Het is wel wat meer dan een naald door zijn velletje heen. Die naald gaat overal doorheen, tot ie in de blaas is. Hoewel een kleine kans, het kan vervelende ontstekingen geven.- pien - schreef:Inderdaad. Wij denken 'o jee, een naald door z'n velletje heen'. Rocco is niet echt een schijtbak en ik ben erbij en hou 'm vast en praat tegen 'm. Dat zal ook helpen. Ik vind het wel een beetje sneu maar het moet.
Rocco drinkt veel en is 's nachts soms incontinent?
Moderator: Lizzy
Re: Rocco drinkt veel en is 's nachts soms incontinent?
en bloedingen en als er dan bloed in zit weet je niet of het door de infectie komt of door de verwonding. Nu weet je dat wel, alleen raar dat er niets mee gedaan wordt.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
MillyMol schreef:Er zijn voor zover ik weet meer oorzaken en dat is diabetes insipidus met 2 subtypes: centrale DI (oorzaak ligt in hypofyse) en nefrogene DI (waarbij de nieren niet meer goed reageren op ADH, maar daar ligt dan vaak weer een andere oorzaak achter, zoals de ziekte van Cushin, leverproblemen, een pyometra e.d.).
Hoe dan ook: eerst maar de blaaspunctie en dan hopelijk een snelle uitslag, zodat jullie verder kunnen!
Maar volgens mij is natrium in bloed dan verhoogd toch?
Nee, verlaagd: het wordt immers verdund door de enorme water intake en door het vele plassen, waarmee het wordt uitgescheiden.Siberienne schreef:Maar volgens mij is natrium in bloed dan verhoogd toch?
Ik ga even niet in op wat de oorzaak is en of het plassen komt door het vele drinken of andersom. Het kalium is wel vaak verhoogd, omdat dit in de nieren wordt uitgewisseld tegen de natriumionen (en tegen waterstofionen).
Ik ben heel benieuwd of er iets uit het urine onderzoek komt. Ik vind het al met al wel een beetje lang duren voordat er een diagnose gesteld wordt. Of ben ik ongeduldig?
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
MillyMol schreef:Nee, verlaagd: het wordt immers verdund door de enorme water intake en door het vele plassen, waarmee het wordt uitgescheiden.
Ik ga even niet in op wat de oorzaak is en of het plassen komt door het vele drinken of andersom. Het kalium is wel vaak verhoogd, omdat dit in de nieren wordt uitgewisseld tegen de natriumionen (en tegen waterstofionen).
Ik ben heel benieuwd of er iets uit het urine onderzoek komt. Ik vind het al met al wel een beetje lang duren voordat er een diagnose gesteld wordt. Of ben ik ongeduldig?
Oh ja, sorry, scheel gekeken, mijn fout. Excuses, dank voor je correctie
Ze heeft idd met een stickje getest. En nu 2x een héel klein beetje bloed gevonden (gewoon bloed en geen 'ontplofte' bloedcellen is wat ze zei als ik me goed herinner).Siberienne schreef:ook even vanuit de mensen geneeskunde:
Als ik lees zouten in het bloed laag normaal en veel plassen met een slecht geconcentreerde urine (laag soortelijke gewicht), dan kom je bij mensen op 2 hoofdoorzaken uit, mits de rest van de bloedwaardes echt normaal is (mn ook suiker en vetten moeten niet teveel afwijkend zijn): te weinig zout-intake - en dan helpt meer zout geven. Of dwangmatig te veel drinken; dat kan komen door blijven hangen in een gewoonte, of als psychische stoornis zelfs. En dan is de oplossing water beperken. (bij mensen gaat dat soms heel ver, dan moet zelfs de stortbak op het toilet weg gehaald worden. zoveel drinken dat je zouten echt heel laag worden is niet zonder gevaar. Dat zie je ook bij de 3e oorzaak: teveel Guiness drinken (ja, echt waar, dat bier bevat weinig zout nl) maar dat lijkt me bij Rocco niet aan de orde.
Wat betreft bloed in de urine: hebben ze gekeken of is het met een stickje getest? Die stickjes zijn nl nogal onbetrouwbaar. Dan kan je beter urine onder de microscoop leggen.
Wat betreft urine opgevangen in potje vs een blaaspunctie : voor een kweek is dat laatste het beste materiaal maar wordt dat toch mn gedaan als de gewone urine niet goed genoeg is. Bv bij hele kleine kindjes: probeer je het eerst met een plaszakje bv, maar als er teveel verschillende bacterien inzitten en er lijkt wel echt sprake van een infectie, wil je preciezer weten welke bacterie nou eigenlijk de hoofdschuldige is. Het grootste probleem van gewone urine is dat die door niet steriel gebied stroomt, vaak heb je wel een duidelijke boosdoener, soms niet. En dan is de volgende stap een blaaspunctie of cathererisatie (via sonde).
Vanochtend belde ik de echoscopist (die was tot vandaag met vakantie) en we konden meteen terecht. Rocco gedroeg zich voorbeeldig en het was heel interessant om alles in z'n buik te zien.
Er waren géén gekke dingen...het zag er allemaal netjes en normaal uit. Urine is afgenomen met een naald door de buikwand en ingeleverd en die gaat op kweek.
Uiterlijk vrijdag krijg ik de uitslag.
Er waren géén gekke dingen...het zag er allemaal netjes en normaal uit. Urine is afgenomen met een naald door de buikwand en ingeleverd en die gaat op kweek.
Uiterlijk vrijdag krijg ik de uitslag.
OK. Belangrijke stappen gemaakt vandaag! Even afwachten op de kweek. Gelukkig komt die snel!!!
Fijn dat alles op de echo er goed uit zag!
Fijn dat alles op de echo er goed uit zag!
Zo, de uitslag is binnen:
Calcium = Ca 2.1 2.1 - 2.9 mmol/l
Inorganic Phosphate = P 0.7 - 0.9 - 1.7 mmol/l
Er zitten wat calciumoxalaatkristallen in de urine, daar zouden wel calciumoxalaatstenen uit kúnnen ontstaan.
Ze wil nog wel een keertje het sg van de ochtendurine bepalen (gratis) om te kijken hoe het er nu mee is...ik ben van de haring overgestapt op sperziebonen (ik had gezworen dat ik dat nooit aan mijn hond zou geven
) en ik wilde stoppen met geven om te kijken hoe het ermee zou gaan...ik kan en wil dat natuurlijk niet blijven geven
Ik vind het maar een vreemd verhaal....al die onderzoeken en niks gevonden
Gelukkig maar, maar wat is er dan wél aan de hand ? ? ?
edit: eea aangevuld
Calcium = Ca 2.1 2.1 - 2.9 mmol/l
Inorganic Phosphate = P 0.7 - 0.9 - 1.7 mmol/l
Er zitten wat calciumoxalaatkristallen in de urine, daar zouden wel calciumoxalaatstenen uit kúnnen ontstaan.
Ze wil nog wel een keertje het sg van de ochtendurine bepalen (gratis) om te kijken hoe het er nu mee is...ik ben van de haring overgestapt op sperziebonen (ik had gezworen dat ik dat nooit aan mijn hond zou geven
Ik vind het maar een vreemd verhaal....al die onderzoeken en niks gevonden
edit: eea aangevuld