Lizzy schreef:Ja, dat geloof ik, dat het een probleem is... Ik denk dan onwillekeurig toch "wat is er mis gegaan in het trainingstraject bij deze hond, van pup af aan?". Maar misschien niet onverstandig als we met z'n alle niet meer roepen "dat er geen woord meer door komt, laat staan een clickertje". Want nee, natuurlijk komt een clicker er niet doorheen maar zoals jij ook weet is een clicker daar ook niet voor bedoeld (dit doet me altijd een beetje denken aan mensen die in het bos lopen te clickeren in de hoop dat de hond, die zojuist aan het hetze is geslagen, komt....). Ik weet ook niet wat de oplossing wel is maar ik denk toch dat er iets aan het trainingstraject niet goed is geweest en ik vind dat men zich best af moet vragen of een hond die echt niet wil lossen werkelijk zo goed is in zijn werk als je denkt....? Want dat moeten we toch niet willen, honden die zelfs als je ze roostert nog niet lossen? Ik ben blij te lezen dat ze er druk mee bezig zijn en ik hoop echt dat ze een hond-vriendelijk manier vinden om honden goed te leren lossen.....
Ik ben geen expert, maar wat ik wel begrepen heb van iemand die wat meer in die wereld zit: ook pakken en bijten wordt uit verschillende motivaties gedaan. Haar hond vindt het een geweldig spel, super fanatiek maar het is spel voor haar - en ze is dan ook te trainen om te lossen. Eigenlijk heb je ook een hele zelfzekere hond nodig, niet een hond die uit zenuwen zijn bijtdrift inzet. Maar een zelfzekere hond is ook weer moeilijker te controleren, zeker met harde hand.
Ik moet altijd weer denken aan de stoere jongen in de wachtkamer bij de DA: zijn mechelaar zat in de auto want die was zo fel, die greep alles. Zei hij vol trots. En ik dacht "nou, volgens mij heb je ergens onderweg een afslag gemist als je dat mooi vindt, dat je totaal geen controle hebt" Nou zal dat ook nooit een echte politiehond worden, want die moeten toch ook het stuk VZH gedaan hebben. Maar da's natuurlijk niet stoer.
Maar ik denk oprecht dat behalve een andere trainingstechniek ook keuze voor type hond misschien wel anders moet? Nog een kennis van mij vertelde over puppy keuring door opleiders van de politie; alleen de honden dei voluit in de bijtrol gingen hangen als pup komen in aanmerking. Als het al wat gematigder is, nee, hoeven we niet, niet genoeg bijtlust. Want dat is blijkbaar iets wat je niet kan trainen. Maar waarom eigenlijk niet? En is de hond die overal in gaat hangen en die je met harde hand moet corrigeren omdat de bijtlust zo hoog is, wel ideaal?
Want vergis je niet Lizzy, dat bijten zit er al net zo jong in als bij mijn guppen het rennen en sleuren. En bij de jouwe het moeten rennen.
En ja, de clicker als wondermiddel... Manlief ook al ooit -lang geleden- uit moeten leggen dat het niet werkt als magisch kom hier middel...