Wie heeft er een bottenvermaler???
Moderator: eelke
Re: Wie heeft er een bottenvermaler???
Dat is de hele bubs zoals het daar op de dienbladen ligt: 2 kg kipcarbo's, 1 kg kipkarkassen, 1 kg kalkoen, 900 gr hartjes en 450 gr levertjes. Het meeste werk is de kipkarbo's in stukken hakken.
Ik maal het als alles nog grotendeels bevroren is. Ik heb het ook eens met kippenbouten en drumsticks geprobeert maar dan stikt mijn machine in die pezen, vandaar dat ik carbo's gebruik.
Ik maal het als alles nog grotendeels bevroren is. Ik heb het ook eens met kippenbouten en drumsticks geprobeert maar dan stikt mijn machine in die pezen, vandaar dat ik carbo's gebruik.
[quote="maddoc"]
ik vindt het wel interessant, maar hoelang ben je ongeveer bezig met het malen van die 5 kilo?
ben net nl zo'n 6 uur bezig geweest om 6kg mix voor de katten te maken, daar wou ik eigenlijk geen gewoonte van maken..
[/quote]
Een uurtje ongeveer, dan moet het karkas wel "hapklaar" de machine in kunnen natuurlijk. Wel moet je regelmatig even wat losse kleine botjes weghalen voor de schijf want die blijven er vaak voor hangen.
Gooi er geen kopvlees in met veel pezen etc. want dat trekt ie op de een of andere manier niet.
ik vindt het wel interessant, maar hoelang ben je ongeveer bezig met het malen van die 5 kilo?
ben net nl zo'n 6 uur bezig geweest om 6kg mix voor de katten te maken, daar wou ik eigenlijk geen gewoonte van maken..
[/quote]
Een uurtje ongeveer, dan moet het karkas wel "hapklaar" de machine in kunnen natuurlijk. Wel moet je regelmatig even wat losse kleine botjes weghalen voor de schijf want die blijven er vaak voor hangen.
Gooi er geen kopvlees in met veel pezen etc. want dat trekt ie op de een of andere manier niet.
[quote="RuBep"]
thanks, ik heb inmiddels een Porkert 32 gekocht, via marktplaats, zat nog nieuw in de doos, voor een prikkie
nu heb ik een wat grotere schijf besteld, nou ja grotere gaten, want het hoeft niet superfijn te worden, ze hebben ook tanden 
[/quote]
€ 40,- in Culemborg/Rottterdam toevallig?? 8)
thanks, ik heb inmiddels een Porkert 32 gekocht, via marktplaats, zat nog nieuw in de doos, voor een prikkie
[/quote]
€ 40,- in Culemborg/Rottterdam toevallig?? 8)
[quote="Fausto"]
[/quote]
oke, da's ook nog goed te doen dan.
welke grootte van maalzeefje gebruik je? Als ik het goed las is 8mm de grootste die er bij de machine zit, is dat niet te fijn? Of kun je ook nog bv een 12mm zeefje bijbestellen? Ik lees hier nl vaak dat er 12mm gebruikt wordt.
[/quote]
oke, da's ook nog goed te doen dan.
welke grootte van maalzeefje gebruik je? Als ik het goed las is 8mm de grootste die er bij de machine zit, is dat niet te fijn? Of kun je ook nog bv een 12mm zeefje bijbestellen? Ik lees hier nl vaak dat er 12mm gebruikt wordt.
Ik heb alleen de 8mm-uitvoering. Het is alleen de bottenmaaltijd die ik maal voor de bullterrier. De rest krijgt ze gewoon in de normale vorm.
maar het lukt je dus met de 8mm om botten te malen en zonder het apparaat te vernaggelen, da's handig om te weten,
dank je wel.
dank je wel.
Ik heb vandaag zelfs kipkarkassen gemalen met nog veel kleinere gaatjes!!
Ik schat zo'n 4 mm.
En ook dat lukte. En ik vind het niet eens echt moeilijk. En ik heb een héle slechte rechterhand, maar heb er gewoon mee kunnen draaien. Moeilijkst was het zo erinstoppen dat de schroef de stukken "pakt".
Ik heb namelijk een vleesmolen gekregen en dus helaas alleen héle kleine gaatjes!
Ik schat zo'n 4 mm.
En ook dat lukte. En ik vind het niet eens echt moeilijk. En ik heb een héle slechte rechterhand, maar heb er gewoon mee kunnen draaien. Moeilijkst was het zo erinstoppen dat de schroef de stukken "pakt".
Ik heb namelijk een vleesmolen gekregen en dus helaas alleen héle kleine gaatjes!
-
kurt007013
- 1-ster

hoi ,
ik ben dus ook op zoek naar een vleesmolen .
Dit voor het malen van oa. kippenekken , kippevleugels , konijn , zalm & kabeljauwkoppen , ...
Kan er mij iemand zeggen wat het beste hiervoor is ?
Merk & type ? handmatig of electrisch ?
Vele groeten !!!!!!