Elimineren stopgezet.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 7.

nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Lizzy schreef: .

Kip rund en lam zijn diersoorten die de gemiddelde hond ooit wel gegeten heeft in z'n brokjes. En daarom kan de gemiddelde hondeneigenaar deze diersoorten niet gebruiken voor een eliminatie dieet. Maar een hond die nog nooit eerder lam heeft gegeten, kun je dus prima op een eliminatie dieet zetten van lam.

....

En waar je dus voor uit moet kijken is dat je hond niet opnieuw een allergie opbouwt tegen eiwit/diersoort. Vandaar dat ik aanraad niet te lang te blijven hangen op 1 diersoort en adviseer zoveel mogelijk diersoorten te gaan en blijven voeren. Als er tenminste sprake is van een voedsel allergie. Maar goed, stel dat daar sprake van is: als je 1 diersoort blijft voeren die je hond nooit eerder had gegeten en je blijft dit voeren, kun je er de donder op zeggen dat je hond ook daar weer een allergie tegen op gaat bouwen. En die kans is dus kleiner wanneer je meerdere diersoorten voert.
zou het dan daardoor ook komen dat, wat mijn DA zegt, als een hond een eiwit allergie is, dat het vaakst kip & rund is? gewoon omdat dat het vaakst in hondenvoer gebruikt wordt?

en Lizzy, dat opbouwen van een allergie, zou het dan beter (minder risico op nieuwe allergie) zijn om als de 2e en/of 3e diersoort is toegevoegd de 1e diersoort een tijdje niet meer te geven?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

nienk schreef: zou het dan daardoor ook komen dat, wat mijn DA zegt, als een hond een eiwit allergie is, dat het vaakst kip & rund is? gewoon omdat dat het vaakst in hondenvoer gebruikt wordt?

en Lizzy, dat opbouwen van een allergie, zou het dan beter (minder risico op nieuwe allergie) zijn om als de 2e en/of 3e diersoort is toegevoegd de 1e diersoort een tijdje niet meer te geven?
Nee, dat hoeft niet. Zodra je meerdere diersoorten gaat geven is het gevaar minder dat je hond weer tegen een van die diersoorten een allergie gaat opbouwen. De kans bestaat altijd natuurlijk, dat er uiteindelijk weer een allergie wordt opgebouwd. Maar die kans is dus kleiner als je meerdere diersoorten geeft. En natuurlijk kun je de diersoorten waar je hond al allergisch voor was (waarom je bent gaan elimineren) nooit meer geven....

Ik zie eerlijk gezegd geen reden waarom kip en rund voor meer problemen zorgen dan andere diersoorten. Maar aangezien dit inderdaad de meest gebruikte diersoorten zijn in brok, zou dit wel eens een slimme conclusie kunnen zijn ja. Honden die eigenlijk niet allergisch zijn voor eiwit maar wel voor graan, die reageren in de regel vaak wel slecht op kippennek, maag en pens.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ok, ja dat is puur de statistiek volgens de ervaringen van mijn DA. wellicht heeft dat er ook mee te maken dat mensen hun hond meestal een compleet versie van die dieren geven, waar dus ook de magen/nekken/pens in zitten.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Lizzy schreef: Nee, dat hoeft niet. Zodra je meerdere diersoorten gaat geven is het gevaar minder dat je hond weer tegen een van die diersoorten een allergie gaat opbouwen. De kans bestaat altijd natuurlijk, dat er uiteindelijk weer een allergie wordt opgebouwd. Maar die kans is dus kleiner als je meerdere diersoorten geeft. En natuurlijk kun je de diersoorten waar je hond al allergisch voor was (waarom je bent gaan elimineren) nooit meer geven....

Ik zie eerlijk gezegd geen reden waarom kip en rund voor meer problemen zorgen dan andere diersoorten. Maar aangezien dit inderdaad de meest gebruikte diersoorten zijn in brok, zou dit wel eens een slimme conclusie kunnen zijn ja. Honden die eigenlijk niet allergisch zijn voor eiwit maar wel voor graan, die reageren in de regel vaak wel slecht op kippennek, maag en pens.
Hmm en ik wou net nekken gaan geven als hij goed op die eens reageert. ik zit nog steeds met de angst om botten te geven maar nekken die snij ik in 3 - 4 stukken en dan slikt hij dat zo door.
Een hele nek geven lijkt me eng omdat deze verkeerd kan komen te zitten.
Toen ik nog gewoone kauwsnacks gaf knaagde hij wel goed mar dat waren gedroogde lappenhuid en bullepezen.
Zelf bij het hakken van konijn of kip heb ik toch het idee dat dit vrij scherp is  :-\
Het rare is wel dat ik persoonlijk meer vertrouwen zou hebben in zachte lamsribben met een flinke dosis extra spiervlees of pens dan bij karkas van kip konijn of eend  :-\

Ik moet wel toegeven dat we ooit aan onze vorige hond bot van de lamsbout gaven wat een dragend bot is ook deze hond had niet het maagzuur van een rauw etende hond en het is gelukkiglijk steeds goed gegaan.
Maar bij jasco ben ik wat een zeurpietje  ;D
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

misschien zou je de nekken voor Jasco vast kunnen houden? of wordt hij dan juist gulziger?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: misschien zou je de nekken voor Jasco vast kunnen houden? of wordt hij dan juist gulziger?
Heb ik al is gedaan met een stuk konijn maar dan at hij het niet echt op hij likte wat en knaagde eraan maar wist egt niet wat te doen terwijl ik het vast had
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

gewoon nog eens proberen! Reus moest ook echt leren knagen, maar als jij vanaf het begin af aan vast houdt, dan moet hij wel rustig knabbelen en leert ie het vanzelf. beetje aanmoedigen als ie het goed doet, moet wel lukken!
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: gewoon nog eens proberen! Reus moest ook echt leren knagen, maar als jij vanaf het begin af aan vast houdt, dan moet hij wel rustig knabbelen en leert ie het vanzelf. beetje aanmoedigen als ie het goed doet, moet wel lukken!
Ok ik ga het nog is proberen! ;)
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Vanaf morgen start ik met het toevoegen van paard ik ga dit eerst testen ipv eend.
Er was net een actie in de makro en heb meteen 16kg paarden stoofvlees gekocht.
Ik zal 250gr toevoegen bij zen menu.
Dat wordt dan 1 rol alaska 250gr zalmmix en 250gr paard. en 2 dagen geef ik 2 rollen alaska.

Ik wou ook nog 2 hele konijnen kopen om hem deze is te geven om wat knaagwerk te hebben maar men vader had liever dat ik dat niet deed.
En door zijn vrees kon ik toch ook niet de stap zetten om hem bot te beginnen geven zonder dat het gemalen is. :(
Dus we gaan nog even door met gemalen te geven.

Morgenvroeg ga ik hem wegen en zal wat nieuwe fotos maken :)

Groeten Peter
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

okee dan!

als je huiverig bent met het bot (en dat begrijp ik hoor), dan raad ik je aan er mee te wachten tot je eend kan gaan voeren, nekjes kan je makkelijk vast houden. ik vond konijn vleesbot ook enger om te geven dan nekken, zeker als het bijvoorbeeld een ribbekastje was, al die kleine dunne btojes  ???  ervaring leerde dat Reus daar prima raad mee weet.

wat voor vlees is dat paard, spiervlees?
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Stoofvlees voor mensen is idd spiervlees, volgens mijn katten heeeeeeeeeerlijk!!
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Veerle-scrappyToo »

Yep, dat is altijd héél mooi vlees dat eigenlijk bestemd is voor menselijke consumptie.  Maar voor 2,5 euro per kilo...  :biggrin2: mijn hondjes zijn mij altijd dankbaar asl ik even stop in de makro
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ohja, ik had niet helemaal goed gelezen.

let je wel op dat je een beetje okee blijft zitten met de percentage's van Jasco's menu?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: ohja, ik had niet helemaal goed gelezen.

let je wel op dat je een beetje okee blijft zitten met de percentage's van Jasco's menu?
Ik zie niet onmiddelijk een probleem met de percentages zen ontlasting was regelmatig nog wat wit dus nog iets teveel calcium.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Veerle-scrappyToo schreef: Yep, dat is altijd héél mooi vlees dat eigenlijk bestemd is voor menselijke consumptie.  Maar voor 2,5 euro per kilo...  :biggrin2: mijn hondjes zijn mij altijd dankbaar asl ik even stop in de makro
Jep idd van de makro  :biggrin2:

Ik zelf eet uit principes eigenlijk geen paardenvlees maarja het is goed voor jasco ... :-[

Ziet er goed vlees uit idd als het voor menselijke consumptie is goed gekeurd is er niets verkeerd mee om dat aan honden te voeren he.

Plaats reactie