Consuminderen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Consuminderen

Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Ik probeer mijn steentje bij te dragen door veel 2de of zoveel hands kleding te kopen (ook vanwege weinig geld), bijna niks weg te gooien (al komt het soms echt voor bij eten, maar dan kan ik vaak nog de nijntjes blij mee maken :) ) en als ik zelf wat over heb gaat dat ook naar een kringloop winkel.
En sindskort ben ik over op een plantaardige levensstijl. Dus door het niet meer eten van dierlijk spul heb ik mijn footprint ook aanzienlijk verkleind :) Al is dat niet mijn hoofdreden, maar wel een leuke bijkomstigheid :)
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Angelique schreef: Puntje 2014 is ook dat dumpwinkels altijd al bestonden. Te beginnen met de dump zelf, de zeemna, wibra, brons, knakenland enz. Alleen was er voor 2008 maar weinig volk wat in zo'n tent gezien wilde worden en veranderd dat na 2008 al heel rap omdat een grote groep mensen ineens gedwongen werd om anders met de centen om te springen. En leuker was het natuurlijk geweest als ze helemaal waren gestopt met allerlei modegevoelige zooi te kopen. Aan de andere kant zorgen deze tenten net zo goed voor werkgelegenheid en dat er geld rondgepompt wordt.
Jup vroeguh moest je je schamen als je met een zeeman of wibra tas liep!  Als ouber moest je mans niet een zeeman tasje geven om je gymkleding in te doen oid!  :biggrin2:

Maar eh mijn huisarts wist me net te vertellen dat ik een bepaalde straat om de hoek bij haar moest mijden. Sinds woensdag is er een AH, en action, en nog een ander goedkoop iets,  geopend, sta je minimaal 20 minuten stil, en dan maakt iedereen ook nog eens ruzie om de parkeerplaatsen....tja we zijn en blijven de beschaafdste dieren  :P

Maar jee een action om de hoek, zouden ze hier ook die fantastische zakjes hebben ? :g:
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Ik koop rustig bij de Action want soms hebben ze prima spullen (zoals de microvezeldoekjes, die zijn fantastisch, en destijds de dikke kindersokken) en nog wel meer. Maar ik red het altijd nog met een mandje 8) .
Ik zie nl. ook heel veel troep, rotzooi en spullen die al bijna uit elkaar vallen bij het kijken ernaar. Maar fietslampjes van 0,89 die ze toch binnen no-time weer kwijtraken; die knikker ik echt per dozijn in het mandje. Dan ga ik die niet 4 x zo duur bij de Hema of fietsenmaker halen. De dure solar-powered fietslamp was binnen 2 maand verdwenen, dus dat was dan jammer genoeg een eenmalige investering.

Wat afval betreft; het restafval is bij ons nog een kwart van een paar jaar geleden. Hoe komt dat? Vanwege het feit dat de overheid fabrikanten verplicht bijna alles in plastic te verpakken en het in aparte zakken moet worden verzameld. Per week 1 zak vol. En dat is meer dan een halve Kliko per 2 weken... :-\  Per saldo is het dus bijna net zoveel, het lijkt alleen veel minder.
suzanne 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door suzanne 1 »

Ik heb gelukkig niet zo'n last van koopziekte......nooit gehad ook. Als ik een winterjas moest hebben.....dan ging ik voor een winterjas and that's it. Als ik iets moet hebben van de action, koop ik dat....en voor de rest niks. Ten eerste omdat ik het geld er niet voor heb, maar ook gewoon omdat ik het niet nodig heb. Ik koop alleen dingen die ik echt nodig heb.
En ik maak er ook een beetje een sport van om zo milieuvriendelijk en goedkoop te kopen. Bijvoorbeeld.....voor het schoonmaken in huis gebruik ik schoonmaakazijn en soda. Dat kost 3x niks in vergelijking met een fles Ajax, het is milieuvriendelijker, gezonder voor de hondjes en onszelf en het werkt net zo goed.
Mijzelf wassen doe ik gewoon met water, alleen voor mn oksels en handen gebruik ik (groene) zeep. Water voldoet prima om schoon te worden, het scheelt weer een heleboel shampoo en bodywash spul. Ik ga 1 of 2x per week onder de douche en de rest red ik prima met een washandje. Dat scheelt ook weer water.
En daar word ik dan weer vrolijk van.
De 1e keer dat ik met mijn vriend naar de Macro ging (vl houdt van shoppen) was ik uitgegaan van een half uurtje.....bekeken vanuit wat we nodig hadden. We hebben 3uur! in de Macro rondgelopen  :( Ik word daar stront chagerijnig van en vind het gewoon geldverspilling. Want tuurlijk ziet meneer daar wat lekkers....en oh....dat is ook wel handig om te hebben. Zucht. Van mijn vriend worden winkeliers blij. Gelukkig doe ik de meeste aankopen hier.
Voor onze baby op komst heb ik 80% van de kleertjes 2e hands. Babykleertjes slijten nauwelijks en zien er in 2e hands zaken vaak nog harstikke mooi uit. En daar betaal ik dan €0,50 per kledingstuk. Er hangen zelfs kleertjes met het kaartje er nog aan  :o die zijn dus nooit gebruikt. Ook het slaapkamertje is 2e hands en ziet eruit als nieuw. Dan ben ik toch gek als ik nieuw ga kopen? Zelf heb ik ook veel 2e hands kleding (mijn zusje is nogal van de mode en heeft regelmatig kleding die ze toch niet meer aantrekt) en ik heb ook nog kleding van toen ik 10 was.....past nog steeds en ziet er nog wel redelijk uit....voor kleding wat 18 jaar oud is helemaal. Ik gebruik dat gewoon totdat het op is. Eten gooien we eigenlijk nooit weg....dan eet ik gewoon meer tot alles op is (meestal schat ik wel redelijk in hoeveel we nodig hebben) en de ieniemienie restjes gaan naar de honden. Zo zonde om eten weg te gooien. Zelfs de klokhuizen en de stronken van de groente gaan naar de honden.
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Angelique schreef: Dan recycle je gewoon graag  :biggrin2:
Ik heb nog een streepjes tuinbroek van dertig jaar oud, kan hem gewoon NIET weg doen...
En niemand wil hem hebben..gek he ;)

Of zou het een soort van jeugdsentiment zijn.... ::)
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

lianneke schreef: Ik heb nog een streepjes tuinbroek van dertig jaar oud, kan hem gewoon NIET weg doen...
En niemand wil hem hebben..gek he ;)

Of zou het een soort van jeugdsentiment zijn.... ::)
Ohhhh die wou ik heel graag hebben toen ik een jaar of 6 was...mocht niet  :'(
Martine-Tom

suzanne 1 schreef: Ik heb gelukkig niet zo'n last van koopziekte......nooit gehad ook. Als ik een winterjas moest hebben.....dan ging ik voor een winterjas and that's it. Als ik iets moet hebben van de action, koop ik dat....en voor de rest niks. Ten eerste omdat ik het geld er niet voor heb, maar ook gewoon omdat ik het niet nodig heb. Ik koop alleen dingen die ik echt nodig heb.
En ik maak er ook een beetje een sport van om zo milieuvriendelijk en goedkoop te kopen. Bijvoorbeeld.....voor het schoonmaken in huis gebruik ik schoonmaakazijn en soda. Dat kost 3x niks in vergelijking met een fles Ajax, het is milieuvriendelijker, gezonder voor de hondjes en onszelf en het werkt net zo goed.
Mijzelf wassen doe ik gewoon met water, alleen voor mn oksels en handen gebruik ik (groene) zeep. Water voldoet prima om schoon te worden, het scheelt weer een heleboel shampoo en bodywash spul. Ik ga 1 of 2x per week onder de douche en de rest red ik prima met een washandje. Dat scheelt ook weer water.
En daar word ik dan weer vrolijk van.
De 1e keer dat ik met mijn vriend naar de Macro ging (vl houdt van shoppen) was ik uitgegaan van een half uurtje.....bekeken vanuit wat we nodig hadden. We hebben 3uur! in de Macro rondgelopen  :( Ik word daar stront chagerijnig van en vind het gewoon geldverspilling. Want tuurlijk ziet meneer daar wat lekkers....en oh....dat is ook wel handig om te hebben. Zucht. Van mijn vriend worden winkeliers blij. Gelukkig doe ik de meeste aankopen hier.
Voor onze baby op komst heb ik 80% van de kleertjes 2e hands. Babykleertjes slijten nauwelijks en zien er in 2e hands zaken vaak nog harstikke mooi uit. En daar betaal ik dan €0,50 per kledingstuk. Er hangen zelfs kleertjes met het kaartje er nog aan  :o die zijn dus nooit gebruikt. Ook het slaapkamertje is 2e hands en ziet eruit als nieuw. Dan ben ik toch gek als ik nieuw ga kopen? Zelf heb ik ook veel 2e hands kleding (mijn zusje is nogal van de mode en heeft regelmatig kleding die ze toch niet meer aantrekt) en ik heb ook nog kleding van toen ik 10 was.....past nog steeds en ziet er nog wel redelijk uit....voor kleding wat 18 jaar oud is helemaal. Ik gebruik dat gewoon totdat het op is. Eten gooien we eigenlijk nooit weg....dan eet ik gewoon meer tot alles op is (meestal schat ik wel redelijk in hoeveel we nodig hebben) en de ieniemienie restjes gaan naar de honden. Zo zonde om eten weg te gooien. Zelfs de klokhuizen en de stronken van de groente gaan naar de honden.
Ik wil best besparen enzo maar dit gaat mij net een brug of 5 tever :-X
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Martine-Tom schreef: Ik wil best besparen enzo maar dit gaat mij net een brug of 5 tever :-X
Dt mag ja, maar de baby's die een allergie ontwikkelen zijn vaak  die baby's  die  dagelijks in bad gaan en in een hele cleane omgeving opgroeien.
veelvuldig baden is niet meteen een grote meerwaarde voor je gezondheid.
Zeep op je intieme plekken  gebruiken is  ook een grote nono..
scheelt wel weer in het verbruik , dat  is een gunstige bijkomstigheid
Martine-Tom

nova schreef: Dt mag ja, maar de baby's die een allergie ontwikkelen zijn vaak  die baby's  die  dagelijks in bad gaan en in een hele cleane omgeving opgroeien.
veelvuldig baden is niet meteen een grote meerwaarde voor je gezondheid.
Zeep op je intieme plekken  gebruiken is  ook een grote nono..
scheelt wel weer in het verbruik , dat  is een gunstige bijkomstigheid
ja maar er zit wel een middenweg tussen nooit douchen met shampoo en jezelf en je huis dagelijks met dettol en bleek mishandelen  :-X
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef: ja maar er zit wel een middenweg tussen nooit douchen met shampoo en jezelf en je huis dagelijks met dettol en bleek mishandelen  :-X
Maar Suzanne1 gaat niet nooit in de douche, kiest voor een middenweg en dat vind jij nog steeds 5 bruggen te ver.
Martine-Tom

Lizzy schreef: Maar Suzanne1 gaat niet nooit in de douche, kiest voor een middenweg en dat vind jij nog steeds 5 bruggen te ver.
Nee maar nooit met shampoo en douchefris, en maar 1 of 2 keer per week...nee dat zou ik echt niet kunnen...willen niet ook overigens.
Ik douche dagelijks, en hoogstens 5 minuten en dat vind ik dan een mooie middenweg.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Martine-Tom schreef: ja maar er zit wel een middenweg tussen nooit douchen met shampoo en jezelf en je huis dagelijks met dettol en bleek mishandelen  :-X
Ik was me al jarenlang nooit met zeep. Alleen mijn handen soms, als ze vies zijn, maar ik draag bij alles handschoenen, dus dat valt ook heel goed mee. Gebruik alleen bakingsoda met water voor mijn haar. Shampoo en zeep zijn echt niet nodig. Ik zie ook niet in waarom dat zo shocking is voor mensen. Het ruikt eventjes lekker, maar verder droogt het de huid vooral uit (en 'hydrateert' die dan weer door een ander spulletje of een 2 in 1 mixje). Mijn huid wordt veel minder snel vet dan vroeger toen ik dagelijks, soms zelfs 2 keer per dag, douchte met zeep, shampoo, deo, het hele rattenplan.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Ik douche ook maar 1-2x per week, als ik vaker douche kun je het vel van mijn lijf trekken, zo droog. Maar ik was me wel keurig elke dag daar waar nodig en onder mijn oksels wel met zeep. En nee... ik stink niet. Als het zomers heel warm is, douche ik wat vaker, maar dan nog stinkt ik nooit.  :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef: Nee maar nooit met shampoo en douchefris, en maar 1 of 2 keer per week...nee dat zou ik echt niet kunnen...willen niet ook overigens.
Ik douche dagelijks, en hoogstens 5 minuten en dat vind ik dan een mooie middenweg.

Ze wast zich met groene zeep :)
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Martine-Tom schreef: Ik wil best besparen enzo maar dit gaat mij net een brug of 5 tever :-X
Ik vind het niet zo raar hoor. Of je nu groene zeep gebruikt, of douchemiddel vind ik weinig boeiend. We zijn door alle media zó enorm beïnvloed dat douchen zonder FA, Nivea of Dove, of wat dan ook,  bijna onbestaanbaar is. Maar het is allemaal gewoon hetzelfde basisprutje, met een lekker geurtje en kleurtje en wat toevoegingen voor roos, zacht of blond haar e.d..
Neem maar van mij aan dat je heel veel geld betaalt voor dat geurtje en kleurtje...
Ik heb tot mijn 27ste in de Chemie gewerkt, en daar maakten ze de basisproducten voor de bekende A-merken. Wat er bij die producenten gebeurde is ongeveer wat ik hierboven beschrijf, en dan ging de prijs gelijk over de kop. Mooi flesje erom, leuk etiketje en een berg reclame met wat mooie dames.
Inmiddels is het bedrijf een keer of 4 gefuseerd en valt het onder een wereldwijd concern; Elementis. Maar de producten die er gemaakt worden zullen op verbeterde grondstoffen na, nog min of meer hetzelfde zijn.
Ik heb nog wel wat flesjes basisshampoo staan...gewoon basic spul zonder mooie praatjes.  ;)

Plaats reactie