt hoor. Men bedenkt de meest waanzinnige regels die bedrijven alleen maar geld kosten en die heel vaak maar heel weinig doel dienen. Maar je moet er wel aan voldoen, anders hang je al vlot als onderneming. Komt er een toko die allerlei zooi verkoopt die niet aan die regels voldoet en alsnog vindt iedereen het prima. Open markt leuk, maar dan wel echt open en niet dat halfbakken werk dat de een alles mag en de ander verzuipt in de regels en voorschriften en zich mede daardoor al snel uit de markt prijzen.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

lianneke schreef: Het probleem is niet het bewaren op zich maar het niet weg kunnen doen van dingen die ik niet meer gebruik maar nog goed zijn.
Dan recycle je gewoon graag  :biggrin2:
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

lianneke schreef: Het probleem is niet het bewaren op zich maar het niet weg kunnen doen van dingen die ik niet meer gebruik maar nog goed zijn.
Ohh dat doet me denken aan mijn opa en oma  :biggrin2: :biggrin2: MIjn opa kon niks weggooien en mijn oma was van het opruimen, dan kwam je binnen en werd je verwelkomd door een verhitte oma "jij zei gister toch dat je graag de gourmetset wilde??" en voor je wat kon zeggen werd dat in je handen gedrukt met de gedachte dat jij het dan weg kon gooien  ;D
Zo zijn mijn braadpan, 2 steelpannen, een grillpan en nog veel meer dingen hier ook gekomen  :D
Kaio schreef:
En die zakkenvullers blijven bestaan, want geld is macht, en geloof maar dat ie er in de arme landen net zo zijn :-\
Ja....een paar jaar geleden een docu zitten kijken over de kledingprocutie in China, dan zag je een arm meisje uit de bergen, geloof 14 of 15 die in dr eentje naar de grote stad trok om te gaan werken (geloof dat ze bij oma woonde en papa en mama al in de stad, ook in de kleding) ze wonen en werken op hetzelfde terrein, overwerk hoort er gewoon bij (tot 16 uur op een dag als dat nodig is) en op een gegeven moment komt er een vertegenwoordiger van een relatief duur spijkerbroekenmerk langs en gaat onderhandelen over de prijs (exact weet ik het niet meer hoor) het eerste bod van de fabriek was iets van 1.10 per broek en dan gaan ze lopen steggelen over 2 of 3 cent per broek, kwam er nog iets van 1 euro per broek bij voor verzenden enzo, dus voor 2 euro lagen ze in de UK, en daar worden ze dan verkocht voor zeg 50 euro  :o
Maar die 2 of 3 ct verschil zorgden er dus voor dat die meisjes in de fabriek (onbetaald) uren en uren over konden werken.
Kost en inwoning ging ook nog eens van het salaris af, was je een keer 5 min te laat...gekort op je loon...en dan fijn 6 dagen per week werken, met zijn 6en in een kamer waar krap 2 stapelbedden passen....

En ik dacht dan...als die vertegenwoordiger 2 euro per broek zou betalen zou het leven van die meiden zoveel kunnen verbeteren en op zo'n marge...wat maakt die ene euro per broek dan uit? Maar goed, blijkbaar veel want anders zou er wel 2 euro betaald worden...denk ik.
Hylos
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hylos »

Lizzy schreef: Dit is een lekkere korte samenvatting van zoals ik het artikel lees. Waar 'm de kneep zit.
Zoals jij het leest idd. Zo kun je het ook lezen, misschien bedoelt de schrijver het ook wel zo. Ik weet het niet, volgens mij stond hij met sinterklaas gewoon in de Action, was het er verschrikkelijk druk, irriteerde hij zich mateloos en zoch een weg om de frustratie kwijt te raken  :biggrin2:

Ik kan er niet zoveel uit op maken als je de zinnen letterlijk leest. Wellicht doordenken of achterliggende gedachtes maar dan wordt het mij al te suggestief. Hij klaagt met slappe argumenten en er komt geen alternatief aan bod. Tsja, tis lekker makkelijk en iedereen klaagtgraag mee  :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hylos schreef: Zoals jij het leest idd. Zo kun je het ook lezen, misschien bedoelt de schrijver het ook wel zo. Ik weet het niet, volgens mij stond hij met sinterklaas gewoon in de Action, was het er verschrikkelijk druk, irriteerde hij zich mateloos en zoch een weg om de frustratie kwijt te raken  :biggrin2:

Ik kan er niet zoveel uit op maken als je de zinnen letterlijk leest. Wellicht doordenken of achterliggende gedachtes maar dan wordt het mij al te suggestief. Hij klaagt met slappe argumenten en er komt geen alternatief aan bod. Tsja, tis lekker makkelijk en iedereen klaagtgraag mee  :biggrin2:
Het was mij niet bedoelt om mee te klagen. Maar ik zou het niet erg vinden, zou de mens wat bewuster om gaan met deze ene aardbol en wat daar op leeft. 
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Lizzy schreef: Want?
omdat ik daarheen ga omdat t goedkoop is...
vanwege de reacties misschien ook....
weet je eigenlijk moet ik er gewoon lak aan hebben..... mijn leven is t afgelopen jaar drastisch veranderd...
en moet eerlijk zeggen dat ik t gewoon nu een sport vind(en ja omdat het ook moet) om overal toch zo goedkoop(en ja ook graag goed) mn spullen, eten ed vandaan te halen...
maar.....1 ding doe ik dus niet....en dat is meer kopen(zonder het nodig te hebben) omdat t zo lekker goedkoop is :)
en over het afval..... ik schrok ervan hoeveel afval wij hadden, nu ik daar op let hoef ik maar 1 x per maand mn kliko s buiten te zetten!
en ook dat vind ik een sport geworden... :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Me and my boys! schreef: omdat ik daarheen ga omdat t goedkoop is...
vanwege de reacties misschien ook....
weet je eigenlijk moet ik er gewoon lak aan hebben..... mijn leven is t afgelopen jaar drastisch veranderd...
en moet eerlijk zeggen dat ik t gewoon nu een sport vind(en ja omdat het ook moet) om overal toch zo goedkoop(en ja ook graag goed) mn spullen, eten ed vandaan te halen...
maar.....1 ding doe ik dus niet....en dat is meer kopen(zonder het nodig te hebben) omdat t zo lekker goedkoop is :)
en over het afval..... ik schrok ervan hoeveel afval wij hadden, nu ik daar op let hoef ik maar 1 x per maand mn kliko s buiten te zetten!
en ook dat vind ik een sport geworden... :)
Maar dan ben je toch hartstikke goed bezig?!!

Werkelijk, het maakt mij niet uit of je nou bij de Action koopt of bij de Zeeman of de Hema of de Blokker (ik vind wel dat Angelique 200% gelijk heeft, dat er qua regels gemeten wordt met 2 maten maar dat is niet jouw probleem/schuld en niet de mijne). Het gaat er mij meer om dat sommige mensen nu naar de Action gaan en een hoop zooi kopen die ze niet nodig hebben en eigenlijk ook helemaal niet willen hebben. Maar de Action stimuleert mensen dat te doen. Veel te kopen voor weinig. Jij trapt daar niet in. Perfect! En jij op wat je weggooit en super! Het zou gewoon mooi zijn als mensen bewuster kopen en bewuster wegknikkeren. That's all.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

:)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Puntje 2014 is ook dat dumpwinkels altijd al bestonden. Te beginnen met de dump zelf, de zeemna, wibra, brons, knakenland enz. Alleen was er voor 2008 maar weinig volk wat in zo'n tent gezien wilde worden en veranderd dat na 2008 al heel rap omdat een grote groep mensen ineens gedwongen werd om anders met de centen om te springen. En leuker was het natuurlijk geweest als ze helemaal waren gestopt met allerlei modegevoelige zooi te kopen. Aan de andere kant zorgen deze tenten net zo goed voor werkgelegenheid en dat er geld rondgepompt wordt.

Plaats reactie