Bakken is ontspanning
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Bakken is ontspanning
ohoh nou dan ben ik benieuwd, heb nog nooit eerder potjesgember ergens in gedaan 
Je hebt stemgember gebruikt?
Ja, uit een potje, op siroop. Ik had zo'n potje met bolletjes in mijn handen, vraagt die mevrouw in de winkel waar ik het voor nodig heb. Dus ik zeg voor gebak. Oh dan kunt u beter deze nemen,zegt ze en pakt een potje met snippers, dat scheelt snijden zegt ze. Volgens het etiket was dat precies hetzelfde dus ik dacht mooi, dat scheelt een plakkerig klusje en tijd. Ga ik het maken staat er in het recept: snipper 5 bolletjes gember. Shit. Hoeveel snippers uit mijn potje is gelijk aan 5 bolletjes??
Dus ik heb maar wat op de gok genomen. Nou ja, manlief zegt altijd ik eet alles op wat mislukt hoor 
Hier nog zo'n manlief.
Weet niet wat voor recept je hebt. Maar de meeste kun je tussendoor proeven.
Weet niet wat voor recept je hebt. Maar de meeste kun je tussendoor proeven.
Ik heb alleen het deeg geproefd. De restjes uit de beslagkom enzo
en dat was lekker. De koek zelf heb ik af laten koelen en toen in de koelkast gezet zonder er verder aan te komen. Bij de koffie morgen zullen we het weten 
Het recept kwam uit een zo'n supermarktblaadje, van Appie of de Vomar, dat weet ik niet meer. Extra pure chocola, boter, rietsuiker, eitjes, gember, walnoten en wat bloem. En gember uiteraard. Dat was het wel zo'n beetje dacht ik.
Het recept kwam uit een zo'n supermarktblaadje, van Appie of de Vomar, dat weet ik niet meer. Extra pure chocola, boter, rietsuiker, eitjes, gember, walnoten en wat bloem. En gember uiteraard. Dat was het wel zo'n beetje dacht ik.
Nou het is geen cake geworden, meer een stevige koek
Maar hij smaakt zeker niet verkeerd en vooral naar chocola en gember. 
Hier staat nog een portie pepernoten in de oven, hopelijk net zo lekker als vorige keer.
Bitterkoekjes gabakken. Lekkerrrrrrrrrrrrrr
Danny wat heb jij uiteindelijk gemaakt?
Ik vond nog niet weglopende roggemeel in de kast. Die heb ik gebruikt. En perenstroop, maakt dat uit wat smaak betreft?M@rina schreef: je zou i.pv. dit
- 190 gram volkoren tarwemeel ( spelt of roggemeel)
- 190 gram zelfrijzend bakmeel
- 75 gram custardpoeder of 2 zakjes vanillesuiker
- 200 gram honing
- 50 gram stroop
- 50 gram lichte - of donkerbruine basterdsuiker
- 2 flinke theelepels gemalen steranijs
- 10 gram speculaaskruiden.
De bereiding is verder hetzelfde.
En klopt het dat ze vlak voordat ze de oven ingaan, eruit zien als in stukjes gesneden gezonde barfdrol met een laagje glimmende olie?
De eerste lichting is trouwens de oven uit. Ze smaken iets anders dan die van Bolletje, door het roggemeel denk ik, maar de smaak en textuur is verder prima. 
-
fransbulletje
Vandaag pepernotendeeg en kruidnootjes deeg gemaakt.
Nachtje rusten in de koelkast en morgen bakken.
Nachtje rusten in de koelkast en morgen bakken.
Ja dat klopt... mooie in stukjes gesneden barfdrolletjes.... Ik dacht al steeds... waar doet dit me toch aan denken..K&D schreef: Ik vond nog niet weglopende roggemeel in de kast. Die heb ik gebruikt. En perenstroop, maakt dat uit wat smaak betreft?
En klopt het dat ze vlak voordat ze de oven ingaan, eruit zien als in stukjes gesneden gezonde barfdrol met een laagje glimmende olie?
De stroop is verhoudingsgewijs zo'n klein deel, dat maakt niet veel verschil denk ik...
Ok, dan klopt dat beeld dus wel aardig... 
De eerste lichting heeft denk ik iets te lang gebakken. De hondjes hebben voorlopig jawbreakers.
De tweede lichting is beter maar nog steeds vrij 'knapperig'. Het glazuur knapt nog niet van de tanden af als ze afgekoeld zijn.
Binnenkort een poging met gewone bloem in plaats van rogge. Vóórdat het 5 december is wil ik echte zachte taaie pepernoten.
De eerste lichting heeft denk ik iets te lang gebakken. De hondjes hebben voorlopig jawbreakers.
De tweede lichting is beter maar nog steeds vrij 'knapperig'. Het glazuur knapt nog niet van de tanden af als ze afgekoeld zijn.
Binnenkort een poging met gewone bloem in plaats van rogge. Vóórdat het 5 december is wil ik echte zachte taaie pepernoten.
Haha, het is uiteindelijk Italiaans stoofvlees geworden... Was ook erg lekker moet ik zeggen.
Volgende week wil ik graag die chocolade taart maken, voor mijn vaders verjaardag.
Volgende week wil ik graag die chocolade taart maken, voor mijn vaders verjaardag.