Geen volwassen Noor erbij...

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Wel of niet een volwassen Noor erbij?

Anthraciet
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anthraciet »

En denk je dat het een reëel risico zal zijn voor Kayak ivm Lo's ziekte? Of is de kans maar heel klein dat hij het van haar krijgt?
Als de kans heel klein zou zijn, zou ik het denk ik wel aangaan. Ze kunnen altijd wel érgens ziek van worden, kijk maar naar mijn Skodde :-\

Dan zou je alleen moeten weten dat Kayak zelf gezond is.

Lo heeft Kayak nog niet in levende lijve ontmoet toch? Anders zou je kunnen zien hoe ze op elkaar reageren....
Hekate
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hekate »

Heb je eigenlijk al eens gepraat met de eigenaren van Kayak over het ziekte verleden van jouw meiske? (Heet ze nu Lo of Bosliefje?)

Die mensen gunnen Kayak natuurlijk ook het beste lijkt me zo. Dus preventief met hem naar een dierenarts gaan (Eentje van jouw keuze maar bij hen in de buurt) op de dag dat je hem meeneemt zou dan geen probleem mogen zijn lijkt me! (Ik hoop nu maar even dat je hem op een door de weekse dag kan halen)

Het is voor Kayak natuurlijk niet leuk als hij op 1 dag en naar de DA moet voor een controle en misschien zelfs een stapel tests moet en dan ook nog eens gaat verhuizen. Maar ja, beide is toch al niet leuk voor een kat en hoe sneller hij er van af is hoe eerder hij weer tot rust kan komen en kan wennen aan zijn nieuwe huisje.  ;)

Enne, je zeurt niet hoor! Je gebruikt gewoon dit forum om met een serieus probleem om te gaan! Iedereen doet dat op een andere manier en dit is de jouwe, daar hoef je je echt niet voor te schamen ofzo. En bang zijn is ook niet stom. Moet je eens zien hoe onhandig het is als je een kind zou hebben dat nergens bang voor is, of nooit pijn voelt ofzo. ;) Je realiseert je al dat je angst gebaseert is op echt vervelende ervaringen en ook dat die ervaringen niet de standaard zijn. Meer kan je niet doen!
Gebruik je ervaringen om te voorkomen dat je ze nog een keertje mee moet maken. Zoek naar de verschillen tussen de fokker van Bosliefje en de eigenaren van Kayak. En zoek naar de overeenkomsten. En kijk op de zelfde manier naar Bosliefje toen je haar ziek in huis kreeg en naar Kayak die je pas geleden gezien hebt. :) Trek daaruit je conclusies. Wij hebben allemaal makkelijk praten. We hebben allemaal meningen en beelden in ons hoofd van wat mooi zou zijn, maar jij hebt de meeste informatie over alles. En jij bent de persoon die met de gevolgen moet leven.

Nogmaals heeeel erg veel succes.  :bigarmhug:
YaYa
5-sterren
5-sterren

Bericht door YaYa »

Ik neem aan dat de eigenaren van Kayak weten dat Bosliefje heel erg ziek geweest is. Jou kennende heb je dat vast wel verteld. En toch maken zij de keus om met jou verder te gaan. Dat zegt denk ik ook wel wat.
Je hebt Kayak en de andere katten/dieren gezien en op basis daarvan kun je al een redelijke inschatting maken van zijn gezondheid en hoe zij met hun dieren omgaan. Als de dieren er allemaal gezond uitzagen, zou ik me over de gezondheid van Kayak niet al te druk maken.
Ik zou zelf niet naar een da gaan omdat Kayak al genoeg stress zal hebben en stress de weerstand aan kan tasten. Ga op je eigen gezonde oordeel en je gevoel af.
Ik vind het geen zeuren hoor. Je zit met een probleem en inderdaad verschillende reacties helpen wel om de zaken op een rijtje te krijgen. Dus als wij je hiermee helpen, graag gedaan :)
verwonderd

Bericht door verwonderd »

Anthraciet schreef: En denk je dat het een reëel risico zal zijn voor Kayak ivm Lo's ziekte? Of is de kans maar heel klein dat hij het van haar krijgt?
Dat is iets waar ik het de fokker van het kitten dat eigenlijk hier zou komen (maar we hebben uiteindelijk besloten na de laatste test van Lo dat dat dus niet meer door kon gaan, heel verdrietig) over heb gehad. Zij heeft nl toentertijd alles maar dan ook alles uitgezocht wb crypto. Daar valt helemaal niets over te zeggen, dus...Het is een gok.
Anthraciet schreef: Als de kans heel klein zou zijn, zou ik het denk ik wel aangaan. Ze kunnen altijd wel érgens ziek van worden, kijk maar naar mijn Skodde :-\
De kans is er, groot of klein  :-\ Maar het kan dus ook zo zijn dat Lo alles heeft uitgeroeid. Valt niets over te zeggen, ook uitgebreid met da over gehad.
En ja, ik denk ook aan jouw Skodde  :'(
Anthraciet schreef: Dan zou je alleen moeten weten dat Kayak zelf gezond is.
Ik dacht toen dat Lo ook gezond was.. ;)
Anthraciet schreef: Lo heeft Kayak nog niet in levende lijve ontmoet toch? Anders zou je kunnen zien hoe ze op elkaar reageren....
Neeee!! We hebben eerst Kayak zelf bekeken. Ik zou Lo nooit zomaar ergens neerzetten, zonder eerst zelf te hebben gekeken. Ook keurig handen gewassen, vooraf en daarna, kleding etc, want je hebt toch met een groep katten te maken. Ik ga daar zeer zorgvuldig en serieus mee om. In de tijd dat Lo nog diarree had, kon ik niet naar vrienden met katten/kittens...
verwonderd

Hekate schreef: nne, je zeurt niet hoor! Je gebruikt gewoon dit forum om met een serieus probleem om te gaan! Iedereen doet dat op een andere manier en dit is de jouwe, daar hoef je je echt niet voor te schamen ofzo. En bang zijn is ook niet stom. Moet je eens zien hoe onhandig het is als je een kind zou hebben dat nergens bang voor is, of nooit pijn voelt ofzo. ;) Je realiseert je al dat je angst gebaseert is op echt vervelende ervaringen en ook dat die ervaringen niet de standaard zijn. Meer kan je niet doen!Gebruik je ervaringen om te voorkomen dat je ze nog een keertje mee moet maken. Zoek naar de verschillen tussen de fokker van Bosliefje en de eigenaren van Kayak. En zoek naar de overeenkomsten. En kijk op de zelfde manier naar Bosliefje toen je haar ziek in huis kreeg en naar Kayak die je pas geleden gezien hebt. :) Trek daaruit je conclusies. Wij hebben allemaal makkelijk praten. We hebben allemaal meningen en beelden in ons hoofd van wat mooi zou zijn, maar jij hebt de meeste informatie over alles. En jij bent de persoon die met de gevolgen moet leven.
Dank je wel.... :-* Ben blij dat duidelijk is dat ik realistisch ben ingesteld.
verwonderd

YaYa schreef: Ik neem aan dat de eigenaren van Kayak weten dat Bosliefje heel erg ziek geweest is. Jou kennende heb je dat vast wel verteld. En toch maken zij de keus om met jou verder te gaan. Dat zegt denk ik ook wel wat.
;) Eerst afgetast en ja natuurlijk verteld. Ik vind dat de eigenaar recht heeft te weten waar Kayak terecht komt. Ik hou er zelf absoluut niet van als informatie wordt achtergehouden. Dat is mij nl overkomen met alle gevolgen van dien >:(

Heb ook gevraagd of ze het eens zou zijn met het feit dat ik vers voer. Want ik zou hem niet op brokken laten. Ook daar kon ze zich in vinden  :)
YaYa schreef: Je hebt Kayak en de andere katten/dieren gezien en op basis daarvan kun je al een redelijke inschatting maken van zijn gezondheid en hoe zij met hun dieren omgaan. Als de dieren er allemaal gezond uitzagen, zou ik me over de gezondheid van Kayak niet al te druk maken.
Ik zou zelf niet naar een da gaan omdat Kayak al genoeg stress zal hebben en stress de weerstand aan kan tasten. Ga op je eigen gezonde oordeel en je gevoel af.
Grinnik: het zijn allemaal brokken katten en heel eerlijk gezegd schrok ik me wild van hoe 'slap' ze aanvoelden! Ik heb dat op de brokken gegooid, dat verwijt ik de eigenaar niet!! Maar ik vond het een verademing Lo weer te zien en vast te pakken...
De katten verhaarden ook enorm!! Dat doet Lo niet.

Zou dat vers voeren versus brokken nu zo'n verschil maken?!?! Ik weet wel dat toen Lo op vers over ging ze van die lekkere stevige dijen kreeg, krachtiger werd, ik herkende dat slappe wel. Dus ik vind daarom gezondheid moeilijk te beoordelen!! :-\
YaYa schreef:Ik vind het geen zeuren hoor. Je zit met een probleem en inderdaad verschillende reacties helpen wel om de zaken op een rijtje te krijgen. Dus als wij je hiermee helpen, graag gedaan :)
Jullie helpen mij enorm, echt heel erg veel. Ben nog niet tot een beslissing gekomen hoor, maar het is in werking. :bigarmhug:
YaYa
5-sterren
5-sterren

Bericht door YaYa »

Er zit een groot verschil tussen brokkenkatten en vers-katten. De laatsten zijn veel gespierder, hebben een betere en zachtere vacht, glanzen mooi. Dus ja, brokkenkatten voelen wat 'slapper' aan.
Maar ik bedoel meer in de trant van: schone neuzen, schone ogen, schone oren, geen klitten of viezigheid in de vachten, was het in huis schoon, hoe zagen de kattenmandjes en palen eruit vol met haren of schoon, hoe zagen de kattenbakken eruit, hoe rook het in huis.
Achteraf gezien wist je dat het bij Bosliefje niet goed zat omdat de algehele conditie niet goed was en de kittens niet schoon waren (begreep ik tenminste van je). Nu heb je wel iets om te kunnen vergelijken.
Vergelijk die situatie met nu en vergelijk de eigenaren met elkaar. Hoe praatten ze over hun dieren. Dat zegt ook al heel veel over hun liefde en betrokkenheid.
Tuurlijk is het een gok. Maar het risico met een volwassen kat is wel kleiner. Een kitten is gewoon veel kwetsbaarder. Succes en sterkte met het beslissen :-*
Hekate
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hekate »

Dat is precies wat ik bedoelde YaYa. :) Je kan aan dat soort punten wel zien hoe mensen en hun dieren zijn.
verwonderd

Schone neus, schone ogen, schone oren? wat stom, niet naar gekeken; ik was ook bezig met het feit dat ik er naar toe was gereden (ben niet zo'n held en ja ik vond het wel heel stoer van mezelf).
Veel haar, heel veel in de krabpaal.
Wel schoon huis, klitten? Ze gaf aan dat zijn vacht wel onderhoud nodig heeft, vindt ie niet zo leuk, dus moest 'stiekem' gebeuren. Staart was wat fluffig, ze verontschuldigde zich omdat er altijd dennennaalden in zijn staart blijven hangen met alle gevolgen van dien  ;D ;D
Huis stonk niet naar kattenbakken!!

Ze is zeer liefdevol op een stille manier, maar niet iedereen is zo'n kwek als dat ik ben  ;)  (gelukkig maar, ik ben al lawaaiig genoeg)

Katten mochten van haar niet op de slaapkamer, maar met al die haren hahahahaha kan ik me er iets bij voorstellen  ;)

Ik vind niets heerlijkers dan een kat op mijn bed  :)  maar nogmaals: ik vind dat gegeven niet doorslaggevend. Want de 1 slaapt veel beter zonder kattenbende om zich heen, de ander slaapt weer beter met kattenbende om zich heen. Dat zegt niets over de liefde voor de katten. :)
Hekate
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hekate »

Voor de ogen en neus kan je misschien kijken op de foto's die je van hem gemaakt hebt? Als je camera een beetje ok is zou je redelijk moeten kunnen inzoomen.

En ik denk dat als hij echt een volkomen puinhoop had met klitten het je meer was opgevallen dan het nu klinkt. Voor een langharige kat lijkt me af en toe een klitje onvermijdelijk. Maar een systematisch slecht onderhouden vacht is heel wat anders toch?

Of de katten zich op hun gemak voelen zegt volgens mij ook best veel. Een kat in slechte conditie en gezondheid gedraagt zich ook anders toch? Duf, levenloos, niet echt nieuwschierig denk ik? (Misschien weten anderen hier meer over, ik ben nog steeds een redelijke newbie op poezengedrag gebied)

Misschien helpt het om voor jezelf ook wat je je nog kan herrineren van de eerste ontmoetingen met Lo en haar fokker op papier te zetten? Of terug te lezen als je toen ergens al alles gedeeld hebt.
verwonderd

Wat de eigenaresse van Kayak betreft: op haar valt niets aan te merken, de katten hebben een grote ren buiten, ze is zeer liefdevol naar de katten toe.
Alles wat ik schrijf zijn mijn gevoelens, mijn wantrouwen door mijn ervaringen.

Eigenaresse van Kayak is een heel lief mens, niets mis mee.
Ik moet gewoon even contact met haar opnemen en eerlijk zeggen hoe ik me voel. Maar dat kan ik nu pas doen na alles hier neergeschreven te hebben en jullie hartverwarmende reacties in mij op te nemen.

Dit gedoe zegt veel over mij, niet over haar!!! Het is al verschrikkelijk genoeg voor haar dat ze haar groep moet verkleinen vanwege haar (gedwongen) verhuizing. Ze heeft overigens de andere katten zelf weggebracht. Maar ik geloof dat Amsterdam haar iets te ver is  :)
Hekate
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hekate »

Hoe is het nu Lo? Overleef je het allemaal nog een beetje?  :-*
verwonderd

<grinnik>
Ja ik overleef het allemaal, onkruid vergaat niet  ;).

Mede dankzij Yaya, die alles voor mij per mail op een rijtje heeft gezet en mij sinds mijn parasietenverhaal over Lo vanaf den beginne heeft gevolgd en heeft gesteund (ook andere barfers hoor!!!!! ; met Yaya op de eoa manier aan de mail geraakt, weet niet meer hoe of wat) begrijp ik mezelf iets beter en nee, het is niet gek dat ik in de stress ben geraakt.

Ik heb de eigenaresse gemaild, niet gebeld, dat is op dit moment niet zo wijs. Aanvankelijk had ik nl 30 augustus voorgesteld (ivm haar vakantie) maar ze zag liever toch deze week. Ik ook natuurlijk, maar ik heb ff teveel aan de hand (gehad), mezelf in allerlei bochten gewringd om dus niet donderdag (ze kon niet) dus dan maar zaterdag te komen, maar ik kan niet altijd alles tegelijk, ook al vind ik dat dat wel zou moeten (kunnen). De onduidelijkheid over geld was de druppel die mijn emmertje deed overlopen, waardoor ik in een wantrouwen ben geschoten. En daar ga ik het, zodra ik ook weer rustiger ben en 'het rijtje' heb laten bezinken, na haar vakantie over hebben.

Want ik vermoed, zoals mij van verschillende kanten duidelijk is gemaakt, dat de prijs haar idd geen bal kan schelen. Ik hoop dat dat zo is, want dan kan ik nl met veel plezier allerlei cadeautjes gaan kopen en mij storten op de geldboom! Maar vooral: mij verheugen op de komst van Kayak.

Volgende week gaat mijn dochter van 11 voor het eerst naar de middelbare school en ik heb veel moeite met haar te laten gaan (lees: laten fietsen in Amsterdam, dat is echt niet niets). Dat grijpt mij ook ontzettend aan en wil daar ook 'bij zijn'; tegelijkertijd zou ik er dan ook voor kayak en Lo moeten zijn. En dat ging/gaat nu even niet en ik wil niet het gevoel gaan krijgen wie dan ook tekort te doen. Plus nog een x-aantal bijkomende spanningverhogende dingetjes des levens. En een leuke vakantie in Drenthe achter de rug, maar die ook best spanning heeft gegeven (hoe zal Lo het doen?!?).

Pff een heel verhaal, maar mss is het zo duidelijker. Ben nu best een beetje moe, maar dat is helemaal niet erg!  :) :) :)

Het moet nl geen onnodige emotionele toestand worden met de eigenaar van Kayak, immers: dit is mijn ding. Dan maar liever hier mijn gestuiter neerschrijven. Het heeft mij iig enorm geholpen en jouw en jullie reacties al helemaal!!!

Dank je Hekate  :-*
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

flin schreef: niet moeilijk dus....als 'k jou was, zou 'k lekkur een prachtig kitten gaan uitzoeken..... :-*  :-*  :-*
nah, 'k probeer hier toch nog iets over uit te weiden:

je hebt zekers veel meer gehoord en gelezen over de crypto dan ik, (alhoewel 'k van 't begin af heb meegelezen, met interesse over deze creep) eigenlijk denk 'k dat je, en Lo dus, verschrikkelijke pech hebben gehad, betreft; crypto èn gardia, tegelijk...
en waar dat dan zo vandaan komt is onduidelijk, en ja, 't is frustrerend dat de crypto zo laat duidelijk werd, omdat r niet direct aan gedacht werd

aan de andere kant denk 'k dat een jong dier, met alle afweerstofjes die die heeft meegekregen natuurlijk gevoelig kàn zijn voor die crypto, maar dat miss ook wel weer kan overwinnen, òf drager wordt van de duncellige?crypto...
en eigenlijk denk 'k dat, stel , er komt een oudere kat, deze niet per definitie sterker hoeft te zijn, dan een jong ding...

er spelen dus duidelijk meerdere dingen door elkaar:
een soort onwetendheid betreft de crypto creep en z'n gedrag, (en 't uitroeien ervan) en daaruit voortvloeiend de mogelijke consequenties naar een ander dier/mens ervan
èn de aandrang om er 'n dier bij te willen,
daarnaast (en da's weer heel persoonlijk...) denk 'k dat een jong dier zich makkelijker aan een situatie aanpast (nu heb 'k 't over binding) en miss minder stress ervaart dan een ouder dier, wat verhuist, ook omgekeert naar Lo toe, dat een jong dier minder bedreigend is; verleidelijk kijken naar de buurman over de schutting, is toch anders alstie ineens in je mandje slaapt....

desalniettemin: doe wat je denkt te moeten doen, en sterkte daarmee!

HOW INFECTION OCCURS

The life cycle of this organism is rather complicated and it is probably not necessary to understand all the stages. The short version is that an oocyst (sort of like an egg) is passed in the feces of an infected animal. This oocyst is swallowed by another animal via licking dirt of its fur, drinking contaminated water or some such activity.  The oocyst releases sporozoites (sort of like a spore) into the intestinal tract of the new host. The sporozoite infects an intestinal cell and divides. The spores divide into other stages with other names which in turn infect more cells. All this cell division occurs asexually for a while until eventually the Cryptosporidium begins a sexual phase: instead of making more copies of itself by simple cell division it produces male and female cells. Fertilization occurs yielding oocysts (like the egg that started it all). There are actually two types of oocyst: one that is thick-walled and ready to be passed in feces and face the external world and one that is thin-walled and just infects the host over again from the beginning.
This is a very important and very bad thing so we will say it again: the thin-walled oocyst infects the host over again from the beginning. No contaminated water needed. No dirty fur necessary.  This is now a self-perpetuating infection.

SCREENING FOR INFECTION

A routine fecal flotation test, as is recommended annually for most pets, is likely to miss Cryptosporidium as it is such a small organism.  The good news is that an ELISA test kit has been developed which can detect all species of Cryptosporidium is available and can be easily run by most veterinary laboratories. Detecting Cryptosporidium is not a problem if one thinks to look for it.

http://www.marvistavet.com/html/body_cr ... idium.html
verwonderd

Hi Flin....ja jij bent ook 1 van diegenen die ik bedoel die zo heeft meegelezen en heeft meegeleefd  ;)

Deze website ken ik idd, deze staat ook vermeld op de website van de fokker van het kitten dat aanvankelijk naar ons toe zou komen.

Over de haard van besmetting ...  :-X :-X en ja, dat is dus 1 van de redenen waardoor ik in paniek ben geschoten; deze ervaring is nl niet mis geweest. Maar, zo je weet en zo ik toen heb aangegeven: daarover wil ik het hier op barfplaats niet hebben. Dat is mijn insteek nl niet.

Het geval wil toch, dat met die Elisa test, ook al WEET het lab waar deze naar op zoek is, toch crypto's (de dunne en de dikke noem ik ze maar even) kunnen worden gemist. Dat is 1 keer gebeurd, toen ik Lo op animonda had gezet (als wanhoopspoging: maakt niet meer uit wat ze vreet ALS ze maar eet) en in combinatie toen met de isogel, die ik toen sinds december door haar eten kwakte, draaide ze eindelijk een iig bruine sigaarachtige weliswaar fledderdrol maar de kleur was niet meer neonokergeel  :o

Nu, dat deed ze dus best goed, afwisselend met fledders enz, maar toch. Toen moest ze helaas gesteriliseerd worden (krolsheid is ook niet goed voor de weerstandsopbouw) dus was het kiezen tussen 2 kwaden... Toen ze daarna dus weer aan de diarree ging, weet ik het aan de operatie en de ab, maar helaas, de test na haar operatie was opnieuw positief...

En vanaf 4/5 april dus op rauw...en flop sindsdien keurige barfsigaren.

Dus: of ze heeft de duncellige zelf uitgeroeid of ze is gewoon draagster, maar heeft er zelf nu geen last meer van. Dat valt niet te onderzoeken met de Elisa, zo deze wordt genoemd. Plus, een test, is nooit 100%. Dit naar aanleiding van mijn vraag aan de da: hoe kan het nou eerst negatief zijn en na haar operatie weer positief?!?!?

Stress schijnt dus de weerstand te verlagen met als gevolg, zou ze draagster zijn, weer diarree. Weekje Drenthe, met 2x twee en een half uur reizen is volgens mij behoorlijke stress maar nee, geen diarree...
Opluchting dus.
Angst: wie weet is Kayak stressverhogend. Ik schat in van niet, maar ja...en ik ben sinds begin april errug blij met de kattenbak. Ik schep elke dag fluitend en blij en tevreden haar bak leeg. ;D

Ik hoop dat je mijn verhaal kan weerleggen (geeft mij weer hoop  ;)  )

Plaats reactie