Lijkt mij niks mis mee..........SandraH schreef: en komt de boel er of aan de voor- of aan de achterkant weer uit.
Maar volgens mij gaat het hier over VERS gevoerde honden, dus laat de brokken hond nog even op de gang svp
Moderator: Lizzy

Lijkt mij niks mis mee..........SandraH schreef: en komt de boel er of aan de voor- of aan de achterkant weer uit.

Dat denk ik dus ook. Maar als ik kan bijdragen door bepaalde 'regeltjes' wel te volgen, maakt dat de kans op misschien iets geringer.flin schreef: als je er vanuit gaat dat de meeste bacterieën in de darmen zitten, (goede èn slechte)
en op 't moment dat een dier dood is
de slechte bacteriën beginnen te woekeren van binnenuit door de darm en zo verder 't vlees laten rotten
(goede bacteriën dienen dagelijks aangevoerd te worden en dat gebeurt dus niet meer bij een dood dier)
en vliegen natuurlijk de bacteriën aan de buitenkant toevoegen
dat vandaar, om die reden de darmen bij wild er direct uitgehaald worden, om juist die bacteriën binnen de perken te houden
de meeste jagers zullen in't veld al de darmen verwijderen....
Dat zou ik nooit met zekerheid durven stellen. De meeste jagers laten de darmen er in zitten. Zeker als je een vast adres hebt om hele konijn en haas als hondenvoer af te nemen. Dan mag je dat zelf doen.
Geschoten gans wordt ook niet eerst leeg gemaakt, maag en darm zit daar meestal nog gewoon in. Zelfs als de borstfilet er al uit is gehaald.
en de buit afschermen voor vliegen
en niet graag een ziek ogend dier mee willen nemen
wat natuurlijk niet wegneemt dat er af en toe een min of meer ziek eksemplaar tussendoor zou kunnen piepen, of een eksemplaar waar niet alles even netjes verwijderd is...
en was 't niet zo dat kikkers ook hartworm bij zich kunnen dragen?
en alleseters als naaktslakken allerlei virusjes,
affijn en ga de natuurlijke levensloop maar na; eten en gegeten worden...
dan denk 'k dat een dier met even minder afweer gevattelijker is voor allerlei narigheden..

Nee, dat doe ik niet. Want dit is wel een erg veel voorkomend voorbeeld om aan te geven hoe dat in de 'natuur' werkt. Ik zie dat hier nl. frequent om me heen. Kadavervretende brokkenhonden krijgen vaak reactie op wat ze te pakken hebben gekregen. Rauw gevoerde honden kunnen wat dat betreft toch meer hebben.DJARA schreef: Lijkt mij niks mis mee..........![]()
![]()
Maar volgens mij gaat het hier over VERS gevoerde honden, dus laat de brokken hond nog even op de gang svp![]()
Volgens mij haal je hier echt diverse dingen door elkaar. Om te beginnen is probiotica een maagzuurbestendige bacterie. En geen parasiet. En ik had het over parasieten. En de vraag is nog maar of invriezen helpt tegen bacterieen. Het antwoord daarop is namelijk nee.Bonha schreef: Ik heb geen tijd, noch zin steeds opnieuw er op in te gaan. Ik ben het helemaal ermee eens dat de risico's erg klein zijn. Daar ben ik nooit tegenin gegaan.
Ik gaf gewoon een voorbeeldje, dat heb ik er specifiek bijgezegd. Kun je wel keer op keer over dat voorbeeldje vallen, prima, ik ben er niet door gekwetst ofzo.
Ik denk dat we in de toekomst echter nog veel gaan horen over de vossenlintworm, maar dat terzijde. Het zal nog wel een tiental jaar duren voor het zover is denk ik.
Maar ik blijf erbij dat "wolf eet ook vlees" geen argument is. Niet voldoende.
En maagzuur is niet heilig, noch alles dodend. Stop dan allemaal maar met probiotica. Wordt om de haverklap voor alles gebruikt, zeker ook hier op barfplaats. Wie denkt dat dat niet door maagzuur komt kan er beter mee stoppen, dan is het zinloos. En het zijn wel degelijk levende organismen. Is geen magisch gebeuren. Maar misschien kan het alleen niet door de maag van de hond?? Zonde dat we het dan gebruiken.
Oh bah, wat flauw. Ik schrijf dat nergens, we schrijven dat nergens.Maar als jullie echt heilig willen geloven dat de hond een huiswolfje is en dat wolven übergezond zijn, be my guest.
Als je de zekerheid wil hebben qua parasieten, zul je het inderdaad zelf 3 weken in moeten vriezen.Ik ben liever soms voorzichtig, en denk graag ook zelf nog even na.
Maar wil niets tegen rauw voeren inbrengen, ik zet niet voor niets nu ook mijn risicohondje over. Ik weet alleen wel dat ik een risico neem, maar hoop dat de benefits zwaarder wegen dan de mogelijke risico's. En dat geloof ik natuurlijk ook, anders zou ik het niet doen.
En ik geef mijn hondje ook yoghurt met lactobacillen erin. Maar ik maak me wel zorgen over de vervuiling van het bio-industrievlees. En zodra ik het kan betalen gaan mijn honden op biologisch, ik kán het niet betalen, dus moet ik roeien met de riemen die ik heb. En toch kies ik voor de risisco's en ik ga er inderdaad vanuit dat herby's vlees gewoon goed is. Ik zou wel willen weten, of ze inderdaad het vlees een week of drie ingevroren hebbn voor het verkocht word. Ik zelf zou dat erg prettig vinden. Maar controleren kun je het toch nooit. Dus hoewel je met barf de ingredienten kunt bepalen, kun je nooit met zekerheid zeggen wat de kwaliteit van die ingredienten is. So be it. Roeien met de riemen die je hebt.
Alhoewel ik soms wel eens dromend denk aan een zelfvoorzienende boerderij ;-)
Maar ik denk dat het een goed topic is, zeker nu er wél goede argumenten komen, en verder moet iedereen er mee doen wat hij/zij wil en denkt dat juist of acceptabel is.
Omdat het makkelijker is elkaar na te praten/schrijven dan zelf opnieuw op onderzoek uit te gaan. Daardoor blijven er in het leven vaak eeuwen of jarenlang mythes bestaan. Zoals die bijvoorbeeld van dat je je hond iedere dag een commerciele complete voeding moet geven omdat voerfabrikanten wel weten wat ze doen. Om maar eens een blommige te noemen. Het boek van Eliasen is overigens herzien in 2006. En die schrijft iets heel anders dus.SandraH schreef: Bedankt voor je reactie. Ik weet wat geschreven is, maar ik weet ook de tegenspraken.
Honden met slechte weerstand en vooral jonge pups en drachtige honden die pas er voor zijn omgeschakeld, zouden toch baat hebben bij het eerst invriezen volgens die bekende 'regeltjes'. Diezelfde regeltjes staan nog steeds in twee zeer recente boeken van 2006 en 2007, uit Nederland en 1 in Amerika. Als inmiddels achterhaald zou zijn dat de theorieën niet zouden kloppen, waarom wordt dat dan niet aangepast?
Gelukkig hebben we hier rauw gevoerde honden. En de gemiddelde brokkenhond wordt ook niet eens ziek hoor. Ik loop namelijk dagelijks met mensen die hun honden brokken geven en die honden staan net zo makkelijk heel dood karkas te vreten, dat al half vergaan is en aangevreten is door maden, bacterieen, parasieten en schimmels. En de parasieten waar ik het dan over heb, nogmaals: die zijn niet dodelijk voor de hond. Wel schadelijk voor de mens. Nogmaals, Eliasen verteld een heel ander verhaal. En ook Ian B legt uit hoe de diverse wormen en parasieten schadelijk zijn voor de mens en niet voor de hond. Maar again, ik heb niks tegen op een voorzichtige benadering!Dat er op een dood kadaver in het wild meer parasieten en bacteriën zitten dan op een gemiddeld dier voor consumptie, dat ben ik absoluut 300% met je eens. Dat schrijf ik ook op mijn forum. Feit blijft dat rauw gevoerde honden daar veel beter tegen bestand zijn. Menig brokkenhond hier wordt er doodziek van en komt de boel er of aan de voor- of aan de achterkant weer uit. Overigens zullen niet alle parasieten het loodje leggen, want mijn honden worden absoluut niet jaarlijks chemisch ontwormd. Maar de waarheid zal wat dat betreft wel ergens in het midden liggen. Ik probeer mensen zelf een beeld te laten vormen, maar vind het wel belangrijk om de info die er bestaat en in feite nooit echt is aangepast volgens de bekende 'goeroes' weer te geven.
nah, bacteriën zijn voedsel voor Protozoa;Lizzy schreef: En de vraag is nog maar of invriezen helpt tegen bacterieen. Het antwoord daarop is namelijk nee.
zeker als je niet weet hoe lang 't vlees al ligt idd..en onder welke omstandighedenSandraH schreef: Dat denk ik dus ook. Maar als ik kan bijdragen door bepaalde 'regeltjes' wel te volgen, maakt dat de kans op misschien iets geringer.

Ja, de rest gaat de kliko in of is geschikt voor dierlijke consumptie. In dat geval haal ik voordat het mijn vriezer in gaat ook de darmen en maag er uit.flin schreef: zeker als je niet weet hoe lang 't vlees al ligt idd..en onder welke omstandigheden
Precies, dat is voor mij de belangrijkste reden om met wild extra voorzichtig te zijn. Vanaf het moment dat geschoten is tot aan de plek van bestemming, weet ik niet hoeveel uur tussen laten liggen en bevriezen zit. Men kan me zoveel vertellen. En ik kan me erg goed een verhaal (wellicht een mythe?) herinneren van diezelfde Roger over de pathogenenwerking na schot en het niet tijdig er uit halen van darmpies. In die tijd heb ik het tot twee keer toe meegemaakt dat zowel konijn na het schot als haas na het schot met darm en al de vriezer in ging. Zo gezegd vers, om na het ontdooien letterlijk de tent uit te stinken, omdat bij ontdooien bleek dat het al in staat van ontbinding was. Nou weet ik niet of je je voor kunt stellen wat voor lucht er in je huis hangt als er rottingsproces intreedt, maar dat wil je echt niet meemaken. Dat blijft weken hangen..
en 'k kan me voorstellen dat gans niet 'schoongemaakt' wordt:
de bacteriën uit de darmen hebben de filétjes nog niet bereikt, en alleen die zijn belangrijk voor menselijke consumptie?
tenzij 't dier in z'n geheel naar de winkel gaat natuurlijk.....
Nee, sorry Lizzy, jij leest niet. Jij quote dat" geen enkel bekend levend organisme door het maagzuur heen kan" oid, nota bene dik gedrukt! En dat, en dat heb ik er heel duidelijk bijgezet, is NIET waar. En daarbij gaf ik als voorbeeldje probiotica, en geloof me, ik haal niks door elkaar. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb, en heb nooit of te nimmer gesuggereerd dat bacterien dood gaan door invriezen. Overigens, als we toch gaan vallen over woorden, het hélpt wel, de meeste bacterien stoppen met delen in de vriezer (om er weer vrolijk mee verder te gaan als ze er weer uit komen). Dus het is beter dan twee of drie dagen in de koelkast houden.Lizzy schreef: Volgens mij haal je hier echt diverse dingen door elkaar. Om te beginnen is probiotica een maagzuurbestendige bacterie. En geen parasiet. En ik had het over parasieten. En de vraag is nog maar of invriezen helpt tegen bacterieen. Het antwoord daarop is namelijk nee.
Oh bah, wat flauw. Ik schrijf dat nergens, we schrijven dat nergens.
Als je de zekerheid wil hebben qua parasieten, zul je het inderdaad zelf 3 weken in moeten vriezen.
Tuutuuttuutuut zeg. Blijf even kalm joh! Ik zeg ook nergens dat jij gesuggereerd hebt dat bacterieen doodgevroren kunnen worden. Bovendien is doden niet hetzelfde als stoppen met delenBonha schreef: Nee, sorry Lizzy, jij leest niet. Jij quote dat" geen enkel bekend levend organisme door het maagzuur heen kan" oid, nota bene dik gedrukt! En dat, en dat heb ik er heel duidelijk bijgezet, is NIET waar. En daarbij gaf ik als voorbeeldje probiotica, en geloof me, ik haal niks door elkaar. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb, en heb nooit of te nimmer gesuggereerd dat bacterien dood gaan door invriezen. Overigens, als we toch gaan vallen over woorden, het hélpt wel, de meeste bacterien stoppen met delen in de vriezer (om er weer vrolijk mee verder te gaan als ze er weer uit komen). Dus het is beter dan twee of drie dagen in de koelkast houden.
Jouw pogingen mij onderuit te halen, want zo komt het op mij over, lukken niet, om de doodeenvoudige reden dat je niet leest wat ik schrijf en dus niet in kunt gaan op wat ik zeg. Het voorbeeld van de probiotica heb ik gekozen als een erg duidelijk voorbeeld dat je niet kunt zeggen dat maagzuur alle levende organismen doodt (er wordt vaak gezegd dat bacterien in de maag gedood worden en dat honden daarom niet ziek ervan kunnen worden) en tegelijk wel kunt geloven in de werking van probiotica. En je hoeft niet zo belerend met je dikgedrukte letters te vertellen dat het een maagzuurbestendige bacterie is, want dat is natuurlijk per definitie zo als het levend door het maagzuur heenkan he, lijkt me duidelijk. Maar denk niet dat alleen probiotica maagzuurbestendige bacterien zijn, er zijn ook andere maagzuurbestendige bacterien.
Maar ik blijf erbij dat "wolf eet ook vlees" geen argument is. Niet voldoende.
En maagzuur is niet heilig, noch alles dodend. Stop dan allemaal maar met probiotica. Wordt om de haverklap voor alles gebruikt, zeker ook hier op barfplaats. Wie denkt dat dat niet door maagzuur komt kan er beter mee stoppen, dan is het zinloos. En het zijn wel degelijk levende organismen. Is geen magisch gebeuren. Maar misschien kan het alleen niet door de maag van de hond?? Zonde dat we het dan gebruiken.
Weet je, mijn kin hangt hiervan echt in de kruipkelder. Je bewijst helemaal niks, je roept alleen maar heel hard dat je gelijk hebt. Waarom is mij nog steeds totaal onduidelijk. Je haalt er bacterieen bij, je haalt er ineens bio-industrie bij, ik begrijp echt van A tot Z niet waar je het over hebt. En verder dacht ik dat we hier gewoon een normale discussie hadden waar jij en ik het simpelweg niet helemaal eens zijn. Moet kunnen, dacht ik, toch? Het spijt me maar ik vind jouw reactie van A tot Z niet normaal en ik ben bij deze ook helemaal uitgepraat.Maar nu ga ik stoppen met deze buitengewoon eenzijdige discussie, want ik houd er niet van als mensen pertinent niet open staan voor meningen van anderen en alleen lezen wat ze willen lezen of wat in hun straatje past. Sorry, je kunt me wel blijven afzeiken en net doen alsof ik geen idee heb waar ik over praat, maar ik weet beter, dus laat dan maar. Ik pas ervoor afgezeken te worden om het afzeiken alleen.
Je zou ook kunnen zeggen. Oh, ja ok misschien beetje kort door de bocht maar wat ik ermee zeggen wil bla bla bla. Maar nee, hoor, jij wilt alleen maar dat wat ik zeg onderuit halen. Prima. Maar het lukt niet. Ik neem aan dat althans sommigen wel kunnen lezen dat je wel erg selectief quote en vertikt om na te denken over wat ik zeg. Nou, heel goed. Lekker houden zo.
ik vind je wel duidelijk en kan me er ook wel in vinden.Bonha schreef: ik ben klaarblijkelijk onbegrijpelijk
JohBonha schreef: Ik had mijn reactie inmiddels genuanceerd, omdat ik inderdaad wel erg fel van leer was getrokken, maar dat de communicatie niet werkt lijkt me duidelijk. ik ben klaarblijkelijk onbegrijpelijk dus laat het er verder maar bij.
Ik snap werkelijk nog steeds niet waar je zo over valt, er valt niks te bewijzen. Je zegt nota bene vrijwel hetzelfde als ik in je latere posts. Maargoed, ik zou het erbij laten dus dat doe ik dan ook maar![]()
Ik schrijf dus "nee je hebt gelijk, niet alles wordt gedood door het maagzuur van de hond". En daarna quote ik een stuk tekst van Mogens Eliasen. Dat is dus niet van mijzelf. Hij zegt:Nee, je hebt gelijk. Niet alles wordt gedood door het maagzuur van de hond. Maar het is wel handig om even bij de vraag te blijven. Jij vindt mij te kort door de bocht, ik vind jou daar-in-tegen uitwijden naar zaken die niet met de vraag te maken hebben. Maar goed, natuurlijk heb ik mijn kennis over parasieten bij wild niet geheel van mij zelf. Daarom even een quote-je uit het boek van Eliasen.
Ik ben inderdaad met je eens dat wat Mogens hier schrijft/zegt niet correct is. Als geen enkel bekend levend organisme dit kan overleven, dan zou er dus nooit een parasiet of bacterie door het maagzuur heen kunnen glippen. En jij hebt gelijk. Dat is dus wel het geval, want daaronder geeft hij zelfs zelf een opsomming van de levende organisme die dus wel door het maagzuur heen gaan.Parasieten in vlees
Over het algemeen hoef je niet bang te zijn dat parasieten in het prooidier overgaan op het roofdier. Als dat het geval was, zouden alle roofdieren allang uitgestorven zijn voordat de eerste dinosaurussen er waren. Een carnivoor heeft lang niet zoveel keuze bij het uitzoeken van een prooidier als de menselijke jager, die de voorkeur geeft aan gezonde dieren in een kudde en deze ook kan doden met zijn superieure wapens. Carnivoren, en vooral de wolf, maken geen gezonde dieren dood. Ze doden de zieke, verziekte, gewonde, oude en heel jonge dieren! Het grootste deel van hun prooi bestaat uit zieke en gewonde dieren. Dat zijn ook de dieren die bijna altijd vol zitten met parasieten… Wolven (en honden ook) beschikken over veel mogelijkheden om zichzelf te beschermen tegen parasieten. We zullen later zien dat het zuur in de maag hier een belangrijke rol bij speelt: het zuur in de maag van Canis Lupus is zo sterk, dat geen enkel bekend, levend organisme dit kan overleven! Ze worden gedood en verteerd! Over het algemeen komen de inwendige parasieten niet in de darmen van de hond via de maag. Ze komen daar via de bloedvaten of doordat ze zich ernaar toe eten in de organen waarin ze kunnen overleven. Dit zijn heel andere parasieten dan de parasieten die in herbivoren leven.