elke dag zuivel,goed of slecht?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: elke dag zuivel,goed of slecht?

will
1-ster
1-ster

Bericht door will »

Lizzy schreef: Oh, dat is lekker makkelijk! Jij wil gewoon de andere kant van het verhaal niet horen! Jij wil horen wat jou bevalt en anders is het "ja, maar dat is jouw levenstijl" of "ja, natuurlijk kun je dingen vinden". Blijf jij toch geloven in dat melk goed is voor elk.

Je hebt je zeker nooit afgevraagd waarom een olifant reuze sterke botten heeft en toch nooit aan de tiet van een giraffe hangt? Of waarom een koe toch zulke calciumrijke melk kan maken, zonder aan de tiet van de ezel te hangen?
Ik heb van jou anders ook nog niet gehoord waarom melk niet gezond zou zijn. De stelling dat het niet normaal is om melk te drinken van een ander zoogdier is ook ronduit zwak. Trouwens mensen drinken al honderden jaren melk. En nu zou het ineens ongezond zijn? :o
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

Pfff, we gaan geloof ik wel wat off topic.

De vraag was dus of het goed voor je hond is om elke dag zuivel te krijgen in het barf dieet.

Barf probeert zoveel mogelijk de natuur na te bootsen

En in dat licht zeg ik: zuivel met mate of helemaal niet.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

will schreef: Ik heb van jou anders ook nog niet gehoord waarom melk niet gezond zou zijn. De stelling dat het niet normaal is om melk te drinken van een ander zoogdier is ook ronduit zwak. Trouwens mensen drinken al honderden jaren melk. En nu zou het ineens ongezond zijn? :o
Heb je de vorige pagina's niet goed gelezen? Ik heb een link gegeven, ik heb uitgelegd dat calcium uit melk zo grof is dat opname ervan, door het menselijk lichaam, geheel niet eenvoudig is. Oftewel, calcium uit melk is slecht opneembaar. Net zoals een onnatuurlijke bron van calcium problemen oplevert bij de opgroeiende hond (zie artikel in de Barfplaats bieb van Ian Billinghurst), is een onnatuurlijke calcium zoals die uit melk problematisch voor de mens. Maar goed, ik wil het nog wel verder voor je uitwerken hoor, als je dat op prijs stelt.

Ten eerste wil ik even genoemd hebben dat het gebruiken van melk zeer dieronvriendelijk is. Zelfs biologische melk is dieronvriendelijk. We houden koeien, we laten ze ieder jaar een kalf krijgen, halen het kalf direct na de geboorte weg en zuigen moeders letterlijk leeg. Totdat ze niet meer genoeg geeft, dan wordt ze geslacht. Ik hoef jou vast niet uit te leggen hoe dieronvriendelijk dit is tegenover het kalfje... En hoe ondankbaar dit is tegenover de koe. Maar goed, de mens maalt niet om het dierenwelzijn, dus waarom zouden we dat nu doen....

Waarom breng jij overigens geen argumenten in waarom je als volwassen wezen de moedermelk van een ander wezen zou moeten drinken? Geef mij 1 logisch argument. Het is gewoon onlogisch! Wij mensen halen voldoende calcium uit onze groente, noten en zaden. Daar hebben we geen melk voor nodig. Zie mijn argument van de olifant en de koe: die hebben ook geen melk van een ander wezen nodig? Die hangen ook niet als volwassen wezen aan de tiet van een ander wezen. Of dat van hun eigen wezen. Jij kunt het zwak noemen, ik noem het zwak dat jij je daar niet tegen kunt verweren. Niet uit kunt leggen wat er wel logisch aan is.

Een pup drinkt tot 4 a 8 weken melk bij mams en gaat daarna over op volwassen voer. Een pup haalt zijn calcium uit de botten van zijn prooidieren. Een baby drinkt melk bij de moeder en heeft daarna geen moedermelk of andere melk meer nodig. Een kind haalt zijn/haar calcium gewoon uit groene bladgroente, groente, en dergelijke. Gewoon heel logisch. Als jou die logica ontgaat... tja...., dan weet ik het eigenlijk ook niet meer....

Goed, kijk je dus naar de koe en de olifant: zij halen gewoon calcium uit grassen, kruiden, planten, wortels, bladeren. En hebben een prima skelet, thank you very much. Honden halen hun calcium uit botten van hun prooidieren. Zo doen wolven het ook al miljarden jaren. Dus waar praten we over, dat wij 100 jaar melk drinken en dat het ineens goed voor ons is? Wat is 100 jaar, evolutionair gezien? Ben je overigens op de hoogte van de melkmaffia? Die is ongeveer gelijk aan de brokmaffia. Omdat honden al 60 jaar brokken krijgen, wil niet zeggen dat ze ook gezond zijn! Melk moet. Voor de Nederlandse economie.

Kijk je naar landen als China en Japan: daar nuttigen ze geen/vrijwel geen melk (hoewel ook de mac donalds en zuivel maffia azie verpletterd natuurlijk... De Chinezen nemen langzaam in gewicht toe en krijgen langzaam aan net zo veel kanker als wij West Europeanen en Amerikanen). Zij lijden (of leden, verleden tijd) minder aan hart en vaatziektes, minder kanker en minder botontkalking dan wij. Dat laatste dus terwijl ze geen zuivel nuttigen. Professor Dr Willet zegt ook "als je botontkalking wilt voorkomen, drinkt dan geen melk maar ga met de koe wandelen". Sinds wij mensen zijn gaan boeren, zijn we alsmaar luier geworden. En vooral dat stil zitten: dat veroorzaakt botontkalking. Het weinig in de buitenlucht zijn: dat veroorzaakt botontkalking (vitamine D uit zonlicht). Niet het niet nuttigen van melk. Overigens, er is onderzoek gedaan naar de botdichtheid van veganisten. Die hebben minder botontkalking dan mensen die dierlijke eiwitten nuttigen. Reken dat maar eens uit. Studie's zijn gedaan aan de Washington University of Medicine in St.-Louis. Het blijkt trouwens ook dat veganisten een hoger vitamine D gehalte in hun lichaam hebben. Ondanks dat ze geen dierlijke "voedingsmiddelen" nuttigen. Interessant, niet?! Er is trouwens ook een groot onderzoek gedaan door de Universiteit van Harvard in 1998 onder verpleegsters in de Verenigde Staten. Hierin werden 77.761 vrouwen gevolgd over een periode van twaalf jaar. Degenen die drie of meer glazen melk per dag dronken kregen de meeste botbreuken. Zij die één of geen glas melk dronken kregen de minste.

Overigens wordt er gewoon steeds meer verband gelegd tussen nuttigen van veel zuivel en het krijgen van kanker. Vooral prostaatkanker. Er zijn ook verbanden gelegd tussen het nuttigen van veel zuivel als kind en de verhoogde kans op darmkanker. Melk wordt steeds vaker in verband gebracht met een verhoogde kans op eierstokkanker. Melk wordt steeds vaker in verband gebracht met ziektes/problemen als eczeem, ziekte van Crohn, astma en darmziektes. Niet voor niets lijden daar zoveel Westerlingen aan. En de bronnen van dit alles, die zijn gemakkelijk op Internet te vinden. Spit bijv. deze pagina door (is ook al eerder gegeven in dit topic): http://www.fonteine.com/melk_ongezond.html.

Meer leesvoer?
http://voeding.pilliewillie.nl/voeding- ... /melk1.php
http://www.rudolfdewit.com/melk.html
http://www.freewebs.com/whitepoison/waa ... 0goed.html

Ik vind het natuurlijk uitstekend dat mensen zuivel nuttigen. Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. En van mij mag iedereen dagelijks zuivel aan de hond geven, ook dat moeten ze zelf weten. Maar als je dan al zuivel aan je hond wilt geven, geef dan tenminste rauwe melk. Of gefermenteerde melk. Maar gepasteuriseerde melk draagt gewoon nul bij tot een goede gezondheid.
Happy Tail
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Happy Tail »

ik denk dat het zuivelverhaal een beetje lijkt op het brokkenverhaal. Er wordt verteld dat brokken goed zijn en dat daar alles in zit.
Je wordt altijd verteld dat melk goed is voor je..dat je het nodig hebt voor de groei...Waarom zijn dat zo ontzettend veel baby's allergisch voor koemelk???
Maar dat is mijn gedachte, ieder mag er over denken wat hij of zij wil, net als dat ik gewoon ieder die wil laten denken dat brokken zo goed zijn, als je maar kwalitatief een goed merk neemt...

Maar weer terug naar de vraag: ik geef heel soms zuivel, maar het is zelden dat ik het in huis heb, soms koop ik een half pakje karnemelk, of wat biogarde oid voor Baya maar dan gewoon omdat ze het lekker vindt.
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

Ik vind het heel interessant Lizzy, en ik geloof het ook allemaal.
Melk is voor baby's, en dan wel de melk van de moeder, direct uit de borst, dus vers en rauw.
Huskymeisje
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Huskymeisje »

Lizzy, heel erg bedankt voor je verhaal. Het is erg verhelderend voor mij. Zelf eet of drink ik weinig tot geen zuivel om de simpele reden dat ik het niet zo lekker vind. Mijn kinderen zijn er ook niet bepaald dol op en ik ben blij eens te lezen dat dat helemaal niet zo'n ramp is.

On topic: ik geef de honden kefir of als ik dat niet heb gemaakt biogarde. Maar dat is meer vanwege de darmflora dan vanwege de zuivel an sich.
will
1-ster
1-ster

Bericht door will »

Nou hier een link van het onafhankelijke voedingscentrum http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnHer ... en/Zuivel/
Maar dat zal volgens jou wel banden hebben met de melk maffia... Over dat kankerverhaal, de vriendin van mijn vrouw(33jaar) drinkt/gebruikt al jaren geen echte zuivel, maar soya vervangers. De kids gruwelen ervan, maarja alles voor een gezond leven hé ;) Een half jaar geleden echter kreeg ze een agressieve vorm van borstkanker! Dus kom bij mij niet aan met die onzin dat je er kanker van krijgt.
Dieronvriendelijk....je laat de pups toch ook niet bij de moeder? Nee je laat ze eerst 3 maanden een band opbouwen en dan wordt haar kroost verkocht! De koe heeft die band nog niet. En een mens vergelijken met een herbivoor/carnivoor slaat ook nergens op. Of staan er bij jullie botten en/of wortels,gras en bladeren op het menu? En steeds meer landen gaan over op het nuttigen van melkproducten, waaronder idd China. Maar dit zal ook wel het werk zijn van de melkmaffia, die zetten de chinese regering onder druk om melk te importeren. Ik denk dat je teveel mafia films hebt gezien Lizzy ;)
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

will schreef: Over dat kankerverhaal, de vriendin van mijn vrouw(33jaar) drinkt/gebruikt al jaren geen echte zuivel, maar soya vervangers. De kids gruwelen ervan, maarja alles voor een gezond leven hé ;) Een half jaar geleden echter kreeg ze een agressieve vorm van borstkanker! Dus kom bij mij niet aan met die onzin dat je er kanker van krijgt.
Heel erg voor die vriendin.
Maar je draait de boel nu om.
Lizzy zegt niet dat je GEEN kanker krijgt als je geen melk drinkt.
Ze zegt dat je kanker kan krijgen van melk!

Hoe jij het nu brengt is het net of alleen maar mensen die melk nuttigen kanker krijgen, en de rest niet.
Dat is nog nooit door Lizzy beweerd.

Wat jij nu doet is precies het zelfde als de brokkenmensen.
Als een hond die vers eet kanker krijgt zeggen: zie je nou wel dat een hond van brokken geen kanker krijgt, het komt juist door het vlees.
will
1-ster
1-ster

Bericht door will »

Ik hou er maar over op, anders wordt het toch een tijdverslindend welles/nietes verhaal. Het ene kamp zegt melk is gezond(oa het voedingscentrum) en het andere kamp zegt het is ongezond (meestal vegetariers/veganisten). Mijn honden (10 en 1 jaar)drinken iedere dag melk.  En de honden die ik hiervoor had zijn 14 en 15 jaar geworden, dus mij overtuig je niet :)
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

will schreef: Ik hou er maar over op, anders wordt het toch een tijdverslindend welles/nietes verhaal. Het ene kamp zegt melk is gezond(oa het voedingscentrum) en het andere kamp zegt het is ongezond (meestal vegetariers/veganisten). Mijn honden (10 en 1 jaar)drinken iedere dag melk.  En de honden die ik hiervoor had zijn 14 en 15 jaar geworden, dus mij overtuig je niet :)
Het ene kamp zegt brokken zijn gezond (dierenartsen enz enz) en het andere kamp zegt dat het ongezond is (versvleesvoerders).
Overigens ben ik geen vegetarier ofzo, en ik drink wel melk, maar ik weet heel goed dat ik het helemaal niet nodig heb.

De honden van de buren eten elke dag brok, en zijn ook 14 jaar geworden, en zo ken ik er nog wel een paar.
Brokkenmensen overtuig je dus ook niet met verhalen waarom vers gezonder is.

Jij voert wel rauw aan je honden?
Hoe ben je daarop gekomen als ik vragen mag?
Want je praat nu als een brokkenpiloot als ik even grof mag zijn.
dogsunlimited
5-sterren
5-sterren

Bericht door dogsunlimited »

will schreef: Nou hier een link van het onafhankelijke voedingscentrum http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnHer ... en/Zuivel/
Maar dat zal volgens jou wel banden hebben met de melk maffia... Over dat kankerverhaal, de vriendin van mijn vrouw(33jaar) drinkt/gebruikt al jaren geen echte zuivel, maar soya vervangers. De kids gruwelen ervan, maarja alles voor een gezond leven hé ;) Een half jaar geleden echter kreeg ze een agressieve vorm van borstkanker! Dus kom bij mij niet aan met die onzin dat je er kanker van krijgt.
Dieronvriendelijk....je laat de pups toch ook niet bij de moeder? Nee je laat ze eerst 3 maanden een band opbouwen en dan wordt haar kroost verkocht! De koe heeft die band nog niet. En een mens vergelijken met een herbivoor/carnivoor slaat ook nergens op. Of staan er bij jullie botten en/of wortels,gras en bladeren op het menu? En steeds meer landen gaan over op het nuttigen van melkproducten, waaronder idd China. Maar dit zal ook wel het werk zijn van de melkmaffia, die zetten de chinese regering onder druk om melk te importeren. Ik denk dat je teveel mafia films hebt gezien Lizzy ;)
Ook soja is kankerverwekkend..........Lizzy heeft wat mij betreft een goed punt.
De bewerkte melkproducten in China staan op dit moment bol van de melamine, dus hoe gezond is zuivel in het algemeen eigenlijk, als het zo goedkoop mogelijk bewerkt moet worden met als enig doel geldverrijking in plaats van bijdragen aan gezondheid.
will
1-ster
1-ster

Bericht door will »

SandraH schreef: Ook soja is kankerverwekkend..........Lizzy heeft wat mij betreft een goed punt.
De bewerkte melkproducten in China staan op dit moment bol van de melamine, dus hoe gezond is zuivel in het algemeen eigenlijk, als het zo goedkoop mogelijk bewerkt moet worden met als enig doel geldverrijking in plaats van bijdragen aan gezondheid.
Die melamine heeft niks met de zuivel te maken, maar meer met de dollartekens in de ogen van de zuivelverwerkers. Dit is er in de fabriek aan tegevoegd.

@stafftime; ik voer Duck en Kivo (met een scheutje lijnzaad olie en een schepje glucosamine poeder) aan mijn honden  (en natuurlijk melk :-) plus af en toe een eitje.
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

will schreef:

@stafftime; ik voer Duck en Kivo (met een scheutje lijnzaad olie en een schepje glucosamine poeder) aan mijn honden  (en natuurlijk melk :-) plus af en toe een eitje.
Ja, ik begrijp dat je rauw voert, anders verwacht ik niet dat je hier lid bent.
Maar je bent wel overtuigd dat rauw beter is dan brokken? En dat brokken minder/niet gezond zijn?
Wat ik ermee probeerde te zeggen is, dat je wel gelooft dat dit goed is, omdat brokken onnatuurlijk zijn om te eten.
Maar je gelooft niet dat melk niet zo goed is voor een mens, terwijl dat net zo onnatuurlijk is, melk is voor baby's.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Lizzy, mijn complimenten voor je zeer duidelijke verhaal.
will
1-ster
1-ster

Bericht door will »

Staftime schreef: Ja, ik begrijp dat je rauw voert, anders verwacht ik niet dat je hier lid bent.
Maar je bent wel overtuigd dat rauw beter is dan brokken? En dat brokken minder/niet gezond zijn?
Wat ik ermee probeerde te zeggen is, dat je wel gelooft dat dit goed is, omdat brokken onnatuurlijk zijn om te eten.
Maar je gelooft niet dat melk niet zo goed is voor een mens, terwijl dat net zo onnatuurlijk is, melk is voor baby's.
Melk uit soya dat is onnatuurlijk. :) En zou het voeren van brokken wel zo slecht zijn? Dan zou 90% van de hondenbezitters verkeerd bezig zijn!
Natuurlijk denk ik dat rauw beter is. Maar als je de juiste brok voert, hoeft dat volgens mij geen problemen op te leveren.
Maar als ik hier rondkijk heb ik wel bewondering voor de wijze waarop sommige hondenbezitters hier met de voeding van hun hond omgaan.  Alleen had ik hier en daar de indruk dat ik op een dierenactivisten forum terecht was gekomen. Vandaar mijn reactie.

Plaats reactie