Ja, ik heb een kopie van het bloedonderzoek meegekregen (wel een stuk eraf gescheurd omdat je het telefoonnummer van het onderzoekslab niet mag weten schijnt).
Hierbij het bloedonderzoek. Bovenste deel is van 9 januari, tweede deel van 10 januari. (Overigens stond het ras en de leeftijd bij tweede deel niet goed ingevuld.)
En de factuur van de da (is op te zien wat er gedaan is).
Uitslag van de echo heb ik niet maar die was goed alleen een kleine ontsteking te zien volgens mij bij de mild maar helemaal zeker weet ik dit niet (was i.i.g. niks ernstigs).
Laatst gewijzigd door Jel op vr 11 jan 2008, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is er dus niks aan de hand met de nieren. De ureum en kreatine waarden zitten gewoon keurig tussen de waarden die het mogen zijn.
Verder is synulox een antibioticum en de kuur die je meegekregen hebt, moet je zeker afmaken.
Ik zou gewoon kijken hoe ze het verder doet en als het goed gaat, zou ik haar over 3 maanden niet opnieuw laten testen.
Ik snap niet waarom ze op basis van deze nierwaarden een echo heeft laten maken. Ze zitten aan de bovenkant van de toegestane waarden maar nog steeds binnen de marges.
Wel zitten de eiwitverhoudingen boven de marges maar een ontsteking zou dat verklaren. Ik zou me dus nog niet direct enorm zorgen maken.
Verder valt me dus op (uit de nota) dat het bloed naar Utrecht gestuurd is. Dat duurt gewoon onnodig lang. Blijkbaar heeft die da zelf geen centrifuge en de mogelijkheden om onderzoeken te doen.
Als je op zoek gaat naar een nieuwe da zou ik er in ieder geval eentje zoeken die zelf bloedonderzoeken kan doen want dat spaart een hoop tijd en soms is die tijd zo enorm kostbaar.
Hoe gaat het nu verder met haar?
fijn dat het beter gaat met je poes.
er is niks mis met bloedonderzoek in Utrecht hoor. bij spoed kunnen de meeste uitslagen de volgende dag al bekend zijn. maar op de bovenste uitslag staat dat het EDTA bloed gestold was bij aankomst, daar wordt het rode bloedbeeld uitbepaald, dat betekent dat ze dat buisje na afname niet gelijk goed gezwenkt hebben (of een te oud buisje), op de tweede uitslag staan de uitslagen wel van dat rode bloedbeeld, betekent dat ze nadat Utrecht dat gemeld heeft opnieuw bloed hebben geprikt en ingestuurd, vandaar dat het zo lang duurde.
idd wel verstandig om een voldoende lange kuur synulox/clavubactin (is hetzelfde) te geven en er moet idd wel controle vd bloedwaardes plaatsvinden. ze heeft een flink ontstekingsbloedbeeld (de verhoogde leuco's, en de verhoogde A 2 uit het spectrum zegt dat er iets acuuts gaande is). de verhoogde gamma's moeten ook in de gaten gehouden worden (sowieso lange abkuur), ze zijn wel te hoog maar gelukkig niet giga (want dan moet je in combinatie met andere veranderingen in het spectrum en albumine ook nog rekening houden met de mogelijkheid van FIP), de verhoogde lymfo's moeten ook in de gaten gehouden worden.
De nieren zijn ok. Is niets mis mee. Dus waarom ze daar aan dachten?
Het is een duidelijk ontstekingsbloedbeeld met inderdaad ook het eiwitspectrum van een acute ontsteking. Waarschijnlijk een virus en zoals Maddoc al zei: houd FIP in je achterhoofd. De gamma's zijn niet heel hoog maar wel verhoogd.
Verder kun je er niets van zeggen.
Wat ik wel gek vindt is dat ik dus over drie maanden terug moet komen omdat ze de nierwaarden niet goed vindt?! Is het niet zo dat je FIP kunt zien met een echo? Of is dat alleen bij de natte vorm het geval?
Het gaat nu weer super met haar! Ze miauwt weer de hele dag zoals ze altijd deed. Loopt constant naar de keuken als ik die richting op loop en schreeuwt er dan hard op los (vond ik vroeger irritant, nu helemaal niet meer ). Ook springt ze gewoon op de aanrecht als ik erbij ben terwijl ze weet dat dat niet mag, haha, ondeugend beestje is weer terug! Staart in de lucht en lekker rond rennen met mijn andere kat. Ze is natuurlijk wel nog erg mager maar ze ziet er vandaag al zoveel beter uit dan gister. Ik heb haar gister nog niet zoveel voer gegeven, vanochtend ietsje meer en vanavond wil ik haar weer haar normale hoeveelheid geven. Voorlopig alleen Carnibest of bibi. Ik durf even geen barf te geven. Zou het kunnen dat ze door bv. kip of rundvlees rauw een onsteking gekregen heeft of zeg ik nu iets heel doms?
Laatst gewijzigd door Jel op za 12 jan 2008, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor zover ik weet valt fip niet aan te tonen. Ja, bij de natte vorm met geel dradentrekkend vocht. Maar verder alleen bij autopsie na overlijden. Een echo zegt daar volgens mij niks over.
Een ontsteking door vlees lijkt mij heel sterk. Ze kan altijd een keertje een ontsteking krijgen. Houd haar gewoon goed in de gaten en opnieuw bloed prikken over 3 maanden voor de nieren lijkt me echt overbodig. De nierwaarden van het bloed zijn goed.
Ik zou een andere da zoeken en met hem/haar overleggen.
ze knapt goed op vd antibiotica, dus niet gelijk teveel zorgen verder maken. ik zou zelf wel eerder dan over 3mn weer een controlebloedje laten prikken. ik snap je d'arts wel met de nierwaardes, maar ik denk dat ze dat tegen je zei toen ze de rest vd uitslag nog niet had, anders zou ze zich denk ik op het ontstekingsbloedbeeld gefocused hebben. de nierwaardes vallen wel binnen de marges maar zijn wel aan de hoge kant voor zo'n jonge kat, maar toen ze geprikt is was ze ook niet in orde, had ze niet goed gegeten en gedronken wsch en dat kan daar ook invloed op hebben, dus dat hoeft niets te betekenen, maar als je haar toch laat bloedprikken kun je natuurlijk ook even het creatinine en het ureumgehalte laten bepalen, dat zijn de kosten dan niet meer.
valt me net op op de rekening, ze heeft pas vrijdag voor het eerst antibiotica gespoten, dat had ook wel wat eerder gekund eigenlijk, dat moet dus 's ochtends zijn geweest voordat je haar haalde en een paar uur later begon ze te eten, dus een super snelle reactie op de antibiotica!
is je trouwens verteld waarom ze het nodig hebben gevonden om haar 8/1 valium te spuiten?
tja, lijkt me in eerste instantie dat ze er door gedrogeerd wordt en als je de oorzaak vh niet eten niet ook aanpakt... als je een eetlustopwekker wilt gebruiken is periactin handiger.
Zou me kunnen voorstellen dat de kleine bij de da uit haar dak ging en vreselijk heeft zitten bleren. Een oosterse kat die geen aandacht krijgt, kan vreselijk tekeer gaan. Dus misschien daarom valium?
Zou in ieder geval niet als eerste aan valium denken om de eetlust op te wekken.
Valium hebben ze misschien inderdaad gegeven voor de hongerprikkel. Ze heeft i.i.g. dinsdag gezegd dat ze daar iets voor zou geven. Over het bloed laten prikken over drie maanden had ze het echt nog steeds over de nierwaarden.
Maar goed, ik ga naar een andere dierenarts. Ik vind het niet normaal hoe er hier gecommuniceerd word. Eigenliljk zou ik nu nog niet veel weten als dit forum er niet was. Ook toen ik om een bloeduitslag vroeg, kreeg ik de opmerking 'ben jij ook dierenarts dan'. Ruim 450 euro betaald en dan nog moeilijk doen over een bloeduitslag kopieeren.
Het gaat overigens heel goed met de poes. Ze schreeuwt weer de hele dag om eten en is overduidelijk aanwezig (druk aan het rennen en spelen). Over drie maanden laat ik nog een keer bloedprikken bij de nieuwe dierenarts om te kijken of alles goed is.
zowee, dat soort opmerkingen zou ik dus echt gewoon niet pikken.
dat je niet veterinair medisch onderlegt bent, wil echt niet zeggen dat je dan maar achterlijk bent.
ik heb ergens het gevoel dat deze DA nogal last heeft van suprioriteits gevoelens. als DA ben je niet alleen veterinair, maar ga je ook met mensen om.
ik denk dat je er heel goed aan doet om een andere arts op te zoeken, 1tje die wel normaal kan doen, en ook kan uitleggen waarom bepaalde handelingen verricht worden.
en die wel gewoon een foto/echo/endoscopie doet als jij daar om vraagt.