Tja, dat je dat artikel zo vaak tegen komt is mij ook al eens opgevallen. Ik denk dat het komt doordat meerdere fokkers hun kittens wel laten castreren, maar niemand het echt goed kan/wil verwoorden waarom ze dat doen, dus dan maar een artikel plaatsen waar het al redelijk uitgebreid in beschreven word (misschien een vorm van verschuilen?).Lizzy schreef: Het artikel waar ik op doelde is dat ik op google een zoektocht deed naar "vroegcastratie gevolgen" en steeds hetzelfde artikel tegen kwam als dat jij al gegeven had. En dat overtuigt me dan niet echt (echt niet) 1 artikel, op 20 websites. Maar, ik geef direct toe dat ik, in relatie tot de kat, veel te weinig weet/gelezen heb over vroegcastratie. Mij komt het alleen gevoelsmatig allemaal heel onnatuurlijk en eng over. En ik zou zelf al zeker nooit een kitten willen hebben dat bij 6 weken gecastreerd is en waarbij de sexe-kenmerken dus minder duidelijk zijn. Ik vind dat helemaal heel eng en ik wil ook beslist geen infantiele kat in huis. Vroegcastratie bij 14 weken zou ik dus zelf over na moeten denken, of dat voor mij persoonlijk acceptabel zou zijn.... En om dat te kunnen bepalen (voor mij persoonlijk) zou ik dieper de materie in moeten duiken. Ik vind het wel een boeiende discussie, eerlijk gezegd.
Ik denk dat je op dit moment beter af kunt gaan op ervaringen van fokkers en/of kittenkopers om te bepalen wat je er van vind dan het anderhalve artikel van je er over kunt vinden.
Castratie op 6 weken leeftijd vind ik zelf ook errug vroeg. Ik vind de kittens dan nog te jong om zo'n ingreep te ondergaan en bovendien zou ik ook niet willen dat ze minder duidelijke sexe-kenmerken hebben. Het lijkt mij ook niet nodig om het zo vroeg te doen want over het algemeen mogen kittens hun moeder toch niet verlaten voor ze 12 weken oud zijn. Maar goed, mensen die gewoon een nestje hebben en zich dus niet aan verenigingsregels hoeven te houden, evenals dierenasiels waar de kittens bij mijn weten (but correct me if I'm wrong) al met 8 weken de moeder mogen verlaten zullen het misschien eerder willen doen. Nou moet ik er bij zeggen dat ik denk dat dit inderdaad eerder in Amerika zal voorkomen dan in west Europa. Maar goed, ik blijf er bij dat ik denk dat het wel goed zou zijn als asiels in Europa het ook zouden doen voordat ze kittens bij mensen plaatsen. Voorkomt in elk geval weer dat ze een jaar later de kittens van dat 'kitten' kunnen opvangen.