Jeukende plekken Joep

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: jeukende plekken bij Joep, willen jullie meedenken? vanavond naar de dierenarts

nienk
5-sterren
5-sterren

Re: jeukende plekken bij Joep, willen jullie meedenken? vanavond naar de dierenarts

Bericht door nienk »

ik  hoop wel de Eend Diabetes? want Carnibest heeft ook een andere eend kvv, maar daar zit rijst in.

een eendennek weegt denk ik zo rond de 150 gram.

want goed, een jager als leverancier!

overigens is Tinlo volgens mij wel goedkoper.

top dat je gaat beginnen, ik hoop dat je snel resultaat zien!!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nee, wel die met rijst. Ik vroeg daar naar inderdaad, en zowel hij, als de carnibest site bevelen deze aan bij elimineren...

gekopieerd vd carnibest site
Eliminatie-dieet

Carnibest introduceert een kompleet eliminatie-dieet voor honden die allergisch en/of intolerant zijn voor kip, rundvlees en lamsvlees. Deze voeding is genaamd Carnibest Eend en Rijst.

Carnibest Eend en Rijst is een komplete voeding voor pups en volwassen honden. Het bestaat uit puur vers eendenvlees en een klein deel gepofte witte rijst. Er is gegarandeerd geen andere eiwitbron aan toegevoegd.

Carnibest Eend en Rijst is een ideale voeding voor eigenaren die van de dierenarts opdracht hebben gekregen om een zogenaamd eliminatie-dieet samen te stellen voor hun hond. Vaak wordt lamsvlees aanbevolen maar dit wordt in teveel voedingen teruggevonden waardoor het helaas als eliminatie-dieet niet meer werkt. Eend is uniek als dierlijke eiwitbron.

Carnibest Eend en Rijst is inmiddels een periode getest bij honden die intolerant bleken te zijn voor kip, rund- en lamsvlees, met uitstekende resultaten tot gevolg. Bovendien vinden honden de voeding zeer smakelijk en verteert het uitermate goed.

Carnibest Eend en Rijst is in principe niet bedoelt om als normale voeding te verstrekken, tenzij uw huisdier bewezen allergisch en / of intolerant is voor alle gebruikelijke dierlijke eiwitten. Dan kan deze unieke voeding u en uw hond een uitkomst bieden!

Tevens biedt deze voeding vele praktische voordelen, u hoeft zelf niet aan de slag om voedsel voor uw huisdier samen te stellen, bovendien is Carnibest Eend en Rijst kompleet.

Carnibest Eend en Rijst is tevens geschikt bevonden als eliminatie-dieet voor katten. 

Hij voert zelf ook vers. Vanalles, en dan vaak de producten die bijna over de datum gaan voor de verkoop enzo.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Mag een eendennek wel met elimineren, ivm eventueel eten in de slokdarm?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

maar als Joep nu allergisch reageert op granen, dan zou het goed kunnen dat hij ook niet tegen rijst kan.

eendennek is inderdaad een risico tijdens het elimineren, ik heb ze wel even gevoerd.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ohw... lekker dan.

Maar wat zit er dan in rijst waar hij allergisch voor is? Want granen zijn toch gewoon granen?

Wil toch koppig doen en dit gaan beginnen, heb het al besteld... Maar als dat dan nog niet werkt, ga ik alsnog helemaal over op eend, zonder nekken ook, oke? En dan kom ik met hangende pootjes hier terug voor advies...

Waarom adviseerd iedereen dan toch ook de rijst?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

omdat 'iedereen' denkt dat een hond rijst nodig  heeft, terwijl wij hier op Barfplaats overtuigd zijn van het feit dat dat niet zo is.

granen zijn inderdaad granen en rijst is rijst. maar rijst hoort niet in de hondenbuik thuis, dus een hond kan daar alsnog op reageren. hond kan op alles reageren, en ik denk zelf dat de dingen die eigenlijk niet in hondenvoer thuis  horen de grootste ellende veroorzakers zijn. granen, rijst, andere koolhydraten en toevoegingen dus. dat zijn belastingen voor het lijf, en een hond met wat voorn ellende dank ook heeft al zijn energie nodig om het probleem aan te pakken, niet om eten te verteren.

ik zou als ik jou was kijken of je je bestelling kan omruilen voor carnibest eend diabetes, dat is de eend kvv zonder rijst. Reus heeft dat van de zomer op vakantie gehad, prima spul vonden wij.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Maar waarom denkt iedereen dat dan? Ik snap de tegens, maar er moeten dan toch ook voors zijn? Of zou iedereen het echt klakkeloos overnemen omdat iemand dit ooit gedacht heeft?

Ik zal kijken of ik het kan ruilen, gelukkig heb ik nog niet veel besteld, dus mocht dat niet lukken kunnen we alsnog snel overstappen op de andere versie.
sella

Bericht door sella »

Mijn Diego was heel erg allergisch voor granen, en die kreeg ook giga jeuk van rijst en mais.
Dus het is niet kopieren van wat iemand ooit riep, rijst is ook een bekende jeuk veroorzaker helaas.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nee, ik bedoel het andersom. Ik hoor veel argumenten TEGEN rijst.

Terwijl veel mensen zeggen dat je rijst moet geven, maar ik hoor nooit waarom. Waar komt het dan vandaan dat veel mensen dat zeggen?

Wel waarom je het niet zou moeten geven.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

[quote="eelke"]
Nee, ik bedoel het andersom. Ik hoor veel argumenten TEGEN rijst.

Terwijl veel mensen zeggen dat je rijst moet geven, maar ik hoor nooit waarom. Waar komt het dan vandaan dat veel mensen dat zeggen?

Wel waarom je het niet zou moeten geven.
[/quote]

omdat mensen denken dat een  hond koolhydraten nodig heeft. ik weet ook niet waarom ze dat denken. het zal deels wel komen van de overtuiging waar mee brokkenfabrikanten dat zeggen. dat mensen denken 'in alle  hondenvoeding zit graan of rijst, dus een hond zal het wel nodig hebben'.
Martine-Tom

Ik denk dat het komt omdat je het eten van je hond "vermenselijkt" we zijn zo gewend aan aardappels-groente-vlees dat je er niet zomaar bij stil staat dat die aardappels (rijst, graan enz) helemaal niet hoeft voor een hond.
Het is wat we ons hele leven (pre barf/kvv) gehoord en geloofd hebben, het is wat da's vertellen en het is wat de brokken ons doen geloven.
pas als je verder gaat zoeken kom je er achter dat het voor een hond totaal niet nodig is.

Maar bel eens een da met de mededeling dat je hond aan de race, het 1e advies is rijst met gekookte kip.
Waarom? Geen idee maar waarom twijfelen aan de da, die heeft er toch voor geleerd?
En idd pas als je vers gaat voeren kom je er achter dat er dingen zijn die toch anders zijn dan wat je altijd gedacht hebt :)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Dank jullie weer voor de uitleg! :)

Ik zal het de volgende keer eens aan de dierenarts vragen, want die adviseerde dus gekookte lam en rijst (omdat ik geen brok wilde geven)  :-X En toen Gijs diarree had, gekookte kip met gekookte rijst... (heb ik toen kunnen voorkomen, maar mijn vriend is er wel vatbaarvoor) Dus ik ga eens vragen, waarom dan die rijst?

Maar waarom doet carnibest dit in een eliminatie dieet dan? Hun versie eend diabetes is net zo duur, dus voor het geld hoeven ze het niet te laten.

Joep zijn plekken zijn trouwens al helemaal dicht en bijna genezen. Dat ging echt snel. Hij drinkt wel erg veel, van de prednoral denk ik.
Martine-Tom

De rijst is mij ook een raadsel, het koken adviseren ze omdat gekookt vlees makkelijker verteerbaar is.
Volgens mij da is het vlees al deels voorverteerd omdat je het gekookt hebt.
Op mijn vraag of hij in maagzuur kookte keek hij me aan...of hij water zag branden  :-X :biggrin2:
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Dat koken verhaal snap ik dan weer wel ivm diarree. En toen hebben we dat ook gedaan (had er ook boontjes doorheen gekookt) Maar de dierenarts zei me liever de boontjes weg te halen en er rijst doorheen te doen :S
Maar niet nu met de lam, ga nou weg. Zou ff duur lamsvlees gaan verpesten door het te koken!

En nog een vraag, hoe zit het met andere omgevings factoren? Gijs is een slopert, dus spuiten we de plinten in de keuken en de verwarmingsknop in met anti kauw spray.
Ik schrijf het maar even op, want dan staat het in mijn 'dossier'

Oh, en het drogertje staat hier naast mij op tafel :)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Veel dierenartsen denken dat voedselgerelateerde problemen komen door allergieën of intoleranties. De oorzaken daarvoor zijn eiwitten (gluten zijn ook eiwitten) of problemen met de vertering van bepaalde stoffen. In witte rijst zitten geen eiwitten, dat is vrijwel puur zetmeel. Dus zou een hond of kat daar geen darm- of huidproblemen van moeten kunnen krijgen. Is de theorie.

Door koken verandert de eiwitstructuur van vlees, de eiwitten worden in kleinere stukjes geknipt. Zo zou het lichaam eventueel allergene eiwitten niet meer kunnen herkennen en er dus niet meer op reageren.

Veel dierenartsen hebben ooit iets gehoord over zgn 'all-meat-syndrome'. Dat is een complex aan ziekteverschijnselen dat optreedt als je een dier langere tijd alleen maar spiervlees voert. Het wordt veroorzaakt door tekorten aan bepaalde voedingsstoffen en overmaat aan andere.

Combineer dit en je krijgt gekookt paard of gekookte kip met witte rijst. Vlees omdat een dier toch wat aan eiwitten etc binnen moet krijgen, gekookt vanwege rauw = eng + eiwitten knippen, rijst vanwege goedkope energie. Dat is uiteraard geen volwaardig dieet, door toevoegen van rijst voorkom je geen all-meat-syndrome, je voegt geen voedingsstoffen toe, alleen maar koolhydraten. Maar voor 6 weken is het niet al te schadelijk.

Het alternatief:
Compleet dier voeren, ongekookt, en wel een diersoort die je hond nog nooit gegeten heeft. Als er echt sprake is van een allergie dan is die wsch specifiek, dwz de eiwitten van bv kip of rund geven een reactie. De hond reageert niet op een eiwit die hij nog nooit gehad heeft, er is altijd eerst contact nodig voordat een allergie zich ontwikkelt. Dus geef je een nieuwe eiwitbron, en is er sprake van allergie, dan zullen de verschijnselen iig afnemen, hopelijk tot nul. Maar heeft een hond een allergische aanleg dan kan het goed zijn dat hij ook een allergie ontwikkelt tegen de nieuwe eiwitbron. Dat duurt ff, en daarom moet je een eliminatie-dieet altijd minstens 6 weken volhouden.

Hier op BP hebben we de ervaring dat veel honden en katten reageren op granen. Dat is strikt genomen geen allergie (ongepaste afweerreactie) of intolerantie (onvermogen tot verteren) want het gaat niet om de eiwitten of het zetmeel an sich. Hoewel zetmeel verteren wel een aanslag is op het lichaam van een carnivoor. Wat dan wel de oorzaak is van de jeuk of de diarree als gevolg van granen weten we niet, daar is geen onderzoek naar gedaan. Er zijn aardig wat mensen die last hebben van vergelijkbare verschijnselen (ik bv) en er is een theorie die zegt dat het komt door bepaalde stoffen in granen die 'giftig' zijn en waar de een gevoeliger voor is dan de ander. Feit blijft dat het vermijden van granen voor heel veel honden en katten een verlossing van jeuk/diarree betekent.

Plaats reactie