kvv-barf: diersoorten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:kvv-barf: diersoorten

202spots

Bericht door 202spots »

[quote="tieneke"]
Zal ik er een paar aangetekend opsturen ;D ;D
[/quote]

Je kan 't proberen..... ;D
maar ik ben bang dat die sniffer beagles het wel aangeven dat er wat eetbaars in de pak zit....want je mag niet eens rauwe vlees/eten invoeren >:(
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="202Spots"]
Je kan 't proberen..... ;D
maar ik ben bang dat die sniffer beagles het wel aangeven dat er wat eetbaars in de pak zit....want je mag niet eens rauwe vlees/eten invoeren >:(
[/quote]
Krijgen ze ook nog eens iets anders dan brokkies ;D ;D
bas rouge
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door bas rouge »

[quote="geer"]
moeflonkopvlees, etilopebiefstuk, kangaroonekken, struisvogelkotelet of springbokkarkas een heel degelijk menu samen kunt stellen. [/quote]

Dagelijkse kost voor de mijne.... hoor 8)
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="bas rouge"]
[/quote]
Jaja ;D
202spots

Bericht door 202spots »

[quote="bas rouge"]
[/quote]

Had me bril weer niet gepoetst en lees ..
"Dagelijkse kots voor de mijne"

Kan eigenlijk ook wel....barfen is kotsen,
dus ik zat er niet zo ver naast... ;)
roefus

Bericht door roefus »

Ik denk (dit was alweer een héél topic om te lezen).
Dat je mensen ook even wat 'rust' moet gunnen.

Stel: je stapt over van brok op kvv.
Da's al een heel leuke 'stap', toch?
Dan ga je vervolgens (terwijl je hier vanalles leest) langzaam de 'barf-kant' op.

Wat ligt het eerste voor de hand?
Yes...kip...want dat is betaalbaar...een hele kip (zo'n 1200 gram) kost (denk ik) nauwelijks 3 euro.
Als je een beetje uitkijkt, heb je hem daarvoor gewoon bij de super.
Kip lijkt onderhand een 'weggooi-artikel'.
Leuk voor de barfer, maar in het algemeen kan ik dat niet toejuichen.
Maar goed.

Wat geven we bij kip?
Runder(kop)vlees en vis liggen voor de hand.
Van kip en rund komt danook meestal het orgaan.

Dan zit je dus op DRIE soorten.
Reken ik voor de handigheid 'vis' onder EEN noemer.
Want ik neem aan dat er evengoed weer onderscheid te maken valt tussen zalm en sardien enzovoorts.....

Maar volgens mij is dit de 'beginnersweg'.
En dan ligt het aan je woonplek of je een beetje 'dichtbij' een goeie islamiet woont.
Opdat je de beroemde lams- en geitenribben kunt bemachtigen (bijvoorbeeld).

Ben je wéér verder.
Als je in een aanbieding, of bij een poelier nog wat konijn, haas, gans, parelhoen....of weet-ik-veel kunt bemachtigen.
Oké: dan gaat het qua variatie de goeie kant op voor je hond/kat.

En dan wik en weeg je maar (kippennekken en wat konijn...dat haalt samen een goed gemiddelde qua beschikbare euri).
Het is 'middelen' en een hele weg te gaan....om véél soorten prooidieren te scoren en tevens dat het 'haalbaar' is.

Niemand kan in een anders geldzakje kijken.
En een teckel staat tegenover een newfoundlander.
(noem maar iets, qua kilo's).

Het probleem is (denk ik) dat iedereen wel aanvoelt dat 'variatie' een goed iets is.
Maar niet iedereen is in de omstandigheid van 'gesettelde vijftiger' of-te-wel 'zonder kinderen en ALLES voor de honden'.

Ik denk zelfs dat het voor de gemiddelde (nog brokken-voerende) Nederlander...een heel proces is...om dit 'goed te willen en KUNNEN doen'.
Voeder maar een gezin van pakweg 5 mensen (met eveneens goeie voeding) en daarnaast een stel monsters.
DAN kan het (volgens mij dan) afschrikken om zoveel prooidieren te moeten voeren.
En (bij minder) te moeten denken: 'ik zit fout'.
Bovendien DAN nog eens de DA...in je rug...die blijkbaar adviseert dat je 'gewoon' brokken dient te voeren.

Ik denk feitelijk dat Lizzy gelijk heeft.
En ik slijm van geen enkele kant, want dat ligt me niet.
Maar ze heeft doodgewoon gelijk door het BESTE voor te stellen.
En dat elke keer 'voor ogen' te houden.

En 'Paul-Barte' heeft evengoed gelijk.
Want dat 'hele goeie' schrikt ook mensen af.
En dannn......zou je ook voor iets 'minder' honderd procent mogen gaan.
Omdat vijftig, of zestig, of zeventig procent OOK al een hele verbetering is....en mensen eerder over 'de streep' haalt.

Het is zelfs een vorm van 'denken'.
Zoals ook ménsen meer over 'eigen voeding' gaan denken: zoveel groente, zoveel fruit, zoveel onverzadigd vetzuur (ik noem maar iets).
En je moet de tijd van denken hebben en het haalbaar zien te maken.
En soms kunnen denken 'ik doe het toch best góed???'
Zonder neergehaald te worden.
Want je denkt en doet (gaandeweg) wel weer vérder.

Nee: een wolf heeft geen blender.
Heeft ook geen gaskooktoestel op zijn rug.
En geen islamiet om bij 'in de ríj' te staan.
En zal zelfs vaak met zéér eenvoudige voeding te maken hebben.

Maar onze hond is (in DAT opzicht) geen wolf meer.
Wij willen zo graag het 'aller-beste'.
Ietsje minder.....kan volgens mij ook wel.
Maarrrr.....ik geloof wel dat degene die dit forum leidt...haar eigen inzichten moet blijven behouden en eraan vast houden.
NIET afremmen (de dwalenden)...maar het 'goede voorhouden'.
Want anders gaat 'barfen' net zo goed OOK fout....
En dan krijg ik te maken met mensen die zeggen: 'ik barf'.
En dan denken ze dat ze het goed doen, en geven hun hond kip en pens.
En dáár moet dan net zo goed aan gesleuteld worden.

Wat een lang verhaal.
Excuses.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Amen.
*Robin*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Robin* »

ik denk dat je je wel blind kan staren op wat een wolf eet, maar daar gaat het (volgens mij) allang niet meer om.
het gaat erom dat een hond (net als een wolf) RAUW eet en geen brokken.

ik denk dat mensen vaak de dingen voor zichzelf te moeilijk maken.

ik heb ook een week met m'n handen in me haren gezeten over HOE ik nou mijn menu van de kat ging samenstellen.
en nu ik het voor mekaar heb om het redelijke menu van 4 dieren (kip, eend, rund, vis) samen te stellen is de weg verder een stuk makkelijker. ik kan me nu concentreren op de uitbrijding ervan (om het dus nog optimaler te maken) met bijvoorbeeld duif, geit, kalf, lam,kwartel, konijn enz.

ieder begin is moeilijk

maar gelukkig heb je dan je mede barfers die je met alle plezier een handje willen helpen ;D :-*

en dat de lat hoog gelegt wordt, vind ik alleen maar goed. want als je je dier tekort doet met "barfen" met 2 vleessoorten denk ik dat je dan nog beter brokjes kan voeren (ook al is dit chemisch samengestelt :-X)
roefus

Bericht door roefus »

[quote="Robin86"]
ik denk dat je je wel blind kan staren op wat een wolf eet, maar daar gaat het (volgens mij) allang niet meer om.
het gaat erom dat een hond (net als een wolf) RAUW eet en geen brokken.

ik denk dat mensen vaak de dingen voor zichzelf te moeilijk maken.

ik heb ook een week met m'n handen in me haren gezeten over HOE ik nou mijn menu van de kat ging samenstellen.
en nu ik het voor mekaar heb om het redelijke menu van 4 dieren (kip, eend, rund, vis) samen te stellen is de weg verder een stuk makkelijker. ik kan me nu concentreren op de uitbrijding ervan (om het dus nog optimaler te maken) met bijvoorbeeld duif, geit, kalf, lam,kwartel, konijn enz.

ieder begin is moeilijk

maar gelukkig heb je dan je mede barfers die je met alle plezier een handje willen helpen ;D :-*

en dat de lat hoog gelegt wordt, vind ik alleen maar goed. want als je je dier tekort doet met "barfen" met 2 vleessoorten denk ik dat je dan nog beter brokjes kan voeren (ook al is dit chemisch samengestelt :-X)
[/quote]

BEn het ergens best wel met je eens.
Als je 'barft'....en je maakt er een zootje van...
Nou ja, dan ben je dus eigenlijk veel fouter bezig, dan dat je een goede brok zou geven (wat dan danook zou mogen zijn).
Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Uitgaan van je percentages en 'slechts' drie of vier prooidieren.
Of-te-wel van kvv.
En gaandeweg zoek je verder.
Maar je zorgt wél, dat je 'de goede dingen' in je hoofd hebt.
Ik denk ook dat dat de énige 'weg' is.
Want ga je verder.....dan zoek je meer....vind je meer...
En na een poosje denk je dan 'ik doe het weer véél beter'.

Het is waarschijnlijk een proces.
En door mede-barfers blijf je 'op de goeie weg' geholpen.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. In een barfmenu zit geen graan, conserveermiddelen, suiker, kunstmatige toevoegingen an kleur- geur en smaakstoffen terwijl dat in bijna elke brok (ook de 'goeie') zit. Zeker graan zit overal in.
Ook met 2 diersoorten of zelfs met 1,5, als je hele dieren voert, is je hond of kat beter af dan met brokken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Tinker"]
Ik las hier op BP dat Juliette de BL wel granen toepast in het Barfmenu.Vinden jullie granen echt zo slecht of is dit een mening die van persoon tot persoon verschilt.?In bv bruinbrood zit toch ook goede voedingstoffen zoals Jodium,Ijzer etc?En bv Zilvervlies rijst kunnen die niet tot tafelresten gerekent worden?(Wel een beetje off topic geloof ik :-[)
[/quote]

Ik vind JdBL op sommige vlakken gewoon ronduit achterhaald. O.a. op haar granenprutjes. De voedingsstoffen die in granen zitten, halen ze ergens anders ook wel vandaan, maar dan zonder de nadelen die aan graan gekleeft zitten (suikerziekte, loze koolhydraten, kanker, allergieen, etc). Jodiumbehoefte van honden is ronduit laag. Het jodium dat in brood zit, zit er niet van nature in en zit niet in granen, maar zit er in omdat het er speciaal aan toe is gevoegd. Zilvervliesrijst kun je best tot een deel van tafelresten rekenen trouwens!
roefus

Bericht door roefus »

[quote="Kruimel"]
Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. In een barfmenu zit geen graan, conserveermiddelen, suiker, kunstmatige toevoegingen an kleur- geur en smaakstoffen terwijl dat in bijna elke brok (ook de 'goeie') zit. Zeker graan zit overal in.
Ook met 2 diersoorten of zelfs met 1,5, als je hele dieren voert, is je hond of kat beter af dan met brokken.
[/quote]

Aaaaaah.....je hebt NATUURLIJK gelijk ;D ;D ;D
En ik zei het ook verkeerd.
Ik bedoelde 'letterlijk': als je er met barf een zootje van maakt.

En dat legde ik niet goed uit.
Ik kwam erop doordat ik zaterdagochtend met iemand sprak wiens hond zo enorm veel huidproblemen had gehad.
(half kaal, of zoiets).

Nooit, nee nooit begin ik over 'voeding'.
Al sta ik inmiddels geheel achter barf en/of kvv.
Ik wil doodgewoon niet die missionaris en/of zendeling zijn, die overal dit geloof gaat uitdragen....zo maar tijdens een wandeling of where-ever. :( :-X

Maar goed, omdat ik over een hond met huidproblemen 'struikelde' en een baasje die ZELF over voeding begon en de juiste brokjes.....
Pfff.....begon ik dus met heel voorzichtig te zeggen, of ze niet eens over kvv konden denken.
En stomme oen die ik ben (zo denk ik achteraf)...ik noemde OOK nog Barfplaats.... ;D
Eigenlijk niet eens zo stom, ben zelf ook door iemand getipt (al had mijn hond geen huidprobleem of iets dergelijks).

Wat krijg ik voor ántwoord?
"oooooh....die site KEN ik....heb ik allemaal gedaan....kipfilets gekookt met zilvervliesrijst....'' .
En dan: 'het leek wel wat beter te worden, maar toch niet echt...NU heb ik de 'juiste brokjes' gevonden.".

Sla me dood, ik weet het 'merk' niet :D

Nou, op dat soort momenten ga ik denken dat sommige honden beter af zijn met brokjes.
Want als baasjes zogeNAAMD gaan barfen (ergens heeft een klepeltje gezwaaid, maar er hing geen klok...).

Leg mij eens UIT hoe iemand op Barfplaats kan hebben gekeken en dan gekookt en rijst gaat voeren?!?!?!
Nooit van orgaan of iets zelfs heeft geHOORD !!!!!!
Waarschijnlijk ook nooit van een 'calcium-bron'.

Sorry hoor, maar dan denk ik 'geef die hond maar een goeie brok en vul maar aan met gekookte kip en wat dergelijks'.
Krijgt-ie tenslotte nog iets lekkers, en alle overige noodzakelijkheden.
Ondanks dat het chemisch is of wat danook.

Maar ik zat fout, heeft niets met de titel van dit topic te maken.
Dat gaat over diersoorten.
Mmmmmm......en twee diersoorten vind ikzelf te weinig.
Maar als het met orgaan, bot en alles gepaard gaat, of-te-wel 'uitgaan van het hele prooidier'.
Accoord.....dan zal het wel beter zijn dan brok.

Maarrrrr.....ik vind het te makkelijk om dan het idee te scheppen dat je dan 'goed zit'.
Kan aan mij liggen.
Ollie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ollie »

Ik maak mij niet zo druk ::)

Ik voer hoofdzakelijk kvv en wissel af met de merken..energique, ahv en smuldier. En zo nu en dan koop ik eens iets in de aanbieding zoals die gans van de lidl.
Tis altijd beter dan brok denk ik dan maar.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="Ollie"]
Ik maak mij niet zo druk ::)

Ik voer hoofdzakelijk kvv en wissel af met de merken..energique, ahv en smuldier. En zo nu en dan koop ik eens iets in de aanbieding zoals die gans van de lidl.
Tis altijd beter dan brok denk ik dan maar.
[/quote]
Ik zou me zeker niet druk maken ;)
Zolang jij vindt dat je je honden lekker gevarieerd te eten geeft is dat toch prima?
En het blijft tig keer beter dan brok!
Ollie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ollie »

[quote="tieneke"]
Ik zou me zeker niet druk maken ;)
Zolang jij vindt dat je je honden lekker gevarieerd te eten geeft is dat toch prima?
En het blijft tig keer beter dan brok!
[/quote]

Vind ik ook :D ;D :-*

Plaats reactie