En anders stuur ik wel een beetje op!Pauline schreef: Ik ga van de week even naar de molen om roggemeel te kopen! En ik heb geen plastic bak van de salade.... Oh wacht!!! Ik heb een grote rode plastic bak met deksel uit Eddies kerstpakket! Die ga ik gebruiken.![]()
Bakken is ontspanning
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
lianneke
- 5-sterren

Re: Bakken is ontspanning
Zuurdesembrood bakken staat al héél lang op m'n lijstje, spullen zijn in huis.... 
Oke het weekend in Duitsland bij de Lidle 2 zakjes amandemeel mee genomen. Niet duur daar zeg, wat zal ik er eens van gaan maken?
Iemand een leuk/lekker idee?
-
Michelle Vrolijk
- 4-sterren

- Contacteer:
Een OERhollandse appeltaart misschien?Danny schreef: Oke het weekend in Duitsland bij de Lidle 2 zakjes amandemeel mee genomen. Niet duur daar zeg, wat zal ik er eens van gaan maken?
http://www.oerkracht.nl/oerhollandse-appeltaart/
Of kruidnoten, dan ben je er lekker op tijd bij dit jaar
http://www.smulweb.nl/recepten/1425468/ ... mandelmeel
Of een Santiago taart
http://www.smulweb.nl/recepten/1394343/ ... andeltaart
-
fransbulletje
Met de Magimix is deegkneden een makkie 
Vandaag mijn eerste Limburgse vlaai gebakken gevuld met banketbakkersroom en kersen.
Vlaaideeg recept gevolgd van http://www.bisschopsmolen.nl
De rand is wat te dik geworden dus volgende keer deeg dunner uitrollen en ikga een echte vlaaipan bestellen bij de bisschopsmolen.

Vandaag mijn eerste Limburgse vlaai gebakken gevuld met banketbakkersroom en kersen.
Vlaaideeg recept gevolgd van http://www.bisschopsmolen.nl
De rand is wat te dik geworden dus volgende keer deeg dunner uitrollen en ikga een echte vlaaipan bestellen bij de bisschopsmolen.

fransbulletje schreef:![]()
Ik had papieren vormpjes gekregen van mijn moeder dus ik moest er iets in maken. Het zijn koffie cupcakes met chocola geworden. Ze zijn een beetje schots en scheef gezakt, volgende keer maar in een bakvorm zetten dus.

-
fransbulletje
Scheef of niet ze smaken er vast niet minder om...pike schreef:dat ziet er goed uit!
Ik had papieren vormpjes gekregen van mijn moeder dus ik moest er iets in maken. Het zijn koffie cupcakes met chocola geworden. Ze zijn een beetje schots en scheef gezakt, volgende keer maar in een bakvorm zetten dus.
![]()
Vandaag heb ik in de stad van het verjaardagsgeld wat ik van mijn ouders gekregen had een emaille bakvorm gekocht welke ook zuur-bestendig is. Het is er 1 van Dr. oetker en deze wilde ik al een hele tijd hebben: http://www.backwelt24.de/product_info.php?info=p34_Dr-Oetker-Brotbackform-30cm-Back-Idee-Kreativ-Emaille.html&XTCsid=176d61f83e13a1569388a6f1dceeabbf
Deze staat nu in de oven met een speltbrood (volkoren spelt en spelt type 630) met sesamzaad, gouden lijnzaad, zonnebleompitten en pompoenpitten. Ik ben erg benieuwd hoe de vorm het doet. Afgelopen keer heb ik dit brood in een glazen ovenbestendige schaal gebakken, wat absoluut geen succes was, omdat het brood aan de bodem bleef kleven en afbrak toen ik het er met een mes uit moest halen. En zonder broodvorm gaat ook niet, dan wordt het een platbrood...
Deze staat nu in de oven met een speltbrood (volkoren spelt en spelt type 630) met sesamzaad, gouden lijnzaad, zonnebleompitten en pompoenpitten. Ik ben erg benieuwd hoe de vorm het doet. Afgelopen keer heb ik dit brood in een glazen ovenbestendige schaal gebakken, wat absoluut geen succes was, omdat het brood aan de bodem bleef kleven en afbrak toen ik het er met een mes uit moest halen. En zonder broodvorm gaat ook niet, dan wordt het een platbrood...
Krijg ook zin om weer een broodje te bakken, 'vloerbrood' vind ik wel grappig 
eigenlijk vind ik vooral t kneden fijn, da's voor mij een 'zen-klusje' itt strijken.
Maar t is eigenlijk te fris in huis om t een beetje te laten rijzen. . . misschien een kom warm water er onder zetten
eigenlijk vind ik vooral t kneden fijn, da's voor mij een 'zen-klusje' itt strijken.
Maar t is eigenlijk te fris in huis om t een beetje te laten rijzen. . . misschien een kom warm water er onder zetten
-
fransbulletje
Ik laat het ook wel rijzen in de oven.Too schreef: Krijg ook zin om weer een broodje te bakken, 'vloerbrood' vind ik wel grappig
Oven voorverwarmen op 50 graden en dan uitzetten, prima plekje om te rijzen.
Ik laat het rijzen in de oven, het brood wat ik gisteren heb gebakken gaat in de vorm in een voorverwarmde oven op 70 graden, na 40 minuten gaat de oven op 220 graden en in ca. 40 minuten bak ik het brood af.Too schreef: Krijg ook zin om weer een broodje te bakken, 'vloerbrood' vind ik wel grappig
Soms laat ik deeg ook wel eens in een kom in bed onder het dekbed rijzen. Dit gaat ook prima.
-
lianneke
- 5-sterren

In een romertopf gaat het ook heel goed. Zonder de bovenkant dan.Mowgli schreef: Vandaag heb ik in de stad van het verjaardagsgeld wat ik van mijn ouders gekregen had een emaille bakvorm gekocht welke ook zuur-bestendig is. Het is er 1 van Dr. oetker en deze wilde ik al een hele tijd hebben: http://www.backwelt24.de/product_info.php?info=p34_Dr-Oetker-Brotbackform-30cm-Back-Idee-Kreativ-Emaille.html&XTCsid=176d61f83e13a1569388a6f1dceeabbf
Dat geloof ik graag, maar die vind ik ies te "gevaarlijk". Onze keuken (lees: kookhol) is zó enorm klein, dat er door plaatsgebrek nog wel eens iets naar beneden dondert / uit de overvolle keukenkast dondert. Dat zou zonde zijn van die römertopf.lianneke schreef: In een romertopf gaat het ook heel goed. Zonder de bovenkant dan.
Okeee hier kan ik mee leven, ben nl de allergrootste zeikerd als t op (voor)verwarmen aankomt.fransbulletje schreef: Ik laat het ook wel rijzen in de oven.
Oven voorverwarmen op 50 graden en dan uitzetten, prima plekje om te rijzen.
Dat is ook echt een dingetje met vriend : vindt t fijn de oven op te stoken om schalen te verwarmen. . .
in mijn huis doen we dat met een warme radiator of een klots warm (afgiet)water
Om te rijzen zet ik het deeg op de radiator van de verwarming in de woonkamer. Als de kachel toevallig niet brandt zet ik de thermostaat even een tikje hoger zodat hij aanslaat. Gaat altijd goed zo. En als toevallig de zon schijnt dan krijgt het deeg ook nog de zonnewarmte.