pup met enorme groeiachterstand op kvv?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: pup met enorme groeiachterstand op kvv?

Anthraciet
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anthraciet »

[quote="Do"]
en.....als ik bij een flatcoated fokker niet door een duer kan of eruit gegooid wordt of niet meer op de lijst ben dan wacht ik gewoon op de volgende nest al duurt het 2 jaar, maar ik zal wel via de vereniging kopen
[/quote]

Wij hebben nu iets soortgelijks, we waren vorig jaar op de wachtlijst voor een puppie gekomen en dit voorjaar bleken er niet genoeg teefjes geboren te zijn. Geen haar op mijn hoofd die dan naar een broodfokker zal gaan. Ik ga gewoon weer rondkijken bij andere fokkers en vraag of ik daar op de lijst mag.
Dit hebben wij dus ook gedaan en nu blijkt dat de dekking niet doorgegaan is omdat een van beide ouders op dat moment geen zin had. Dan nog ga ik niet naar een broodfokker, maar gaan wij weer gewoon rondkijken of het bij de volgende loopsheid wel gaat lukken of dat misschien een van de andere (erkende) fokkers een mooi nest gaat doen. Dan wachten we maar een aantal jaren, dat boeit niet 8)
Ik wil gewoon een pupje met de beste kansen op een goed en gezond leven en zónder dat de moeder daarvoor elke loopsheid wordt misbruikt.

En als de nood zo hoog is dat je persé in de tussentijd een hond wil hebben, dan ga je naar het asiel en haal je er daar een!
Wij hebben nu 3 Alaska Malamutes met alle papieren en 1 Herder uit het asiel. De Malamutes hebben we dus al vanaf puppy van goede fokkers, die ook regelmatig updates van de honden willen en krijgen en waar we altijd terecht kunnen als er toch eens problemen zijn, de herder was 3,5 jaar toen we haar uit het asiel kregen, wij zijn minimaal het vierde adres waar ze nu woont en ze is ons net zo dierbaar als de andere honden hoor.

Ik heb het topic nu in grote lijnen gevolgd, maar kan gewoon niet begrijpen wat mensen bezielt om bij een broodfokker uberhaupt te gaan kijken. Mijn hersenen weigeren gewoon dat idee te registreren, wat de achterliggende gedachte daarbij zou moeten zijn.
De meeste mensen moeten zich toch realiseren dat je dan ook voor de bijl gaat? En dat iemand een broodfokker is, is bij 99% van die lui toch wel zo overduidelijk.... maar je moet het wel wíllen zien natuurlijk :-\
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

wat een verhitte discussie zeg!!  :o

ik wilde even melden dat een fokker die geregistreerd staat bij de kynologenclub e.d. niet per definitie zuiver hoeft te zijn..
de fokker waar ik paap vandaan had was ook een viezerik..
wij hadden netjes de kynologenclub gebeld voor adressen van geregistreerde fokkers e.d. 
omdat we dus die broodfokkers niet wilde spekken..
nou wil ik niet zeggen dat zij net zo slecht waren als broodfokkers..
er lagen geen teefjes op een koude vloer pupjes te produceren..
maar toch was ons gevoel een aantal jaren nadat we paap daar hadden gekocht heel anders..
we wisten dat paap uit het 3de nest kwam van die reu en teef..
na hem kwam er nog een nest.. en we hoorde later dat het teefje na het werpen van dit nest haar baarmoeder uit haar vulva had hangen..
(ben niet zeker of dat klopt maar het lijkt me verschrikkelijk)
en dat die baarmoeder of joost mag weten wat het was.. terug gezet is door de dierenarts..
en dat het teefje NIET gesteriliseerd is geworden omdat de "brave" lui NOG een nest wilde..
dat is ook gebeurt..
daarna is de reu gecastreerd en de teef gesteriliseerd en zijn ze beide verkocht..  :-X
toen zijn die mensen uit de club gezet..

ik dacht toen dus ook..
jaja..
huilen toen de pupjes opgehaald werden.. want je wilde ze allemaal wel houden..
lol!!
walgelijk..

verder heb ik toen ik kiek wilde ook getwijfeld of ik een hond uit het asiel wilde hebben..
ik vond er geen die ik graag wilde.. en zag kiki op marktplaats..
NOOIT zou ik mijn hond op marktplaats zetten..
en ik kan ook niet zeggen dat t een slimme zet was.. want kiek was ECHT verpest!
ziek  en toch wel slecht opgevoed en verzorgd..

ik heb 150 euro voor kiki betaald..
dat is erg weinig misschien.. en ze heeft geen stamboom en ze was al 2..
maar kiek en ik groeien nu echt naar elkaar toe..
ik ben blij dat ik haar heb en dat ze een goeie plek heeft gekregen..
en ik wou dat ik nog 100 zielige hondjes kon helpen..
(had zelfs een mail gestuurd naar sbs 6 dat ik wel zon doodzieke hond wilde hebben die van die broodfokker die ze elkaar op liet vreten afkwamen)
ben achteraf wel blij dat dat niet gelukt is. want jeeej.. wat een werk heb je eraan zeg!!!
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="spreeuwtje"]
wat een verhitte discussie zeg!!  :o

ik wilde even melden dat een fokker die geregistreerd staat bij de kynologenclub e.d. niet per definitie zuiver hoeft te zijn..
de fokker waar ik paap vandaan had was ook een viezerik..
wij hadden netjes de kynologenclub gebeld voor adressen van geregistreerde fokkers e.d. 
omdat we dus die broodfokkers niet wilde spekken..
nou wil ik niet zeggen dat zij net zo slecht waren als broodfokkers..
er lagen geen teefjes op een koude vloer pupjes te produceren..
maar toch was ons gevoel een aantal jaren nadat we paap daar hadden gekocht heel anders..
we wisten dat paap uit het 3de nest kwam van die reu en teef..
na hem kwam er nog een nest.. en we hoorde later dat het teefje na het werpen van dit nest haar baarmoeder uit haar vulva had hangen..
(ben niet zeker of dat klopt maar het lijkt me verschrikkelijk)
en dat die baarmoeder of joost mag weten wat het was.. terug gezet is door de dierenarts..
en dat het teefje NIET gesteriliseerd is geworden omdat de "brave" lui NOG een nest wilde..
dat is ook gebeurt..
daarna is de reu gecastreerd en de teef gesteriliseerd en zijn ze beide verkocht..  :-X
toen zijn die mensen uit de club gezet..

ik dacht toen dus ook..
jaja..
huilen toen de pupjes opgehaald werden.. want je wilde ze allemaal wel houden..
lol!!
walgelijk..

verder heb ik toen ik kiek wilde ook getwijfeld of ik een hond uit het asiel wilde hebben..
ik vond er geen die ik graag wilde.. en zag kiki op marktplaats..
NOOIT zou ik mijn hond op marktplaats zetten..
en ik kan ook niet zeggen dat t een slimme zet was.. want kiek was ECHT verpest!
ziek  en toch wel slecht opgevoed en verzorgd..

ik heb 150 euro voor kiki betaald..
dat is erg weinig misschien.. en ze heeft geen stamboom en ze was al 2..
maar kiek en ik groeien nu echt naar elkaar toe..
ik ben blij dat ik haar heb en dat ze een goeie plek heeft gekregen..
en ik wou dat ik nog 100 zielige hondjes kon helpen..
(had zelfs een mail gestuurd naar sbs 6 dat ik wel zon doodzieke hond wilde hebben die van die broodfokker die ze elkaar op liet vreten afkwamen)
ben achteraf wel blij dat dat niet gelukt is. want jeeej.. wat een werk heb je eraan zeg!!!

[/quote]

Het is niet de discussie dat alle bij een vereniging aangesloten fokker bonafide is, het is de discussie dat je als je bij een broodfokker/handelaar koopt je gewoon die branche aan de gang houdt.
Kopen bij een  fokker die bij een vereniging zit  is al wel een eerste stap in verantwoord kopen. Het is dan vervolgens  niet zo dat je als koper dan je handen in onschuld kunt wassen want een verantwoorde koper orienteerd zich en stelt zich op de hoogte van de eisen die gelden en die kijkt uit zijn doppen ...alleen realiteit is dan ook vaak van tis via de vereniging...een oooohhh puppiees (weg verstand)

Dat je ielige hondjes opvangt uit het asiel of die in beslag zijn genomen ...bewonderingswaardig maar zielige puppies kopen die dan weer plek in de schuur oplevert voor het volgende zielige pupje ...dat is een heel ander verhaal...en hoe je het ook brengt ..anno 2008 kom je er niet met ..dat wist ik niet
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

ik denk dat in ons geval niemand doorhad hoe die mensen waren..
tot na het nest van paap hielden ze zich netjes aan de regels en leken ze gewone normen en waarden te hebben..
later is iedereen daarvan terug gekomen..

ik baalde gewoon ontzettend dat die mensen achteraf zulke rotzakken bleken te zijn..
slechte verhalen hoor je altijd wel over mensen.. vaak verspreid door mensen die niet tevreden waren met hun pup om wat voor reden dan ook..
maar dit vond ik gewoon griezelig..

ik zal niet zeggen dat ik toen onderzoek naar die specifieke fokker had gedaan hoor..
tis nu 15 jaar geleden dat ik paapie uitzocht.. :)
ik was 23.. en snapte er nog de ballen van..

en verder ben ik het er zeker mee eens dat mensen niet eens in de richting van zon walgelijk type moeten kijken.. (behalve dan om ze aan te geven)
maar aan de andere kant als ik puur en alleen  kijk naar de pup.. ben ik blij dat die iig een goed plekje heeft..
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

[quote="spreeuwtje"]

en verder ben ik het er zeker mee eens dat mensen niet eens in de richting van zon walgelijk type moeten kijken.. (behalve dan om ze aan te geven)
maar aan de andere kant als ik puur en alleen  kijk naar de pup.. ben ik blij dat die iig een goed plekje heeft..

[/quote]
ja, en als iedereen zo denkt, dan hou je de broodfokkerij in stand!
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="vanaalst"]
ja, en als iedereen zo denkt, dan hou je de broodfokkerij in stand!

[/quote]
ja precies, dat is nou net de clou van het gebeuren....blij zijn dat je een pupje hebt gered.....
Als nu vanaf vandaag alle fokschuren niet meer van hun pups af kunnen komen ...gewoon nul komma nul verkopen is het zielig voor deze pups....alleen voorkomt het een zelfde lot voor miljoenen andere honden die nu nog niet eens geboren zijn. Die zielige pups red je alleen door de aanstichters aan te pakken en hun clientele ...
Barbara78
2-sterren
2-sterren

Bericht door Barbara78 »

[quote="spreeuwtje"] (...) maar aan de andere kant als ik puur en alleen  kijk naar de pup.. ben ik blij dat die iig een goed plekje heeft.. [/quote]

[quote="sylvia"]
ja precies, dat is nou net de clou van het gebeuren....blij zijn dat je een pupje hebt gered.....
Als nu vanaf vandaag alle fokschuren niet meer van hun pups af kunnen komen ...gewoon nul komma nul verkopen is het zielig voor deze pups....alleen voorkomt het een zelfde lot voor miljoenen andere honden die nu nog niet eens geboren zijn. Die zielige pups red je alleen door de aanstichters aan te pakken en hun clientele ...
[/quote]

Ik denk dat Spreeuwtje bedoelt dat ze achteraf bezien blij is dat haar eigen hond toch nog goed terecht is gekomen. Niet dat dat vooraf een reden was om hem te kopen. Je kunt het wel klote vinden dat je er ingetrapt bent met het oog op de volgende pup voor wie een plaatsje vrij gekomen is, maar het toch ook fijn vinden dat je eigen pup goed terecht is gekomen bij jou. Ik begrijp je gevoel. Maar je moet je wel het volgende realiseren. Je kunt bezweren dat je met de wetenschap die je nu hebt, nooit meer een hond van zo'n broodfokker koopt (en dan maakt het me niet uit of je het puppyfarm, broodfokker of tussenhandelaar van particuliere nestjes noemt, want dat komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer volgens mij), maar ik vraag mij af of dat genoeg is.

Je moet je namelijk realiseren dat dit soort "succesverhalen" vaak juist andere mensen (nieuwe kopers dus) aanzetten om ook een pup bij zo'n broodfokker te halen. Je krijgt dan van die overwegingen van: "ja maar X heeft ook een hondje van zo'n farm en die is toch echt heel lief en helemaal niet vaker ziek dan het hondje van Y." Vervolgens begint men zich te beklagen over de toch wel veel hogere prijzen van rashonden ("waar is zo'n stamboom nou eigenlijk voor nodig?") en het feit dat die honden ook wel bepaalde erfelijke aandoeningen kunnen hebben ("had die golden van Z niet HD?").

Of zoals Henk zei:

"Tuurlijk had ik liever een gezonde hond gehad, maar aan de andere kant denk ik dat die eerste twee weken dat ze bij ons was en niets anders gedaan heeft dan bij mij op schoot willen zitten zeker mee heeft gespeelt in de band die wij nu hebben opgebouwd. En natuurlijk de zorg die er verder bij kwam, maargoed ik heb er nu wel genoeg over gezegd."

Zo maak je bijna reclame voor een hondje van zo'n farm. En dan hou je toch weer die handel in stand... Daar moet je je wel bewust van zijn vind ik... Dus misschien is het het beste om het feit dat je zo'n plezier van je hond hebt (wat natuurlijk mag en alleen maar heel fijn is) en het feit dat hij/zij van broodfok afkomstig is, niet teveel in onderlinge samenhang te benadrukken en andere mensen in je omgeving heel nadrukkelijk te waarschuwen nooit op die manier een pup te kopen. Je alleen maar voornemen het zelf nooit meer te doen is niet genoeg... voor jou namelijk 10 anderen! Helaas!!!

Ik heb ook altijd het idee dat dat soort waarschuwing van mensen met honden van erkende en volgens de richtlijnen van de rasvereniging werkende fokkers, minder serieus worden genomen door potentiële broodfok-kopers. Vandaar dus ook dat ik het zeg. Dit is dus ook helemaal niet als kritiek op Spreeuwtje bedoelt (het betreft niet alleen haar hier op dit forum tenslotte). De "je's" en "jij's" slaan ook niet allemaal terug op Spreeuwtje, of Henk, maar op alle mensen die ooit een broodfokpup hebben gekocht en daar - gelukkig - goede ervaringen mee hebben (gehad). Laat die goede ervaring niet tot reclame voor de broodfok worden... want dan is het einde zoek!
Laatst gewijzigd door Barbara78 op zo 20 jul 2008, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

eum.. hoho..
ik heb geen pup van een broodfokker..  ???
ik heb een volwassen dalmaat bij een vorige eigenaar vandaan gehaald van marktplaats..

wat barbara schrijft dat ik ACHTERAF blij ben voor de pup.. klopt ten dele..
het is NIET mijn pup.. maar idd.. als iemand EEN pup heeft gehaald.. ben ik blij voor die pup.. niet voor alles wat eraan vast hangt..
ik ben NIET iemand die bij zon akelig type een hond zou halen..
maar ALS het hondje er dan is bij WIE dan OOK.. ben ik blij voor de pup..
maar baal van de "winst" die de broodfokker dan weer gemaakt heeft..
zowel financieel als in "zie je wel t lukt nog steeds"..

ik dacht dat ik daar toch wel duidelijk over was..
ik vervloek mensen die geld verdienen over de rug van dieren..
ik eet niet voor niks geen vlees..
t liefst zou ik bij zon vent inbreken, alle honden weg halen.. en zijn tent in de hens steken..
kwaaier kun je me niet krijgen zeg..  :tickedoff:
Barbara78
2-sterren
2-sterren

Bericht door Barbara78 »

Oke, sorry dacht dat je paap sinds pup had... Maar goed, mijn verhaal was toch vrij algemeen bedoeld. Dus wie de schoen past...
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

ja.. paapie wel.. die is inmiddels overleden.. dies 13,5 jaar geworden..
maar hij kwam wel bij een geregisteerd dalmaten fokker vandaan..
dat was geen puppiefabriek..
die mensen hadden alleen achteraf gezien totaal geen respect voor hun eigen honden en alles wat eromheen hing..
alleen was dat niet duidelijk op het moment dat we paap als pup haalden..
dat werd pas duidelijk toen er na paap zijn nestje.. (was de derde van dat teefje) NOG twee nesten kwamen in de jaren erna.. ondanks dat de teef het niet meer aankon.. en daarna zijn de honden gecastreerd en verkocht..
dus achteraf gezien deden die mensen het ook niet uit liefde voor hun honden en het ras.. maar waren ze wel degelijk op geld belust..

ik bedoelde daarmee niet te zeggen dat men dus gewoon toch maar bij een broodfokker hun hondje konden halen.. zeker niet!
maar dat ook geregistreerde fokkers heel laag kunnen zijn..
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="spreeuwtje"]
ja.. paapie wel.. die is inmiddels overleden.. dies 13,5 jaar geworden..
maar hij kwam wel bij een geregisteerd dalmaten fokker vandaan..
dat was geen puppiefabriek..
die mensen hadden alleen achteraf gezien totaal geen respect voor hun eigen honden en alles wat eromheen hing..
alleen was dat niet duidelijk op het moment dat we paap als pup haalden..
dat werd pas duidelijk toen er na paap zijn nestje.. (was de derde van dat teefje) NOG twee nesten kwamen in de jaren erna.. ondanks dat de teef het niet meer aankon.. en daarna zijn de honden gecastreerd en verkocht.. dus achteraf gezien deden die mensen het ook niet uit liefde voor hun honden en het ras.. maar waren ze wel degelijk op geld belust..

ik bedoelde daarmee niet te zeggen dat men dus gewoon toch maar bij een broodfokker hun hondje konden halen.. zeker niet!
maar dat ook geregistreerde fokkers heel laag kunnen zijn..

[/quote]

Dat die teef het niet aankon, is dat wat je zelf geconstateerd hebt of van AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding. Een baarmoeder die uit de vulva hing en die weer terug geplaatst is en die ook nog geschikt was om er nog 2 nesten uit te persen, nou nou,nou, nobelprijs voor die dierenarts. ::) Want zelfs al heeft die teef 5 nesten gehad dan zijn ze er nog niet rijk van geworden. En als hun echt zo vet op de centen zaten dan hadden ze de honden wel ongecastreerd de deur uit gedaan. Waarom ze precies de honden hebben weggedaan is dus ook niet duidelijk, dat zou goed kunnen omdat ze uitgefokt waren, oké, niet mijn stijl, maar ook niet ongebruikelijk, maar het zouden natuurlijk net zo goed andere omstandigheden geweest kunnen zijn.
Neemt allemaal niet weg dat er onder Rv-fokkers ook kaf onder het koren zit en dan doel ik echt meer op de kwaliteit van de honden waarmee gefokt wordt en niet in hoeveelheden pups die er voortgebracht worden.
verwonderd

Bericht door verwonderd »

Heb dit topic helemaal gelezen.
De dierenbescherming helaas kan vaak niet veel uitrichten vanwege tja, "soepele wetten" aangaande dieren, wb de minimale eisen om te mogen en te kunnen fokken en om dieren te houden.

Mij is letterlijk gezegd door de dierenbescherming: tja, wij zijn van mening dat niet met een poes gefokt mag worden jonger dan een jaar, maar helaas laat de wet dit wel toe.

En dit is maar 1 voorbeeld.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Ja hier ook heel erg met de broodfokkers, maar niet alleen de prive fokkers, Er worden in de dierenwinkels OOK levende puppies verkocht, en al die schattige lieve pluispuppies komen uit de meest afschuwelijke broodfokkerijen vandaan, puppy mills..meestal uit 'n andere staat waar weinig toezicht en controlle is.
Wanneer er dan voor de zoveelste keer 'n TV uitzending is,dan zie je daar honderden honden net als konijnen in hokken zitten, 2 of 3 op elkaar gestapeld en zo rijen lang....je maag draait om wanneer je ze ziet.
Afbeelding
http://www.prisonersofgreed.org/
Moeder hond ziet er vreselijk uit, de puppers worden met 6-7 weken weggehaald en naar de dierenwinkels
gebracht waar ze dan ook in 'n mooi kastje achter glas komen te zitten totdat ze eindelijk verkocht worden...
of ze worden te groot voor de hokjes en dan maar goedkoop verkopen zodat ze er dan nog wat voor krijgen...

Hier word ook altijd afgeraden om in 'n dieren winkel te kopen...maar het blijft door gaan..ook omdat er uit sympathy word gekocht, want de puppy is zo lief en zit daar in zo'n klein hokkie....dus neem maar mee..
Misschien heel wreed om hem te laten zitten,maar wanneer de winkels geen puppen meer kwijt kunnen,dan zullen ze geen nieuwe bestellen en wanneer er geen nieuw puppies worden  aan de winkel word verkocht dan verdiend de puppy mill er ook niks aan,en dat is helaas de enige manier om de cycle te stoppen.....
maar wanneer dat gaat gebeuren???
Alleen wanneer de mensen die 'n puppy willen kopen er mee stoppen om naar 'n winkel of broodfokker te gaan dan is er 'n kans!!!
Stop ermee om impulsief 'n pup te halen waar de minstends 12 jaar of zo voor moet zorgen.
En zeg niet a.u.b niet dat je niet van te voren weet of de fokker 'n broodfokker is...
Wanneer iedereen EERST z'n eigen huiswerk doet, en wanneer je ALLES van de fokker af weet
alleen dan...dan heb je kans dat de broof fokkers geen klanten meer krijgen...
http://stoppuppymills.org/
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

[quote="Angelique"]
Dat die teef het niet aankon, is dat wat je zelf geconstateerd hebt of van AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding. Een baarmoeder die uit de vulva hing en die weer terug geplaatst is en die ook nog geschikt was om er nog 2 nesten uit te persen, nou nou,nou, nobelprijs voor die dierenarts. ::) Want zelfs al heeft die teef 5 nesten gehad dan zijn ze er nog niet rijk van geworden. En als hun echt zo vet op de centen zaten dan hadden ze de honden wel ongecastreerd de deur uit gedaan. Waarom ze precies de honden hebben weggedaan is dus ook niet duidelijk, dat zou goed kunnen omdat ze uitgefokt waren, oké, niet mijn stijl, maar ook niet ongebruikelijk, maar het zouden natuurlijk net zo goed andere omstandigheden geweest kunnen zijn.
Neemt allemaal niet weg dat er onder Rv-fokkers ook kaf onder het koren zit en dan doel ik echt meer op de kwaliteit van de honden waarmee gefokt wordt en niet in hoeveelheden pups die er voortgebracht worden.
[/quote]

die dierenarts vind ik ook walgelijk ja..
en verder heb ik het idd niet gezien.. maar tijdens een van de vele dalmaten dagen met iemand van de organisatie van de dalmaten club gesproken.. en die vertelde het hele verhaal..
ze zijn dus ook uit de club gezet en ook geen erkende fokkers meer..
er werd ook meer gefokt dan toegestaan werd geloof ik..

ze hadden een nieuwe pup genomen om mee te fokken..
die  hadden ze dus toen wij ze tegenkwamen op een dalmaten wandeling..
toen hadden ze de oude honden nog wel.. en dat waren hun kindjes.. zeiden ze..
pft.. lekkere paps en mams dan..

of dit normaal is onder fokkers weet ik niet..
maar ik weet wel dat t mij tegenstaat om honden waar je geen centen meer aan kunt verdienen weg te doen..
een hond of kat is onderdeel van het gezin..
je doet je kinderen ook niet weg als er nog een kind bij komt.. of als het even niet meer zo lekker uitkomt..

dat het onder fokkers misschien anders gaat zal best.. daarom heb ik daar nog wel eens moeite mee..
en kennelijk was ik niet de enige..  :-X
arenda
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door arenda »

Nou, ik denk eigenlijk dat Angelique met die opmerking over die nobelprijs voor de dierenarts bedoelt, dat het wel een enorme kundig mens moet zijn dat ie het voor elkaar krijgt om de baarmoeder van de hond zodanig terug te plaatsen dat er uberhaupt nog een zwangerschap met de daarbij behorende bevalling mogelijk is.
Kan het me eigenlijk ook niet voorstellen en heb toch het idee dat ze dit verhaal wel erg opgeblazen hebben hoor, zoals zoveel in het fokkerwereldje.
Het gebeurt vaker dat de teef de baarmoeder eruit gooit, daar kun je als fokker ook niet altijd voorkomen, bij vrienden van ons gebeurde het zelfs spontaan, niet zwanger, niet loops, zelfs niet schijnzwanger of zo, die kwamen s morgens op en troffen de hond zo aan. En dat ze de honden elders hebben geplaatst kan ook een wijze beslissing zijn wanneer je als doel hebt te fokken en dan gewoon zakelijk naar het fokproduct kijkt, waarbij je het ras zou kunnen willen verbeteren.
En wanneer je genoeg ruimte hebt en de honden voegen zich een beetje naar elkaar, dan is er misschien niks aan de hand. Maar wanneer je niet zoveel ruimte hebt of de honden donderen onderling (wat versterkt kan worden door een castratie) dan vind ik het niet zo n vreemde keuze.
Er zal best wel wat aan de hand zijn geweest daar ze geroyeerd zijn, maar dat zijn volgens mij niet de dingen die jij noemt hoor. En een fokker heeft nou eenmaal een ander doel voor ogen dan een doorsnee hondenbezitter.

Plaats reactie