Nieuwe Barfer, doe ik het goed?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Nieuwe Barfer, doe ik het goed?

ruis
1-ster
1-ster

Bericht door ruis »

202 Spots schreef: Jeeeezz!! :o Gelukkig wel goed afgelopen dan!
Maar waarom wil ze geen gemalen kip eten dan?
Of bedoel je alleen de KVV?
Eet ze ook niet wanneer je de kip zelf maald?
De kvv die voor de BARF geprobeerd heb was gemalen, en net als pate achtig blikvoer likt ze dat alleen. Zodra het stukjes zijn eet ze het wel -- ohhh misschien heb ik 'r verwend... Maar ik ben behoorlijk geschrokken!! Als ik toch hardere/andere botten dan kippennek moet geven moet ik het toch gaan malen ben ik bang, anders durf ik het niet meer.
ruis
1-ster
1-ster

Bericht door ruis »

Inmiddels heb ik verschillende barf forums en sites bezocht (US, Engeland en Aus) en daar maken ze geen verschil in het bot van een kippennek of van een  vleugel/karkas. Afgelopen zaterdag had ik ook mijn vraag "zijn kippennekken minder goed bot dan..." op die fora gepost, en ook daar kreeg ik hetzelfde antwoord: "kippennek is een zachter bot, maar niet minder dan het vleugel, bot en karkas." Volgens hen is het dus even goed...

Wat is nu waarheid? Zoveel mensen, zoveel meningen... pfft. :-\  Na het dierenartsbezoek van zondagochtend ben ik geneigd hen te geloven, maar wat is waar?
brie
5-sterren
5-sterren

Bericht door brie »

Ik weet niet anders of je geeft geen "dragende" botten, dus harde botten waar veel gewicht op komt zoals beenderen ed.
Een kippenvleugel valt daar ook onder, maar omdat deze zo zacht zijn kun je die wel geven aan je honden. Katten vind ik zelf ook wat tricky.
Ik denk dat er wel degelijk verschil bestaat in de verschillende botten, niet alleen qua hardheid, maar ook qua voedingswaarde.
Ruggewervels (en dus ook tussenwervelschijven van kraakbeen en ruggenmerg/ witte stof) zal een heel andere voedingswaarde hebben dan bv ribben of holle botten met beenmerg (wat dan vaak wel weer dragend is)

Wat zal je overigens geschrokken zijn met je kat dit weekend!!!Gelukkig is alles goed afgelopen!
verwonderd

Bericht door verwonderd »

maxime schreef: Jullie raad opvolgend heb ik zaterdag toch weer kippenvleugels voor Maxime gehaald (karkassen kon ik op zo'n korte termijn niet bestellen). Inplaats van snijden (de vorige keer) heb ik ze deze keer met een hamer platgeslagen en vervolgens geknipt -- de akelige puntige stukjes heb ik weggegooid.
Resutaat: zondagochtend holderderbolder naar de dierenarts ..., een hard stukje bot was vast komen te zitten in haar keel/slokdarm.

Zondagavond had ze toch weer trek, maar ik durf haar nu echt niets anders aan bot te geven dan kippennek...
:o :o :o
Wat ERG!!!! Ik moet toegeven dat ik vleugel enz ook eng vind: hier alleen kippennekken en kuikens vrees is...
Blij dat het wel goed gaat met poes maar jemig wat een afschuwelijk gebeuren...
verwonderd

Bericht door verwonderd »

maxime schreef: Alles selecteren (CTRL+A in windows command A in OSX), kopie (CTRL+C), nieuwe excel sheet en dan plakken (CTRL+V) ;)
<schater>

Zo simpel dus >:( ;D ;D ;D

dank je wel!
el-grillo
2-sterren
2-sterren

Bericht door el-grillo »

Hier ook alleen maar kippenekken als bot. Maar ik geef dat alleen als tandenborstel naast de kvv, dus maak me verder niet zo druk over wat beter is. Ook kippennekken vind ik trouwens wel eng om te geven... aangezien Sam die ineens graag in z'n geheel doorslikte!!! Dat was ook wel schrikken kan ik je vertellen!! Gelukkig kwam deze er meteen weer in z'n geheel uit, maar sinds dien houd ik het nekje altijd vast en wordt het laatste stukje alsnog plat geslagen. Ik geef als tandenborstel eigenlijk liever een lap spiervlees... Ik heb ook twee kippenvleugeltjes in de vriezer liggen, om te broberen, maar ik denk dat als ik dit zo lees, dat ik hier helemaal niet meer aan durf te beginnen... :-[
Frummel
3-sterren
3-sterren

Bericht door Frummel »

maxime schreef: Alles selecteren (CTRL+A in windows command A in OSX), kopie (CTRL+C), nieuwe excel sheet en dan plakken (CTRL+V) ;)
Tsja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :D.
Typisch gevalletje ik in de bocht 8)

Wat de botten betreft: alles wat dragend is, is waarschijnlijk te hard.
Kippenvleugels vallen daar ook onder en hebben behoorlijk harde botten.
Wat misschien een begin is is kipkarkas, daar zit vanalles wat aan: spiervlees,kraakbeen en bot.
Kwartel heeft ook zachte botten en ging er hier in als koek.
Gisteren heeft Banzai 1 hele kwartel a 200g op :o. Had ik hem dus voor niets in tweeen gehakt....
Ik heb ze bij de Makro gehaald, kaal maar met kop, (€1,60/2 ex btw)
Verder wacht ik nu op mijn vleesmolen, kan ik zelf prakkies maken.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

goed dat je erbij was  :o

maxime ziet er perzerig uit. heeft ze ook misschien wat platter/kleiner ademhalings- en keelsysteem? dat zou verklaren waarom er bot vast komt te zitten.
sien slikt ook soms een nek heel in, maar die komt altijd weer terug.

je zou ook een kippenkarkas kunnen geven, en dan zulke grote porties maken, dat er wel geknaagd moet worden, en niet een te groot stuk ingeslikt kan worden.
maar een nekwervel van een kippennek heeft ze geen moeite mee? misschien ander bot in zelfde formaat hakken als een nekwervel.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

maxime schreef: Inmiddels heb ik verschillende barf forums en sites bezocht (US, Engeland en Aus) en daar maken ze geen verschil in het bot van een kippennek of van een vleugel/karkas. Afgelopen zaterdag had ik ook mijn vraag "zijn kippennekken minder goed bot dan..." op die fora gepost, en ook daar kreeg ik hetzelfde antwoord: "kippennek is een zachter bot, maar niet minder dan het vleugel, bot en karkas." Volgens hen is het dus even goed...
Wat is nu waarheid? Zoveel mensen, zoveel meningen... pfft. :-\ Na het dierenartsbezoek van zondagochtend ben ik geneigd hen te geloven, maar wat is waar?
''Ja je besluit natuurlijk zelf wat je wil geven,maar als ik naar 'n wervel kijk en naar 't lange botje van vleugel of poot...dan zie ik dus wel verschil.
Ik denk trouwens ook dat wervels veel meer kraakbeen hebben dan botten,dat is ook verschil dan. :-\
ruis
1-ster
1-ster

Bericht door ruis »

koekje schreef: goed dat je erbij was :o

maxime ziet er perzerig uit. heeft ze ook misschien wat platter/kleiner ademhalings- en keelsysteem? dat zou verklaren waarom er bot vast komt te zitten.
Ja, max is een pers, niet superplat gelukkig, maar haar bouw zou idd het ongelukje veroorzaakt kunnen hebben. :-\
202 Spots schreef: ''Ja je besluit natuurlijk zelf wat je wil geven,maar als ik naar 'n wervel kijk en naar 't lange botje van vleugel of poot...dan zie ik dus wel verschil.
Ik denk trouwens ook dat wervels veel meer kraakbeen hebben dan botten,dat is ook verschil dan. :-\
Tuurlijk is het mijn eigen besluit wat ik geef, maar de afgelopen 2 weken heb ik zoveel gelezen, en veel verschillende meningen, dat ik af en toe door de "barf de botten niet meer zie" ;) Aan de buitenkant van het bot van een nek, vleugel of poot kan ik niet zien welke (percentages) stoffen er in zitten. Maar in een wervel zit idd meer kraakbeen! Alleen het ongelukje met de kippenvleugel wil ik niet nog een keer meemaken.

---
Gisteren heb ik opnieuw boodschappen gedaan en kippenkarkassen meegenomen. Ik ben opnieuw aan het rekenen gegaan... Reacties en kritiek welkom!! :help: :kitty: Ik ben beginner met katten en barf! Het bot en orgaanvlees is nog steeds alleen van de kip. Ik heb verschillende porties met spiervlees van kip/kalkoen en rund. Zodra ze een beetje gewend is en wij een grotere vriezer hebben wil ik andere diersoorten toevoegen -- al ben ik wel bang dat de botten van de kippen blijven (of kleinere vogelsoorten zoals kwartel). Hele prooidieren zie ik haar nog niet eten, maar zeg nooit nooit ;D, ze barft tenslotte nog maar anderhalve week...

Afbeelding
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Kruimel schreef:
En ik zou persoonlijk de verhouding hart/lever omdraaien, een prooi bevat zeker 3x zoveel lever als hart.
ruis
1-ster
1-ster

Bericht door ruis »

Kruimel schreef:
Klopt!! Maar ik heb het percentage hart aangepast vanwege de hoeveelheid taurine.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Als je voert volgens de percentages zoals de diverse onderdelen in een heel prooidier voorkomen dan kom je gegarandeerd geen taurine te kort. Problemen met gebrek aan taurine komen alleen voor bij verhitte voeding, dus brokken, blik en aanverwanten, omdat verhitting de taurine vernietigt. In alle onderdelen van barf komt ruim voldoende taurine voor.
ruis
1-ster
1-ster

Bericht door ruis »

Oké, dankjewel! :)
Ik ben een beetje huiverig omdat een van onze katten DCM heeft. Jaren geleden kwam kwam dit veelvuldig voor bij katten todat er taurine werd toegevoegd aan de commerciele voeders. Of onze kat (8 jaar) DCM heeft gekregen door taurine tekort is niet met zekerheid te zeggen, maar ze krijgt nu naast hart medicijnen dagelijks extra taurine.

Plaats reactie