lamspens; hakselmais vrij?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: lamspens; hakselmais vrij?

cathrien
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door cathrien »

Gelukkig lopen hier de koeien nog volop in de wei :D
Sietie
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sietie »

schapen krijgen in de winter wel degelijk brok gevoerd...
dinnee
3-sterren
3-sterren

Bericht door dinnee »

Dus dan blijft het inderdaad alleen bij de lamspens, inplaats van schapen en koeienpens.

Maar dan vraag ik me weer af, is het gehalte 'goede bacterien' in de lamspens wel hoog genoeg? Of is dit nog niet helemaal ontwikkeld omdat die dieren zo jong zijn?
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

pallas schreef: Volgens mij worden biologisch gehouden schapen niet bijgevoerd met brok. Zij krijgen dus geen graan in het dieet.
Ik geloof dat ze wel worden bijgevoerd maar of er ook hakselmaïs in biologische schapenbrok zit weet ik niet.  :-\

Hier een stukje van de Skal-site (http://www.skal.nl/Home/Artikelen/tabid ... fault.aspx)

'In principe moet u alle dieren biologische veevoeders geven. Wanneer onvoldoende biologisch voer beschikbaar is, mag u alleen voor varkens en pluimvee tijdelijk gangbaar voer gebruiken.'

'Minimaal 60% van het dagrantsoen van rundvee, geiten en schapen moet bestaan uit ruwvoer (dus maximaal 40% van het dagrantsoen mag krachtvoer zijn).'
dinnee
3-sterren
3-sterren

Bericht door dinnee »

Het probleem bij Coda is niet zo zeer dat de koeien of schapen brok hebben gegeten, maar dat veel koeienboeren hakselmais voeren. Dit zijn de stengels en bladeren van de maisplanten (dus datgene dat overblijft na het oogsten van de mais). Het wordt ingekuild en ruikt daardoor heel zoet, maar het is wel degelijk biologisch. Meestal zit er ook nog een gedeelte mais bij om de hoeveelheid kcal op te krikken, de granen zelf bedoel ik dan. En dat zorgt bij Coda voor problemen...

Ik weet ook niet of er granen gebruikt worden voor de vegetarische brokken van koeien en schapen?
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Ik zou als ik jou was het zekere voor het onzekere nemen en even helemaal geen pens voeren. Ik krijg soms de indruk dat mensen denken dat honden pens MOETEN eten, maar ik denk dat ze ook heel goed zonder kunnen. Als je je zorgen maakt over de darmflora van je hond zou je eventueel pro-biotica kunnen gaan geven, al moet je daar dan misschien weer oppassen voor het materiaal waar de capsules van zijn gemaakt :-\ (omdat je hondje zo heftig reageert). Maar dat zou je kunnen oplossen door de capsules open te maken en leeg te gieten over het eten.
dinnee
3-sterren
3-sterren

Bericht door dinnee »

Dat is ook een goed idee!

Ik heb namelijk zelf een beetje het idee dat Coda's darmflora niet helemaal optimaal is en dat hij daardoor voedingstoffen mis loopt. Ik zal eens googlen op probiotica. :)

Lamspens gaat tot nutoe goed met kleine beetjes, maar ik durf niet goed het risico te nemen..
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Hier toevallig ook een vraag over pro-biotica: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1073748
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

dinnee schreef: Het probleem bij Coda is niet zo zeer dat de koeien of schapen brok hebben gegeten, maar dat veel koeienboeren hakselmais voeren. Dit zijn de stengels en bladeren van de maisplanten (dus datgene dat overblijft na het oogsten van de mais). Het wordt ingekuild en ruikt daardoor heel zoet, maar het is wel degelijk biologisch. Meestal zit er ook nog een gedeelte mais bij om de hoeveelheid kcal op te krikken, de granen zelf bedoel ik dan. En dat zorgt bij Coda voor problemen...

Ik weet ook niet of er granen gebruikt worden voor de vegetarische brokken van koeien en schapen?
Mais die in Nederland geteeld wordt wordt niet rijp. Als de mais geoogst wordt wordt de gehele plant verhakseld, dus de stengel, bladeren, kolven met korrels, alles.
Sylvi@
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Sylvi@ »

Je moet er toch niet aan denken om die 'vieze bruine dorre troep' die nu (hier iig) nog op het land staat te eten :-X
Ook als koe niet :-X 8)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ja triest hè  :(
will
1-ster
1-ster

Bericht door will »

pike schreef: Ja triest hè  :(
Gek hé, dat koeien liever dat vieze dorre bruine spul eten dan het gras wat in het najaar in de wei staat.  :o
Trouwens als de mais verdroogd dor en geel is en nu nog op het land staat, dan is het korrelmais.  En is het niet bedoeld als veevoer. De maiskolf wordt geoogst, en de rest van de plant blijft op het land. Wordt ondergewerkt en dient als voedsel voor het bodemleven.
Laatst gewijzigd door will op za 25 okt 2008, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

will schreef: Gek hé, dat koeien liever dat vieze dorre bruine spul eten dan het gras wat in het najaar in de wei staat.  :o
Trouwens als de mais verdroogd dor en geel is en nu nog op het land staat, dan is het korrelmais.  En is het niet bedoeld als veevoer. De maiskolf wordt geoogst, en de rest van de plant blijft op het land. Wordt ondergewerkt en dient als voedsel voor het bodemleven.
Die korrelmais wordt ook weer als veevoer gebruikt, voor met name varkens en melkkoeien.

Plaats reactie