Wel fijn dat het nu beter gaat. Maar hopen dat het suikerspiegel meting een eenmalig iets was.
Skodde is ziek :(
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Re: Skodde is ziek :(
Als je kat niet zo heel erg graaft kan je ook doorzichtig plastic over de kattenbak korrels heen leggen. Dan lijkt het nog op zijn normale bak.
Wel fijn dat het nu beter gaat. Maar hopen dat het suikerspiegel meting een eenmalig iets was.
En voeding verschil kan best een oorzaak zijn daarvoor hoor!
Als ik het goed onthouden heb, kan zo'n piek ook ontstaan door stress en hoeft het niet meteen te betekenen dat hij diabetes heeft. Eerst maar even de urinetest afwachten...
arme skodde.
ik hoop voor je dat zn afwijkende suikerspiegel gewoon van de stress of brokjes van daar was, klinkt wel zo logisch.
voor piestips kan ik je niet helpen. ik heb mijn katten extra kattenmelk gegeven en heb ze door de dokter laten leegdrukken.
ik hoop voor je dat zn afwijkende suikerspiegel gewoon van de stress of brokjes van daar was, klinkt wel zo logisch.
voor piestips kan ik je niet helpen. ik heb mijn katten extra kattenmelk gegeven en heb ze door de dokter laten leegdrukken.
Ik verwacht niet dat een kat op vers suikerziekte heeft. Ik denk eerder dat het door de stress komt. Zelfs tijdelijk even brokjes kan volgens mij geen suikerziekte opwekken. Alleen lang op de brokjes en overgewicht.
De urine is niet een erg betrouwbare methode om suikerziekte te controleren. Eigenlijk kun je dat alleen met bloedonderzoek goed vaststellen.
Symptomen van suikerziekte zijn veel eten en veel drinken en toch afvallen.
De urine is niet een erg betrouwbare methode om suikerziekte te controleren. Eigenlijk kun je dat alleen met bloedonderzoek goed vaststellen.
Arme Skodde...
Hopelijk inderdaad een eenmalige piek door stress
Heerlijk om tussen de katten te slapen, is voor mij het beste slaapmiddel
Voor jouw en je beestenboel

Hopelijk inderdaad een eenmalige piek door stress
Heerlijk om tussen de katten te slapen, is voor mij het beste slaapmiddel
Voor jouw en je beestenboel
-
Anthraciet
- 5-sterren

Daarbij komt ook nog dat Skodde nog niet eens 3 jaar is, dus ook eigenlijk wel erg jong om suikerziekte te krijgen, maar ja, uitzonderingen zullen er altijd zijn natuurlijk....Hitam schreef: Ik verwacht niet dat een kat op vers suikerziekte heeft. Ik denk eerder dat het door de stress komt. Zelfs tijdelijk even brokjes kan volgens mij geen suikerziekte opwekken. Alleen lang op de brokjes en overgewicht.
Overgewicht heeft hij nog nooit gehad, hij is (zeker voor een Noorse Boskat) vrij tenger en zeker niet groot. Bij de laatste keer antiwormmiddel was hij nog geen 5 kilo zwaar.
Brokjes heeft hij alleen in het begin van zijn leven gehad, dus de eerste 2 jaar.
Ik weet dat urine niet zo'n zekere manier van testen is, maar het bloedonderzoek wees dus juist die piek uit die op suikerziekte duidt. Dus dan zou hij eigenlijk een nieuwe bloedtest moeten doen. Misschien dat de da ter voorkoming van nieuwe stress daarom eerst de urinetest wil doen?
Of kan je bij een negatieve uitslag er dan ook niet van uit gaan dat hij het niet heeft?
Er zit al suiker in de urine als de bloedsuikerspiegel maar heel even verhoogd is geweest. Dus het zegt niets over het verloop gedurende de dag. Als er geen suiker in de urine zit dan is de bloedsuiker spiegel niet boven de 8 geweest, dat is ongeveer de drempel waarbij het in het bloed komt. Dus dan is het wel goed. Maar als de suiker maar heel even hoog is geweest dan lijkt het net of hij suikerziekte heeft.
Kortom als de urine goed is, is er niets aan de hand, maar als er suiker in de urine zit dan moet het nader onderzocht worden. Dan betekent dat nog niet dat hij meteen suikerziekte heeft.
Kortom als de urine goed is, is er niets aan de hand, maar als er suiker in de urine zit dan moet het nader onderzocht worden. Dan betekent dat nog niet dat hij meteen suikerziekte heeft.
En hoe is het met Skodde?
Nog succesvol een plasje op kunnen vangen?
Nog succesvol een plasje op kunnen vangen?
-
Anthraciet
- 5-sterren

Nee, nog niet 
Ik heb gistermiddag pas het testsetje binnengekregen van de dierenarts en ben er nog niet aan toegekomen om Skodde apart te houden en een alternatieve kattenbakvulling te maken.
Ik denk dat ik het maar naar aankomend weekend verschuif, dan hoeft hij ook niet de hele dag apart te zitten, maar kan ik hem gewoon 1 of 2 uurtjes apart zetten tot hij wat gedaan heeft.
Hij eet overigens nog steeds prima en heeft er een nieuwe hobby bij: mij midden in de nacht wakker maken omdat hij nog wat wil eten
Ik ben dus behoorlijk gebroken nu, maar als hij maar goed eet en bijkomt, heb ik dat er wel voor over
Ik heb gistermiddag pas het testsetje binnengekregen van de dierenarts en ben er nog niet aan toegekomen om Skodde apart te houden en een alternatieve kattenbakvulling te maken.
Ik denk dat ik het maar naar aankomend weekend verschuif, dan hoeft hij ook niet de hele dag apart te zitten, maar kan ik hem gewoon 1 of 2 uurtjes apart zetten tot hij wat gedaan heeft.
Hij eet overigens nog steeds prima en heeft er een nieuwe hobby bij: mij midden in de nacht wakker maken omdat hij nog wat wil eten
Ik ben dus behoorlijk gebroken nu, maar als hij maar goed eet en bijkomt, heb ik dat er wel voor over
Meer eten is een symptoom die bij suikerziekte pas.....Anthraciet schreef:
Hij eet overigens nog steeds prima en heeft er een nieuwe hobby bij: mij midden in de nacht wakker maken omdat hij nog wat wil eten![]()
Ik heb een kat gehad met suikerziekte, als ze eenmaal goed ingesteld zijn op de insuline dan valt het best mee. Wel belangrijk is tijd en regelmaat....op vaste tijden eten en op vaste tijden prikken.
Plas opvangen doe ik hier alsvolgt; ik maak de bak schoon (gewoon even de plasjes enzo eruit scheppen) beetje nieuw grit erbij...Kat pakken en op de bak zetten. Bijna altijd word er dan gelijk geplast en kan ik er zo een lepel onde schuiven.
Succes hoor met Skodde! Wel fijn dat tie toch weer levendig is en eten wil!
-
Anthraciet
- 5-sterren

Ja, dat had ik me ook al gerealiseerd en ik hoop dat hij gewoon honger heeft omdat ie honger heeft en wil aansterkenzurca schreef: Meer eten is een symptoom die bij suikerziekte pas.....
Ik heb een kat gehad met suikerziekte, als ze eenmaal goed ingesteld zijn op de insuline dan valt het best mee. Wel belangrijk is tijd en regelmaat....op vaste tijden eten en op vaste tijden prikken.
Ik heb me al een heel eind ingelezen in suikerziekte bij katten en hoop echt dat hij het niet heeft, aangezien wij een vrij onregelmatig leven hebben qua tijden dat we thuis zijn
Maar eerst maar eens de test afwachten
-
verwonderd
Jeetje, dubbel gevoel idd, fijn dat ie zo goed eet, maar ja.
-
Anthraciet
- 5-sterren

Vanmiddag rond een uur of 1 hadden we Skodde apart gezet in een kamertje met wat bedjes, eten en vooral veel drinken en een kattenbak met plastic snippers om de urine op te vangen.
Na diverse keren kijken, had hij nog steeds niets gedaan en had intussen al zijn derde bakje kattenmelk op
Je zou toch denken dat ie dan een keer moet plassen, maar nee, meneer had geen behoefte in die rare bak met snippers
Ik had met de dierenarts afgesproken dat we hem zouden bellen als we de urine hadden zodat we konden overleggen wat het stripje aangaf.
Wel zei hij dat hij na 9 uur vanavond niet meer bereikbaar was, dus dan zou het morgen worden.
Dus om kwart voor 9 gingen we de laatste keer bij Skodde kijken en als hij dan nog niets gedaan had, zouden we hem weer bij de rest laten en dan morgen weer proberen.
En natuurlijk had meneer nog niets gedaan, dus we doen de deur open en laten hem in de andere ruimte.
Hij loopt regelrecht naar een van de open kattenbakken toe en gaat in plashouding zitten.
We hebben snel een van de kunststof voerbakjes eronder geschoven

Gelukt!!
Toen snel de dierenarts gebeld en het stripje erin gedaan. We moesten opletten welke kleur het 5e vlakje kreeg.
Die werd knalgeel.....
Zegt de dierenarts: Dan heeft ie in ieder geval géén suikerziekte!!!

Heb echt staan juichen buiten bij de voordeur!
Dus nu gewoon goed in de gaten houden en zorgen dat hij weer wat gewicht erbij krijgt.
Wat het dan wel geweest is weten we nog steeds niet, maar ik ben zooooo opgelucht dat hij geen suikerziekte heeft!
Na diverse keren kijken, had hij nog steeds niets gedaan en had intussen al zijn derde bakje kattenmelk op
Je zou toch denken dat ie dan een keer moet plassen, maar nee, meneer had geen behoefte in die rare bak met snippers
Ik had met de dierenarts afgesproken dat we hem zouden bellen als we de urine hadden zodat we konden overleggen wat het stripje aangaf.
Wel zei hij dat hij na 9 uur vanavond niet meer bereikbaar was, dus dan zou het morgen worden.
Dus om kwart voor 9 gingen we de laatste keer bij Skodde kijken en als hij dan nog niets gedaan had, zouden we hem weer bij de rest laten en dan morgen weer proberen.
En natuurlijk had meneer nog niets gedaan, dus we doen de deur open en laten hem in de andere ruimte.
Hij loopt regelrecht naar een van de open kattenbakken toe en gaat in plashouding zitten.
We hebben snel een van de kunststof voerbakjes eronder geschoven
Gelukt!!
Toen snel de dierenarts gebeld en het stripje erin gedaan. We moesten opletten welke kleur het 5e vlakje kreeg.
Die werd knalgeel.....
Zegt de dierenarts: Dan heeft ie in ieder geval géén suikerziekte!!!
Heb echt staan juichen buiten bij de voordeur!
Dus nu gewoon goed in de gaten houden en zorgen dat hij weer wat gewicht erbij krijgt.
Wat het dan wel geweest is weten we nog steeds niet, maar ik ben zooooo opgelucht dat hij geen suikerziekte heeft!
-
verwonderd
Hahahaha natuuuurlijk heb je staan juichen bij de voordeur!!
He he, wat een goed bericht!
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Super!
En wat een aap zeg, die Skodde
En wat een aap zeg, die Skodde