Bakken is ontspanning

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Bakken is ontspanning

fransbulletje

Bericht door fransbulletje »

Een echte kerstcake gevuld met rum, rozijnen, cranberry's, abrikozen en noten  :D

Afbeelding
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Vena schreef: Ik kwam laatst deze website tegen over ei-vervangers:
http://food52.com/blog/11724-how-to-mak ... OZsRoq:v3K
Zie het nu pas, dankjewel!!
Ruby/Billy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruby/Billy »

fransbulletje schreef: Vanmiddag een heerlijk gevuld speltbrood gebakken met rozijnen, noten en zelfgemaakt amandelspijs. http://www.smakelijck.nl/blog/gevuld-speltbrood-/
Het makkelijkste brood om te bakken, zonder gist , geen broodbakmachine nodig en klaar in 50 minuten!

Afbeelding
Vandaag gemaakt met glutenvrije meel en amandelspijs erin, is een heerlijke kerststol geworden, nou kan ik ook gewoon meedoen met het kerstontbijt.

Dank je voor het recept.
Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Danny »

fransbulletje schreef: Een echte kerstcake gevuld met rum, rozijnen, cranberry's, abrikozen en noten  :D

Afbeelding
Jammie, heb je daar ook een recept van?
fransbulletje

Danny schreef: Jammie, heb je daar ook een recept van?
Eigenlijk is het een gewone cake met in rum gewelde rozijnen, stukjes gedroogde abrikoos, noten en cranberry's.

Ik heb het recept wel aangepast en voor deze cake gebruikt:
230 gram volkoren speltmeel-4 eieren-100 gram kokosbloesemsuiker-200 gram roomboter-3 theel. bakpoeder en het rummengsel ( zonder de rum hoor uit laten lekken )
Zachte boter romig mixen met de suiker, eieren 1 voor 1 er doorheen mixen en dan speltmeel met de bakpoeder er doorheen. Even goed doormixen en dan het rummengsel erdoorheen spatelen.
In een ingevette tulbandvorm doen en dan 45-60 minuten in een voorverwarmde oven op 170 graden.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

fransbulletje schreef: Eigenlijk is het een gewone cake met in rum gewelde rozijnen, stukjes gedroogde abrikoos, noten en cranberry's.

Ik heb het recept wel aangepast en voor deze cake gebruikt:
230 gram volkoren speltmeel-4 eieren-100 gram kokosbloesemsuiker-200 gram roomboter-3 theel. bakpoeder en het rummengsel ( zonder de rum hoor uit laten lekken )
Zachte boter romig mixen met de suiker, eieren 1 voor 1 er doorheen mixen en dan speltmeel met de bakpoeder er doorheen. Even goed doormixen en dan het rummengsel erdoorheen spatelen.
In een ingevette tulbandvorm doen en dan 45-60 minuten in een voorverwarmde oven op 170 graden.
Bij mij liggen dan de rozijnen, abrikoos, noten en cranberry's onderin... :(

voor dochterlief een cupcakemaker gekocht voor een tientje bij het Kruidvat. Het ding doet het super! In no-time heerlijk cupcakes. :)
Ik mag alleen geen k*tcakemaker meer zeggen van haar... ??? :biggrin2:
Laatst gewijzigd door K&D op di 23 dec 2014, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
fransbulletje

K&D schreef: Bij mij liggen dan de rozijnen, abrikoos, noten en cranberry's onderin... :(

voor dochterlief een cupcakemaker gekocht voor een tientje bij het Kruidvat. Het ding doet het super! In no-time heerlijk cupcakes. :)
Ik mag alleen geen k*tcakemaker meer zeggen van haar... ??? :biggrin2:
Alles goed uit laten lekken en je kunt het ook nog wat droog deppen.
Vervolgens in plastic zakje doen, eetlepel bloem erbij en even goed husselen zodat overal wat bloem omzit. Ze zakken dan minder snel  :biggrin2:
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Thanks. Gaan we proberen!
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Misschien al een oud recept, maar deze kwam ik tegen en  dacht  dat het wel in deze topic past:

http://www.bekijkdezevideo.nl/video/3202/een-man-maakt-een-16-sterren-bladerdeegtaart:-het-resultaat-is-uitzonderlijk...-prachtig
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Ik heb zojuist een zuurdesembrood van rogge- en volkoren speltmeel gemaakt. Hij ligt nu af te koelen en moet minimaal 24u. "rijpen". Vanaf maandag moet ik een lunchpakketje mee naar mijn werk nemen. Ik vind het brood van de meeste bakkers hier in Duitsland niet zo lekker (ik mis ons hollandse fluffy brood), dus dan maar zelf bakken :p
Binnenkort wil ik proberen zelf zuurdesem te maken.

Dit is een foto van de vorige keer dat ik dit brood heb gebakken:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 03 jan 2015, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
fransbulletje

Mowgli schreef: Ik heb zojuist een zuurdesembrood van rogge- en volkoren speltmeel gemaakt. Hij ligt nu af te koelen en moet minimaal 24u. "rijpen". Vanaf maandag moet ik een lunchpakketje mee naar mijn werk nemen. Ik vind het brood van de meeste bakkers hier in Duitsland niet zo lekker (ik mis ons hollandse fluffy brood), dus dan maar zelf bakken :p

Afbeelding
Mooi brood, ziet er heerlijk uit.
Vorige week heb ik een volkoren speltbrood gebakken met baking soda, erg lekker en snel klaar.
Erg voedzaam ook , 1 dikke snee is voldoende  :biggrin2:
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Mowgli schreef: Ik heb zojuist een zuurdesembrood van rogge- en volkoren speltmeel gemaakt. Hij ligt nu af te koelen en moet minimaal 24u. "rijpen". Vanaf maandag moet ik een lunchpakketje mee naar mijn werk nemen. Ik vind het brood van de meeste bakkers hier in Duitsland niet zo lekker (ik mis ons hollandse fluffy brood), dus dan maar zelf bakken :p

Afbeelding

Mooi ovenrijs, dat lukt mij nooit zo met spelt/desem brood.
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

Bakken is hier al heel lang geleden, veel te lang eigenlijk...
Laatste cake heb ik gebakken begin 2014 denk ik :s als het niet eind 2013 was :s
Vandaag moet ik toch een rustdagje inlassen dus heb ik alvast koekjesdeeg gemaakt, ligt in de koelkast nu, straks koekjes dan in de oven en dan zijn ze klaar tegen dat de kindjes thuis zijn.
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

eerste lading koekjes is uit de oven (en al bijna op  :-[ )
Straks 2de lading in de oven stoppen en de doos weer vullen zodat Eneas en Éowynn verse koekjes hebben als ze thuis komen.
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

fransbulletje schreef: Mooi brood, ziet er heerlijk uit.
Vorige week heb ik een volkoren speltbrood gebakken met baking soda, erg lekker en snel klaar.
Erg voedzaam ook , 1 dikke snee is voldoende  :biggrin2:
Smaakt6 ook heerlijk, terwijl ik het zuurdesembrood van de "bakker" of uit de supermarkt letterlijk niet te pruimen vind.
Dit is ook enorm voedzaam. Tussen de middag 2 tot 3 sneden en ik kan het tot het avondeten uitzingen. Met brood van de "bakker" of supermarkt of met broodjes begint meestal tegen 14:320u. mijn maag te zeuren en te knorren.
lianneke schreef: Mooi ovenrijs, dat lukt mij nooit zo met spelt/desem brood.
Hier zit nog wel droge gist doorheen hoor. De gistculturen in de (gekochte) droge zuurdesem hebben volgens mij te weinig kwaliteit om het brood zonder gist te laten rijzen, omdat het droogproces de culturen beschadigt. Maar als je zelf zuurdesem "kweekt" en genoeg tijd neemt om het brood te bakken, zou je zonder gist ook een mooi gerezen brood kunnen krijgen.
Het brood is trouwens volledig biologisch. Ik heb alle ingrediënten bij DM gekocht, daar wordt het biologische merk Alnatura verkocht.

Zojuist heb ik geproefd. De korst is knijterhard, dus ik kom er wat moeizaam doorheen met een broodmes, maar het brood is heerlijk. Morgen zal de smaak nog iets beter zijn, want hoe langer je een zuurdesembrood laat "rijpen" hoe intensiever de smaak :p Een zuurdesembrood is trouwens makkelijk 2 weken houdbaar.

Plaats reactie