Bakken is ontspanning

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Bakken is ontspanning

Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Angelique schreef: Ik raap alles bij elkaar, rol 'm in folie, dan een half uurtje in de koelkast en dan kun je rollen. Mischien zo ook wel, nooit geprobeert. Als je kan rollen tenminste, ik krijg altijd vormeloze plakken die alsnog niet in mijn bakvorm passen, dus ik rol bij benadering en de rest is kleiwerk...of beeldhouwen  :biggrin2:
het ouderwetse kleiwerk. Als je het deeg even (een minuutje) met de hand kneed, en er voor zorgt dat het niet te droog of te nat is, kan je het prima uitrollen. inderdaad wel minimaal een half uur in de koelkast (verpakt in folie). Ik vind een mooi, stevig deeg maken juist zo leuk, en het werkt 10x zo snel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Gewoon zoiets...prrt prrt prrt klaaaar  :biggrin2:

Hahahaha, dat was weer genieten ;D ;D ;D ;D

Maar hebbie nou de hakmessen er in zitten of moet je er iets van kneed-dingen in doen?
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Angelique schreef: Gewoon zoiets...prrt prrt prrt klaaaar  :biggrin2:

En dan hoef je niet meer handmatig te kneden? Ook bij brood niet?
Ik heb nl ook een prrt prrt machine, alleen deed ik prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt misschien was dat ook niet goed  :biggrin2:
Angelique schreef: Wat luxe, heb jij een steenbakoven  :biggrin2:
oo is het dat! nouja toch verkeerde oven uitgezocht, dacht al dat hjet aan mij lag  :biggrin2:
Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Danny »

Blijft een leuk topic! Ik heb vorige week voor het eerst een appeltaart gebakken in de Airfryer! Super hoor, met 35 minuten was hij klaar.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Dat is dan toch wel een klein appeltaartje of niet?
sella

Bericht door sella »

Angelique schreef: Ik raap alles bij elkaar, rol 'm in folie, dan een half uurtje in de koelkast en dan kun je rollen. Mischien zo ook wel, nooit geprobeert. Als je kan rollen tenminste, ik krijg altijd vormeloze plakken die alsnog niet in mijn bakvorm passen, dus ik rol bij benadering en de rest is kleiwerk...of beeldhouwen  :biggrin2:
Dat opstijven in de koelkast is wel key om hem prettig uit te kunnen rollen.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

sella schreef: Dat opstijven in de koelkast is wel key om hem prettig uit te kunnen rollen.
Ik kan gewoon niet rollen. Ik krijg pizzabodems in de vorm van barbapapafamilies. Het deeg is goed, breekt ook maar zelden, maar een leuk rondje, vierkantje of wat ik me ook wens wordt het nooit. Enkel plat. :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Hahahaha, dat was weer genieten ;D ;D ;D ;D

Maar hebbie nou de hakmessen er in zitten of moet je er iets van kneed-dingen in doen?
Hier zitten de hakmessen erin. Ik heb ook wel een beslagklopper, maar iets zegt me dat die voor dunner beslag is en dit gaat prima.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Kaio schreef: En dan hoef je niet meer handmatig te kneden? Ook bij brood niet?
Ik heb nl ook een prrt prrt machine, alleen deed ik prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt misschien was dat ook niet goed  :biggrin2:oo is het dat! nouja toch verkeerde oven uitgezocht, dacht al dat hjet aan mij lag  :biggrin2:
Ik bak nooit brood, maar er is een magimixtopic en daar wonen volgens mij ook een paar magimixbroodbakkers in.  Maar ik denk dat het op dezelfde manier gaat.
sella

Bericht door sella »

Angelique schreef: Ik kan gewoon niet rollen. Ik krijg pizzabodems in de vorm van barbapapafamilies. Het deeg is goed, breekt ook maar zelden, maar een leuk rondje, vierkantje of wat ik me ook wens wordt het nooit. Enkel plat. :biggrin2:
Je doet wel bestuiven met bloem en je roller insmeren met bloem? Wij rollen het uit tot een grote lap en vlijen dat in de vorm. Hooguit nog wat boetseren aan de bovenkant.
Wij rollen die uitgerolde lap ook weer om de deegroller om het in de vorm te vlijen.
Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Danny »

Kaio schreef: Dat is dan toch wel een klein appeltaartje of niet?
Uh gewoon 24 cm springvorm volgens mij....
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik leg zelden mn deeg in de koelkast, al is het voor de glutenstructuur enzo wel beter.
Helemaal perfect rond is utopisch, dat lukt banketbakkers ook maar zelden. En het hoeft ook niet. Wel belangrijk is dat je 1 kant uit rolt. En de deeglap een kwartslag draait.
Dat om de roller heenrollen is om je lap makkelijker in de vorm te krijgen, dat heeft echt geen hol met de rondheid van de lap te maken. Bloem bestuiven op roller en werkvlak is tegen het plakken, heeft ook geen hol met de vorm van de deeglap te maken.

Na het in de vorm leggen, voorzichtig goed aandrukken en de bovenkant van je deeg afsnijden.
Boetseerdeeg is te zacht, dat bevat teveel boter.
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Angelique schreef: Ik kan gewoon niet rollen. Ik krijg pizzabodems in de vorm van barbapapafamilies. Het deeg is goed, breekt ook maar zelden, maar een leuk rondje, vierkantje of wat ik me ook wens wordt het nooit. Enkel plat. :biggrin2:
rondje of vierkantje kan je eruit snijden. Geen mens ziet het verschil
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lida. S schreef: rondje of vierkantje kan je eruit snijden. Geen mens ziet het verschil
Oke, als dat de teuuk is, dan kan ik ook rollen  :biggrin2: zie rudolf altijd van die mooie rondjes rollen, dus ik dacht.lique kan gewoon niet rollen.  :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

sella schreef: Je doet wel bestuiven met bloem en je roller insmeren met bloem? Wij rollen het uit tot een grote lap en vlijen dat in de vorm. Hooguit nog wat boetseren aan de bovenkant.
Wij rollen die uitgerolde lap ook weer om de deegroller om het in de vorm te vlijen.
Zo doe ik het ongeveer ook, leg barbapappa in de vorm, snij de overhangende stukken eraf en plak die daar waar barbapappa zijn taiile zat  :biggrin2: (en de rest vreten we zo op  :biggrin2: )

Plaats reactie