Ohww, dat veulentje
Is dat nou niet zielig, zo'n manege?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Is dat nou niet zielig, zo'n manege?
Jaaaaaaaaaaaa, dit zijn VEEL leukere mooiere gezelligere foto's! MEER MEER MEER!!!!!!!!!!!!!
Ohww, dat veulentje
Ohww, dat veulentje
- pearlsofpassion
- Moderator
De lijst van verwaarloosde diersoorten is trouwens inderdaad oneindig.
Dat gaat van dieren die voor vlees of winstbejag gehouden worden, over last- of sportdieren naar huisdieren.
Honden en katten zijn vaak nog het beste af, terwijl die ook al veel te vaak verwaarloosd, gedumpt en mishandeld worden.
Eentje die mij ook nauw aan het hart ligt, zijn de konijnen. Die worden doorgaans ook vreselijk behandeld. Een konijn dat op een verantwoorde manier gehouden wordt, is een uitzondering.
Paarden hebben dan nog het voordeel dat ze erg duur zijn in onderhoud en niet zomaar iedereen het in zijn hoofd haalt ze bij een impuls in huis te halen. Je zet niet zomaar een paard in je garage om het na 2 maand dan weer beu te zijn en ergens te dumpen.
En dat gebeurt wel met een heleboel kleinere dieren, met de konijnen en andere knaagdieren op kop.
Het nadeel is inderdaad dat er met paarden winst te verdienen valt en dat zorgt dat het welzijn al te vaak niet op de eerste plaats komt te staan.
Er zijn volgens mij maar weinig dieren die dom, saai en karakterloos zijn. Er zitten verschillen in, maar in elke diersoort zit wel iets. Er zijn gewoon te veel dieren die apatisch worden omdat ze verwaarloosd worden en niet gehouden op een manier die met hun natuur overeenkomt. Zoals sociale dieren (zoals de meeste dieren zijn) alleen houden...
Als je de moeite neemt de dieren te bieden wat ze nodig hebben aan huisvesting (en liefst nog voeding ook), en de moeite neemt hen te leren kennen, kan je zien dat elk dier karakter heeft.
Vele kinderen/mensen denken dat een konijn rustig en non-reactief hoort te zijn. Alsof het er niet is en je door de ogen heen kijkt. Maar net het tegendeel is waar. Een konijn is net zo'n emotioneel dier dat het vrij snel wegkwijnt en apatisch wordt. En als je ziet hoe ze doorgaans gehouden worden, zou je voor minder ongeïnteresseerd en depressief worden.
Dat gaat van dieren die voor vlees of winstbejag gehouden worden, over last- of sportdieren naar huisdieren.
Honden en katten zijn vaak nog het beste af, terwijl die ook al veel te vaak verwaarloosd, gedumpt en mishandeld worden.
Eentje die mij ook nauw aan het hart ligt, zijn de konijnen. Die worden doorgaans ook vreselijk behandeld. Een konijn dat op een verantwoorde manier gehouden wordt, is een uitzondering.
Paarden hebben dan nog het voordeel dat ze erg duur zijn in onderhoud en niet zomaar iedereen het in zijn hoofd haalt ze bij een impuls in huis te halen. Je zet niet zomaar een paard in je garage om het na 2 maand dan weer beu te zijn en ergens te dumpen.
En dat gebeurt wel met een heleboel kleinere dieren, met de konijnen en andere knaagdieren op kop.
Het nadeel is inderdaad dat er met paarden winst te verdienen valt en dat zorgt dat het welzijn al te vaak niet op de eerste plaats komt te staan.
Er zijn volgens mij maar weinig dieren die dom, saai en karakterloos zijn. Er zitten verschillen in, maar in elke diersoort zit wel iets. Er zijn gewoon te veel dieren die apatisch worden omdat ze verwaarloosd worden en niet gehouden op een manier die met hun natuur overeenkomt. Zoals sociale dieren (zoals de meeste dieren zijn) alleen houden...
Als je de moeite neemt de dieren te bieden wat ze nodig hebben aan huisvesting (en liefst nog voeding ook), en de moeite neemt hen te leren kennen, kan je zien dat elk dier karakter heeft.
Vele kinderen/mensen denken dat een konijn rustig en non-reactief hoort te zijn. Alsof het er niet is en je door de ogen heen kijkt. Maar net het tegendeel is waar. Een konijn is net zo'n emotioneel dier dat het vrij snel wegkwijnt en apatisch wordt. En als je ziet hoe ze doorgaans gehouden worden, zou je voor minder ongeïnteresseerd en depressief worden.
Er zou eens een nieuwe school moeten komen. Een school waar kinderen leren hoe je met dieren volgens hun natuur om moet gaan. Hoe dieren, mensen en de natuur met elkaar samenhangen, dat al die dingen niet gescheiden van elkaar zijn. Hoe je bewust met je leefomgeving om moet gaan en wat er gebeurt als je dat niet doet. Waar kinderen leren mediteren, niet uren achtereen, maar gewoon op speelse wijze leren zich bewust te zijn van hun lichaam, hun gedachten, hun gevoelens en hoe die samenhangen met wat er om ons heen gebeurt en hoe die de omgeving beinvloeden. Waar kinderen vrij worden gelaten om zelf na te denken, op hun manier, hun natuurlijke creativiteit leren gebruiken om hun leven zelf vorm te geven. Want wij mensen leven ook niet meer volgens onze natuur. Van heel jongs afaan wordt ons dat afgenomen door hoe wij onze wereld hebben ingericht. En daar begint het volgens mij. Geen school meer waar je gedrild wordt met allemaal feiten die je de rest van je leven niet gebruikt, geen school waar je leert dat je beter, mooier, knapper moet zijn dan jantje die naast je zit, en dat je dan succesvol en goed bezig bent. Geen school waar je leert hoe je later veel geld kunt verdienen en die ander de ogen uit kunt steken met een grotere auto en met jouw geld allemaal troep kunt kopen die je niet nodig hebt en niet gebruikt en die milieuvervuilend is en slecht voor je eigen gezondheid. Maar een school waar je leert wat jouw natuurlijke basisbehoeften zijn en hoe je die kunt bevredigen op een manier waarbij niet alleen jijzelf, maar ook jouw omgeving in balans blijft, en wat de natuurlijke basisbehoeften zijn van dieren, en van de natuur en hoe je daar onderdeel vanuit maakt. Ik zou mijn kind als ik dat had er direct heen sturen. En dan mag Laura daar les gaan geven 
Voor wat betreft de omgang met paarden, lees dit eens, hoe intelligent ze zijn!
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/paa ... iet/33944/
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/paa ... iet/33944/
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik kan me daar helemaal in vinden.Boeffie Blafmans schreef: Er zou eens een nieuwe school moeten komen. Een school waar kinderen leren hoe je met dieren volgens hun natuur om moet gaan. Hoe dieren, mensen en de natuur met elkaar samenhangen, dat al die dingen niet gescheiden van elkaar zijn. Hoe je bewust met je leefomgeving om moet gaan en wat er gebeurt als je dat niet doet. Waar kinderen leren mediteren, niet uren achtereen, maar gewoon op speelse wijze leren zich bewust te zijn van hun lichaam, hun gedachten, hun gevoelens en hoe die samenhangen met wat er om ons heen gebeurt en hoe die de omgeving beinvloeden. Waar kinderen vrij worden gelaten om zelf na te denken, op hun manier, hun natuurlijke creativiteit leren gebruiken om hun leven zelf vorm te geven. Want wij mensen leven ook niet meer volgens onze natuur. Van heel jongs afaan wordt ons dat afgenomen door hoe wij onze wereld hebben ingericht. En daar begint het volgens mij. Geen school meer waar je gedrild wordt met allemaal feiten die je de rest van je leven niet gebruikt, geen school waar je leert dat je beter, mooier, knapper moet zijn dan jantje die naast je zit, en dat je dan succesvol en goed bezig bent. Geen school waar je leert hoe je later veel geld kunt verdienen en die ander de ogen uit kunt steken met een grotere auto en met jouw geld allemaal troep kunt kopen die je niet nodig hebt en niet gebruikt en die milieuvervuilend is en slecht voor je eigen gezondheid. Maar een school waar je leert wat jouw natuurlijke basisbehoeften zijn en hoe je die kunt bevredigen op een manier waarbij niet alleen jijzelf, maar ook jouw omgeving in balans blijft, en wat de natuurlijke basisbehoeften zijn van dieren, en van de natuur en hoe je daar onderdeel vanuit maakt. Ik zou mijn kind als ik dat had er direct heen sturen. En dan mag Laura daar les gaan geven![]()
Ik loop er zelf tegenaan dat je wanneer je een kind krijgt, er in het begin grotendeels mee bezig bent hoe je het zo snel mogelijk kunt leren om zijn moeder te missen. Ik wordt daar echt ongelukkig van, maar je kan eigenlijk niet anders in de huidige maatschappij...
Dat is ook tegennatuurlijk, maar ze moeten al op 2,5 jaar alleen kunnen blijven. Vaak nog vroeger, want moederlief moet gaan werken. En je kan ze nog niet eens voeden zoals het eigenlijk zou moeten, als je een job hebt en niet 2 jaar thuis kan blijven.
Alles wordt ook zo ingewikkeld en moeilijk gemaakt!
Een kind MOET tegenwoordig zoveel en zo snel en niets meer op zijn eigen tempo...
In een natuurlijke situatie houd je je baby tegen je aan, als je dagelijkse bezigheden dat toelaten en mag het bij je zijn wanneer het opgroeit, zolang het dat zelf wil. En van zodra het daar klaar voor is, gaat het wel zelf op weg en wordt het nieuwsgierig naar wat de volwassen doen en wil leren. Wil zelf op eigen benen gaan staan, en niet meer steeds bij mama zitten.
Maar tegenwoordig worden kinderen zo snel en zo veel weggeduwd terwijl ze er niet klaar voor zijn, dat ze steeds meer nood hebben aan aandacht en genegenheid. Ze worden bewust eenzaam gemaakt in de grote wereld en lopen verloren.
Mensen vergeten steeds meer waar ze vandaan komen, en zowat alles is tegenwoordig kunstmatig. Voeding, gedragingen, leefomgeving, ... Ik heb het daar zelf ongelooflijk lastig mee! En ik probeer het zoveel mogelijk om te buigen en toch terug te grijpen naar natuurlijke situatie's, maar dat is zo ongelooflijk lastig!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 25 mar 2015, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, ik kan me alleen maar indenken hoe lastig dat is! En ik ben gewoon ontzettend blij dat ik mij daar niet mee bezig hoef te houden, want heel eerlijk, het lijkt mij vreselijk, mijn kind zien opgroeien en leren op een manier die je dwangmatig wordt opgelegd (want doe je het niet, ben je mooi je kind kwijt, dat op zichzelf is toch gewoon al schandalig!), maar waar ik niet achter sta. Ik kan je enkel maar sterkte wensen en hopelijk vind je hier en daar genoeg ruimte om jouw kind mee te geven wat jij wilt dat het meekrijgt en om hem de vrijheid te geven om zelf de wereld te ontdekken. Echt niet makkelijk 
-
Lil
dat zo ideaal zijn!Boeffie Blafmans schreef: Er zou eens een nieuwe school moeten komen. Een school waar kinderen leren hoe je met dieren volgens hun natuur om moet gaan. Hoe dieren, mensen en de natuur met elkaar samenhangen, dat al die dingen niet gescheiden van elkaar zijn. Hoe je bewust met je leefomgeving om moet gaan en wat er gebeurt als je dat niet doet. Waar kinderen leren mediteren, niet uren achtereen, maar gewoon op speelse wijze leren zich bewust te zijn van hun lichaam, hun gedachten, hun gevoelens en hoe die samenhangen met wat er om ons heen gebeurt en hoe die de omgeving beinvloeden. Waar kinderen vrij worden gelaten om zelf na te denken, op hun manier, hun natuurlijke creativiteit leren gebruiken om hun leven zelf vorm te geven. Want wij mensen leven ook niet meer volgens onze natuur. Van heel jongs afaan wordt ons dat afgenomen door hoe wij onze wereld hebben ingericht. En daar begint het volgens mij. Geen school meer waar je gedrild wordt met allemaal feiten die je de rest van je leven niet gebruikt, geen school waar je leert dat je beter, mooier, knapper moet zijn dan jantje die naast je zit, en dat je dan succesvol en goed bezig bent. Geen school waar je leert hoe je later veel geld kunt verdienen en die ander de ogen uit kunt steken met een grotere auto en met jouw geld allemaal troep kunt kopen die je niet nodig hebt en niet gebruikt en die milieuvervuilend is en slecht voor je eigen gezondheid. Maar een school waar je leert wat jouw natuurlijke basisbehoeften zijn en hoe je die kunt bevredigen op een manier waarbij niet alleen jijzelf, maar ook jouw omgeving in balans blijft, en wat de natuurlijke basisbehoeften zijn van dieren, en van de natuur en hoe je daar onderdeel vanuit maakt. Ik zou mijn kind als ik dat had er direct heen sturen. En dan mag Laura daar les gaan geven![]()
Klinkt leuk, maar daarvoor is school niet bedoeld, die is ervoor om je klaar te stomen voor de arbeidsmaatschappij.
....
Ben het helemaal met jullie eens.
Ken zelfs iemand waarbij er zorgen gemaakt worden om 4 jarig kind dat 3 maanden achter loopt , volgens de statistieken.
zijn onze kinderen statistieken geworden en zogauw ze niet op de lijn zitten moeten ze kosten wat het kost toch daaraan voldoen? Misschien met pilletjes om het te helpen concentreren? Etc.
ieder individu is anders en heeft zijn kwaliteiten, en tja bij de een komt het niet overeen met de 'statistieken' so be it. Maar dat mag niet want de bedoeling is nl klaarstomen en daar wordt dan niet aan voldaan 
Terwijl dus een gelukkig individu die dus geleerd heeft naar lichaam te luisteren, gevoelens te uiten eigenlijk tot veel meer in staat is.
Hihi van manege naar onderwijs
....
Ben het helemaal met jullie eens.
Ken zelfs iemand waarbij er zorgen gemaakt worden om 4 jarig kind dat 3 maanden achter loopt , volgens de statistieken.
Terwijl dus een gelukkig individu die dus geleerd heeft naar lichaam te luisteren, gevoelens te uiten eigenlijk tot veel meer in staat is.
Hihi van manege naar onderwijs
Er zijn wel zulke alternatieve scholen, laatst nog een documentaire gezien over zo'n school in Peru, maar dit soort dingen zijn alleen mogelijk als je binnen deze maatschappij je eigen kleine zelfsturende maatschappij creëert. Waarin je niet enkel consument bent en niet alleen beoordeeld wordt op je economische nuttigheid.
Lief Esther [emoji9] , ik heb toevallig een niet concreet plan om iets te doen op scholen of als buitenschoolse activiteit.
Lief Esther [emoji9] , ik heb toevallig een niet concreet plan om iets te doen op scholen of als buitenschoolse activiteit.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 25 mar 2015, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Haha!Lizzy schreef: Jaaaaaaaaaaaa, dit zijn VEEL leukere mooiere gezelligere foto's! MEER MEER MEER!!!!!!!!!!!!!
Ohww, dat veulentje![]()
Hier dan wat foto's van paarden die het slecht hebben gehad, maar waarmee het na goede verzorging stukken beter gaat. Het kleine paardje zag er eerst zo uit:

Toen ik haar kocht was ze zwaar verwaarloosd. Haar vacht was volledig vervilt en ze had schurft en luizen. Na een scheerbeurt zag ze je pas goed hoe mager ze was.
Nu ziet ze er dus zo uit als op de eerste foto die ik plaatste.
Dat andere paard, die daar zo mooi bij dat kleintje staat te pronken, heeft het ook echt slecht gehad.
Daar kan je als mens heel veel aan doen. Niet alleen fysiek maar vooral ook mentaal. Als je leert écht contact te maken met dat soort paarden krijg je dus plaatjes waarbij me ook weleens de tranen over de wangen lopen. Omdat ze zo mooi weergeven hoe paarden hun verdriet aan mensen kunnen geven

Hier nog een plaatje van dat echte, hele diepe contact tussen mens en paard, met een paard dat het vertrouwen in mensen verloren was

Mijn moraal van deze foto's:
Ja, het is slecht gesteld in deze wereld. Zeker.
Maar we moeten niet vergeten dat er ook heel veel mensen zijn die hartstikke hun best doen voor dier en milieu. Die hun kinderen wél leren dat elk dier met respect behandeld dient te worden. En er zijn ook, gelukkig, heel veel dieren die het o zo slecht hadden en die worden geadopteerd of opgevangen door mensen die ze daarna echt een veel beter leven geven.
Soms voelt dat als een druppel op een gloeiende plaat, maar toch moeten we blij zijn met elk druppeltje. We mogen niet vergeten hoe groot het hart van dieren is.
Dat is wat mij altijd zo raakt in mijn werk. Hoe zwaar een dier ook getraumatiseerd is, het geeft mensen altijd maar weer een nieuwe kans. En al die dieren maken er hoe dan ook later weer gewoon het beste van. Ze laten hun verleden voor wat het is en genieten vol overgave van hun nieuwe toekomst.
We kunnen met z'n alle wel roepen dat het zo slecht is op deze wereld, en dat ís het ook. Maar we kunnen ook een klein beetje bijdragen aan een betere wereld. Door een boek te schrijven over eerlijke voeding voor dieren. Door een hond uit Spanje te adopteren, of dat ene hondje uit het asiel te halen. Door dat paard te helpen zijn verdriet een plaatsje te geven, of door vegetarisch te zijn. Ik weet zeker dat al die kleine daden uiteindelijk op iemand in deze wereld indruk zullen maken. Zodat die iemand zijn leven gaat veranderen en weer een lichtpuntje zal zijn voor een ander.
Nou, Hope, dat vind ik een hele mooie boodschap. En wat een prachtige foto´s
En wat is dat kleine paardje van een scharminkeltje veranderd in een heerlijk mollig en gezond beestje! Dat geeft natuurlijk ook ontzettend veel voldoening en positiviteit. Mooi! 
-
sella
Dank je wel Hope voor het verwoorden. Naast alle vervelende nare situaties is er ook heel veel goeds in de mensheid. En zijn dieren zo veerkrachtig dat ze in de goede setting weer langzaam vertrouwen kunnen hebben in de mensheid.
Er zijn gelukkig steeds meer mensen die op een vriendelijke manier met paarden omgaan. Natural horsemanship, Pat Parelli en Bill Campanelli (geweldige kerel zie Youtube) en nog veel meer die handvatten aanreiken om op een andere manier met paarden/dieren om te gaan.
Bij de manege waar we tot nu toe rijden moet er ook brood op de plank komen. De paarden die er staan hebben overdag gelukkig wel weidegang. Ze hebben het beslist niet slecht, maar beter kan altijd natuurlijk. Je merkt nu dat ze het rondrossen in de binnenbak wel beu zijn, maar nu het weer lichter wordt beginnen de buitenritten weer. Dat vinden ze heerlijk.
De beelden van de ellende in de landen waar Brooke actief is...ik slaap er niet van.
Bij de manege waar we tot nu toe rijden moet er ook brood op de plank komen. De paarden die er staan hebben overdag gelukkig wel weidegang. Ze hebben het beslist niet slecht, maar beter kan altijd natuurlijk. Je merkt nu dat ze het rondrossen in de binnenbak wel beu zijn, maar nu het weer lichter wordt beginnen de buitenritten weer. Dat vinden ze heerlijk.
De beelden van de ellende in de landen waar Brooke actief is...ik slaap er niet van.
en je ziet ook steeds meer dat er met een neckrope gereden wordt. Voor een goed getraind paard is een bit, bitloos of neckrope hetzelfde.
Oké, ik wil geen nieuwe discussie starten, maar ik moet toch wel even reageren op de naam Pat Parelli.K&D schreef: Er zijn gelukkig steeds meer mensen die op een vriendelijke manier met paarden omgaan. Natural horsemanship, Pat Parelli en Bill Campanelli (geweldige kerel zie Youtube) en nog veel meer die handvatten aanreiken om op een andere manier met paarden/dieren om te gaan.
De beelden van de ellende in de landen waar Brooke actief is...ik slaap er niet van.![]()
Ik huiver van die trainingsmethode. Hoe vaak ik paarden tegenkom die volkomen dood zijn getraind. Echt afschuwelijk. Die manier van trainen mogen ze van mij vandaag nog verbieden.
Nee, natuurlijk, er zijn ook mensen die dat prima kunnen en er goed mee omgaan. Maar oh hemel wat zie ik veel beschadigde parelli paarden!