Toegenomen agressie na castratie reu

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Toegenomen agressie na castratie reu

me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

laat je een implantaat zetten?
doet ie het bij alle honden?
EllenL
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door EllenL »

Onverdraagzaamheid en eenkennigheid zouden best wel eens meer angst-gerelateerd kunnen zijn dan hormoongerelateerd. Dus hou er rekening mee dat castratie niet dé oplossing hoeft te zijn. Ik zou daar persoonlijk dan eerder mee werken door bijvoorbeeld met TTouch aan de slag te gaan. En ik blijf bij mijn tip van de muilkorf. Je reageerde met 'dat wil ik hem niet aandoen', maar als je het op een leuke manier aan kan leren vindt hij het geen probleem en het grote voordeel is dat mensen automatisch voor de hond kalmerende signalen gaan vertonen (met een boog om hem heenlopen) omdat ze meteen denken 'waah, vast een eng beest'.  :D
Maar aan de andere kant, de castratie bij Angel heeft hem meer goed gedaan dan ik verwacht had, ook betreft zijn angst (vooral bij mensen). Maar de beginnende agressie die hij vertoonde voor de castratie naar sommige kleine hondjes die hij om een of andere reden eng vindt is er niet wonderbaarlijk door verdwenen (maar dat was dan ook niet de reden dat ik hem heb laten castreren)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

ik heb 1 hond laten castreren, mede doordat zijn balletjes niet waren ingedaald en af en toe zelfs een vuilnisbak wilde dekken..
heb 1 hond die een implantaat heeft gehad, hij is heel terughoudend(lees angstig) met vreemde...en hij heeft een grote persoonlijke zone wbt andere honden.........dat implantaat werkte averechts, bang voor mensen bleef hij en hij ging zelfs lelijk doen tegen teven...
nu is ie goed te behappen, train dagelijks met hem..
wbt mensen, ik waarschuw mensen die hier binnen komen hem compleet te negeren, niet aankijken aaien ed....binnen no time heeft ie door dat mensen eigenlijk helemaal zo erg niet zijn...
wbt honden, ik heb andere honden leuk gemaakt.....als ie naar een hond kijkt krijgt ie snoepjes, heel veel snoepjes....
zo leert ie dat honden ook niet de moeite zijn op je op te winden...
werkt prima!
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Ik heb nooit eerder het verband gelegd tussen de castratie en Max zn gedrag. Maar inderdaad, sinds zn castratie is het vechten verergert. Dwz hij maakt nu niet altijd meer onderscheid tussen reu en (dominante) teef. We weten inmiddels dat het een heel groot gedeelte angst is, nu weet ik iig in welke hoek ik het een beetje kan gaan zoeken. De muilkorf gaat hier wel mee, maar ik merk dat hij daar nog onzekerder door word.

Hij had destijds een balletje dat niet ingedaald was en wat eruit moest.
Gittje
3-sterren
3-sterren

Bericht door Gittje »

vanaalst schreef:heb 1 hond die een implantaat heeft gehad, hij is heel terughoudend(lees angstig) met vreemde...en hij heeft een grote persoonlijke zone wbt andere honden.........dat implantaat werkte averechts, bang voor mensen bleef hij en hij ging zelfs lelijk doen tegen teven...
Dario heeft ook zo'n grote persoonlijke zone wbt vreemde honden, vooral als hij aangelijnd is.  En het maakt hem op dat ogenblik niet uit of het een reu of een teef betreft.  Normaal lukt het wel om ze te passeren voor zover de tegenligger zijn/haar hond ook onder controle heeft.  Is dit niet het geval, hebben wij het een stuk moeilijker.  Speeltjes, eten e.a. kunnen Dario op dat ogenblik ook niet afleiden.
vanaalst schreef:wbt mensen, ik waarschuw mensen die hier binnen komen hem compleet te negeren, niet aankijken aaien ed....binnen no time heeft ie door dat mensen eigenlijk helemaal zo erg niet zijn...
Doen wij ook, zelfs op vreemd terrein.  Dario zal zelden contact leggen met andere mensen, die lijken hem weinig te interesseren.  Andere honden daarintegen...
vanaalst schreef:wbt honden, ik heb andere honden leuk gemaakt.....als ie naar een hond kijkt krijgt ie snoepjes, heel veel snoepjes...zo leert ie dat honden ook niet de moeite zijn op je op te winden...werkt prima!
Zullen we ook proberen.  Vraag is natuurlijk : traning al dan niet combineren met implantaat?  Dario is intussen bijna 2 1/2 jaar oud.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Met je snoepjes, speeltjes etc. moet je beginnen voordat je hond compleet uit z'n plaat is door de nadering van een andere hond. Dan werkt het idd niet meer, dan is de prikkel van die andere hond veel te sterk. Dat betekent dat je heel goed naar je hond moet kijken om te spotten op welk moment hij de andere hond opmerkt. Voor sommige honden is dat een afstand van meer dan 100 m! En dan moet je dus echt denken aan subtiele signalen als even verstrakken, alleen oren naar voren, even adem inhouden, staart ineens iets hoger en stil, dat soort zaken. Op dat moment spuit de adrenaline nog niet uit z'n oren maar is hij nog toegankelijk voor andere prikkels als lekkers.

Een hele goede manier om fatsoenlijk gedrag tov andere honden te oefenen is parallel lopen. Daarvoor heb je een kundige gedragstherapeut met een voorraad aan honden met geleiders en een geschikt terrein nodig. De GT bekijkt wat de prikkel-afstand is voor jouw hond en op die afstand introduceert z/hij een andere hond. Vervolgens gaan jullie parallel aan elkaar heen en weer lopen, de andere hond blijft dus steeds op dezelfde afstand. Elke keer dat je hond naar de andere hond kijkt gaat er een snoepje in. Met een clicker werkt dit erg handig mits je ermee om kunt gaan. Na verloop van tijd wordt je hond vanzelf rustig en gaat anticiperen: ik kijk en ik krijg een snoepje, leuk! Dan komt de vreemde hond geleidelijk aan dichterbij lopen, steeds parallel. Dat maakt het nl minder stressvol voor jouw hond. Vaak kunnen de honden binnen een minuut of 20 op een meter of 3 naast elkaar lopen met de bazen ertussen zonder dat je hond in de stress schiet. Dat is dan ruim voldoende voor een keer. Meestal kun je bij een volgende sessie al snel weer op die afstand lopen en dan oefenen met de honden naast elkaar. Bij de daaropvolgende sessie kun je dan het tegemoet lopen oefenen. En dan is het een kwestie van op veel verschillende plaatsen oefenen.

Het allerbelangrijkste is voorkomen dat je hond krijsend in de lijn gaat hangen, dan spuit de adrenaline uit z'n oren en leert hij helemaal niks meer behalve dat een andere hond absoluut niet leuk is.

Plaats reactie