Universiteit Utrecht zoekt BARF'ers

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Universiteit Utrecht zoekt BARF'ers

Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

ik heb ook maar een gok gedaan wat drinken betreft. Ze krijgen via het eten ook vocht binnen en dan heb ik 1 bak staan voor 2 honden, hoeveel drinkt wie?? De persoon die het op kwam halen snapte ook wel dat het een moeilijk te beantwoorden vraag was, ik vertelde nl dat ik daar een gok gemaakt had :P
judith vd
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith vd »

De uitslag is binnen:

Beste hondeneigenaren,

Allereerst hartelijk bedankt voor uw medewerking aan het onderzoek ‘rauw vs. brok’, hierdoor hebben wij onze studie succesvol af kunnen ronden. Wij hebben tijdens dit onderzoek verschillende parameters in de urine van uw hond getest om te kijken of er een verschil in uitscheiding van mineralen en eiwit-afvalstoffen bestaat al naar gelang voedingsstrategie (rauwe voeding versus brokvoeding). Hierbij willen we kort beschrijven wat de gevonden resultaten van de gemeten parameters in de urine zijn.

· pH: ondanks de verwachting dat rauwe voeding een lagere urine-pH zou bewerkstelligen, is er geen verschil gevonden tussen beide groepen. Beide groepen lieten een pH zien van rond de 6,7.
· Soortelijk gewicht (waterigheid): geen significant verschil gevonden tussen beide groepen.
· Fosfaatgehalte: geen significant verschil gevonden tussen rauw-gevoerde honden en brok-gevoerde honden.
· Creatininegehalte: geen significant verschil gevonden tussen rauw-gevoerde honden en brok-gevoerde honden.
· Magnesiumgehalte: deze lag lager bij rauw-gevoerde honden dan bij brok-gevoerde honden.
· Calciumgehalte: deze lag eveneens lager bij rauw-gevoerde honden dan bij brok-gevoerde honden.
· Ureumgehalte: deze lag hoger bij rauw-gevoerde honden dan bij brok-gevoerde honden.

Omdat bij het optreden van blaas gerelateerde problemen meerdere factoren betrokken zijn, zoals bijvoorbeeld het al dan niet aanwezig zijn van een bacteriële infectie in de blaas (belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van de blaassteen struviet), ras geslacht en leeftijd van de hond, anatomie van de urinewegen, voedingsstoffensamenstelling van het dieet, etc., is het trekken van een harde conclusie op basis van de door ons gevonden data lastig gebleken. Er was een grote spreiding te zien in uitscheiding van verschillende mineralen tussen individuele honden, zowel tussen als binnen beide groepen. Daarnaast zijn er in beide groepen zowel factoren te vinden die beschermend werken tegen optreden van blaas-gerelateerde problemen, als factoren die het optreden van blaas-gerelateerde problemen in de hand zouden kunnen werken. Bijvoorbeeld, bij brok gevoerde honden lag het magnesiumgehalte in de urine hoger dan bij rauw gevoerde honden. Daar magnesium onderdeel uit maakt van struviet, zou de conclusie dan getrokken kunnen worden dat dit het optreden van struviet in de hand zou kunnen werken. Aan de andere kant werkt magnesium echter weer beschermend tegen het optreden van een andere blaassteen, calcium oxalaat, zodat geconcludeerd zou kunnen worden dat dat het risico op het optreden van calcium oxalaat wellicht vermindert. Dit maakt een eenduidige conclusie dus lastig te trekken.

Deze studie heeft echter waardevolle informatie opgeleverd, die aanleiding geeft voor verder onderzoek.
Mocht u interesse hebben in het volledige rapport, kunt u contact opnemen met Nina Leenders (docent HAS Hogeschool): LeN@has.nl
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Als ik dit verkortte rapport lees zou ik als leek de volgende conclusie kunnen trekken: in brok zijn de toegevoegde stoffen niet altijd van natuurlijke oorsprong. Als magnesium struviet zou veroorzaken, maar ook beschermend werkt tegen andere vormen en de blaasproblemen bij brokgevoerde honden groter zijn: alles van niet natuurlijke en zeker ook nog in bewerkte vorm is dus veel belastender dan natuurlijk elementen uit rauwvoer. En dan zie ik ook nog simpel brokgevoerde honden hebben een hoger calciumgehalte.. tja en dan ook nog calcium gewonnen uit andere producten. tja bij mij is dus een en een is twee. zelfde als bij mensen die voortdurend bewerkte fabriekseten eten. met al die bijstoffen er in.. :o
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Aquillo schreef:Als ik dit verkortte rapport lees zou ik als leek de volgende conclusie kunnen trekken: in brok zijn de toegevoegde stoffen niet altijd van natuurlijke oorsprong. Als magnesium struviet zou veroorzaken, maar ook beschermend werkt tegen andere vormen en de blaasproblemen bij brokgevoerde honden groter zijn: alles van niet natuurlijke en zeker ook nog in bewerkte vorm is dus veel belastender dan natuurlijk elementen uit rauwvoer. En dan zie ik ook nog simpel brokgevoerde honden hebben een hoger calciumgehalte.. tja en dan ook nog calcium gewonnen uit andere producten. tja bij mij is dus een en een is twee. zelfde als bij mensen die voortdurend bewerkte fabriekseten eten. met al die bijstoffen er in.. :o
Een leek kan ook denken dat brokken dus in meer stoffen voldoen. Meer calcium is in lekenogen wellicht beter dan minder calcium.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hope schreef:Een leek kan ook denken dat brokken dus in meer stoffen voldoen. Meer calcium is in lekenogen wellicht beter dan minder calcium.
Ah nee, want meer calcium kan ook meer neerslaan in de urine en kristallen vormen. Bij konijnen die nierstenen hebben is dat vrijwel altijd calciumcarbonaat van de knaagstenen vb.
En dat magnesium beschermend werkt tegen calciumoxalaat is waarschijnlijk net de reden waarom ze het meer in brokken stoppen. Tegen de struviet werkt magnesium beperken toch niet en de pH verlagen ze door kunstmatige verzuurders om zo struviet tegen te gaan.

Dat de pH van de urine van versgevoerde honden niet lager ligt dan 6 a 7 is net goed, want dat is een ideale pH en een afwijking zou een probleem geven. Dat de brokkenhonden ook zo'n gemiddelde hebben, dat is dan fijn voor hen. De vraag is alleen wat er in de brok zit zodat ze daartoe komen...
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Ah nee, want meer calcium kan ook meer neerslaan in de urine en kristallen vormen. Bij konijnen die nierstenen hebben is dat vrijwel altijd calciumcarbonaat van de knaagstenen vb.
En dat magnesium beschermend werkt tegen calciumoxalaat is waarschijnlijk net de reden waarom ze het meer in brokken stoppen. Tegen de struviet werkt magnesium beperken toch niet en de pH verlagen ze door kunstmatige verzuurders om zo struviet tegen te gaan.

Dat de pH van de urine van versgevoerde honden niet lager ligt dan 6 a 7 is net goed, want dat is een ideale pH en een afwijking zou een probleem geven. Dat de brokkenhonden ook zo'n gemiddelde hebben, dat is dan fijn voor hen. De vraag is alleen wat er in de brok zit zodat ze daartoe komen...
Weet ik. Maar aangezien de campagne "melk is goed voor elk" nog altijd zo lekker tussen de oren zit merk ik dat een echte leek toch echt denkt dat hoe meer calcium er binnenkomt hoe beter het is. Of dat nu voor mensen, konijnen of honden is. Het is de vraag die ik het meeste krijg, of er wel genoeg calcium in vers vlees zit.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef:Weet ik. Maar aangezien de campagne "melk is goed voor elk" nog altijd zo lekker tussen de oren zit merk ik dat een echte leek toch echt denkt dat hoe meer calcium er binnenkomt hoe beter het is. Of dat nu voor mensen, konijnen of honden is. Het is de vraag die ik het meeste krijg, of er wel genoeg calcium in vers vlees zit.
Als ik even als leek kijk ben ik verward, in mijn leken idee krijgt een hond met al die karkassen enzo juist heel veel calcium binnen.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Martine-Tom schreef:Als ik even als leek kijk ben ik verward, in mijn leken idee krijgt een hond met al die karkassen enzo juist heel veel calcium binnen.

Jij bent geen leek, dus zo kun je ook niet meer kijken. Veelgeziene vraag hier op het forum is als men met pup aan de rauwe hap gaat...krijgt die wel genoeg calcium binnen.

Vooral veel calcium voeren is altidj al uitvergroot geweest. Veel brokken bevatte een jaar of 20 of meer dan ook veel meer calcium dan tegenwoordig en wie kent niet het advies van fokkers aan hun pupkopers om vooral geen pupbrokken te voeren.....omdat er veel te veel calcium in zat.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Wat ik mij afvraag bij het lagere calcium en magnesiumgehalte in de urine is wat de oorzaak hiervan is.
- Krijgt een brokgevoerde hond teveel binnen waardoor het meer in de urine terug te vinden is? of;
- Neemt een rauw gevoerde hond de calcium en magnesium beter op waardoor er minder in de urine te vinden is?

Mooie case voor vervolgonderzoek ;)
Martine-Tom

Angelique schreef:Jij bent geen leek, dus zo kun je ook niet meer kijken. Veelgeziene vraag hier op het forum is als men met pup aan de Ja zo begreep ik het idd ook, staat in de folder. altidj al uitvergroot geweest. Veel brokken bevatte een jaar of 20 of meer dan ook veel meer calcium dan tegenwoordig en wie kent niet het advies van fokkers aan hun pupkopers om vooral geen pupbrokken te voeren.....omdat er veel te veel calcium in zat.
Mijn angst toen ik begon was dus juist teveel ca ;D
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

dinky89 schreef:Wat ik mij afvraag bij het lagere calcium en magnesiumgehalte in de urine is wat de oorzaak hiervan is.
- Krijgt een brokgevoerde hond teveel binnen waardoor het meer in de urine terug te vinden is? of;
- Neemt een rauw gevoerde hond de calcium en magnesium beter op waardoor er minder in de urine te vinden is?

Mooie case voor vervolgonderzoek ;)

Idd In vers zitten deze stoffen er in natuurlijke vorm in. En in brok zijn deze stoffen niet altijd van een organische bron. Dus zal daar het verschil in zitten in de opname van deze stoffen? Dat de natuurlijke vorm niet belastend is en de niet natuurlijke vorm wel belastend?
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Aquillo schreef:Idd In vers zitten deze stoffen er in natuurlijke vorm in. En in brok zijn deze stoffen niet altijd van een organische bron. Dus zal daar het verschil in zitten in de opname van deze stoffen? Dat de natuurlijke vorm niet belastend is en de niet natuurlijke vorm wel belastend?
Maar als je calcium uitplast zal je het toch echt eerst opgenomen moeten hebben. Het komt niet uit de brok zo vanuit de darm in de urine. Een overmaat zal uitgeplast worden.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Siberienne schreef:Maar als je calcium uitplast zal je het toch echt eerst opgenomen moeten hebben. Het komt niet uit de brok zo vanuit de darm in de urine. Een overmaat zal uitgeplast worden.
Wat mij interesseert is de vorming van struviet in de blaas en wat dit dus veroorzaakt... ;) Kort door de bocht denkende dat calcium van niet organische oorsprong daar debet aan is. ;)
Door de jaren heen dat ik al rauw voer.. (zo'n dikke 11 jaar) valt het op dat juist de rauw gevoerde honden minder vaak last schijnen te hebben van deze blaasproblemen en vaak de honden of katten die in de gezondheidstopics hier over terecht komen voorheen brok gevoerd waren ;)
Martine-Tom

Aquillo schreef:Wat mij interesseert is de vorming van struviet in de blaas en wat dit dus veroorzaakt... ;) Kort door de bocht denkende dat calcium van niet organische oorsprong daar debet aan is. ;)
Door de jaren heen dat ik al rauw voer.. (zo'n dikke 11 jaar) valt het op dat juist de rauw gevoerde honden minder vaak last schijnen te hebben van deze blaasproblemen en vaak de honden of katten die in de gezondheidstopics hier over terecht komen voorheen brok gevoerd waren ;)
Bij katten scheelt het vocht al heel veel, bijna alle brokkenkatten zijn chronisch uitgedroogd, rauw of zelfs blik zorgt er al voor dat ze veel meer vocht binnen krijgen en imho voorkomt ook dat veel ellende.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Aquillo schreef:Wat mij interesseert is de vorming van struviet in de blaas en wat dit dus veroorzaakt... ;) Kort door de bocht denkende dat calcium van niet organische oorsprong daar debet aan is. ;)
Ik weet niet wat de oorzaak is maar ik zoek het een beetje in de hoek van sowieso onnatuurlijke vitamines en mineralen, dat het lichaam veel te veel belast. In de jaren dat ik nou in de rauwe voeding zit heb ik dezelfde ervaring als jij.

Plaats reactie