HohoAlba schreef: Ik vind 32% op 5 generaties echt heel erg veel, zeker voor een ras als de Dalmaat. Ik weet natuurlijk niet veel van de lijnen, misschien is het echt allemaal 'meer van hetzelfde', maar het ras is numeriek redelijk groot dus als alle fokkers bewust zulke hoge percentages kiezen snap ik er echt niets van.
Of ligt dat dan aan die andere rekenmethode?
Ik heb het berekend bij wijze van test. Ik heb Biscuit, daar zoek ik een reu voor en de kandidaat die ik zag zitten, daarvan had ik bij het bekijken van de stambomen al zoiets van ":g:, dit is te krap qua lijnteelt". Ik heb toen de berekening gemaakt, kom op 32% uit en ga deze reu dus vanzelfsprekend niet gebruiken! Ben daar gek!
Nu gaat iemand deze berekening opnieuw maken voor mij. En als daar uit blijkt dat ik met mijn berekening er finaal naast zit en het IC van deze combinatie 10% is in 7 generaties (en ik zeg "vergeet het maar"), dan ga ik voor deze reu. Want hij heeft teveel goeds om het niet te doen en ik accepteer dan met liefde een IC van 10%, aangezien ik denk te weten dat het wel snor zit met deze lijnen (en ik sta daar natuurlijk niet in alleen).
Maar het is dus een denkbeeldige paring en deze heeft dus geen plaats gevonden en gaat (naar alle waarschijnlijkheid dus) ook geen plaats vinden.
Wat bedoel je trouwens met "Ik vraag me dus wel af wat er gebeurd als ik met de verwantschap zou gaan uitrekenen". Je zegt toch net dat Alba een IC heeft van 9,95%? Dan heb je toch je antwoord?