steriliseren teef of castreren reu?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re:steriliseren teef of castreren reu?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nou Anna, ik ben wel heel benieuwd naar de uitkomsten van wat deze klinieken zeggen, dus misschien toch ff bellen?

Hoi Evelyn, ik hoop niet dat je het gevoel hebt dat we jouw topic hebben verpest..... Ik dacht de discussie over een werkelijke sterilisatie er ook maar in te gooien omdat dat misschien ook een optie is.
Anna Penta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anna Penta »

Ja, ik realiseer me ook ineens dat dit topic een eigen leven is gaan leiden ;)

Toch misschien wel nuttig om mijn bevindingen hier weer te geven. Heb net uitvoerig gesproken met een dierenarts en zij dacht vrijwel zeker te weten dat sterilisatie eenzelfde uitwerkingstijd had als castratie. Met andere woorden, dat er na enkele maanden geen levende zaadcellen meer aanwezig zijn. Ik heb nog wel het verhaal genoemd van de zaadlozingen, daarop antwoordde ze dat ??? oeps, ben ik vergeten maar in elk geval klonk het overtuigend.

Ik zal proberen eraan te denken dinsdag de faculteit diergeneeskunde te bellen.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Hoi Anna, ik heb geen flauw idee. Nog nooit een reu gesteriliseerd. Maar ik denk dat het niet veel anders dan bij een mens zal zijn.
Anna Penta
5-sterren
5-sterren

Hoi Tannetje, waarmee jij dus wil zeggen dat het langere tijd kan duren voordat de reu onvruchtbaar is...

Ik vrees dat deze vraag slechts kan worden beantwoord indien er uitgebreid onderzoek naar is gedaan. En dat kan ik alleen achterhalen door utrecht te bellen. Ik ga NU een geeltje op mijn pc plakken.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Nee hoor, ik heb niet het gevoel dat het topic is verpest, maar ben wel heel nieuwsgierig naar de bevindingen van mensen die hun teefje hebben laten steriliseren!!

Of zal ik hiervoor maar een nieuw topic openen ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Evelyn schreef: Nee hoor, ik heb niet het gevoel dat het topic is verpest, maar ben wel heel nieuwsgierig naar de bevindingen van mensen die hun teefje hebben laten steriliseren!!

Of zal ik hiervoor maar een nieuw topic openen ;)
Hahaha, nee, dat hoeft niet hoor ;D

Ik heb zelf alleen ervaring met het castereren van onze 2 vrouwtjes. Onze reu is ongecastereerd. Een van onze teefjes is wat zelfverzekerder en pittiger geworden. Zij was erg mutserig dus eerlijk gezegd heeft dat haar wel goed gedaan. Bij onze andere hond is er qua gedrag niets aan haar te merken. Ook qua vacht bij beide: niets aan te merken. Qua gewicht Pinkel: niets aan te merken (ergo, onze Pinkel is beslist dunner dan voor haar casteratie). Qua gewicht Whoofer: zij is in de loop der jaren wel wat forser geworden.

Zou ik het weer hebben gedaan (castereren) als ik het moest over doen? Waarschijnlijk wel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

p.s., ik vond de operatie wel erg zwaar en eerlijk gezegd tegenvallen. Beide honden zijn een aantal dagen goed ziek geweest en ze hebben veel pijn gehad.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 jun 2004, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Anna Penta
5-sterren
5-sterren

hier drie teefjes die na de eerste loopsheid zijn gesteriliseerd. Ahum, ik bedoel gecastreerd waarbij de baarmoeder is behouden. Waarom? Tja, vrees voor de zwaardere operatie denk ik. (Nu waren ze de volgende dag alweer op de been en vrolijk.) En bang dat ze qua gedrag of vacht zouden veranderen (hoewel ik tot nu toe nog geen antwoord heb gekregen op de stelling dat bij behoud van de baarmoeder het gedrag niet veranderd). Geen van drieen is een spat veranderd, niet in gedrag, niet dikker geworden (ik moet er bij alle drie voor waken dat ze niet te dun worden zelfs) en de vacht is niet veranderd. Ik zou het weer doen.
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Gitte (teef) is in oktober vorig jaar gecastreerd,
vachtverandering: zie geen verschil
gedrag: ze is wat feller
gewicht: ik moet héél erg oppassen dat ze niet te dik wordt, ze krijgt maar 500 gr. CB Natuurvoer per dag en weegt +/- 38 kg.

Door emoties gedreven (Abby overleden aan acute baarmoederontsteking) heb ik besloten Gitte te laten castreren. Maar nu ik weer nuchter na kan denken wil ik in de toekomst niet meer een teef of een reu laten castreren. Dan zou ik kiezen voor of 2 reuen of 2 teven. Of dan evt. wel een reu en teef, maar dan zorgen voor een logeeradres op de moeilijkste dagen.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb begrepen dat teven wat feller (kunnen) worden na sterilisatie/castratie. Nu het hier om een dobermann gaat (die zijn over het algemeen van zichzelf al pittig) en ik graag wil dat ze goed met onze reu overweg kan, zou het niet zo prettig zijn als ze echt fel zou worden.... (zielig voor onze superlieve reu ;)).

Wij willen ook niet "alles" laten weghalen hoor. Castreren is toch als je de baarmoeder laat zitten? en steriliseren als je alles weghaalt? Of heb ik het mis?
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Net andersom, bij castreren wordt alles weggehaald. ;)
chooky
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chooky »

Nog iets anders ;D;D;D

Castreren wordt er 'iets' weggehaald
Bij sterilisatie wordt de ei- of zaadleider doorgesneden of afgebonden. Er wordt niets weggehaald dus de hormaanhuishouding blijft dan gewoon hetzelfde, alleen zijn de dieren dan 'steriel'
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

OEPS! :-\

En wat zou dan het beste zijn, zodat ze er zo min mogelijk last van heeft en haar karakter zo min mogelijk verandert? Castereren met behoud van baarmoeder?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Evelyn schreef: OEPS! :-\

En wat zou dan het beste zijn, zodat ze er zo min mogelijk last van heeft en haar karakter zo min mogelijk verandert? Castereren met behoud van baarmoeder?
Wanneer je geen gedragsverandering zou willen hebben, dan denk ik dat je de hond moet laten steriliseren en dat betekent: niks weghalen alleen de eileiders doorknippen. Ze wordt dan wel gewoon loops (en wil wel gedekt worden) maar kan niet meer zwanger worden.

Wanneer je de baarmoeder laat zitten dan is de operatie minder zwaar, maar halen ze de eierstokken en eileiders weg en qua gedrag enzo is dat exact hetzelfde als dat ze alles (ook baarmoeder) weghalen.

Je kunt de reu laten castereren (testikels verwijderen) en dat zal hem waarschijnlijk rustiger en dikker en slomer maken. Je kunt hem ook laten steriliseren. Dan kan hij nog steeds dekken, maar de teef wordt niet zwanger omdat hij "steriel" is (geen levende zaadcellen).

Overigens kan onze reu prima overweg met onze gecastereerde teefjes hoor. Ze zijn wel iets pittiger maar ZO erg is het nou ook weer niet ;D. Hij vindt ze nog steeds allebei erg lief!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 jun 2004, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Ohw gelukkig! Ik zou het namelijk heel zielig vinden als onze lieve reu door een soort "bitch" op zijn kop zou worden gezeten ;D.

Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer, bedankt!

Ons nieuwe teefje wordt een dezer dagen geboren! Ik heb vanmiddag naar onze fokker gebeld en ze denkt dat het ieder moment kan beginnen. Ik hoop zo dat ze dikke vriendjes wordt met Wandor!! (beetje off-topic, sorry).

Plaats reactie