Eliminatiedieet en overwennen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Eliminatiedieet en overwennen?

Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Laat die rijst maar gauw weg, het zal de eerste hond niet zijn die slecht op koolhydraten reageert en dus ook op rijst.
En koken is ook echt niet nodig.
Zoek hier op het forum maar eens op eliminatiedieet, dan vind je heel wat informatie.
Het gaat erom dat je een eiwitbron voert die je hond nog nooit gehad heeft. Dus bv eend, of parelhoen, of paard, of ree, of haas, als het maar iets is dat ze nog niet gehad heeft. Je kunt dat gewoon rauw voeren, en je begint met het spiervlees en kijkt of ze reageert, Na verloop van tijd voeg je orgaan toe, idem, en dan ook bot (lastig bij paard, je zou dan een botsoort moeten zoeken die ze ook nog nooit gehad heeft). Dan heb je een compleet barfdieet dat je een hele tijd kunt voeren zonder dat er tekorten ontstaan. Zo kun je bekijken of ze na enige weken toch een reactie gaat vertonen.
MirandaK
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door MirandaK »

Ik heb inderdaad via de zoekfunctie al veel gevonden, kost veel tijd om te lezen maar ik worstel me er wel doorheen. Het is me inderdaad opgevallen dat er verschil in opvatting is omtrent het eliminatiedieet. En dan bedoel ik dit:
- in de ene versie gaat het om geven van een vreemde eiwitbron en na ditzelfde dieet 6-8 weken te hebben volgehouden, stap je in een keer terug naar het voer dat normaal gegeven werd (de provocatie). Als de klachten weg zijn geweest en dan ineens weer terugkomen heb je een duidelijke aanwijzing dat het aan het voer ligt.
- in de andere versie begin je, zoals jij schrijft, met spiervlees en doe je er na verloop van tijd, als het goed gaat, steeds weer iets nieuws bij.

Verwarrend, want naar mijn idee zijn dit wezenlijk twee verschillende dieëten, of zie ik dat verkeerd?
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

Als je doel is om ook uit te zoeken wáár je hond precies niet tegen kan, begin je met één diersoort en als dat goed gaat kan je na 6 tot 8 weken een andere diersoort toevoegen.
Zo heb ik het met Didot ook gedaan en het is uit eindelijk goed gekomen.

Ik ben met witvis gestart (omdat hij ook slecht op eend reageerde) daarbij heb ik wel een calcium/ vitamine preparaat gegeven én megaderm.
Daarna hebben we zalm en later sardientjes toegevoegd.
Toe de overstap naar eend gemaakt (ging toen wel goed) en toe kon hij ook genoeg bot en orgaan eten.
De supplementen hoefden toen niet meer.

Nu eet hij inmiddels al weer een hele poos bijna alles.
Rund, kip, geit en lam gaat (nog) niet goed.
Uitproberen doe ik dus eigenlijk niet meer, want hij heeft nu een heel mooi compleet dieet.

Als je doel is om alleen maar uit te zoeken  of hij een voedsel allergie heeft kan je evt methode 1 gebruiken. Maar allergie klachten zijn zowiezo erg wisselend, dus of je dan echt een betrouwbare uitslg krijgt weet ik niet.

Het kost heel veel tijd en doorzettingsvermogen. Maar het loont de moeite!
MirandaK
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door MirandaK »

OK bedankt voor de uitleg!

Plaats reactie