Ik ben me er volledig van bewust dat een volledige castratie ook z'n nadelen heeft. Eén voordeel heeft het wel, Shane zou met een castratie nooit in zijn huidige toestand terecht komen. Het is onomkeerbaar, maar met verrassende hormoon/gemoedsschommelingen hoef je ook geen rekening te houden. Testgroep ja/nee, ik denk dat de doorsnee hond (mens) bij het gros van de medicijnen en operaties de eerste tien jaar proefkip is. Ieder moet weten wat hij in deze met z'n hond (en) doet, het lijkt alleen zo door het topic heen lezend dat de plaatsers (de da's dus) de half van de tijd geen flets benul hebben wat ze aan het doen zijn en de hondeneigenaren met de vragen moeten laten zitten. (Gelukkig hebben ze op bp jou, die de meeste vragen wel beantwoord*Dorothea* schreef: Het is bij een grote onderzoeksgroep 5 keer achter elkaar geplaatst zonder nadelige gevolgen.
Ik denk ook zeker dat er wel nadelige gevolgen aan zitten, die komen heus nog wel aan het licht. Ik hoor mensen vaak beweren dat zo'n implantaat op lange termijn niet gezond kan zijn, die vergeten even dat er aan een castratie ook nadelige effecten kleven zoals bv afname in spiermassa en een verhoogd risico op prostaat en blaashalstumoren. Het wordt nu door veel mensen voorgedaan alsof een echte castratie minder slecht zou zijn dan een implantaat, daar ben ik het niet mee eens.
Tot op heden ben ik in ieder geval nog blij dat ik niet voor het implantaat gekozen heb.