Vraagje aan fokkers

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:Vraagje aan fokkers

K@rin
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K@rin »

[quote="sylvia"]
goed afgerichte pup kopers heb jij zeg ;D
[/quote]

;D ;D ;D
Na een paar nestjes wordt je wat wijzer :o :o ;D ;D
en dan maakt je ze een beetje tactisch duidelijk, dat:
IK niet blij hoef te zijn, dat ZIJ een pup bij mij willen kopen,
Maar .............
dat ZIJ blij mogen zijn, er eentje van mij te MOGEN kopen ..........

ennuuhhhhhhhh verder ben ik ook heel lief voor mijn puppykopers hoor .......
Bij mijn C-nest waren er 11 van de 11 pups aanwezig op de JOHO-dag.
In die zelfde week waren we 25 jaar getrouwd en toen moest ik na mijn nest-presentatie in de ring blijven staan.
Ik kreeg toen een prachtige spiegel aangeboden met in het midden het hoofd van ROXY (die naar Engeland was gegaan) gegraveerd en daar omheen alle namen van de puppen van het C-nest.
Je begrijpt dat toen bij mij de traantjes kwamen ....
Nu met het D-nest waren er ook weer 8 van de 10 aanwezig, 1 teefje was loops geworden en 1 reu was verhinderd .......
We hebben een heerlijke en gezellige dag gehad.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Ik neem aan dat jullie de pups ook verkopen met een koopcontract waarin onder meer beschreven staat wat er gebeurt mochten er erfelijke afwijkingen optreden.

In hoeverre is het haalbare kaart wanneer je in je koopcontract stelt dat vergoeding e.d. alleen geldt wanneer het voedingsadvies van de fokker wordt opgevolgd?
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

[quote="Erna"]
Ik neem aan dat jullie de pups ook verkopen met een koopcontract waarin onder meer beschreven staat wat er gebeurt mochten er erfelijke afwijkingen optreden.

In hoeverre is het haalbare kaart wanneer je in je koopcontract stelt dat vergoeding e.d. alleen geldt wanneer het voedingsadvies van de fokker wordt opgevolgd?
[/quote]

Gewoon er in opnemen. Zelf geef ik een boekje mee (zelf samengesteld) aan de pupkopers. Daarin wat over het ras, over opvoeden, over voeding, enten, vachtverzorging, scheerschema, want weinig trimmers weten wat ze met een Cesky terriër moeten doen, vast een stamboom, want voor je er één van Sint Hubertus hebt ben je maanden verder, foto's van de pups, foto's van de ouders etc. en in het contract staat, dat dat boekje deel uitmaakt van het contract. Bij een groot ras, dat gevoelig is voor HD zou ik er zelfs adviezen in zetten over trainen, want er zijn van die mensen die met een pup veel te zware trainingen gaan volgen en dan bij de fokker op de stoep staan en zeggen: mijn hond heeft HD, jouw schuld.
Erfelijke gebreken, alleen voor het ras erkende.
gr.
Nicolette
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

[quote="yalla"]
Even een vraagje aan de fokkers hier: waarom geven jullie toch nog brokjes aan de pups? Als ze vers vlees gewend zijn, kunnen puppy-eigenaren toch altijd nog overstappen op brokken? Daar hoef je toch als fokker niet aan te laten wennen? Of zie ik dat verkeerd.
[/quote]

Soms willen puppies de 1e dagen niet of niet goed eten in hun nieuwe huis. Dat is de stress van de overgang. Daarom is het gewoon al goed als ze qua eten alles gewend zijn.
gr.
Nicolette
K@rin
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K@rin »

[quote="Erna"]
[/quote]

Ik weet niet of dat wettelijk haalbaar is. Het staat ook niet in ons contract, maar er wordt wel duidelijk overgesproken voordat de pups vertrekken.
De a.s. nieuwe eigenaren mogen 1x per week komen "puppiesnuiven" en wel op de zondagmiddag.
Bij het laatste nest hebben we wel eens middagen gehad, dat er zo'n 20 man was :o :o Kijk maar eens op: http://home.wanadoo.nl/lajoieblanche/week7dnest.htm en
http://home.wanadoo.nl/lajoieblanche/week5dnest.htm
Op die middagen besteed ik ook steeds ruim aandacht aan de voeding, opvoeding, verzorging, etc. etc.
Voordeel hiervan is, dat de a.s. kopers elkaar ook leren kennen en allemaal een beetje op één lijn komen ;)
Verder heb ik de rest van de week "rust" en alle tijd om aan de puppen en andere honden te besteden.
Ik heb ook een keer een nest met 11 puppen gehad en als dan iedereen ook nog eens door de weeks komt, dan wordt je na verloop van tijd gillend gek ;D
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Alleen erover spreken is toch niet hetzelfde denk ik. Zodra er iets op papier staat zijn mensen veel eerder geneigd om er ook iets mee of aan te doen. Ik kan wel zeggen dat ze niet op de Eukanuba mogen maar als de DA zegt dat het het allerbeste is dan doen ze het toch. Als dan op papier staat dat ze de voedingsadviezen van de fokker op moeten volgen willen ze in aanmerking komen voor vergoeding bij gebreken dan lijkt mij dat ze eerst overleggen voordat ze over gaan.

Men krijgt bij ons ook altijd een heel boekwerk mee met alle uitleg over het ras en meest voorkomende dingen in een hondenleven. Ik kan inderdaad in het contract opnemen dat dit boek bij het contract hoort. Ik denk dat ik voor het advies van Nicolette ga en het in ons contract ga opnemen. Als bijlage krijgen ze dan een lijst mee met versmerken en brokkenmerken die ik nog redelijk verantwoord vind.

Wat het puppysnuiven betreft doen wij het ongeveer hetzelfde met dit verschil dat het hele weekend open is voor alle belangstellenden. Vanaf een uur of 11 in de ochtend is iedereen welkom en doordeweeks is er rust. Of dit de juiste methode is weet ik nog niet. Ik merk aan de pups dat ze het toch wel heel erg druk vinden met zoveel mensen en dat ze 's avonds bekaf zijn (ervaringen met eerdere nesten). Ik vraag me dus af wat beter is: Wij 8 weken lang gillend gek met visite doordeweeks of mijn pups 2 dagen in de week bekaf. Ben er nog niet over uit.

11 pups?? Dat is redelijk normaal hier. Ghehehehe.... Mijn vorige nest was 17 en dan wordt je pas gek, maar ik ben er redelijk uitgekomen dacht ik.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Even nog over het wettelijk haalbaar zijn.

Als je een nieuwe auto koopt dan staat toch ook beschreven welke olie je erin moet gooien wil je garantie behouden? Nu zijn auto's en pups wel appels met peren vergelijken maar voor de wet zijn het 2 dezelfde dingen.

Is er geen rechtenstudent onder de barfplaatsleden die dit ff uit kan zoeken? (Femke?)
K@rin
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K@rin »

Erna schreef: Wat het puppysnuiven betreft doen wij het ongeveer hetzelfde met dit verschil dat het hele weekend open is voor alle belangstellenden. Vanaf een uur of 11 in de ochtend is iedereen welkom
Nee dat wordt mij echt te gek hoor !!!
Maar met 17 pupps kan het waarschijnijk ook niet op 1 dag ..........
11 pups?? Dat is redelijk normaal hier. Ghehehehe.... Mijn vorige nest was 17 en dan wordt je pas gek, maar ik ben er redelijk uitgekomen dacht ik.
Ja je hebt altijd baas boven baas ;D ;D
Ik moet er niet aan denken om 17 Pyr-puppen te hebben en dat 10 weken lang ............. :o :o :o
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

[quote="Karin & Pyrs"]
[quote="Erna"]
[/quote]

Ik weet niet of dat wettelijk haalbaar is. Het staat ook niet in ons contract, maar er wordt wel duidelijk overgesproken voordat de pups vertrekken.
De a.s. nieuwe eigenaren mogen 1x per week komen "puppiesnuiven" en wel op de zondagmiddag.
Bij het laatste nest hebben we wel eens middagen gehad, dat er zo'n 20 man was :o :o Kijk maar eens op: http://home.wanadoo.nl/lajoieblanche/week7dnest.htm en
http://home.wanadoo.nl/lajoieblanche/week5dnest.htm
Op die middagen besteed ik ook steeds ruim aandacht aan de voeding, opvoeding, verzorging, etc. etc.
Voordeel hiervan is, dat de a.s. kopers elkaar ook leren kennen en allemaal een beetje op één lijn komen ;)
Verder heb ik de rest van de week "rust" en alle tijd om aan de puppen en andere honden te besteden.
Ik heb ook een keer een nest met 11 puppen gehad en als dan iedereen ook nog eens door de weeks komt, dan wordt je na verloop van tijd gillend gek ;D
[/quote]

Volgens mij wel hoor. Als uitgangspunt heb ik het voorbeeld contract van de RvB gebruikt (en daar staat volgens mij ook iets daarover in) en aangepast aan de Belgische wet en mijn eigen inzichten en toen door een advocaat laten checken.
Als de wet een hond niet anders beschouwt, dan een leren bankstel, waarbij de garantie ook niet geldt als het onderhoudsadvies in de wind wordt geslagen, waarom zou een voedingsadvies voor een hond dan niet gelden?
gr.
Nicolette
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Karin & Pyrs schreef: Nee dat wordt mij echt te gek hoor !!!
Maar met 17 pupps kan het waarschijnijk ook niet op 1 dag .......... Ja je hebt altijd baas boven baas ;D ;D
Ik moet er niet aan denken om 17 Pyr-puppen te hebben en dat 10 weken lang ............. :o :o :o
Ik ook niet maar ik kan moeilijk zeggen: stop de helft maar weer terug want dit wil ik niet.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Nicolette...zou ik jou koopcontract eens mogen lezen? Wie weet kan ik dingen overnemen of in mijn contract verbeteren.
K@rin
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K@rin »

[quote="Erna"]
Ik ook niet maar ik kan moeilijk zeggen: stop de helft maar weer terug want dit wil ik niet.
[/quote]

Ja, dat snap ik ook wel ........... ;D ;D
Heb je zelf niet in de hand ................
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Helaas niet ....

Wel in zoverre dat de teef van dat nest niet meer gedekt wordt. Ze heeft een nest van 15 gehad en een van 17 en dat is meer dan genoeg. Een 3e met de kans op weer zoveel pups durfden we niet aan.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

;D ;D ;D
Na een paar nestjes wordt je wat wijzer :o :o ;D ;D
en dan maakt je ze een beetje tactisch duidelijk, dat:
IK niet blij hoef te zijn, dat ZIJ een pup bij mij willen kopen,
Maar .............
dat ZIJ blij mogen zijn, er eentje van mij te MOGEN kopen ..........
Ja zo is het hier ook alleen over de jaren is wel gebleken dat de meerderheid toch gaat voeren wat lekker makkelijk te halen is en sommige halen eens een voordelig zakkie en de hond valt niet gelijk om dus........
Zo ook met flo uit nest 1, Regelmatig contact met de eigenaars,leuke jongelui van in de twintig, zei fotomodel en hij ook iets flitsends en hondje kreeg natuurlijk zoveel dagen vers en verder een goeie brok,tot een vriendin en collega bij mij een pup kocht en zij heel regelmatig bij ons was kwam kijken en helpen als er een nest aan kwam,en het toevallig zo tersprake kwam en zij terplekke omviel van wat ik dacht dat flootje te eten kreeg,ze had er namelijk nog nooit anders gezien als dat er een goedkoop merk brok in de keuken stond.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Ik ga mijn volgende contracten ook aanpassen ,en wil daar ook het voedingsadvies in opnemen ,ik denk dat er dan meer mensen geneigd zijn het advies ook op te volgen.

Plaats reactie