Noten vraag. Kan een hond nootjes zoals cashewnoten (ongemalen) verteren?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kromfohrlanders »

Hoi Hoi,

Ik zit te twijfelen in hoeverre een hond een ongemalen nootje zoals een cashewnoot of een nootje uit een notenmix van de supermarkt kan verteren...?

Ik denk te weten dat ze het gemalen wel kunnen gebruiken, maar als ik hem gewoon zo geef zoals ie uit de zak van de supermarkt komt...
Kunnen ze er dan ook wat mee, of komt het er gewoon weer uit zoals het erin gegaan is...

Mijn honden vinden het namelijk super lekker en ik overweeg daarom om een zakje cashewnoten aan de beloningen toe te voegen.
Maar dan krijgen ze het dus gewoon zo, niet gemalen o.i.d. (uiteraard de ongezouten variant)

Van cashewnoten weet ik dat ze best vet zijn en hoog in de calorieën zitten. Nou zal een enkel nootje wat ze nu wel eens los geschooid krijgen niet veel doen. Maar als ik er meer ga geven tijdens een training bijv. dan weet ik niet goed in hoeverre dat kan...?
Halen ze daar vetten e.d. uit?

Karen
Chouka
5-sterren
5-sterren

Re: Noten vraag. Kan een hond nootjes zoals cashewnoten (ongemalen) verteren?

Bericht door Chouka »

Mijn herder krijgt wel af en toe enkele handjes vol als ik dat eet. Dat komt er echt niet onverteerd uit.
Hij vindt dat lekker... (en daarom koop ik dat ... voor mij?)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik zie walnoten nooit terug maar dat is logisch, want ze krijgen daar kleine stukjes van. Maar ik denk niet dat ze er iets aan hebben. Sterker nog, ik denk dat het best wel moeizaam verteert. Een paar nootjes kan geen kwaad (Macademia wel, die zijn giftig) maar ik zou zelf beperkt nootjes voeren. Ik heb een hond gehad die was dol op hazelnoten. Die kwamen er aan de achterkant weer in stukken uit trouwens. Niet te verteren.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Maar als je zeker weet dat een noot er zo weer uitkomt en er dus geen stoffen worden opgenomen, en de hond is er gek op, wat is er dan mis mee om ze als beloning te gebruiken bij training?
Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Dankjewel.

Ciske is wat lastig te motiveren soms, dus vandaar dat ik naar alternatieve beloningen kijk en ze vindt Cashewnoten onwijs lekker. (maar dat kan ook komen omdat ze het bijna nooit krijgt natuurlijk)

Als ik het als beloning geef hoeft ze het ook niet te kunnen verteren, het is immers gewoon iets extra's. Maar het mag ook geen kwaad kunnen uiteraard. Maar als ze er wel iets van verteren moet ik er rekening mee houden in hun menu want cashewnoten zijn best caloriebommetjes.

Ik hou het maar als iets exclusiefs denk ik, misschien een paar mee voor de echt geweldige uitvoeringen. Dan blijft het speciaal.

Karen
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: vr 05 sep 2025, 09:03 Maar als je zeker weet dat een noot er zo weer uitkomt en er dus geen stoffen worden opgenomen, en de hond is er gek op, wat is er dan mis mee om ze als beloning te gebruiken bij training?
Ja, daar heb je een punt. Ik weet alleen niet of dat met cashews ook zo is, dat ze er in z'n geheel weer uit komen (poep prakken!). Je zou het moeten proberen en de poep moeten nakijken. Verteren ze wel: er zitten veel voedingsstoffen in. Maar ook veel vet.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Het geldt iig niet voor walnoten, dat het niet opgenomen wordt. Een hond bij mij op de speurtraining was moddervet geworden door het snaaien van afgevallen walnoten die onder de boom lagen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hazelnoten zijn ook wel veeeel harder dan walnoten en cashews. Dat lijkt mij logischer.
Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Ciske had vrijdag een EMDR sessie ivm verlatingsangst.
Dat leek me een mooi moment om ook wat cashewnootjes in te zetten want ik moest veel en vooral echt lekkere beloningen mee nemen.
Dus een mooi jackpot bakje gemaakt met van alles en nog wat maar dus ook een aantal cashewnootjes.

Zowel zaterdag als vanmorgen (zondagochtend) vond ik in haar ontlasting stukjes terug. Dus echt helemaal verteren doet het niet.
In elk geval niet alles.
Lichaam heeft wel vrij veel tijd nodig blijkbaar om alles ook af te voeren dus met mate voeren lijkt me wel handig.
Ik had ze zondag eigenlijk niet meer verwacht.

Karen

Plaats reactie