Het jaarlijkse oliebollentopic / wie bakt er zelf?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Het jaarlijkse oliebollentopic / wie bakt er zelf?
Hier gaat manlief zo oliebollen bakken. Koopmans+rozijnen+gesnipperd appeltje.
Als dat klaar is nog een paar beignets.
Hij bakt gewoon in de keuken in de friteuse, die we jaren terug van onze dochter hebben gekregen
Dat gaat makkelijk en goed. De zonnebloem olie hebben we meegenomen bij onze andere dochter vandaan, daar waren een paar bolletjes in gebakken, dus daar kunnen die van ons ook nog wel in gebakken worden.
Morgen westwaarts, twee uurtjes rijden, familiebezoek en dan weer twee uurtjes terug. Dat is op oudjaarsdag bij ons vaste gewoonte.
'Avonds echt geen puf meer, is niet erg, ik wil toch bij de honden zijn.
Manlief zal ook nog wel even de buurt ingaan. Begin van de avond ook een goede gewoonte. Vuurkorven aan, beetje kletsen, wat eten en drinken. Allemaal niets geen speciaals, maar gewoon goed.
Hanny
Als dat klaar is nog een paar beignets.
Hij bakt gewoon in de keuken in de friteuse, die we jaren terug van onze dochter hebben gekregen
Dat gaat makkelijk en goed. De zonnebloem olie hebben we meegenomen bij onze andere dochter vandaan, daar waren een paar bolletjes in gebakken, dus daar kunnen die van ons ook nog wel in gebakken worden.
Morgen westwaarts, twee uurtjes rijden, familiebezoek en dan weer twee uurtjes terug. Dat is op oudjaarsdag bij ons vaste gewoonte.
'Avonds echt geen puf meer, is niet erg, ik wil toch bij de honden zijn.
Manlief zal ook nog wel even de buurt ingaan. Begin van de avond ook een goede gewoonte. Vuurkorven aan, beetje kletsen, wat eten en drinken. Allemaal niets geen speciaals, maar gewoon goed.
Hanny
-
BlissSpirit
- 5-sterren

Hier een hele lieve mams die ze elk jaar bakt.
Dus ga zo ff langs [emoji12]
Dus ga zo ff langs [emoji12]
-
BusKay
Ze snap et niet, dat zijn boerenjongensbollenMaxi's 3-tal schreef:![]()
Maar dat is toch hartstikke zonde van die rozijnen?![]()
Cognac heb ik niet in huis, rum wel, nee zeg, begint Leo te piepen dat ie drank in zijn bollen niet lekker vindt 
Ik neem wel een extra glas bubbels vanavond.
- Charlie Angel
- Moderator
Ik bid niet voor boerenjongens.BusKay schreef: Ze snap et niet, dat zijn boerenjongensbollen![]()
![]()
- Angelique
- 5-sterren

Rum mag ook en Le mot niet zeurenLizzy schreef: Cognac heb ik niet in huis, rum wel, nee zeg, begint Leo te piepen dat ie drank in zijn bollen niet lekker vindt
- Angelique
- 5-sterren

Ze doet het alleen voor prinsen zonder paardMaxi's 3-tal schreef: Ik bid niet voor boerenjongens.![]()
-
BusKay
Maxi's 3-tal schreef: Ik bid niet voor boerenjongens.![]()
OK dan, vuurwerkbollen... na een stuk of 5 ga je om 24.00 uur kruipend de straat op om je buurman een hand te geven
Hoe dan ???Irish schreef: Ik bak ze zelf; zonder olie![]()
-
BusKay
Oliebollen van Wannée
500 gram bloem
1 theelepel zout
30 gram verse gist
0,55 liter lauwwarme melk (40 graden)
1 theelepel suiker
1 ei
100 gram rozijnen, gewassen
100 gram krenten, gewassen
75 gram sukadesnippers
50 gram stemgember, in stukjes
1 appel, in kleine stukjes
50 gram gehakte noten (!)
geraspte schil van 1 citroen
Zonnebloemolie
Gist met suiker in wat melk oplossen. Bloem en zout zeven boven een ruime kom en gistmengsel mengen met de mixer en overige melk met ei toevoegen en mengen tot een mooi glad beslag.
Vulling toevoegen en door het beslag mengen..
Een uur laten rijzen en afbakken op 170 graden C.
Handige oliebollenweetjes
Zorg dat de gist niet bij zout komt.
Nu zijn er twee stromingen. De eerste gaat uit van een uur rijzen van het deeg en de tweede stelt dat vijftien minuten voldoende is omdat de bol in de olie wel rijst! Maar dat zijn Belgen dus daar ga ik niet voor. Om te voorkomen dat de krenten, rozijnen, stemgember, appel en sukade in het beslag naar beneden zakken haal je ze even door de bloem. Dan verspreiden ze zich prachtig door het beslag. En voordat ik het vergeet: leg het ei op tijd uit de koelkast dan is het op kamertemperatuur! Wat ons verder op het hart gedrukt wordt is de wijze waarop de bollen worden neergelegd. Nooit op elkaar! Want dan loopt de olie naar de onderste bollen die dan baggervet worden. Op een schaal, naast elkaar op keukenpapier is de opdracht.
Baktips
• Zonnebloemolie verwarmen tot ongeveer 170 graden
• IJslepel of juslepel insmeren met olie om het beslag te scheppen (regelmatig verversen)
• Beslag als een druppel van de lepel laten glijden. Vlak boven de olie laten vallen. Voorzichtig!
• Bollen 3 minuten laten bakken en dan met een pollepel keren. (soms gaan ze vanzelf)
• Nog 3 minuten doorbakken en met een schuimspaan uit de pan halen.
Goed. We gaan het proberen.
Om Johannes van Dam te citeren:
‘Er gaat natuurlijk niets boven een warme, versgebakken bol. Dat is niet moeilijk, maar je ruikt de olie wel. Komaan, doek om het hoofd en afzuiger aan!’
?
500 gram bloem
1 theelepel zout
30 gram verse gist
0,55 liter lauwwarme melk (40 graden)
1 theelepel suiker
1 ei
100 gram rozijnen, gewassen
100 gram krenten, gewassen
75 gram sukadesnippers
50 gram stemgember, in stukjes
1 appel, in kleine stukjes
50 gram gehakte noten (!)
geraspte schil van 1 citroen
Zonnebloemolie
Gist met suiker in wat melk oplossen. Bloem en zout zeven boven een ruime kom en gistmengsel mengen met de mixer en overige melk met ei toevoegen en mengen tot een mooi glad beslag.
Vulling toevoegen en door het beslag mengen..
Een uur laten rijzen en afbakken op 170 graden C.
Handige oliebollenweetjes
Zorg dat de gist niet bij zout komt.
Nu zijn er twee stromingen. De eerste gaat uit van een uur rijzen van het deeg en de tweede stelt dat vijftien minuten voldoende is omdat de bol in de olie wel rijst! Maar dat zijn Belgen dus daar ga ik niet voor. Om te voorkomen dat de krenten, rozijnen, stemgember, appel en sukade in het beslag naar beneden zakken haal je ze even door de bloem. Dan verspreiden ze zich prachtig door het beslag. En voordat ik het vergeet: leg het ei op tijd uit de koelkast dan is het op kamertemperatuur! Wat ons verder op het hart gedrukt wordt is de wijze waarop de bollen worden neergelegd. Nooit op elkaar! Want dan loopt de olie naar de onderste bollen die dan baggervet worden. Op een schaal, naast elkaar op keukenpapier is de opdracht.
Baktips
• Zonnebloemolie verwarmen tot ongeveer 170 graden
• IJslepel of juslepel insmeren met olie om het beslag te scheppen (regelmatig verversen)
• Beslag als een druppel van de lepel laten glijden. Vlak boven de olie laten vallen. Voorzichtig!
• Bollen 3 minuten laten bakken en dan met een pollepel keren. (soms gaan ze vanzelf)
• Nog 3 minuten doorbakken en met een schuimspaan uit de pan halen.
Goed. We gaan het proberen.
Om Johannes van Dam te citeren:
‘Er gaat natuurlijk niets boven een warme, versgebakken bol. Dat is niet moeilijk, maar je ruikt de olie wel. Komaan, doek om het hoofd en afzuiger aan!’
?
Het eerst Lidl bolletje zit er in.....
OK.
Hoe ga ik dit subtiel brengen?
Koopmans is lekkerder
OK.
Koopmans is lekkerder
Da's onmogelijk!Lizzy schreef: Het eerst Lidl bolletje zit er in.....
OK.
Koopmans is lekkerder![]()
Je smaakpapillen zijn natuurlijk nog aan die Koopmansbollen gewend.