Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Tussen Katwijk en Wassenaar staat al jaren een asielzoekerscentrum. Er zitten nu over de 1200 mensen daar.
En ook al jaren maken vluchtelingen gebruik van de aangeboden ruimte in Duinrell.
Wassenaar zit daar niet mee. Sommige mensen misschien wel.

Ik denk, net als Lizzy, dat daar een deel van de oplossing in zit. Kleinschaliger in opvang. elk stad en dorp een aantal mensen. Die worden dan ook geholpen door inwoners,
want het is te overzien. Mensen zien ineens dé mens.
Alleen de asielzoeker zal er ontevreden over zijn. Die willen als groep het liefst niet uit elkaar gehaald worden. Dat was eerder al te zien op spandoeken.
En dat is ook weer te begrijpen.

http://www.grutjes.nl/2015/10/infograph ... kers/  Cijfertjes en figuurtjes toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Neally op do 22 okt 2015, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Kaio schreef: Ooh het klinkt als een rasvereniging vergadering, tenminste zoals dat jaren geleden ertoe ging, ben er uiteraard niet meer geweest  :-X
Weet niet. Moeilijker te cotroleren wie waar is? Moeilijker hulp te bieden? Moeilijker voedsel te regelen? Meer mensen nodig om van alles te organiseren omdat ze verspreid zijn? Ik noem maar een aantal dingen op wat mogelijk zou kunnen.
Martine-Tom schreef: hier werd door de coa dame gezegd dat kleinschalig te duur is en niet in het beeld van versoberde opvang past. En ook niet elke gemeente heeft evenveel ruimte denk ik, rotterdam is voller benouwd als zeg drenthe, dus dan krijg je nog geen eerlijke verdeling eigenlijk

Ik heb uit de krant begrepen dat het niet echt rendabel is als je minder dan 600/700 mensen hebt die gebruik maken van voorzieningen, dus daarom is de opvang grootschalig.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

- pien - schreef:

Ik heb uit de krant begrepen dat het niet echt rendabel is als je minder dan 600/700 mensen hebt die gebruik maken van voorzieningen, dus daarom is de opvang grootschalig.
Ja, met als gevolg Steenbergse toestanden :-\
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Kleinschalige opvang is vooral duur denk ik. In ons dorp zitten ze in een oud schoolgebouw. Het leek hier wel een woonprogramma. Binnen een paar dagen werd het omgetoverd tot woonruimte. Aannemers, de dure lokale stofferingszaak, gloedjenieuw witgoed (voor 25 man een aantal wasmachines en drogers), rookpalen buiten, enz. Daar vielen vooral veel buurtgenoten over, wat kost dat en waarom het duurste van het duurste?!? (En dan komen vanzelf de reacties 'mijn wasmachine is ook kapot' enz) Op de aantallen die er zijn en komen is dat denk ik onbetaalbaar.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Nou dat klinkt wel als andere uiterste dan van die tenten jantina  :-X
Denk niet dat dat nog onder sobere opvang valt  ::)
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Reactie van de gemeente was o.a. Dat die mensen het nu eens verdienden om op lekkere bedden ipv veldbedden te slapen. Nou ja, we hebben geen overlast of demonstraties dus ze zullen er wel tevreden mee zijn!
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Jantina schreef: Kleinschalige opvang is vooral duur denk ik. In ons dorp zitten ze in een oud schoolgebouw. Het leek hier wel een woonprogramma. Binnen een paar dagen werd het omgetoverd tot woonruimte. Aannemers, de dure lokale stofferingszaak, gloedjenieuw witgoed (voor 25 man een aantal wasmachines en drogers), rookpalen buiten, enz. Daar vielen vooral veel buurtgenoten over, wat kost dat en waarom het duurste van het duurste?!? (En dan komen vanzelf de reacties 'mijn wasmachine is ook kapot' enz) Op de aantallen die er zijn en komen is dat denk ik onbetaalbaar.
Logisch dat mensen dat niet leuk vinden..
petralita
5-sterren
5-sterren

Bericht door petralita »

de brief al gelezen?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ielzoekers

ik vraag mij nu eigenlijk af of elke vluchteling automatisch asielzoeker is :confused1:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

petralita schreef: de brief al gelezen?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ielzoekers

ik vraag mij nu eigenlijk af of elke vluchteling automatisch asielzoeker is :confused1:
Dat laatste....ja. Iedereeen die binnenkomt is asielzoeker, maar of je ook asiel krijgt is afhankelijk van of je vluchteling bent of migrant.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik had 'm inderdaad gelezen. Maar de sobere opvang is echt net waar je terecht komt volgens mij. Die tenten zijn dan sober wellicht, maar de lokale opvang?
Mijn ouders wonen aan de rand van een nieuwbouwwijk en een sloot die aan hun woonerf grenst, is ook de gemeentegrens. Voetbruggetje over en dan staan ze in een oudere wijk van een andere plaats. Deels villawijk, deels senioren woningen. Superschattige laagbouwhuisjes met tuintje. Daar zijn nieuwbouw plannen en op termijn zouden deze mensen hun huisjes moeten verruilen voor het bejaardentehuis. Na overlijden kwam er al geen nieuwe bewoner in. Nu hadden ze bedacht dat iedereen die er nog woonde alvast een laatste reis bejaardentehuis zou krijgen en de huisjes waren dan voor de vluchtelingen. Nou daar zijn de oudjes kranig tegen in verzet gekomen, waarom ik mijn huis uit als een asielzoeker er wel mag wonen?!? En de buurt waar mijn ouders wonen hadden ook al een buurtwacht in het leven geroepen. Gelukkig is het niet door gegaan, en zitten ze nu in flats die gesloopt zouden worden en al leeg stonden. Maar door dit soort bedenksels van gemeenten vraag je er toch ook om dat mensen de vluchtelingen niet met open armen verwelkomen? Hier werd letterlijk 'eigen volk' (vreselijke term trouwens maar goed) verdreven om een mooi huisje voor de asielzoekers te hebben. Ook niks met sobere opvang te maken.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Jantina schreef: Ik had 'm inderdaad gelezen. Maar de sobere opvang is echt net waar je terecht komt volgens mij. Die tenten zijn dan sober wellicht, maar de lokale opvang?
Mijn ouders wonen aan de rand van een nieuwbouwwijk en een sloot die aan hun woonerf grenst, is ook de gemeentegrens. Voetbruggetje over en dan staan ze in een oudere wijk van een andere plaats. Deels villawijk, deels senioren woningen. Superschattige laagbouwhuisjes met tuintje. Daar zijn nieuwbouw plannen en op termijn zouden deze mensen hun huisjes moeten verruilen voor het bejaardentehuis. Na overlijden kwam er al geen nieuwe bewoner in. Nu hadden ze bedacht dat iedereen die er nog woonde alvast een laatste reis bejaardentehuis zou krijgen en de huisjes waren dan voor de vluchtelingen. Nou daar zijn de oudjes kranig tegen in verzet gekomen, waarom ik mijn huis uit als een asielzoeker er wel mag wonen?!? En de buurt waar mijn ouders wonen hadden ook al een buurtwacht in het leven geroepen. Gelukkig is het niet door gegaan, en zitten ze nu in flats die gesloopt zouden worden en al leeg stonden. Maar door dit soort bedenksels van gemeenten vraag je er toch ook om dat mensen de vluchtelingen niet met open armen verwelkomen? Hier werd letterlijk 'eigen volk' (vreselijke term trouwens maar goed) verdreven om een mooi huisje voor de asielzoekers te hebben. Ook niks met sobere opvang te maken.
Nee, iemand zijn huis uitzetten die nog prima zelfstandig kan wonen... Dat vind ik echt niet kunnen. Aan de ene kant wordt de ouderenzorg ook versoberd, wordt er aangemoedigd om met hulp van familie en buren zo lang mogelijk zelfstandig te blijven en dat vinden ouderen ook echt fijn. Om die dan hun huis uit te zetten omdat er vluchtelingen in moeten kan in mijn ogen echt niet. Al zouden het Nederlandse lui zijn hoor, iemand de keuze ontnemen wanneer hij/zij naar het bejaardenhuis gaat vind ik echt not done.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Jantina schreef: Ik had 'm inderdaad gelezen. Maar de sobere opvang is echt net waar je terecht komt volgens mij. Die tenten zijn dan sober wellicht, maar de lokale opvang?
Dit soort dingen moeten ze idd niet doen als ze wat draagvlak over willen houden. Typisch een burootjesoplossing. In duitsland gebeurd het wel veel. Daar is maar weinig sociale huur en het meeste is dus private huur, waarbij de huisegenaar van de overheid meer beurt aan huur voor vluchtelingen dan van de mensen die er nu in zitten, dus die mensen krijgen een briefje dat ze op mogen zouten.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Tja  :-X gek dan dat mensen 'tegen' vluchtelingen zijn of worden?
Eigenlijk zijn ze dat niet, want de vluchtelingen hebben dat alles niet verzonnen maar de regering, of plaatselijk bestuur. Alleen krijgt de vluchteling dus van alles de schuld.
Ik kan me nou goed voorstellen als je het op zo een manier mee maakt of dat je bekenden hebt die dat meemaken etc, dat je idd erg sceptisch wordt t.o.v. vluchtelingen. Goh waar komen toch al die problemen vandaan dan?
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Een Amerikaan heeft wel oplossing voor de vluchtelingen: http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelin ... land.dhtml

Gelukkig zijn er ook vluchtelingen die een positief geluid laten horen http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... e-bedanken
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

dinky89 schreef: Een Amerikaan heeft wel oplossing voor de vluchtelingen: http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelin ... land.dhtml
Dit idee is al vaker geopperd. Toch niks mis mee of zie ik iets over het hoofd?
Gelukkig zijn er ook vluchtelingen die een positief geluid laten horen http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... e-bedanken
Ik zag het gisteren op het journaal. Ik vond het heel ontroerend :'(

Plaats reactie