Gewoon even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Gewoon even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid
Ohh ik heb juist het idee dat ze dat laagje lekker vinden
buiten drinken ze ook het liefst uit de goorste bak.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
eelke schreef:Ohh ik heb juist het idee dat ze dat laagje lekker vindenbuiten drinken ze ook het liefst uit de goorste bak.
Kunnen ook allemaal gezonde algen in zitten hoor
Die van mij drinken liefst uit de vijver, dat water zit ook vol bacteriën, eencellige algen etc. Maar dat zijn geen ziekmakers. En dat zijn de bacteriën uit kraanwater ook niet.
In het ziekenhuis maken we ons er wel druk om, maar daar heb je bv te maken met machines die apparatuur schoon moeten spoelen, als die vol biofilm komen te zitten dan is dat niet fijn
Oh hier drinken ze ook uit vieze plassen ed.
Maar eh die water pak als daar te veel kwijl inzit, ho!!!!!!!
Dan mag ik mooi tussendoor het water verversen hoor.
Overigens komt het hier ook voor dat de bak met water echt leeg is. En ja dat sticky film laagje zit er hier met kwijl gauw op.
En eh , het schoonmaken doe ik gewoon met froggy ( weet je wel afwasmiddel waarvan niet meteen de vellen van mijn handen geweekt worden), en dat doe ik ook voor mezelf en om vliegen en ander ongedierte tegen te houden. ( beiden hebben we hier veel te veel van ) Ik vind dat absoluut geen overdreven hygiëne. En ik ben zelf echt geen poetsmuts
Overigens komt het hier ook voor dat de bak met water echt leeg is. En ja dat sticky film laagje zit er hier met kwijl gauw op.
En eh , het schoonmaken doe ik gewoon met froggy ( weet je wel afwasmiddel waarvan niet meteen de vellen van mijn handen geweekt worden), en dat doe ik ook voor mezelf en om vliegen en ander ongedierte tegen te houden. ( beiden hebben we hier veel te veel van ) Ik vind dat absoluut geen overdreven hygiëne. En ik ben zelf echt geen poetsmuts
Oscar kwam soms vragen om schoon drinkwater. Terwijl elke dag de drinkbak wel goed omgespoeld en vers gevuld werd. Bij het omspoelen flink heet water en met de afwasborstel poetsen.
Maar hij dronk ook uit de goorste plassen en sloten, dus ik heb me er nooit druk om gemaakt. De waterbak werd ook wel eens een dagje vergeten. Zijn voerbak idem, al gooide ik daar ook regelmatig wel even kokend water in.
Maar hij dronk ook uit de goorste plassen en sloten, dus ik heb me er nooit druk om gemaakt. De waterbak werd ook wel eens een dagje vergeten. Zijn voerbak idem, al gooide ik daar ook regelmatig wel even kokend water in.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Kaio schreef:Oh hier drinken ze ook uit vieze plassen ed.
Ah ja dus het soort hond maakt ook nog uit! Bij de kwijlers en de honden met baarden waar veel zand/troep in hangt, zal de waterbak ook eerder vies zijn. En aarde en kwijl bevatten en bacteriën en voedingsstoffen voor al dat microbieel gespuis!
waterbak tig keer we hebben er vier staan en met zeven honden vul je tig keer per dag bij zeker omdat een exemplaar heel vies kwijl heeft, geen idee of de rest dat een probleem vindt maar ik wel. Etensbak direct na gebruik. Honden hebben eigen afwasmiddel, theedoeken, afwasborstels en schuursponsjes. Naast een eigen koelkast en tig vriezers. Hun koelkast, net vervangen, zijn wij eigenlijk nu heel jaloers op en ze slijten ook meer afwasborstels en sponsjes als dat wij doen. Theedoeken krijgen ze onze afdankers (dus die met slijtplekken).
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Ja en nu moest ik dus alle drie de waterbakken in de vaatwasser doen! Bedankt he Liz!!
Geen dank loveMarijeEnBoomer schreef:Ja en nu moest ik dus alle drie de waterbakken in de vaatwasser doen! Bedankt he Liz!!
Maar hoezo dan?
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Door dit topic natuurlijkLizzy schreef:Geen dank love![]()
![]()
![]()
Maar hoezo dan?
Dacht opeens: ach ze kunnen wel een rondje mee in de vaatwasser
Mijn waterbakken zijn van keramiek. Drinkbakken, speciaal voor honden. Ze voelen heeeeel glad van binnen:Siberienne schreef:Ik denk dat waterhardheid in combinatie met soort materiaal van de bak ook wel verschil kan maken. Ik heb net de drinkemmer van roestvrij staal in het nachthok gecheckt en die heeft 0 biofilm. Die staar er al maanden, niet altijd vol (ik vergeet het wel eens nu de deur van nachthok eigenlijk altijd open is en ze dus bij de vijver kunnen) maar ik voel nul film.
Biofilm vormt zich sneller op ruwe oppervlakken: kalk = ruwe randjes. Glad (nieuw) roestvrij staal lijkt mij er het minst gevoelig voor. Plastics zijn toch vaak na verloop van tijd wat ruwer en keramiek, dat zal er vanaf hangen hoe nieuw en hoe goed glazuur is. Mijn aardewerken drinkbak, die van binnen geglazuurd was, begon op de den duur toch door te slaan (was er altijd vochtig onder) en dat is toch een teken dat die laag wat poreus is. Porien zullen bacterien lekker in kunnen zitten.
Oudere waterleidingen zullen best meer biofilm hebben, maar vlak vooral ook het treefje van de kraan niet uit. Als dat verkalkt raakt, zit dat ook vol.
Ik vind het wel opvallen Lizzy dat het zo snel terugkomt/ontstaat. Je vraagt je bijna af of de film wel echt weg is. De beste manier om biofilm weg te krijgen is mechanisch. "schuren" dus. Wat goed werkt zijn microvezel doeken. Evt de kalk weg met wat schoonmaak azijn. En als de bak ruw aanvoelt: gladdere bak nemen?
(((Overigens; ik denk echt dat die biofilm iha totaal onschuldig is: E. coli en Listeria zitten niet in drinkwater en zullen ook niet zomaar in de bak belanden/ontstaan. E. coli is ook helemaal geen typische biofilm maker. Meestal zijn bacterien in een biofilm uit drinkwater volkomen onschuldige zoals Sphingomonas, pseumonaden, Stenotrophomonas ed. "omgevingsbacterien" die nou eenmaal in kraanwater zitten. Legionella kan wel in kraanwater zitten maar kan daarin ook geen kwaad. Eigenlijk ontstaan infecties door Legionella alleen in heel bijzondere omstandigheden, Legionella heeft in het algemeen helemaal niet de neiging enorm uit te groeien. Infecties onstaan nooit door drinken van besmet water. Maar goed, dat is mijn mening)))))
En ze slaan ook niet door.
Maar goed, oude leidingen hebben we wel natuurlijk. Maar ik denk ook dat ik wel gauw iets vies vind en snel een laag voel. Ik voel ook de hele bak na met de hand na het schoonmaken. Ik zal het de komende dagen met een microvezeldoek doen, want ik gebruik nu een borstel en soms een afwas sponsje. Ben benieuwd!
Ik had een tijdje terug al in een Engelse krant gelezen dat sponsjes niet zo hygiënisch zijn, heb even iets in het Nederlands opgezocht :
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/sme ... -na-wassen
Zelf gebruik ik afwasborstels en die gaan elke dag in de vaatwasser.
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/sme ... -na-wassen
Zelf gebruik ik afwasborstels en die gaan elke dag in de vaatwasser.
Ieuw!!!!
Gelukkig kiep ik sponsjes na 1 dag weg
Ik gebruik wel een microvezeldoek voorlopig. Die gaan hier op 75 graden in de was.
Gelukkig kiep ik sponsjes na 1 dag weg
Ik gebruik wel een microvezeldoek voorlopig. Die gaan hier op 75 graden in de was.
Sinds een dag of 4/5 maak ik de waterbakken dus schoon met een schone microvezeldoek (die daarna direct de was in gaat) en ik vind de waterbakken schoner voelen! En ik gebruik geen afwasmiddel meer, puur alleen de doek. Dat doet me toch denken dat die afwasborstel de boel niet grondig genoeg schoonmaakte
? (en ik boende behoorlijk, met afwasmiddel!).
Hier worden de waterbak elke dag ingesprayed met water/natuurazijn (50/50), even borstelen, afspoelen en schoon is uw... hahaha. Die slijm/microfilm gaat met de water/azijn in luttele seconden weg. Azijn is niet alleen goed tegen kalk, maar lost ook vet op en die gore slijmlaag.
De waterbakken gaan hier nooit in de afwasmachine en zien er op een enkel deukje na nog nieuw uit na 22 jaar. De etensbakken van de honden gaan alleen in de machine als er ruimte is, zoniet -- schoonmaken met heet water en afwasmiddel, afspoelen, insprayen met water/azijn, borstel, afspoelen en drogen en heeeel schoon.
De waterbakken gaan hier nooit in de afwasmachine en zien er op een enkel deukje na nog nieuw uit na 22 jaar. De etensbakken van de honden gaan alleen in de machine als er ruimte is, zoniet -- schoonmaken met heet water en afwasmiddel, afspoelen, insprayen met water/azijn, borstel, afspoelen en drogen en heeeel schoon.
Ik gebruik nooit sponsjes. Echt vreselijk vies vind ik dat.
En weet je wat ik ook echt goor vind, als er in huis iemand niet door heeft dat de rode afwasborstel waarop met koeienletters NELSON staat, niet voor algemeen gebruik is en dan gebruikt voor andere dingen dan zijn voerbak
En weet je wat ik ook echt goor vind, als er in huis iemand niet door heeft dat de rode afwasborstel waarop met koeienletters NELSON staat, niet voor algemeen gebruik is en dan gebruikt voor andere dingen dan zijn voerbak