Welke rashond zou je graag willen hebben en komt er vast ook nog wel?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Angelique
- 5-sterren

Re: Welke rashond zou je graag willen hebben en komt er vast ook nog wel?
Ik denk dat dat ene kwestie is van...zo presenteer je een Duitser. Net zoals het ene ras anders wordt geshowd als de ander. Men zet 'm zo neer dat die naar hun mening het best tot z'n recht komt en dat is bij de duitser dus met 1pootje naar voren en eentje naar achter. Ze zullen anders niet omvallen, maar er eerder wat beschete n....lees: minder fier bijstaan.
- Fenixjuh
- 5-sterren

- Contacteer:
Sorry, ik blijf het qua bouw geen mooie hond vinden, karakter, vachtstructuur en kleur wel.
@ Esther: Ik doe nu een sport&spelcursus met Jacy, Jacy heeft soms ook een 'vreemde' manier van staan.. Mijn trainster geeft aan dat dit kan komen doordat het een werkhond is, en die wat minder met de achterhand bezig zijn.
Ik heb wel wat oefeningen voor thuis (gewoon voor de leuk) om Jacy hier bewuster van te maken..
Foto's van Ellen, toen wilde Jacy ook ECHT NIET gewoon staan
http://www.mijnalbum.nl/Album=NRHCOTY7#HSVL4OM8
p.s., die laatste foto is door iemand bij de schapen gemaakt, ik houd zelf helemaal niet van 'woeste blik', maar zij wel, dus ik kreeg alleen maar hyperfoto's van Jacy

@ Esther: Ik doe nu een sport&spelcursus met Jacy, Jacy heeft soms ook een 'vreemde' manier van staan.. Mijn trainster geeft aan dat dit kan komen doordat het een werkhond is, en die wat minder met de achterhand bezig zijn.
Ik heb wel wat oefeningen voor thuis (gewoon voor de leuk) om Jacy hier bewuster van te maken..
Foto's van Ellen, toen wilde Jacy ook ECHT NIET gewoon staan
p.s., die laatste foto is door iemand bij de schapen gemaakt, ik houd zelf helemaal niet van 'woeste blik', maar zij wel, dus ik kreeg alleen maar hyperfoto's van Jacy
Werkt jouw hond dan dus vooral met de voorhand? Shoko is deels een werklijn HH. Dat werken richt zich dan vooral op IPO. En daar zie ik dat ze erg op de achterhand leunen/steunen tijdens het aanblaffen. Sommige honden in de richting van dat soort sport/werk hebben extreme achterhoekingen. Dat heeft te maken met het springen bij het bijtwerk heb ik begrepen, dat ze meer veerkracht in langere meer gehoekte achterhand hebben.Fenixjuh schreef: Sorry, ik blijf het qua bouw geen mooie hond vinden, karakter, vachtstructuur en kleur wel.
Foto's van Ellen, toen wilde Jacy ook ECHT NIET gewoon staan![]()
p.s., die laatste foto is door iemand bij de schapen gemaakt, ik houd zelf helemaal niet van 'woeste blik', maar zij wel, dus ik kreeg alleen maar hyperfoto's van Jacy![]()
![]()
- Fenixjuh
- 5-sterren

- Contacteer:
Niet echt, maar zij zei dat moeite met controle over de achterhand vaker voorkwam bij werkhonden.. Ik kan het donderdag voor je navragen hoe het precies zit?
Ja, ik ben wel benieuwd naar haar redenatieFenixjuh schreef: Niet echt, maar zij zei dat moeite met controle over de achterhand vaker voorkwam bij werkhonden.. Ik kan het donderdag voor je navragen hoe het precies zit?
Ik vind eigenlijk niet dat je een whippet zou kunnen houden als je hem nooit los wil laten. Trouwens helemaal geen enkele hond.
Aan de andere kant: er zijn ook zat windhonden die prima los kunnen. Het ligt ook een beetje aan het individu en aan hoe de baas ermee bezig is.
Ik hoef geen whippet meer, toch teveel 'kleine honden' trekjes naar mijn zin.
Als er een nieuwe hond komt, dan neig ik naar een greyhound of deerhound, maar een andere windhond zou ook kunnen.
Verder vind ik poedels ook wel leuk!
Aan de andere kant: er zijn ook zat windhonden die prima los kunnen. Het ligt ook een beetje aan het individu en aan hoe de baas ermee bezig is.
Ik hoef geen whippet meer, toch teveel 'kleine honden' trekjes naar mijn zin.
Als er een nieuwe hond komt, dan neig ik naar een greyhound of deerhound, maar een andere windhond zou ook kunnen.
Verder vind ik poedels ook wel leuk!
+1 Alleen houden we het hier dan bij een podenco. Elke dag weer lachen.Ruisje schreef: Als we plaats hebben, dat wil zeggen als er een hond de regenboogbrug overgaat, komt er weer een Podenco of Poedel. Het zal in ieder geval altijd een asielhond of herplaatser zijn!
Maar Lily en Sergi worden allebei 25, dus dat duurt gelukkig nog heeeeel lang!![]()
Maar wij lachen naast die gekke Spanjaard ook met Lily heel wat af, hoor!Sher schreef: +1 Alleen houden we het hier dan bij een podenco. Elke dag weer lachen.![]()
Podenco of Poedel, wij vinden ze allebei heel erg leuk. Het zal dan afhangen wat er in het asiel/opvang beschikbaar is en dat zal bij een poedel minder zijn dan bij de podenco. Ik kan nu niet kiezen...
Poedels zijn erg leuk, maar nu we Noortje hebben, ben ik toch wel erg fan van een gewone kortharige vacht. Gezien het enorme aantal beschikbare podenco's geen probleem.Ruisje schreef: Maar wij lachen naast die gekke Spanjaard ook met Lily heel wat af, hoor!![]()
Podenco of Poedel, wij vinden ze allebei heel erg leuk. Het zal dan afhangen wat er in het asiel/opvang beschikbaar is en dat zal bij een poedel minder zijn dan bij de podenco. Ik kan nu niet kiezen...
Ik kreeg haar toen ze bijna 6 was en ze heeft inderdaad IPO1 en IPO2 gedaan bij de vorige eigenaar. Haar rug is net zoals jouw reu, het laatste stukje loopt ook wat schuin af maar is wel recht.Esther Q schreef: Heel interessant vind ik dit! Je hebt het over zo worden ze neergezet. Maar ik krijg mijn HH teefje met de beste wil van de wereld niet zo neergezet, met een aflopende rug bedoel ik dan. Omdat, als zij haar hocks recht neerzet (vertikaal), haar rug gewoon recht is. En dat is haar natuurlijk stand. Altijd als ze stilstaat staat ze op die manier.
Hier fototjes:
Terwijl mijn reutje vaak met de achterpoten onder de heupen staat, precies zoals jouw hond, waarbij de hocks dan dus niet verticaal staan, maar schuin. Dat deed hij al als pup:
En nu ook:
Hij kan wel ook met verticale hocks staan en zijn rug is dan gewoon recht gelukkig:
Maar uit zichzelf staat hij vaak met zijn poten (voeten dus) onder zijn heupen en met zijn hocks dan dus niet verticaal. Ik heb me heel erg zitten afvragen waar hem dit verschil in zit. En een opvallend verschil in bouw tussen mijn teefje en reutje is dat het reutje een sterk aflopende en vrij lange croup heeft in vergelijking met mijn teefje. Dat is bij jouw hond ook te zien. En daarbij heeft jouw hond heel sterke hoekingen achter, waardoor hij volgens mij niet met rechte hocks en rechte rug kan staan. Denk ik hoor. Iig vind ik dat mijn reutje het begin van een 'foute' bouw laat zien. Niet zo fout dat ik vind dat er iets mis is met hem, maar wel zo fout dat ik hem niet met een hond zal kruizen die ook zo'n croup en zo'n natuurlijke stand heeft.
Ha, leuk dat dit hier zo naar voren komt, want het is toevallig net iets wat me erg bezig houdt![]()
Normaal strekt ze haar poten wat meer naar achteren uit en staat dan ook "losser". Ze is natuurlijk veel ouder (8,5) dan jouw honden en krijgt steeds meer last van haar rechterknie, ze heeft daar artrose in en nu ook haar linkerknie vervelend gaat doen gaan we binnenkort naar een kliniek in Eersel.
Grappig, afgelopen zaterdag zag ik een BP-lid en die vroegen ze ook al of mijn herders een schuine rug hadden. Ik heb Gipsy uit de auto gehaald en laten zien dat ze dat niet heeft maar vroeger wel zo schuin in stand kon staan.
Er zijn verschillende BP-leden die mijn honden hebben gezien en hebben zien lopen, springen, rennen en de poten mooi uitstrekken en hun ruggen zijn van allebei gelukkig prima.
Dat zei de Orthomanuele da trouwens ook zaterdag na de keuring
-
robbiekomvoor
- 5-sterren

Ik wil hier toch graag iets aan toe voegen.
Bij de duitse herders is er een verschil tussen kynologische lijnen en werklijnen,Ramses heeft honden uit kynologische/showlijnen.
Honden uit werklijnen zijn anders gebouwd,met o.a.een kortere rug en vaak een wat ander temperament.
Mijn duitse herder "Janice" heeft net zo'n rechte rug als de hollandse herder van Esther.
"Justa" komt uit een combi fok werklijn x kynolijn,haar rug is langer,maar ook recht,zet je haar in stand dan is de rug iets aflopend.
Ik ben het wel eens met Ramses dat vaak de manier van 'in stand zetten' de indruk geeft dat de hond een aflopende rug heeft,terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
Bij de duitse herders is er een verschil tussen kynologische lijnen en werklijnen,Ramses heeft honden uit kynologische/showlijnen.
Honden uit werklijnen zijn anders gebouwd,met o.a.een kortere rug en vaak een wat ander temperament.
Mijn duitse herder "Janice" heeft net zo'n rechte rug als de hollandse herder van Esther.
"Justa" komt uit een combi fok werklijn x kynolijn,haar rug is langer,maar ook recht,zet je haar in stand dan is de rug iets aflopend.
Ik ben het wel eens met Ramses dat vaak de manier van 'in stand zetten' de indruk geeft dat de hond een aflopende rug heeft,terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
robbiekomvoor schreef: Ik wil hier toch graag iets aan toe voegen.
Weet jij waarom die honden zo in stand worden gezet? Ik vind het een vreselijk gezicht.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ooooooooooooooh, foto's van mijn Shokolaatje! 
Ik zou het eigenlijk niet goed weten welke rashond hier favoriet is.
Ik heb al veel rassen gehad, en het waren stuk voor stuk fantastische honden!!
Mijn voorkeur gaat denk ik wel uit naar een hond uit de herdersgroep. Een schotse collie vind ik prachtig (het ouderwetse type dan, niet die kleine ontplofte).
Bordercollies (werklijn!) zijn ook geweldig en heel handig als je zelf vee hebt. In ieder geval geen ras wat inmiddels kapot gefokt is. (Al zal de keuze dan héél beperkt zijn, want ze hebben allemaal wel wat tegenwoordig).
Een stoere beauceron voor de bewaking is ook wel fijn.
In ieder geval niets uit de jachthondengroep. Daar hebben we helemaal niets mee.
Ik heb al veel rassen gehad, en het waren stuk voor stuk fantastische honden!!
Mijn voorkeur gaat denk ik wel uit naar een hond uit de herdersgroep. Een schotse collie vind ik prachtig (het ouderwetse type dan, niet die kleine ontplofte).
Bordercollies (werklijn!) zijn ook geweldig en heel handig als je zelf vee hebt. In ieder geval geen ras wat inmiddels kapot gefokt is. (Al zal de keuze dan héél beperkt zijn, want ze hebben allemaal wel wat tegenwoordig).
Een stoere beauceron voor de bewaking is ook wel fijn.
In ieder geval niets uit de jachthondengroep. Daar hebben we helemaal niets mee.
Wat herkenbaar!eelke schreef: Poeh. Eigenlijk wil ik gewoon dat altijd Joep en Gijs blijven. Kan me ineens niet voorstellen dat er een 'na Joep en Gijs' tijdperk is.
Ik denk dat er na Nelson weer een labrador komt. Ik vind het zo'n fijn ras!