Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Ik ben bezig met een oplossing. Hele vijver vol kikkerdril in de tuin. Helaas is mijn landje een km verder.
Geen slakken hier nog gelukkig! We hebben al lekker sla en andijvie gegeten uit de koude bak. En radijsjes hebben we ook maar die zijn mij te sterk dit keer, gatver!
Wel mollen, maar we hoorden van een buurmannetje op het complex dat dat zou komen omdat we bemest hebben met paardenmest? Dat zou mollen aantrekken?
Wel mollen, maar we hoorden van een buurmannetje op het complex dat dat zou komen omdat we bemest hebben met paardenmest? Dat zou mollen aantrekken?
of het komt gewoon omdat jullie de grond hebben omgespit en deze nu lekker los is?
In september hebben we 3 kleine blauwe bes struikjes (3 verschillende soorten) gekocht bij Weigelia, een kwekerij hier in de buurt die heel veel fruitrassen heeft. De struikjes zijn nog steeds erg klein, iets van 25 cm hoog denk ik en we hebben ze met zijn 3en samen in een grote pot gezet en 2 van de struikjes zitten echt al vol met bloemetjes
. Ik dacht eerst dat het nieuw blad was maar zag gisteren dat het echt bloemetjes waren 
Deze 2 struikjes lijken qua blad ook erg op elkaar het andere struikje heeft nog geen bloemetjes en ziet er qua blad ook anders uit. Ik hoop dat die later in het jaar komt zodat we in de herfst ook blauwe besjes hebben. Ben echt heel erg benieuwd naar de smaak vind ze uit de winkel heerlijk
De 2 aardbei plantjes die ik vorig jaar van een kennis heb gekregen hebben ook al bloemetjes en de planten die ik gekocht heb voor in de pallet groeien goed. Vanavond eens kijken of we de pallet rechter kunnen zetten
Deze 2 struikjes lijken qua blad ook erg op elkaar het andere struikje heeft nog geen bloemetjes en ziet er qua blad ook anders uit. Ik hoop dat die later in het jaar komt zodat we in de herfst ook blauwe besjes hebben. Ben echt heel erg benieuwd naar de smaak vind ze uit de winkel heerlijk
De 2 aardbei plantjes die ik vorig jaar van een kennis heb gekregen hebben ook al bloemetjes en de planten die ik gekocht heb voor in de pallet groeien goed. Vanavond eens kijken of we de pallet rechter kunnen zetten
Bij ons barst het ook van de mollen. We hebben geen paardenmest gebruikt, ze zitten zowel in het gedeelte dat dit jaar voor het eerst gespit is, als 200 - 400 m verderop, waar nog nooit (de laatste 20 jaar) gespit is. We hebben gewoon heel vruchtbare grond. Er zitten erg veel wormen en insecten in de grond (voedsel voor de mol) maar gelukkig geen slakken. Of zouden de mollen juist de slakken eten?Jantina schreef: Geen slakken hier nog gelukkig! We hebben al lekker sla en andijvie gegeten uit de koude bak. En radijsjes hebben we ook maar die zijn mij te sterk dit keer, gatver!
Ja mollen eten ook slakken!
Een mol is heel goed voor de grond, brengt er lucht in en is een teken dat je grond gezond is. Dus ik zou er niet al te rauwig om zijn.
Een mol is heel goed voor de grond, brengt er lucht in en is een teken dat je grond gezond is. Dus ik zou er niet al te rauwig om zijn.
Je zou de grasvelden eens moeten zien. Meer molshoop dan gras, en bedenk er dan bij dat de honden hun best doen om ze uit te graven. Ik kan absoluut niet spreken van een 'gazon'. Maar ik weet dat het betekend dat de grond goed is. En als de mollen alle slakken opeten ben ik ze toch wel dankbaar.Kaela schreef: Ja mollen eten ook slakken!
Ach Lida, ik kan ook niet eens spreken van een 'gazon' en ik heb niet eens mollen 
- Angelique
- 5-sterren

Hier in maart tig mollen gehad en daar is geen paardemest aan te pas gekomen. Ze zaten dan ook allemaal in de voortuin. ( en wonen nu in de mollenhemel)
Hier geen mollen en (nog) weinig slakken. En sinds vanmorgen pluksla dus dan zullen de slakken wel komen.
-
orinake
- 5-sterren

- Contacteer:
hier geen slakken en geen mollen 
Een groeispurt heeft alles wel gehad.
Ik ben weg geweest van 5 mei tot 7 mei en het is gewoon spectaculair hoe alles gegroeid is!!!!
De pluksla staat mooi vol, de kropsla heb ik al een deel uitgedeeld aan familie en van 2 ander kroppen maak ik straks soep.
De worteltjes komen boven, het aardappelloof komt ook boven dus dat moeten we even terug onderstoppen.
Een groeispurt heeft alles wel gehad.
Ik ben weg geweest van 5 mei tot 7 mei en het is gewoon spectaculair hoe alles gegroeid is!!!!
De pluksla staat mooi vol, de kropsla heb ik al een deel uitgedeeld aan familie en van 2 ander kroppen maak ik straks soep.
De worteltjes komen boven, het aardappelloof komt ook boven dus dat moeten we even terug onderstoppen.
-
lianneke
- 5-sterren

Ook een manier om slakken te vangen is een platte dakpan of iets dergelijks in je tuin te leggen. S,morgens zitten er slakken onder die de nacht er doorgebracht hebben . Makkelijk te vangen zo.
- -Annemarie-
- 5-sterren

Er zat hier ook een mol. Heulemaal niet erg, dachten wij. Moet kunnen, als je landelijk woont. 
Totdat het terras op meerdere plaatsen ging verzakken.
En dat heeft bij aanleg toch wel een lieve cent gekost om het netjes te krijgen.
Buurman had ook last van het beestje, en die heeft op een gegeven moment de mollenvanger ingezet.
Tot op heden zakt de boel hier nog steeds in. Nu is dat natuurlijk ook wel weer heel erg landelijk, een niet-strak liggend terras. 8)
Totdat het terras op meerdere plaatsen ging verzakken.
Buurman had ook last van het beestje, en die heeft op een gegeven moment de mollenvanger ingezet.
Tot op heden zakt de boel hier nog steeds in. Nu is dat natuurlijk ook wel weer heel erg landelijk, een niet-strak liggend terras. 8)
- *Lia*
- 5-sterren

- Contacteer:
Wat slakken betreft hier geen probleem. Het is wel raar dat in mijn voortuin slakken met huisje zitten en in mijn achtertuin van die vieze naaktslakken/drollen.
Vreselijk hard gewerkt en alles staat erin. Het onkruid op mijn nieuwe landje is nog lang niet weg, maar alles moet even 14 dagen overleven tot ik terug ben van vakantie. Ben kapot.