Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Anne in Duitsland schreef: Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom "de internationale gemeenschap" nog steeds niet in vol ornaat tegen ISIS optreedt. Toen Saddam een scheet liet, stonden de Ammies meteen op de stoep. Heeft Syrië heel weinig olie of zo?

En nee, ik vind niet dat Amerika altijd en overal de oplossing moet komen langsbrengen. Maar helemaal onschuldig aan de oorzaak van de huidige situatie in Syrië is het land ook niet, en het is bekend dat Europa als strijdmacht nooit van de grond zal komen omdat eerst alle complicaties van een ingrijpen uitentreuren in commissies moeten worden besproken. Inclusief lunchpauzes.
Hee! Die vraag stelde ik mezelf gisteren ook al! Hebben ze te weinig of geen belangen bij Syrië ofzo?
BusKay

Bericht door BusKay »

Om even terug te gaan naar het opnemen in huis van vluchtelingen had ik van de week een gesprek met een manager in de zorg...

1. De bewuste locatie krijgt normaal hun eten van een catering.
2. Er zijn initiatieven van vrijwilligers die af en toe eens vers koken voor de gehandicapten..

Er zijn nu stemmen die (bij wijze van spreken) dagelijks zouden willen koken voor die mensen.
Bij 1. moet de instelling voldoen aan alle regeltjes die er maar zijn en bij 2. mag schijnbaar alles...

Bij 2. is duidelijk de overeenkomst te leggen naar het opnemen van vluchtelingen in huis.. en hoever mogen en kunnen we hierin gaan??? Staan we straks soms ook blindedarmoperaties in onze garage uit te voeren???

Ik bedoel we zijn weer met iets bezig maar we zijn ons nog niet voor de helft bewust waar we mee bezig zijn...
En sorry dat ik het zeg maar Afrika lijkt me een stuk groter dan ons kleine landje waar wij zo nodig alles weer op moeten lossen.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Lizzy schreef: Hee! Die vraag stelde ik mezelf gisteren ook al! Hebben ze te weinig of geen belangen bij Syrië ofzo?
Misschien zijn ze bang voor China, die partij kan kiezen voor Syrië.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Lizetta schreef: Ik denk dat het een zeer terechte vraag is waarom ze hierheen vluchten. Waarom moeten ze per se naar Noord-Europa? Ze vluchten om veilig te kunnen zijn, maar dat kan ook in het midden-oosten op andere plekken, op zeer veel plekken in midden-Azie, op verschillende plekken in Afrika is het ook goed. Waarom (specifiek Noord-) Europa?
Omdat hen iets beloofd is: dat er hier voor hen gezorgd gaat worden, gouden bergen etc.

Dat begint al in Zuid-Europa, daar denken ze echt dat alles hier zomaar geregeld is. Zij zien niet hoeveel en hard er hier gewerkt wordt en hoeveel belasting er betaald wordt. Zij zien alleen het sociale vangnet en denken: 'Dat willen we ook'. Maar ze willen dat zonder het harde werken dat er aan vastzit.
Als dat verhaal doordringt in het Midden-Oosten, die al helemaal een andere cultuur hebben en echt niet kunnen weten hoe het hier werkt, dan krijg je dus deze problemen.

Ik heb er geen problemen mee dat oorlogsvluchtelingen etc. hierheen vluchten. Maar ze moeten dan wel terug als de oorlog voorbij is, waarom moeten ze dan blijven?

Oh ja, de vergelijking met de Gouden Eeuw gaat denk ik niet helemaal op. Dat waren mensen die bewust daarheen gingen om geld te verdienen met whatever daar was. Die waren ook bereid om te werken. Ik praat daarmee niet goed wat ze met de Indianen gedaan hebben, dat was echt schandalig. Maar het waren er ook geen duizenden in een hele korte tijd en het waren ook geen mensen met een oorlogstrauma.

Mijn moeder mag geen Nederlands kind opvangen (een bekend persoon) dat nu in een zeer vervelende situatie zit, vanwege alle (kromme) regels. Maar ze zou wel compleet vreemde kinderen mogen opvangen waarvan ze niets weet en waarvan zeker is dat ze een trauma hebben? Ik vind dat vreemd.
Ja, zij mogen geholpen worden, zij moeten opgevangen worden (zeker de kinderen), maar waarom kan dat niet op een plek waar ze professionele hulp kunnen krijgen? Ik denk dat er veel meer mensen willen helpen met dagbesteding, maatje zijn oid dan dat er mensen vluchtelingen in huis willen nemen.
Says who?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Boeffie Blafmans schreef: Misschien zijn ze bang voor China, die partij kan kiezen voor Syrië.
Dat heeft de VS er nog niet eerder van weerhouden, toch?
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Lizzy schreef: Says who?
Nou inderdaad wat een onzin. Ik ben half Spaans en mijn familie komt uit het momenteel arme Zuid Spanje. Die mensen daar weten heel goed hoe het hier werkt hoor, omdat er veel familieleden of kennissen in ons land hebben zitten die ooit als gastarbeider hierheen zijn gehaald. Zo ook mijn opa. Het was keihard werken in de scheepsbouw hoor! En dat werd heus verteld. En toch zijn er nu 2 jongens, 1 is mijn nicht mee getrouwd, hierheen gekomen om te WERKEN omdat ze daar niks kunnen krijgen. Maar die werken wel hoor, die komen niet voor een uitkering...
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

Maar die mensen (jouw familie bijvoorbeeld) zijn hierheen gehaald. Ik heb het over de algemene opinie die in bijvoorbeeld Griekenland em Italië heerst. Mijn familie is Grieks, relatief hoog opgeleid, zij weten ongeveer hoe het werkt. Maar de grote meerderheid daar niet. We hebben er in maart nog ellenlange discussies over gevoerd toen ik daar was.

Ik zeg daarmee niet dat ze allemaal zo denken, maar het is wel de algemene opinie.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lizetta schreef: Ik zeg daarmee niet dat ze allemaal zo denken, maar het is wel de algemene opinie.
Een opinie die is gebouwd op veronderstellingen. Zowel bij ons, als bij de vluchtelingen.

En de groep met de grote bek daargelaten, zou het mij niets verbazen als een groot deel van die vluchtelingen eenmaal hier best willen werken voor hun centen.

In huis nemen, nee, dat zou ik nooit doen. Maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als er hier in de nabije omgeving een azc komt, of in kantoorpanden oid. Ja, ik zou het best even spannend vinden, want het is een grote groep ontheemde mensen uit een heel andere cultuur. Maar over het algemeen hoor je dat azc weinig tot geen overlast geven en vaak wel de plaatselijke middenstand stimuleert. Want die 60 euro per week (waar over te discussiëren valt, maar dat los hiervan), wordt wel in onze winkels uitgegeven.
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

Kaela schreef: Een opinie die is gebouwd op veronderstellingen. Zowel bij ons, als bij de vluchtelingen.

En de groep met de grote bek daargelaten, zou het mij niets verbazen als een groot deel van die vluchtelingen eenmaal hier best willen werken voor hun centen.

In huis nemen, nee, dat zou ik nooit doen. Maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als er hier in de nabije omgeving een azc komt, of in kantoorpanden oid. Ja, ik zou het best even spannend vinden, want het is een grote groep ontheemde mensen uit een heel andere cultuur. Maar over het algemeen hoor je dat azc weinig tot geen overlast geven en vaak wel de plaatselijke middenstand stimuleert. Want die 60 euro per week (waar over te discussiëren valt, maar dat los hiervan), wordt wel in onze winkels uitgegeven.
Dat is zo ontzettend waar!
En dat is ook mijn punt. De vluchtelingen komen hierheen (en naar Duitsland) omdat ze denken dat het hier het beste is. Of ze dat zelf bedacht hebben of hen dat verteld is, weet ik niet, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Ik heb echt niets tegen opvangen van vluchtelingen, zij hebben ook recht om te (over)leven en als we kunnen helpen, moeten we dat doen.
Maar als je dan die filmpjes ziet van die trein in Hongarije, dan snap ik die mensen even niet.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Kaela schreef: Een opinie die is gebouwd op veronderstellingen. Zowel bij ons, als bij de vluchtelingen.

Hier in de buurten is veel reuring en onrust over de stroom asielzoekers. Dat was er min of meer voor deze stroom al. Maar mijn inziens is dit enkel omdat de mensen zich overvallen voelen in hun eigen anders zo vredige "onskentons" dorpje. De dingen die men noemt waardoor een gevoel van onbehagen ontstaat zijn dingen waar de gemiddelde stadter al 20 jaar aan gewend is. Ik heb me hier persoonlijk nooit angstig of wat dan ook gevoeld. Ik heb in arnhem in een buurt gewoond waar je gewoon omliep als er een groepje marokanen ergens stond, omdat dat gewoon beter voor je was en om trammelant te voorkomen. Als iemand van het azc in de lidl per ongeluk tegen je aanbotst krijg je 200 x sorrysorrysorry. Als ze voor de winkel staan stappen ze gewoon opzij als ze zien dat je erdoor wilt. Tuurlijk zal er ook best gewinkeldiefstalt worden, maar hé, daar hoef je geen buitenlander voor te zijn natuurlijk. Als de mensen met z'n tienen op een pleintje staan te beppen dan is dat voor velen al beangstigend. Maar gut, dat is toch logisch dat ze elkaar opzoeken, met mij hebben ze niet zoveel te beppen hoor. En dan werkt de lokale overheid verder ook niet echt mee op het gevoel van veiligheid te waarborgen als er in het hele dorp permanent niemand op de politiepost aanwezig is en ze bij een akkefietje uit stadskanaal moeten komen wat minstens 20 minuten duurt.

Maar veel mensen hier leven al hun hele leven in hun eigen kleine veilige wereldje en dan komt dit ineens (nou ja, niet ineens, ooit begonnen met 200 azcplaatsen en nu zijn het er al 2000 en ze bouwen momenteel als een malle) en moeten hun gewoon nog wennen aan dat waar de gemiddelde stadter al minstens 20 jaar aan gewend is.......er lopen mensen op straat die niet van hier zijn.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Die mensen uit Syrie vluchten omdat er oorlog is. Het is er niet veilig..Woningnood is er eigenlijk niet in Nederland. er zijn genoeg woningen en leegstaande panden. Het probleem is dat  men de huizen uit de sociale huur onttrekt door ze duurder te maken. Daarom hebben mensen in Nederland moeite om een geschikt huis te vinden. Er zijn echt genoeg woningen . Zeker in de grote steden. De huizenmarkt is met tactiek op slot gezet onder het mom van.....
Dat mensen die de ruimte hebben nu aanbieden om een vluchtingen op te nemen is een nobel idee. Voor de een betekend dit daadwerkelijk een veilige haven te bieden omdat ze het kunnen. Voor de ander kan het betekenen dat je ze hulp bied in de vorm van informatie, kleding, een luisterend oor, kinderen van vluchtelingen iets aan bieden als samen leuke dingen doen, knutselen etc. Veel mensen zijn bang voor overspoeling.. maar er is geen weg terug de hele wereld is in rep en roer. Als hier ellende zou uitbreken en je uit nood zou moeten vluchten zou je ook graag op een of andere manier ergens heen willen waar het veilig is voor jou en voor je kinderen. Nood breekt wetten. En wees eerlijk met zijn allen kunnen we er uit komen.. ieder op zijn eigen manier. Je hart open zetten is iets wat ieder mens kan. probeer anders om te denken. En ook ik woon te klein en zou ik het zelf niet aankunnen om mensen met een oorlogstrauma in huis te hebben. Maar er zullen ook kinderen alleen komen omdat er iets met de ouders is gebeurd.  Ik zeg niet nooit. wie weet dat ik wel een jonger kindje een tijdje zou kunnen opvangen. Ik zie wel.. hoe dicht bij het gaat komen.Hoewel ik liever altijd iets voor dieren doe, houd ik het niet voor onmogelijk dat nood bij mij ook wetten breekt.'Ik ben ook niet bang dat mensen banen en huizen inpikken.. Immers de hele Westerse economie ligt al jaren overhoop en het gelieg van politici over dat het beter gaat geloof ik al jaren niet meer.  Dus ... maar ieder moet voorzichzelf weten wat ie wel of niet zou willen betekenen voor een ander in tijden van nood.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ik denk dat hulp bieden aan vluchtelingen op een of andere manier altijd mee zal helpen om criminaliteit te voorkomen. als je niets hebt moet vluchten naar een ander land..je met de nek aan wordt gekeken door mensen in die vreemde omgeving. je continue wantrouwen voelt van mensen die vinden dat je misbruik maakt dan ga je zeker slechter in je vel zitten. Als er niemand is die je helpt, als niemand naar je kijkt of je onderdak, voeding en veiligheid kan aanbieden. dan is de kans op uit noodzaak moeten stelen veel groter... Met liefde en aandacht bereik je meer... Denk maar even heel simpel... hoe je een asielhond of kat die vreselijke dingen heeft meegemaakt een huis biedt en hoe zo'n dier verandert in een sociaal en trouw en loyaal wezen.. in feite gebeurt dat met de meeste mensen ook! Zo ver staan wij ondanks onze andere mogelijkheden niet van dieren af.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mooi gesproken geschreven Aquillo :-*!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Lizetta schreef:
Dat begint al in Zuid-Europa, daar denken ze echt dat alles hier zomaar geregeld is. Zij zien niet hoeveel en hard er hier gewerkt wordt en hoeveel belasting er betaald wordt. Zij zien alleen het sociale vangnet en denken: 'Dat willen we ook'. Maar ze willen dat zonder het harde werken dat er aan vastzit.
Nou, ik weet het niet hoor. Ik heb vijf jaar in Portugal gewoond, drie jaar in Italië en negen maanden in Spanje, en ik heb daar echt nog nooit iemand horen zeggen: ik wil ook een sociaal vangnet en de Noord-Europese landen moeten dat maar betalen.

Mensen willen natuurlijk wel een sociaal vangnet - wie wil dat nou niet - maar het feit dat dat in hun landen niet of nauwelijks bestaat, verwijten ze hun regeringsleiders, niets 'ons'. En ze verwachten al helemaal niet dat burgers van andere landen dat voor hen ophoest.

En dat ze dat zonder hard te werken willen, is totale onzin. Dat mag je gewoon niet zo algemeen verkondigen, want het klopt niet. Ik ben momenteel in Lourdes (Zuid-Frankrijk), toeristenplaats bij uitstek, en de ene na de andere kelner of souvenirwinkelmedewerker blijkt uit Portugal te komen. De zoon van familie van vrienden van ons is van Spanje naar Duitsland verkast in de hoop daar werk te vinden, omdat de jeugdwerkeloosheid in Spanje iets van 25% bedraagt. Mensen in Zuid-Europa willen heus wel werken, maar als er gewoon geen werk is?
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Aquillo schreef: Ik denk dat hulp bieden aan vluchtelingen op een of andere manier altijd mee zal helpen om criminaliteit te voorkomen. als je niets hebt moet vluchten naar een ander land..je met de nek aan wordt gekeken door mensen in die vreemde omgeving. je continue wantrouwen voelt van mensen die vinden dat je misbruik maakt dan ga je zeker slechter in je vel zitten. Als er niemand is die je helpt, als niemand naar je kijkt of je onderdak, voeding en veiligheid kan aanbieden. dan is de kans op uit noodzaak moeten stelen veel groter... Met liefde en aandacht bereik je meer... Denk maar even heel simpel... hoe je een asielhond of kat die vreselijke dingen heeft meegemaakt een huis biedt en hoe zo'n dier verandert in een sociaal en trouw en loyaal wezen.. in feite gebeurt dat met de meeste mensen ook! Zo ver staan wij ondanks onze andere mogelijkheden niet van dieren af.
juist!

Plaats reactie