Vroegcastratie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Vroegcastratie

Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Lizzy schreef: Het artikel waar ik op doelde is dat ik op google een zoektocht deed naar "vroegcastratie gevolgen" en steeds hetzelfde artikel tegen kwam als dat jij al gegeven had. En dat overtuigt me dan niet echt (echt niet) 1 artikel, op 20 websites. Maar, ik geef direct toe dat ik, in relatie tot de kat, veel te weinig weet/gelezen heb over vroegcastratie. Mij komt het alleen gevoelsmatig allemaal heel onnatuurlijk en eng over. En ik zou zelf al zeker nooit een kitten willen hebben dat bij 6 weken gecastreerd is en waarbij de sexe-kenmerken dus minder duidelijk zijn. Ik vind dat helemaal heel eng en ik wil ook beslist geen infantiele kat in huis. Vroegcastratie bij 14 weken zou ik dus zelf over na moeten denken, of dat voor mij persoonlijk acceptabel zou zijn.... En om dat te kunnen bepalen (voor mij persoonlijk) zou ik dieper de materie in moeten duiken. Ik vind het wel een boeiende discussie, eerlijk gezegd.
Tja, dat je dat artikel zo vaak tegen komt is mij ook al eens opgevallen. Ik denk dat het komt doordat meerdere fokkers hun kittens wel laten castreren, maar niemand het echt goed kan/wil verwoorden waarom ze dat doen, dus dan maar een artikel plaatsen waar het al redelijk uitgebreid in beschreven word (misschien een vorm van verschuilen?).
Ik denk dat je op dit moment beter af kunt gaan op ervaringen van fokkers en/of kittenkopers om te bepalen wat je er van vind dan het anderhalve artikel van je er over kunt vinden.

Castratie op 6 weken leeftijd vind ik zelf ook errug vroeg. Ik vind de kittens dan nog te jong om zo'n ingreep te ondergaan en bovendien zou ik ook niet willen dat ze minder duidelijke sexe-kenmerken hebben. Het lijkt mij ook niet nodig om het zo vroeg te doen want over het algemeen mogen kittens hun moeder toch niet verlaten voor ze 12 weken oud zijn. Maar goed, mensen die gewoon een nestje hebben en zich dus niet aan verenigingsregels hoeven te houden, evenals dierenasiels waar de kittens bij mijn weten (but correct me if I'm wrong) al met 8 weken de moeder mogen verlaten zullen het misschien eerder willen doen. Nou moet ik er bij zeggen dat ik denk dat dit inderdaad eerder in Amerika zal voorkomen dan in west Europa. Maar goed, ik blijf er bij dat ik denk dat het wel goed zou zijn als asiels in Europa het ook zouden doen voordat ze kittens bij mensen plaatsen. Voorkomt in elk geval weer dat ze een jaar later de kittens van dat 'kitten' kunnen opvangen.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Poes loopt weer vrolijk buiten alsof er niets aan de hand is,vannacht rond 1.00 brak ze haar kooitje af en hebben haar toen maar buiten gelaten.
Alle poezen zijn nu geholpen dus hier geen jonge poessies meer  ;)
De kater ga ik eerdaags proberen te vangen  :P
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

tieneke schreef: Poes loopt weer vrolijk buiten alsof er niets aan de hand is,vannacht rond 1.00 brak ze haar kooitje af en hebben haar toen maar buiten gelaten.
Alle poezen zijn nu geholpen dus hier geen jonge poessies meer  ;)
De kater ga ik eerdaags proberen te vangen  :P
Nou cool! Goed gedaan hoor! En nu op jacht naar de katert 8) ;D
Suzan54
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzan54 »

Ik fok nu 23 jaar en nog nooit heeft iemand zich niet aan zijn woord gehouden door wel te fokken met een kitten waarover de afspraak was dit niet te doen.
Als ik mensen niet vertrouw of ze ze zich aan een afspraak houden, dan krijgen ze nog geen vlo van me :-)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Suzan54 schreef: Ik fok nu 23 jaar en nog nooit heeft iemand zich niet aan zijn woord gehouden door wel te fokken met een kitten waarover de afspraak was dit niet te doen.
Als ik mensen niet vertrouw of ze ze zich aan een afspraak houden, dan krijgen ze nog geen vlo van me :-)
;D ;D ;D

Groot gelijk heb je!

Maar begrijp ik goed dat jij je kittens dus ongecastreerd naar de nieuwe eigenaar laat gaan?
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Lizzy schreef: Nou cool! Goed gedaan hoor! En nu op jacht naar de katert 8) ;D
En dat kreng is echt vliegensvlug(en groot) tis een echte gluiperd,hij rent al weg als ie ons maar ziet  >:(
Hij leest natuurlijk mee op Bp  ;D

Heb wel heel erg goed nieuws,Jaco en ik komen net met succes uit de stal en met grote dikke handschoenen greep hij Hempie van de grond en ik heb vliegensvlug het achterlijke hempje uitgetrokken,ze was er beduusd van...wij ook,eindelijk gelukt!  :D :D
*Robin*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Robin* »

tieneke schreef: En dat kreng is echt vliegensvlug(en groot) tis een echte gluiperd,hij rent al weg als ie ons maar ziet  >:(
Hij leest natuurlijk mee op Bp  ;D

Heb wel heel erg goed nieuws,Jaco en ik komen net met succes uit de stal en met grote dikke handschoenen greep hij Hempie van de grond en ik heb vliegensvlug het achterlijke hempje uitgetrokken,ze was er beduusd van...wij ook,eindelijk gelukt!  :D :D
Hoera!!! :D ze zal wel blij zijn dat ze van dat ding is verlost ;D heb je weer goed gedaan 8)
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

*Robin* schreef: Hoera!!! :D ze zal wel blij zijn dat ze van dat ding is verlost ;D heb je weer goed gedaan 8)
Jaco heeft het gedaan  8)
Ja ze zal zeker blij zijn,ze liep ook heel zielig....denk dat ze zich de komende dagen aan het wassen is  :-\
*Robin*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Robin* »

ja dat zal best! Wel super dat Jaco haar te pakken kreeg!! 8) meestal zijn ze al weg voor je in de buurt komt... :-\
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

tieneke schreef: Jaco heeft het gedaan  8)
Ja ze zal zeker blij zijn,ze liep ook heel zielig....denk dat ze zich de komende dagen aan het wassen is  :-\
Wat zal dat een verademing voor haar zijn zeg!
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

*Robin* schreef: ja dat zal best! Wel super dat Jaco haar te pakken kreeg!! 8) meestal zijn ze al weg voor je in de buurt komt... :-\
Vooral onze schatjus  ::) ::)
Maar met voedertijd zijn ze ineens niet meer zo schuw en kan ik de 2 moeders en het ene kitten zo oppakken,de andere 3 zijn gewoon wat schuwer maar waarschijnlijk gaat dit over een tijdje stukken beter.
Ga zo nog even de paarden voeren en neem meteen een grote bak met rundvlees mee wat ik overgiet met kokend water zodat er een lekker sappie ontstaat dat ze helemaal leeglebberen.
Vanmorgen hebben ze al een bak met kippennekken naar binnen gerost,het is niet normaal wat ze met 6 man eten  :-X  ;D
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Mieuw schreef: Wat zal dat een verademing voor haar zijn zeg!
Ze is al een stuk vrolijker,ze liep echt met samengeknepen billetjes zeg maar,hoop nu maar dat de wond niet ontstoken raakt  :-\
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Tja, het is nu een weekje geleden ongeveer hè? Dan zou de wond toch al redelijk gesloten moeten zijn zou je denken...  ???
In elk geval is zo'n smerig hempje ook niet bevordelijk, nu kan ze er tenminste zelf bij om het schoon te houden. Zitten er nog iets van hechtingen in die er nog uitgehaald moeten worden (misschien bijt ze die er zelf wel uit...), of was dat hempje het alternatief voor de hechtingen?
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Mieuw schreef: Tja, het is nu een weekje geleden ongeveer hè? Dan zou de wond toch al redelijk gesloten moeten zijn zou je denken...  ???
In elk geval is zo'n smerig hempje ook niet bevordelijk, nu kan ze er tenminste zelf bij om het schoon te houden. Zitten er nog iets van hechtingen in die er nog uitgehaald moeten worden (misschien bijt ze die er zelf wel uit...), of was dat hempje het alternatief voor de hechtingen?
De hechtingen zitten binnenwaarts met een klein stukje/knoopje op de buik zichtbaar.
Kan haar ook niet optillen om even onder haar buik te kijken natuurlijk  :-\
Hoop maar dat de wond goed geneest,ze is wel heel levendig en eet als een volwassen reiger.
Suzan54
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzan54 »

tieneke schreef:
Vanmorgen hebben ze al een bak met kippennekken naar binnen gerost,het is niet normaal wat ze met 6 man eten  :-X  ;D
Als ik al die sneeuw in je foto zie, stimuleert dat ook mijn eetlust :-)
Wat fijn dat je dit voor elkaar hebt weten te krijgen.

Plaats reactie