vandunes schreef:
Hoi!
Dankzij jullie hulp en nog wat zoekwerk heb ik het onderstaande bedacht: (= in gram)
Zondagochtend 300 Schapenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
Maandagochtend 300 Geitenrib
Dinsdagochten 300 Kippenkarkas
Woensdagochtend 300 Konijnenkarkas
Donderdagochtend 300 Schapenrib
avond 15 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
Vrijdagochtend 300 Geitenrib
Zaterdagochtend 300 Konijnenkarkas
Ziet er op zich prima uit maar ik heb wel wat vragen/opmerkingen. Als eerste wilde ik graag weten of jouw hond al gewend is aan het eten van bot. Zo niet: dan vind ik ribben om mee te beginnen te hard. Dit is pas voor de gevorderde bot-etende hond. En schapenrib is sowieso ongeschikt. Je kunt beter lam gebruiken. Of hert, maar dan ook van jonge hertjes. Ik zie dat je elke dag een mengsel geeft van pens, hart, spiervlees, groente en zuivel. Dat mag hoor, maar vind je dat zelf niet lastig? Je zou ook iedere dag vleesbot + groente + zuivel kunnen geven en dan 3 of 4 dagen orgaanvlees en 3 of 4 dagen spiervlees. Ik mis trouwens lever op je menu. Bevat dat teveel cystine? Je hond heeft wel vitamine A en D nodig dus ik denk dat je best wat lever kunt en moet geven. Geef in ieder geval 50 gram per week, voor de vitamine A en D behoefte.
Diersoorten Geit,Schaap,Kip,Rund,Konijn,Paard
Groentesoorten broccolli,bloemkool,andijvie,sperziebonen,selderij, enz.
Zuivelsoorten yoghurt, melk, huttenkase
Prima. Ik zou alleen niet altijd broccoli en bloemkool geven. Want beide is kool. En het is beter niet teveel koolsoorten in 1 mix te verwerken.
Kaliumcitraat geven voor hogere PH waarde? Of allopurinol?
Ik zou beginnen met eerst dit dieet en dan dagelijks (elke morgen) de pH waarde meten. Als deze te laag is (te zuur), dan kaliumcitraat geven.
Thiolbevattend medicijn MPG?
Volgens mij bedoeld Dorothea dat je dit pas moet geven als kalium citraat niet werkt.
Extra schapenvet ivm verbranding eigen vetten?
Ik raad je aan alleen rauw schapenvet te geven. Kun je daar niet aan komen: dan geen schapenvet. Verhit vet is gewoon ronduit slecht. En al die schapenvetblokjes: zijn allemaal verhit geweest. Extra vet kun je geven als calorie leverancieer, mocht je hond te mager worden op dit dieet. Volgens mij kies je dan beter voor visolie en olijfolie en eventueel rauw schapenvet (uit de vriezer).
Moet zijn
Pens 420 10% 10% 420 gr
Hart & lever 420 10% 10% 420 gr
Spiervlees Paard & Rund 630 15% 15% 630 gr
Vleesbotten 2100 50% 50% 2100 gr
Groente+zuivel (of alleen groente 630 15% 15% 630 gr
en zuivel extra erbij geven?) 4200 100% Totaal
Dit is erg lastig lezen...
Geef je 10% pens, 10% hart en lever, 15% spiervlees, 50% vleesbotten en 15% groente? Dat is prima. Ik zou zuivel er extra bij geven en niet meerekenen.
Per mengsel Pens 30 gr
Hart 30 gr
Spiervlees 45 gr
Groente+zuivel 45 gr
OK
Allopurinol is een geneesmiddel dat de aanmaak van urinezuur tegengaat. Het wordt voornamelijk voorgeschreven tegen jicht en nierstenen. Bron: wikipedia
Klopt. En ook wordt het gegeven aan Dalmaten met een te zure urine. Dalmaten hebben een ander probleem dan jouw hond en volgens mij is allopurinol niet het aangewezen middel. Dorothea??!!!!!!!!
Urinezuurstenen en cystinestenen kunnen worden opgelost door de urine alkalisch te
maken. Dit gebeurt door toediening van Kalium-citraat. Wanneer de steen volledig is
opgelost kan door profylactisch éénmaal per maand te alkaliseren een recidief worden
voorkomen. (profylactisch = preventief)
Bron document van de UVA
OK. Ik weet niet of dat zo is. Dorothea weet dat misschien.
Het mengsel ga ik dan dus zelf maken zodat ik er nog extra water doorheen kan doen en hij de groente ook binnen gaat krijgen. Dit geef ik dan dus 2 keer per dag zodat hij 2 keer per dag extra water krijgt.
Kip geef ik maar een keer per week omdat hier heel veel cystine in zit.
Wat vinden jullie ervan?
De dierenarts heeft het trouwens zelf helemaal niet over medicijnen gehad alleen over een dieet?
Gr Jacqueline
Zie boven.
Ik denk dat je DA ook eerst wil proberen het alleen met dieetmaatregelen te reguleren. Als dat niet werkt, dan pas medicijnen/kalium citraat.