GNRH implantaat

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: GNRH implantaat

Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

*Dorothea* schreef: Het is bij een grote onderzoeksgroep 5 keer achter elkaar geplaatst zonder nadelige gevolgen.
Ik denk ook zeker dat er wel nadelige gevolgen aan zitten, die komen heus nog wel aan het licht. Ik hoor mensen vaak beweren dat zo'n implantaat op lange termijn niet gezond kan zijn, die vergeten even dat er aan een castratie ook nadelige effecten kleven zoals bv afname in spiermassa en een verhoogd risico op prostaat en blaashalstumoren. Het wordt nu door veel mensen voorgedaan alsof een echte castratie minder slecht zou zijn dan een implantaat, daar ben ik het niet mee eens.
Ik ben me er volledig van bewust dat een volledige castratie ook z'n nadelen heeft. Eén voordeel heeft het wel, Shane zou met een castratie nooit in zijn huidige toestand terecht komen. Het is onomkeerbaar, maar met verrassende hormoon/gemoedsschommelingen hoef je ook geen rekening te houden. Testgroep ja/nee, ik denk dat de doorsnee hond (mens) bij het gros van de medicijnen en operaties de eerste tien jaar proefkip is. Ieder moet weten wat hij in deze met z'n hond (en) doet, het lijkt alleen zo door het topic heen lezend dat de plaatsers (de da's dus) de half van de tijd geen flets benul hebben wat ze aan het doen zijn en de hondeneigenaren met de vragen moeten laten zitten. (Gelukkig hebben ze op bp  jou, die de meeste vragen wel beantwoord  :) )En dan vraag ik me meteen af of zo'n da die niet eens de bijsluiter heeft gelezen wel op de hoogte is van de  bijwerkingen van zo'n ding en of ze er wel goed mee om weten te gaan e.d.
Tot op heden ben ik in ieder geval nog blij dat ik niet voor het implantaat gekozen heb.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Angelique schreef: Tot op heden ben ik in ieder geval nog blij dat ik niet voor het implantaat gekozen heb.
Dat is ook helemaal prima hoor  :) Iedereen heeft zo z'n eigen redenen en daar moeten we ook zeker voor openstaan.
Ik persoonlijk ben erg blij dat ik de boel nog terug kon draaien, omdat Indy een slechte rug bleek te hebben. Ik vind het nog steeds een uitkomst voor mensen die twijfelen, maar ik ben het met je eens dat we proefkonijnen zijn.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

oke, en dan zal ik eigenlijk weleens heel duidelijk willen weten wat de bijwerkingen zijn en in hoevere het kwaad kan omdat ik eigenlijk wel een beetje schrik van de zin; of de da's wel goed weten hoe met de bijwerkingen om te gaan...
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Over bijwerkingen is niet veel bekend, behalve zwelling op de injectieplaats en heel soms het afdalen van de bal in de lies
http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?o ... uctid=2619

Verder geldt natuurlijk even goed als bij een castratie: gewichtstoename, afname van spiermassa, vachtveranderingen, incontinentie. En er moet gemeld worden dat gedragsproblemen in beginsel kunnen verergeren.

Wat ik dus vaak hoor is: kan nooit goed zijn voor een hond zoveel hormonen.
Men moet zich dan ook realiseren dat een gecastreerde hond ook tien keer zoveel hormonen aanmaakt in z'n hersenen, in verwoede pogingen z'n weggenomen testikels aan te sturen. En deze hormonen FSH en LH worden in verband gebracht met blaashals en prostaattumoren. Nu is dat maar een klein gedeelte van de honden die dit ontwikkelt, maar bv bij fretten krijgt een groot percentage bijniertumoren tgv castratie. En dat gebeurt dus niet tgv het implantaat (bij fretten wordt het implantaat al langer gebruikt)
De vraag is dus eigenlijk: wat is slechter die hormonen in dat implantaat (GnRH) of de hoge spiegels FSH en LH bij een castraat?
En op die vraag heeft niemand antwoord, de tijd zal het leren.....
*loes*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *loes* »

Ik volgt dit topic al geruime tijd, begrijp ik goed, dat er gekozen word voor een implantaat als een soort test, om te zien wat er gebeurt met de hond als die gecastreerd gaat worden met de tijd?
Net zoals je de chemische castratie hebt om te zien wat voor effect castratie heeft?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

*loes* schreef: Ik volgt dit topic al geruime tijd, begrijp ik goed, dat er gekozen word voor een implantaat als een soort test, om te zien wat er gebeurt met de hond als die gecastreerd gaat worden met de tijd?
Net zoals je de chemische castratie hebt om te zien wat voor effect castratie heeft?
Ja dat klopt er zijn mensen die het om die reden laten plaatsen. Andere redenen zijn het meedoen aan show of jachtwedstrijden waar het niet toegstaan is een hond te castreren.
Voordeel van het implantaat is dat het een veel betrouwbaardere voorspelling is dan de klassieke chemische castratie met Tardak.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Met Falco heb ik het ook zo gedaan, na 5 maanden implantaat is ie nu definitief gecastreerd. Ik vond hem ook al echt snuffeliger worden, en hij was bij een bepaald teefje ook weer aan het rijden >:(. Ballen waren nog steeds klein, trouwens. Nu hoeven we samen iig niet meer door die nieuwe hormoon-neemt-weer-toe periode heen!
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

@ Dorothea

Als je laat castreren voor het implantaat uitgewerkt is, krijgt ie straks dan ook nog te maken met die toegenomen hoeveelheden fsh en lh?
nelb
4-sterren
4-sterren

Bericht door nelb »

Bij Jip is het implantaat gezet vanwege prostaatproblemen en omdat vanwege hartproblemen een operatie uitgesloten is.
Hij kreeg na een paar weken echt weer pubergedrag. (vond het eigenlijk wel leuk)
Het implantaat zit er nu op de kop af een jaar en  zijn balletjes voelen nog steeds klein en zacht.

Ik zal nav bovenstaande berichten erg voorzichtig zijn met laten plaatsen van de 2de.

Nel
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

jalukrifa schreef: @ Dorothea

Als je laat castreren voor het implantaat uitgewerkt is, krijgt ie straks dan ook nog te maken met die toegenomen hoeveelheden fsh en lh?
Ja, dat gaat gewoon gebeuren, zodra het implantaat uitgewerkt raakt.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

nelb schreef: Bij Jip is het implantaat gezet vanwege prostaatproblemen en omdat vanwege hartproblemen een operatie uitgesloten is.
Hij kreeg na een paar weken echt weer pubergedrag. (vond het eigenlijk wel leuk)
Het implantaat zit er nu op de kop af een jaar en  zijn balletjes voelen nog steeds klein en zacht.

Ik zal nav bovenstaande berichten erg voorzichtig zijn met laten plaatsen van de 2de.

Nel

Als prostaatproblemen de enige reden zijn, zou je ook ypozane kunnen geven. Dat zijn tabletten die de prostaat kleiner maken.
*loes*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *loes* »

*Dorothea* schreef: Ja dat klopt er zijn mensen die het om die reden laten plaatsen. Andere redenen zijn het meedoen aan show of jachtwedstrijden waar het niet toegstaan is een hond te castreren.
Voordeel van het implantaat is dat het een veel betrouwbaardere voorspelling is dan de klassieke chemische castratie met Tardak.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb hier nu een teef en reu in huis, en ondanks ik de teef nooit loops zie, word ze dat ongetwijfeld wel.
Gunstige bijkomstigheid is als ik het goed begrijp dat hij erna van die puspiemel af is :P
Voor zijn gedrag verder hoefd het niet het is een grote vriendelijke reus :)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

*Dorothea* schreef: Over bijwerkingen is niet veel bekend, behalve zwelling op de injectieplaats en heel soms het afdalen van de bal in de lies
http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?o ... uctid=2619

Verder geldt natuurlijk even goed als bij een castratie: gewichtstoename, afname van spiermassa, vachtveranderingen, incontinentie. En er moet gemeld worden dat gedragsproblemen in beginsel kunnen verergeren.

Wat ik dus vaak hoor is: kan nooit goed zijn voor een hond zoveel hormonen.
Men moet zich dan ook realiseren dat een gecastreerde hond ook tien keer zoveel hormonen aanmaakt in z'n hersenen, in verwoede pogingen z'n weggenomen testikels aan te sturen. En deze hormonen FSH en LH worden in verband gebracht met blaashals en prostaattumoren. Nu is dat maar een klein gedeelte van de honden die dit ontwikkelt, maar bv bij fretten krijgt een groot percentage bijniertumoren tgv castratie. En dat gebeurt dus niet tgv het implantaat (bij fretten wordt het implantaat al langer gebruikt)
De vraag is dus eigenlijk: wat is slechter die hormonen in dat implantaat (GnRH) of de hoge spiegels FSH en LH bij een castraat?
En op die vraag heeft niemand antwoord, de tijd zal het leren.....
dank je wel voor je uitleg!
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

niemand dus tips ipv alleen vragen?
shane wilde vandaag ook niet eten :-\ en hij wast nu constant ook...
ik geef m nu gewoon zn zin in wat ie ook maar wil en waar ie maar wil...
nelb
4-sterren
4-sterren

Bericht door nelb »

*Dorothea* schreef: Als prostaatproblemen de enige reden zijn, zou je ook ypozane kunnen geven. Dat zijn tabletten die de prostaat kleiner maken.
Bedankt voor de tip, zal het zeker met mijn da tzt overleggen.
Nel

Plaats reactie